Waarom vertel ik dit nou weer allemaal, nou omdat een speling van het lot je soms gunstig gezind is. En onderstaande bewijst dat er ook gewoon leuk onderling met de hobby omgegaan kan worden.
Zoals bekend is de Robbe Hughes romp naar Helmut gegaan, die er erg blij mee is. Die romp is hem gegund omdat eerder een splinternieuwe Heim Star-Ranger romp + mech door hem aan mij gegund werd. Als dank heb ik dan weer in de deal een andere oldie meegekregen:
En dat lijkt heel erg op een Heli-Baby toch? Maar dat is het niet helemaal, het is een Robbe Zenith.
Wat is dat nou weer? Een stukje historie in vogelvlucht, hou je niet van geschiedenis dan sla je dit stuk over.
Dieter Schluter had de eerste goed vliegende modelheli, de Cobra, commercieel bereikbaar gemaakt voor de markt. Vlak daarna volgden Kavan met de JetRanger en Graupner met de Bell212, beiden waren veel duurder dan de Schluter die ook al aardig aan de prijs was. Omdat je dan maar een kleine markt bereikt (degenen die het kunnen betalen) en veel beginnende vliegers (dure) schade hadden (Cobra's hebben de polyester romp als dragend geheel voor het mechaniek) ontstond het idee voor de Heli-Baby als goedkope trainer. Die werd op zich goed verkocht, maar omdat Schluter (heel kort door de bocht) financieel klem kwam te zitten door een breuk met distributeur Hegi en hoge investeringen in ontwikkeling en patenten (als je niks vastlegt gaan er altijd anderen mee aan de haal), moest er geld in het laatje komen. Nu kun je weer geld investeren door b.v. een dealernetwerk op te zetten of je gaat zaken in licentie laten bouwen. Zo'n licentieproduct van de Heli-Baby is de Zenith, deze werd door het Italiaanse Garbo gemaakt en mocht niet teveel op de Heli-Baby lijken ondanks dat de techniek 99% gelijk was. Garbo vermarktte de heli als fixed-pitch en collective uitvoering o.a. in de UK via Ripmax en in Duitsland via Robbe. Vanwege onenigheid, laten we het onduidelijke- of onvolledige afspraken noemen, kwamen de Zeniths voor veel minder geld op de markt dan de Heli-Baby en Super-Baby en verpestte men daarmee de marges nog verder voor Schluter.
De Zenith was uiteindelijk geen groot succesverhaal, en je ziet er nooit meer 1tje eigenlijk. Uiteraard wel op de zolder van Albertino! De mijne is nog nieuw, ongevlogen en mist helaas ook behoorlijk wat onderdelen. Eenzelfde investering als in de Heli-Baby zou plaats moeten hebben om de heli weer vliegklaar te maken. Maar de karakteristieke (lelijke) kap is nergens meer verkrijgbaar. Ga je dat dan toch doen? Weet ik nog niet.
Wat wel interessant is, is dat er een "System 80" kop op zit, want de jongens van Garbo waren niet helemaal dom en gaven de heli net wat meer techniek mee dan de Super-Baby had.
Dit is in zijn geheel zo op de Heli-Baby over te zetten, zodat ik niet definitief hoef te veranderen en altijd weer terug kan naar fixed-pitch op de Heli-Baby en de Zenith weer teruggebouwd kan worden. Dan is de Heli-Baby alleen niet 100% origineel meer, maar komt wel erg dicht in de buurt. Is dat 100% origineel zijn nou zo belangrijk? Ik denk het niet. Dan had ik ook niet de kit erop moeten bouwen met de getande riem i.p.v. het slippende origineel. Een neergestorte 100% originele heli is veel erger dan een veilig vliegende 99% originele vind ik.
Ik ga me dus nu richten op het opknappen en compleet maken van de Zenith collective kop-unit!
Hier nog een filmpje van de Super-baby, je ziet ten opzichte van mijn fixed-pitch heli een duidelijk nauwkeurigere hover en rondvlucht.