Road to 3D Masters 2010

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door B. de Groot, 7 feb 2010.

  1. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Wacht maar tot het weer zomer wordt ;)
     
  2. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Ja, ik weet nog wel, dat ik om 15:00 vrij was en om 15:05 op het veldje in de buurt stond. Als ik dat nu doe staat de vrouw met de mattenkloppert klaar ;)
    Flex dat je je road blogt man, altijd leuk om te lezen... Vooral ook omdat je jullie 'verkeerdom' landingen laat zien, voor de niet-3D goden onder ons lijkt het allemaal of het aan komt waaien maar zo te zien moet je af en toe flink vakkenvullen om je kist in de lucht te houden ;)
     
  3. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    damm dat zijn de betere filmpjes! en jou vliegstyle maakt het natuurlijk helemaal af :p
     
  4. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    01.03.2010

    Soms zou ik wel op een plaats willen wonen waar het altijd mooi weer is. Vooral
    deze week heb ik die gedachte weer vaak gehad.

    Deze week kreeg ik de motorpinion binnen voor de 2de Logo, dus de heli eindelijk
    afgemaakt. Die had ik afgelopen weekend graag willen proberen maar het weekendweer was
    natuurlijk dramatisch met regen alom. Volgens mij is het zondag nog geen seconde droog geweest....

    [​IMG]

    Uiteindelijk heb ik deze week toch nog 1 vluchtje kunnen maken met de Rave
    op het veldje hier in de buurt.

    Enige voordeel van het slechte weer is wel dat m'n FTM 2010 routine nu bijna helemaal af
    is! Nog een paar keer oefenen op de sim zodat het geheel goed in m'n hoofd zit en
    dan kan ik die aankomend weekend hopelijk buiten gaan proberen :)

    Totaal deze week: 1
    Totaal 2010: 39
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2010
  5. Knappe trailer, had 'm op rcheliresource gezien!

    Groeten,

    Jurrien.
     
  6. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Zo Bas!

    Dat ziet er goed uit jongen!
    Erug coole autorotatie die je daar doet!
    Jij gaat wel meekomen met die Masters dit jaar!

    Succes met trainen!

    Michiel.
     
  7. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Bedankt! Autorotatie vond ik zelf ook wel erg stoer, maar
    moet er wel erg mee opletten. Klein foutje resulteert al in een
    vrij harde landing :)
     
  8. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Deze week gelukkig weer redelijk kunnen vliegen, weer was dan ook weer een stuk
    beter als vorige week.

    Dinsdag een paar vluchtjes gedaan met de Rave op een veldje in de buurt, ging wel lekker
    maar geen specifieke dingen geoefend. Meestal als ik met die Rave vlieg ben ik gewoon
    een beetje aan het spelen, maar merk wel dat ik steeds lager ga vliegen zonder dat ik
    het zelf echt door heb. Dat levert soms wel wat spannende situaties op maar tot nu
    toe gaat het allemaal nog goed.

    Omdat het dinsdag zo lekker ging woensdag gelijk weer gegaan, dit keer een hele tijd
    rechtsom gechaost om m'n reversals te oefenen (mijn voorkeur is rechtsom pirouetten).
    Dat ging uiteindelijk best goed, toen tic tocs geoefend om m'n collective management
    op peil te houden aangezien de Rave niet zo gek veel power heeft. Helaas bleef bij de
    landing het staartje even hangen in een aardkluit die zich had verstopt onder een stukje
    gras, waardoor de tandwieltjes van de TT stripte. Helaas had ik geen spare gears meer
    dus de Rave vliegt nu even niet, beetje jammer. Hopelijk komen de gears snel binnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zaterdag waaide het erg hard, maar ik wou toch graag naar de club om de nieuwe Logo uit
    te kunnen proberen. Een vluchtje gedaan van ongeveer 2 minuten en toen maar weer
    gestopt want het waaide gewoon te hard. Maar ik wist dan in ieder geval dat de heli het deed.

    Zondag was het weer gelukkig een stuk beter, dus weer naar de club. Één vluchtje gedaan
    met de oude vertrouwde Logo waar nogsteeds een raar geluid in zit. Na de vlucht
    ontdekte ik dat een van de bearings in de staart erg veel speling had dus die zijn inmiddels
    vervangen en hopelijk volgend weekend testen of het geluid weg is.

    De rest van de zondagmiddag ben ik bezig geweest met het afstellen van de YGE regelaar
    in de nieuwe Logo, in het begin had ik wat problemen maar aan het eind van de middag
    begon het er goed uit te zien en op dit moment ben ik er redelijk tevreden mee, maar er is
    nog wel wat fine tuning nodig want het is nog geen Jive nu. (als het dat al kan worden tenminste)

    [​IMG]

    Al met al dus wel lekker kunnen vliegen deze week, alleen jammer van het weer
    zaterdag.

