Restauratie Sopwith Pup

jan brilman zei:
Nou hehe, eindelijk.
Nieuwe kap: dat wordt een probleem. :?

De motor zit erg ver naar voren, waardoor er tussen de motor en de propellor maar erg weinig ruimte voor de kap is. :evil:

Huh? De afstand tussen motor en propellor is toch altijd gelijk, of je de motor nu ver vooraan of helemaal achteraan het model monteert?!

Da's allemaal van later zorg; nu eerst de boel klaar zien te krijgen. :D

Bouwen, kreng! ;)

2 juni nadert snel . . . 8O

Anders bouw je toch die strega 'even' af ? ;)

De afstand tussen motor en propellor is toch altijd gelijk, of je de motor nu ver vooraan of helemaal achteraan het model monteert?!
Het gaat om de plek waar de dummy op de buitenloper gemonteerd zit.

Die zorgt ervoor dat de afstand tussen de rotatiemotor en de propellor niet klein is. :?

Wel erg scale, trouwens. 8)

Een polyester cowl zou dus inderdaad een oplossing kunnen zijn. :P

jan.

Veel mailverkeer met die jongen van Fiberglass.

De plm. juiste maat cowl heeft niet de juiste vorm (loopt enigszins taps toe), de cowl met de juiste vorm heeft niet de juiste maat (cowl = 127 mm binnenmaat vs. 125 mm buitenmaat (gewenst). :evil:

Kreun. :(

Nou dat weer! :roll:

jan.

Jan,

Als je goed opgelet hebt heeft Han een hele mooie/eenvoudige manier gevonden om kapjes te maken
Een stukje oase in de vorm schuren (bv op de boormachine in jouw geval) en afglassen met eoxy en glasmat

Kun je zelf exact bepalen wat de afmeting wordt :wink:

Just my 2 centjes,
Ralf

Een stukje oase in de vorm schuren (bv. op de boormachine in jouw geval), en afglassen met epoxy en glasmat.
Klopt, dat is inderdaad ongeveer hoe het gaat.

Maar hoe hij het precies doet: geen idee. :nooo:

Ik heb nog nooit met glasmat gewerkt. :(

Als Han er een tutorial van wil maken, dan bel ik Fiberglass Specialties nu nog af, (ze hebben niet de exact goede maat), maar anders . . . :?

Stel je hebt dat groene spul (oase?) in de juiste vorm, wat zijn dan achtereenvolgens de stappen? :(

Geen idee. :(

(De kapjes van Han zijn erg mooi; ik zou er best zoeen willen hebben! :yes: )

jan.

We zullen het schuren even staken.

Ho Jan eerst even wat recht zetten.
Geen GROENE oasis!!!!!!
Maar de droogbloemenoasis. (SEC)
En niet in de boormachine dan is het met 1 seconde weg.

En je hebt je oude kap toch ook nog.
Deze is aan de buiten kant toch de goede maat.
En als er gaten in zitten tape je deze af.
Plaats anders eens een foto van je oude kap.

Op pag 31 zelf even zoeken mijn vingers zijn al zo wit.
Zie je dat ik eerst de maten heb uitgezet met houten spantjes.
Neem gewoon de maten de orgineel zijn.
Alle kleineste maten en alle grote maten.
Vul de ruimtes op met oasis.
En snij vervolgens met een mes ruim de grote stukken weg.
Dan kun je bijna met de handen gaan vormen.
En maak een schuurvormpje.
Als je dat gedaan hebt neem je dun glasmat of papier(wc)
Plak dit er voorzichtig op met porienvuller.
Laten drogen en nog een laagje vuller en je zult zien hoe mooi die wordt.

Maar Jan plaats eerst even een foto.
Dan meld ik me wel weer.
Mischien heb je aan een halve mal wel genoeg.

Groeten Han.
Ps toesten bord is niet meer zwart maar wit. :lol:

Zo.

Eindelijk even tijd gegund om de plaatjes te plaatsen. :)

De spuit-werkzaamheden. 8)

divers%20002%20%28Medium%29.jpg

De kenners herkennen dit. :evil:

divers%20001%20%28Medium%29.jpg

Met veel na-behandeling: toch redelijk strak geworden. :)

divers%20076%20%28Medium%29.jpg

Tip: de delen altijd eerst spuiten, dan pas monteren! 8O

Nu voor wat betreft de dummy-rotatiemotor.

Lekker aan het prutsen. :D

divers%20057%20%28Medium%29.jpg

Zo zitten de kogellagers in de cylinders:

divers%20056%20%28Medium%29.jpg

(Ziet er hier wel heel krom uit! 8O )

Hoe krijg je het nu voor elkaar dat het lager bij alle drie de cylinders even ver naar buiten steekt?

Leg twee boortjes van de juiste diameter neer (trial and error: 0,9 mm.)

Schuif de buis met het lager in de cylinder, en druk de zijkanten op de boortjes tot je niet verder kunt.

