Restauratie van een Schluter Heli-Baby uit 1976

Ik heb intussen een motortje gelokaliseerd bij maatje Han, en ook een startbox etc. Voorderest ben ik de heli uit elkaar aan het peuteren, en moet er 1 en ander goed schoongemaakt, waar nodig gerepareerd etc. alvorens weer aan de opbouw te kunnen beginnen. Daarbij heb ik afgelopen week mijn HK500FBL weer op moeten bouwen na een crash, dus dat kost ook even tijd.

Wat mis ik nog: Koelfan, kap voor over de koelfan, kogel voor de tuimelschijf en de veer die bovenop de tuimelschijf gaat. De rest is allemaal (soms dubbel) aanwezig. Heb je wat, laat het me weten!

Laterrrrr... Marco.

En al vorderingen met het machientje??

Dit is de mijne: Met collective pitch.

Ongeveer 90% compleet, nieuw en ongevlogen. Inclusief originele webra, nooit een druppel brandstof gezien en zelfs de uitlaat heeft er nooit op gezeten.

Gaat binnenkort waarschijnlijk het veld ruimen voor de Schluter Hegi Cobra die volgende week arriveerd :cool:

Vintage heli's... tsja ik heb er schijnbaar een zwak voor want heb geen modern spul meer haha. De Nieuwste is de Futura uit '93-94. Vliegt super, samen met de Junior 50 II met Hughes 500E romp. beide 88 systeem mechaniek en dat is simpelweg zo degelijk als wat... behalve de koppeling... het bekende zwakke punt. Heeft me vorig jaar 2,5 maand gekost om een nieuwe te vinden voor de Hughes. Uiteindelijk in Engeland gevonden.

Heb onwijs veel zin in de Cobra, hoeft eigenlijk alleen nog voorzien te worden van rc en dan is ie theoretisch vliegklaar...

Laatst bewerkt:
En volgens mij ook geen helibaby, maar een heliboy of zo....

Ben geen echte kenner, maar de helibaby had bij mijn weten riemaandrijving naar de staart, geen as.
Geen startkonus maar een riempje om het vliegwiel (net als héél vroeger de Hirobo Shuttle).

Dus dit is toch volgens mij echt een andere heli.... Welke durf ik niet met zekerheid te zeggen, daarvoor ben ik te weinig Schlüter kenner....

Groet, Bert

Dit is een Schluter Mini-Boy. Ook oud maar veel minder "vintage" dan de Heli-Baby. Vergis je niet in de Cobra, je moet toch wel even goed kijken of alle lijmverbindingen nog in orde zijn en zo wie zo alle kogellinks vervangen.

De Heli-Baby is geheel gedemonteerd en wordt voorzichtig van alle verf en brandstofresten ontdaan. Dan netjes maken en weer opbouwen.

Haha je was me voor Bruteforce.

Mini boy is rond 1982...

Nu gaat ie zeker de deur uit haha.

Wat de Cobra betreft: Deze is volledig gerestaureerd.

Het is inderdaad een Mini-Boy.

De leading-edge van de paddles is erg scherp. Afronden schijnt wat rustig gedrag te geven. Niet geconstateerd, mijn MiniBoy was al niet meer nadat ik die tip kreeg/las. Andere tip: bladhouders verdubbelen.

Paddle stang oogt beetje krom.

Vandaag weer aan de opbouw begonnen nadat ik eerder alles had ontdaan van verf en rommel, en gisteren de aluminium onderdelen van een aluminiumkleurig verflaagje heb voorzien.

PICT0017-1.jpg

PICT0019-1.jpg

PICT0023-1.jpg

Tot zover! Ik mis helaas nog de kogel & veer van de tuimelschijf, en de kap van de koeltunnel.

Is inderdaad gewoon leverbaar. Ziet er goed uit, als dit zo doorgaat heb er een pracht machientje bij! Volgens mij zit er weinig verschil in de baby en boy mechanieken. Veel onderdelen zijn in de loop der jaren weinig tot niet veranderd. Dat zie ik zelfs nog terug in de junior II. Prachtig!

Hoi Jonkje, er zit heel veel verschil in de mini-boy en heli-baby mechanieken.

-Rotorkop, hoofdasdiameter
-Startmethode, konus van boven of snaar via de zijkant
-Staartaandrijving, tandwielen-2mm draad of riemaandrijving
-Overbrengingsverhouding motor-rotor
-Motorbevestiging met plaatjes of massieve blok alu
-Vorm van de frameplaten
etc

Ik vermoed dat er maar een enkel onderdeel uitwisselbaar is met elkaar.

Intussen de ontbrekende onderdelen besteld bij Helibaby.de.
Deze site gaat helaas binnenkort uit de lucht als alles uitverkocht is. De kits worden al niet meer geleverd. Ik zal wel de wat beschadigde, oude canopy en zitje gebruiken omdat juist deze zichtbare onderdelen de heli authentiek maakt. Bij helioldie.de kun je deze spullen waarschijnlijk nog tot in lengte van dagen bestellen mocht ik me bedenken.

Hij moet af zijn voor de oldie-meet in Eibergen over een maand. Dus tijd om gas te geven :twisted: .

