Roeruitslagen van de Blue Angel Allemaal ingesteld zoals op tekening en dat bevalt prima Ailerons 9mm up en 7mm down Hoogteroer 20mm up en 15 mm down Richting 35mm naar beide kanten. (wel op alle roeren 20% expo er in gezet)
Zo te zien is bij de retro modellen expo nodig. Geen mixers ? Ik verwacht vanwege de toch veel grotere propeller van de E motor een paar procent richting te moeten mixen. Ook een klein beetje down mixen 1-2 % vanaf half.gas tot volgas. Ook 2-3 % down mix op stationair in de vliegconditie. In ieder geval leuk om hierover na te denken.
De bewegende delen van de vleugel afgewerkt, op de asjes van de flaps een blokje hardhout en bekleed met 3 laagjes 25 gram glasdoek. Als het morgen geheel is uitgehard kan de vleugel verder afgewerkt worden. Ook het stabilo is op de bevestiging van de beide helften voorzien van 2 laagjes glasdoek. Morgen weer verder.
De flaps gaan contra als er een korte bocht omhoog of omlaag wordt gevlogen. De flaps hebben ook nog een ondersteunende funtie tijdens een snaprol. Bij een positieve snaprol links gaan de ailerons maximaal naar links het richtingsroer ook en er wordt up gegeven. bij een negatieve snap links aileron naar links hoogte down en richtingsroer naar rechts. Welke positie moeten de flaps innemen om een effectieve snapondersteuning te geven. Bij de galactika heb ik een mixer geactiveerd voor de spin. Bij wat wind overtrekt het model wat moeilijk. Om overtrek te bevorderen wordt een mixer actief bij maximale hoogte uitslag voor P21 down ( negatieve spin.) in deze positie gaan de ailerons ook op down. Enn snap is ook een overtrek figuur , ik twijfel.
Begonnen met afwerken, eerst alle roeren met epoxy doek 25 gram bekleed. Ik heb de volgende methode gebruikt voor de roeren. Alle roeren zijn samengesteld uit 2 lagen balsa op elkaar gelijmd , dan blijven ze het beste recht leerde de ervaring. Als laatste bewerking geschuurd met waterproof 400 schuurpapier zonder water te gebruiken. 2 lagen spanlak vermengd met talkpoeder aangebracht, je kan dit tegenwoordig zo kopen. Na droging weer geschuurd en de epoxy 50 % verdund en met een kwastje aangebracht met een schuimroller de epoxy gelijkmatig verdeeld en met papier de overtollige epoxy weer opgedept. Als 2e laag gaat er na een tijdje weer epoxy van dezelfde samenstelling op. Met een rubber spatel dan verdelen en alle overtollige epoxy weer opdeppen
De Speedbrakes / Snapflaps op mijn Curare gebruik ik ook voor de Snaprol. Zonder het gebruik ervan "snapt"de Curare moeilijk. De snapflaps staan 100% meegemixt voor de snap. Ik gebruik de originele flap die op de eerste Curare's waren geplaatst. Als je deze uitzet (zelfs bij volgas) remt het model alleen af, het gaat niet omhoog of omlaag. Bij deze flap slaat het grootste gedeelte naar beneden uit en een klein gedeelte naar boven, dit zorgt ervoor dat de kist niet gaat afwijken van de vlieglijn. (Mixers bestonden in die tijd zover ik weet nog niet) Voor het compenseren van meer vermogen heb ik mijn vorige Curare de zijwaartsstelling en domping van de motor aangepast. Standaard is dit ca 2°, de viertakt heeft een grotere prop en meer vermogen. Na vele testvluchten bleek 3° voor motorzijwaartsstelling en domping correct te zijn. Een mixer kan natuurlijk ook, dat is in de basis eenvoudiger. Mooie vorderingen die je maakt met de Magic en interessant om te lezen ! Grt, Arnoud.
Voor positieve snaps gaat dit wel goed denk ik , heb je ook ervaring met negatieve snaps De magic is de opvolger van de Curare en heeft 2 kanten op beweegbare flaps. Zoals ik er nu tegen aan kijk werken de flaps contra , als er down wordt gegeven gaan d eflaps omhoog, bij de Galactica ,en dit werk echt goed gaan aak de ailerons op down om overtrek te bevorderen.
Negatieve snaps heb ik nooit gevlogen, dat zal met de flaps van mijn Curare inderdaad ook niet werken. Dan moeten de flaps de andere kant op bewegen en dat kan niet door het ontwerp. Als aardigheidje heb ik voor de "nieuwe" Curare een canalyzer gemaakt. 12% dik profiel en ca 25 cm groot, instelhoek is -0,5 graad t.o.v. de vleugel. Wordt geheel demontabel. Wil wel eens proberen wat het effect is. Het rudder van de standaard Curare is niet heel effectief, misschien dat dit verbeterd door de canalyzer. Zal binnenkort een foto ervan plaatsen. Grt, Arnoud.