Vervolgens lijm in de naden laten druppelen. :D

Is redelijk gelukt.

divers%20058%20%28Medium%29.jpg

Zo ziet het er dan uit.

divers%20075%20%28Medium%29.jpg

(Beetje overbelicht . . . :? )

divers%20077%20%28Medium%29.jpg

divers%20078%20%28Medium%29.jpg

Indicatie van de verhoudingen . . .

divers%20074%20%28Medium%29.jpg

Het huidige kapje.

Rondhout in het midden-boven: daar ging vroeger de compressie schroef van het dieseltje doorheen! :P

Jaja . . . :)

divers%20075%20%28Medium%29~0.jpg

divers%20076%20%28Medium%29~0.jpg

Wat kunnen we achteraf comcluderen?

Die 0,9 mm. was net te veel, waardoor eea. net niet over de motor heengeschoven kon worden. :evil:

Dus wat doe je dan? :(

Dan laat je de motor draaien, en houdt er voorzichtig een schuurklos tegenaan. :D

Past nog niet! :(

Een iets grovere schuurklos nemen. :)

Past @#$%^&*!! nog niet: een nog iets grovere schuurklos! :D

Domdomdomdom: dan heb je er dus ineens een paar tiende mm. teveel van afgeschuurd. :evil:

Weer geprobeerd op te vullen met een paar verflagen, maar het loopt nog niet echt lekker.

Achteraf denk ik: ik had de hele boel net zo goed gewoon op de motor kunnen vastlijmen! :evil:

Dat lukt nu niet meer; ik denk dat ik met een rubbertje tussen de dummy en de propellor de eerste min of meer fixeer.

Eerste draaiproeven zien er veelbelovend uit, in de zin van: het trilt niet, het rammelt niet, er vliegen geen onderdelen vanaf, etc.etc.

Maar er moet dus wel een ander kapje komen . . .

Wordt vervolgd.

jan.

Ziet er heeeeeeeel mooi uit Jan.En wat het proefdraaien betreft ben ik zeer verrast dat het niet trilt i.v.m onbalans.Heb je de dummy eerst uitgebalanceert alvorens te hebben gemonteerd?Ik hoop alleen niet voor jouw dat er ook een klein beetje het zogenaamde toleffect de kop op steekt omdat het toch wel een relatief grote massa aan het ronddraaien is!

Gaat heel mooi worden Jan :thumbsup:

Waarneer zien we het eerste filmpje met de demo van de draaiende rotatiemotor :?: :wink:

Gr. Teus

Ik wil je ook even erop attanderen dat ron een heel mooi draadje heeft geopend op algemeen.Daar is deze rotatie stermotor in het echt draaiende te zien.Het is een eigenbouw motor.Bekijk ook de foto's en filmpjes goed want die zijn erg mooi.Let ook op het vlieggedrag en de richting waarin deze kist vliegt(n.m.l rechtsom i.v.m het toleffect) en de methode hoe deze opstijgt.

Eh, Hannessie . . . :oops:

Even voor de goede orde: die van mij doet het niet echt, hè! :?

Het is een imitatie! Nep. Dummy. :teacher:

Maar die andere uit dat draadje: dat is zeker een mooie! (maar geen Le Rhone :nooo: )

:wink:

jan.

Ja Jan,die van jouw is een dummy maar wat ik bedoel met het toleffect wat eventueel bij jouw ook zou kunnen optreden zoals bij die rotatie modelstermotor is dat er een grotere massa moet worden rondgeslingert.Bij de meeste modelvliegtuigen moet de motor ook een aantal graden naar rechts gezet worden om het draaimoment van de motor een beetje op te heffen.Vat je hem.De le Rhone staat er echt wel bij hoor(onder aan)

Denk ook dat je meer koppel zal ontwikkelen door gans die dummy rond te laten draaien en dat je dat op één of andere manier zal moeten opvangen tijdens de take off.

Stevo

Kwam dit tegen in 'Scale Aircraft for Free Flight' van Eric Coates.

divers%20079%20%28Medium%29.jpg

Aluminium om een hardhouten mal heen kloppen. :D

Is dat doenlijk, of moet je dan eerst x jaar ervaring hebben in metaalbewerking? :?

(Ik dacht altijd dat als je op metaal slaat, dat het dan dunner wordt, en dus zeg maar 'uit elkaar' gaat.

Hier slaan ze het naar mekaar toe . . . 8O )

jan.

Valt best mee Jan.Ik heb toendertijd voor m'n kajuitzeilboot een aantal accecoires moeten maken maar dat was van koper.Als je gelijkmatig rondom gaat dan komen er gelijkmatige plooitjes in.Als je een tegen malletje maakt en dat gebruikt als vormer om het rond te kloppen gaat het best wel lukken.Als het aluminium niet te dik is dan kan je het denk ik al in de vorm duwen.Maar doe dat ook uiteraard gelijkmatig(dwz in plaats van in 1 keer in de vorm duwen er bv 10x rondom over doen)

Back