    Daarnet kreeg ik ook nog een email van ET-Canopy dat de tweede canopy ook klaar was.
    Dit is een ontwerp van ET-Canopy zelf, en ik vind hem er erg hip uitzien! Als het goed is
    sturen ze de kapjes binnenkort op. Ben erg benieuwd hoe die er echt uitziet!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Totaal deze week: 12 ( 5 Rave - 7 Logo)
    Totaal 2010: 46
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2010
  9. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Erg leuk om het allemaal te kunnen volgen!
    Nieuwe design van de canopy ziet er ook echt prachtig uit!

    Ik hoop je vorderingen binnenkort toch in real life te kunnen aanschouwen;)

    groeten remie
     
  10. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Je kwam toch ook naar die meeting in Almere de 28ste?
    Zal wel weer gezellig worden!
     
  11. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Ja dan ben ik er ook, mits het weer mee zit.
    Ik zie er naar uit!

    groeten remie
     
  12. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    14.03.2010

    Aan het begin van de week kwamen de SLS lipo's binnen die ik laatst besteld had
    ter vervanging van de flightpowers die hun beste tijd wel gehad hadden na +- 100 vluchten :)

    De SLS lipo's zijn van de Eco powerline serie, de specs zijn goed en de prijs ook!
    Dit keer heb ik ervoor gekozen om 2x 5S in serie te zetten omdat er geen stick packs
    van de Eco powerline beschikbaar zijn.

    [​IMG]

    Als stekkers gebruik ik tot nu toe altijd de 6.5mm bullets van Castle creations, werken
    perfect en zijn netjes geprijsd. Althans als het vergelijkt met sommige duitse connectoren. ;)

    Om die stekkers te solderen heb ik een "high end custom tool" gemaakt met 2 wasknijpers,
    een wasknijper om de stekker in te klemmen en de andere om de draad in de klemmen.
    Op deze manier kan je heel makkelijk de stekker verwarmen aangezien hout slecht warmte
    geleidt.

    [​IMG]

    Gestekkerd en genummerd:
    [​IMG]

    Verder kreeg ik vrijdag ook de tail gears voor de Rave binnen dus die kan aankomende
    week ook de lucht weer in :).

    Zaterdag heb ik voor het eerst gevlogen met de SLS lipo's en ze doen het super! Hele
    verbetering tegenover de oude flightpowers, maar ook net wat beter als de nieuwe
    Eon-X flightpower dus ik ben er wel blij mee. Zaterdag met beide Logo's gevlogen
    de Logo met YGE regelaar had nog wat last van tail wag dus de gain wat naar beneden
    geschroeft, verder hoefde ik eigenlijk niets af te stellen. Het is alleen wel appart
    dat de Logo met YGE esc een hoger toerental draait dan de Logo met Jive, terwijl
    alle settings iddentiek zijn. Misschien komt het omdat de Kv's van de pyro's net ietsje
    verschillend zijn.

    Zondag heb ik ondanks de harde wind en de regen zo nu en dan toch 5 vluchten kunnen
    doen, voor nu ben ik tevreden over hoe beide heli's vliegen.
    Zou zomaar kunnen dat ik me over een paar weken weer ergens iets wil verbeteren. Dus hopelijk kan ik vanaf volgend weekend weer gaan beginnen met het oefenen voor de wedstrijden.

    Totaal deze week: 11 (0 Rave - 11 Logo)
    Totaal 2010: 57
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  13. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    21.03.2010

    Deze week weer eens met de Rave gevlogen, eerst woensdagmiddag 3
    vluchtjes gedaan, de nieuwe tail gears bleken goed te werken dus
    dat was wel mooi. Een aantal pirouettende figuren geoefend en een beetje
    gespeeld, was prachtig weer met weinig wind, ideaal!

    donderdagmiddag weer naar het veldje in de buurt, maar aan het einde van de
    2de lipo stopte de motor er opeens mee en kon ik helemaal niet meer sturen.
    Dus de heli ging de grond in, gelukkig hing die net rechtop vrij dicht bij de grond dus
    de viel niet erg hard, maar alsnog wel wat schade. Beetje jammer.

    Oorzaak was gelijk duidelijk toen ik het kapje eraf haalde en zag dat de soldering
    van de goudstekker op de accu los was gekomen, geen idee hoe dit kan. Ik check
    de stekkers regelmatig op "loszitten" maar had niets gevoeld, in het vervolg dus
    nog beter op letten want zoiets moet gewoon niet gebeuren.