Ik overweeg een curare te gaan bouwen; vooral voor de leuk en nostalgie, zeker niet om iets van perfectie te bewerkstelligen. Mbt de flaps en spoilers, ik dacht dat deze ook wel afzonderlijk aangestuurd zouden zijn en daarmee negatieve snaps ook mogelijk zijn met ondersteuning van de flaps? Of zijn er verschillende versies misschien?
Leuk dat je ook een classic gaat bouwen. Er zijn veel versies .van de Curare. De omtwerpen uit deze periode zijn ballistische modellen, keerlus maken , hoofdfiguur vliegen en weer een keerlus. Hoe meer snelheid hoe beter door de hoofdfiguur heen gevlogen kon worden. De snaprollen zijn voor het eerst gevlogen midden 1970 met TOC modellen. In de toenmalige programma s waren geen snapfiguren, en al helemaal geen negatieve. Als je van tekening gaat bouwen is er een tekening te koop bij FMT, van deze tekening heb ik in 1979,1980 en 1984 er 3 van gebouwd. 1 met flaps en 2 zonder flaps. Landen zonder flaps gaat prima.
Midden jaren 70 werd er nog met RC 1 modellen TOC wedstrijden gevlogen , de Curare heeft een aantal van deze TOC wedstrijden als winnend model gevierd. Op een van deze wedstrijden is met een minare een .40 (6.5 CC)model speciaal voorzien van een .61 motor (10 CC) de meskant looping voor het eerst voorgevlogen. Hiervoor heb je vermogen en een effectief richtings roer nodig. Wat je nodig hebt bij de Curare is veel uitslag op richting. ik zie in je lijstje van uitslagen maar een geringe uitslag,(35 mm) de uitslagen waar ik mee vloog op richting was 62 MM. Als je de achterlijst van het richtingsroer dikker laar einigen wordt het roer effectiever. Bij de Magic is mijn eindlijst 4.5 mm . De Curare kan een vlakke 8 vliegen met een diameter van 50 m1 Een vlakke 8 wordt gevlogen met vol richting en tegengestelde aileron sturing, als een lijnbesturing model.
Minimaal wat er aan mixers nodig is. geen mixers gas, richting nodig. Alleen bij gebruik richtingsroer, ca 3% aileron en 4% hoogteroer, Blue Angel blijft daarmee ook zonder verdere correctie in meskant.
Zolang je in de buurt blijft van de oorspronkelijk gebruikte propellers is dit niet nodig. Bij de Magic ga ik een 3 inch grotere propeller gebruiken. Moet de motorkap nog maken , ga voor 3 Graden sidetrust.
Dumpen op eBay.de en zorgen dat dan de bieding afloopt op zondagavond op redelijke tijd na het eten... dan zijn de duutsers verzadigd en gretig... en verliezen remmingen bij het bieden. Hatori los verkopen. Dat is een fijne pijp op iedere 46. (Een 50SX smoort deze pijp te veel, dus daarvoor een Macs, en dat bomt er een veschrikkelijke bende power uit) Met standaard bocht... mooi systeem. Hatorifabriek is gesloten in 2017 meen ik. Zowat laatste .60 reso’s te pakken weten te krijgen.
Ooit had ik een OS Max 61 FSR ,een hele fijne 10 CC toen nog RC1 F 3A motor. Gisteravond eens gezocht of er ergens nog een te koop is ter overweging om volgende winter een echte retro RC 1 te bouwen. De Os Max 60 FSR is nog wel te koop maar de OS max 61 FSR is wat schaarser. Mogelijk zijn wil er iemand van af.
FSR... sterk... wel een ring... maar zuipschuiten. Probeer een ASP 61 true ABC te pakken te krijgen. OS ABC is geen chrome maar nickel... dat maakt de motoren er niet beter op. Draai nu een Magnum 10cc ABC op Hatori #606... 12k met een 11 x 10 APC... En zeker even afwachten hoe goed het zuigersetje het volhoud. Maart start ik weer lekker op... zullen zien of het beestje goed volhoudt. Motorisch wordt de spoeling nu echt dun. Blijft er niets meer over dan zelf maar motoren bouwen. Vreemd dat het zover is gekomen.
Zo een heb ik nog in een hoekje liggen maar staat mij niet bij als een fijne motor. Bij webra was er een grote diversiteit in kwaliteit.dat was bij OS veel beter. Zal de webra eens een keer starten moet is nog wel een uitlaat zoeken in het rommelhok.