Afgelopen week de spullen van Minicopter (helibaby.de -leverancier) binnengekregen. Dit zijn de ontbrekende delen, zoals de fan-kap die erg mooi dik in ABS is uitgevoerd. Ook de tuimelschijf-kogel en veer waren erbij. Omdat die bij de replica uitgevoerd worden in 8mm (ipv de originele 7mm as), heb ik de nieuwe as er ook bij besteld. Dit is een mooie zilverstalen as in tegenstelling tot het ouwe pisbakken-ijzeren ding wat ik nog heb liggen. Die assen gingen snel krom, zelfs bijvoorbeeld door mast-bump omdat de scharnieren van de kop ongedempt zijn. De as heeft bovendien verjongingen aan beide einden, zodat de originele kop en tandwiel nog gewoon te monteren zijn.

Foto0163.jpg

Dan ook maar meteen nieuwe kogellagers gehaald, er zijn er in heel de heli maar 10 in totaal dus dat zal niet zo duur zijn. Denk je? Omdat de hoofd-as nu 8mm is, moesten er 2 zeldzame lagers in dus dat kostte toch meer dan gedacht.

Foto0176.jpg

Intussen even gespiekt bij de Heli-babies van Albertino...
Foto0167.jpg

Foto0166.jpg

Foto0165.jpg

Foto0164.jpg

Foto0170.jpg

Deze exact zelfde piloot heb ik ook... Maar dan zonder die vinger... :shock:
Foto0168.jpg

Onderhuids
Foto0169.jpg

Thuis me helemaal blind gezocht naar een zakje met nieuwe belts, die wist ik zeker weten ergens... Gevonden!
Foto0177.jpg

Opbouw
Foto0179.jpg

Nieuwe stickers!
Foto0178.jpg

En het belangrijkste ontbrekende deel: Nieuwe motor! Met dank aan maatje Han. We hebben de motor eerst even proef laten draaien alvorens het ding van zijn oude Maxi afgehaald te hebben. Loopt als een tierelier en het is een OS 45FSR dus moet flink sterker zijn als de oude 6,5cc (40) waar we vroeger mee vlogen.
Foto0180.jpg

Past perfect
Foto0181.jpg

Voorlopig eindresultaat:
Foto0182.jpg

Foto0183.jpg

Groeten, Marco.

Laatst bewerkt:
Wat voor lagers zijn het bruteforce? kan eens bij 1 van mn lieve sponsoren vragen of die maat opgenomen kan worden in het lijstje;)

Toch wel leuk he, die ouwe heli's restaureren?? De Heli-baby is trouwens de enige die nog in m'n Schluter-collectie ontbreekt......moet dringend eens verder doen aan m'n SX-81....
blijf ik volgen!!

Wim

Ziet er zeker goed uit!

Ben ik dus niet de enige die nog wat vliegend probeert te krijgen voor de meeting in Eibergen... :rolleyes:

Ik hoop dan de Cobra klaar te hebben. Hopelijk zijn de nieuwe rotorbladen dan al wel binnen. En anders bestel ik wel preventief een setje in Duitsland..

Btw... mocht je ze nog niet hebben en interesse hebben: Hier in de hoek ligt nog een setje originele oranje floats incl houtwerk. Doe er niks mee. Of ik stuur ze tegen verzendkosten op als je interesse hebt of ik kan ze meenemen naar Eibergen? Ze zijn uiteraard niet lek of gepatched.

Laat maar weten ;)

Hoi Jonkje, JA dat lijkt me geweldig om weer een setje floats te hebben:thumbsup:! Ik zie je graag in Eibergen, kunnen we gelijk eens face-to-face praten ipv over het forum.

Marco.

@Anko: Bedankt voor het leuke aanbod, maar ik heb nu de lagers al en verwacht die voorlopig niet te verslijten.

Ziet er zeker goed uit!

Ben ik dus niet de enige die nog wat vliegend probeert te krijgen voor de meeting in Eibergen... :rolleyes:

Ik hoop dan de Cobra klaar te hebben. Hopelijk zijn de nieuwe rotorbladen dan al wel binnen. En anders bestel ik wel preventief een setje in Duitsland..

Btw... mocht je ze nog niet hebben en interesse hebben: Hier in de hoek ligt nog een setje originele oranje floats incl houtwerk. Doe er niks mee. Of ik stuur ze tegen verzendkosten op als je interesse hebt of ik kan ze meenemen naar Eibergen? Ze zijn uiteraard niet lek of gepatched.

Laat maar weten ;)

Deze rebuild wordt natuurlijk toch weer duurder dan gedacht. Dit omdat ik toch maar een nieuwe canopy en pilot seat heb besteld, nadat Albertino me een paar keer heeft gewaarschuwd dat het echt uitverkoop is en er geen nieuwe meer gemaakt worden bij Minicopter. En ik heb me vergist: Helioldie maakt ze NIET na. Tis binnenkort mijn verjaardag dus ik zal wel met de pet rondgaan... :murder:

Ondanks mijn voorliefde voor electric moet natuurlijk deze rebuild een nitromotortje hebben, de nieuwe electric-repro is ook wel leuk maar net niet het origineel. Trws qua geluid hoef je het ook niet te doen want het zijn de tandwielen van de Heli-Baby die het meeste lawaai maken.

Laatst bewerkt:
Back