    Connector solderen fail:
    [​IMG]

    Main gear gestript:
    [​IMG]

    Schade zo op het eerste gezicht:
    - Main gear
    - bevel gears
    - 1 servo gear gestript
    De assen vervang ik sowieso

    Al met al ben ik er dus nog heel redelijk vanaf gekomen :)

    Zaterdag heeft het de hele dag geregend dus helaas niet kunnen vliegen, dus even de
    sim aangeslingert om online te simmen met Tjerk, toevallig wat Eric ook net online
    dus een kleine online meeting gehad en een paar keer de muziekvlucht geoefend.

    Vandaag (zondag) was het prachtig weer op het veld in Hoofddorp, blauwe lucht en
    niet al te veel wind. Aangezien allebei de Logo's nu goed vliegen ben ik begonnen met
    het oefenen van de set figuren en de muziekvlucht. De eerste vlucht set figuren
    was niet zo best, vooral de reversal figuren gingen nogal stroef. De 2de vlucht ging het
    al een stuk beter.

    [​IMG]

    Na het oefenen van de sets maar eens de muziekvlucht geoefend, de eerste keer
    ging het voor geen meter, de 2de keer al beter en de 3de keer ongeveer net zo goed
    als de 2de keer. Ik moet nog uitvinden hoe snel ik bepaalde punten moet naderen om alles
    er goed uit te laten zien, maar ik heb er vertrouwen in dat het een gafe vlucht kan worden!

    Daarna nog een paar vluchten een beetje gespeeld en wat pole stars geoefend omdat die
    niet zo lekker gingen tijdens het oefenen van de set figuren. Uiteindelijk gingen die
    best goed, maar het kan natuurlijk altijd beter...

    Laden op het veld:
    [​IMG]

    In totaal 8 vluchten gedaan met de Logo's, dus wel een redelijk productieve dag gehad zondag :)

    Totaal deze week: 13 (5 Rave - 8 Logo)
    Totaal 2010: 70
     
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hoi Bas,

    Leuk om over je ervaringen te lezen.
    Ik hoop dit jaar ook op 600-size over te stappen met een 10s setup en dan komt meteen het "laadprobleem" naar boven. Het liefst maak ik 6 tot 8 vluchten in 2 tot 2,5uur, dus:
    hoe doe jij dat? Gebruik je een 10s lader? Wat gebruik je voor de energievoorziening?
    Als ik het goed begrijp heb je zondag 8 vluchten met de Logo's maakt met 4accu's, dus heb je 4x geladen?
     
  15. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Hey,

    Voor de Logo's heb ik nu 5 10s lipo's, dus 3x geladen.

    Laden doe ik met de lader hierboven, en dan laad ik telkens 5s op 2C dus met 1 uurtje
    is het het pack helemaal vol. Als je 2 van deze laders aanschaft is het dus mogelijk
    om met een goede stroomvoorziening 2x 5s in 30 minuten te laden, waardoor je precies
    4 accu's in 2 uur op kunt laden.

    Als ik op de club laad gebruik ik gewoon een 12V paaltje zoals op de foto te zien. Thuis
    gebruik ik een 20A voeding.

    Het mooiste is natuurlijk een 40A voeding met een Icharger 208B, hiermee kan
    je tot 8s laden geloof ik, maar dan kan je (als de accu het trekt) met 4c laden.
    Dan schiet het helemaal lekker op.

    Gr. Bas
     
  16. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    En weer een week voorbij!

    Deze week helaas niet met de Rave kunnen vliegen omdat die nogsteeds op onderdelen
    wacht na de crash van vorige week.

    Wel heb ik deze week Tjerk zo gek gekregen om met mij mee te gaan naar de Pitchbrothers
    Smackdown in Denemarken, begin Mei. Daar heb ik nu al reuze veel zin aan!

    Zaterdag had ik niet zoveel tijd om te vliegen, en heb ik dus redelijk snel achter
    elkaar gevlogen. Uiteindelijk had ik 5 vluchten binnen 1 uur gedaan. Van de 5 vluchten
    heb ik er 3 besteed aan het oefenen van set figuren en de andere 2 een beetje "gespeeld".
    Vooral bij de laatste vlucht merkte ik dat het zo snel achter elkaar
    vliegen wel zijn tol eist kwa concentratie.

    Zondag naar de meeting in Almere geweest. Ondanks de harde wind was het toch erg
    gezellig en werd er vollop gevlogen. In totaal heb ik 6 vluchtjes gedaan waarvan 1tje besteed aan de set figuren,
    de andere een beetje gefreestyled en gespeeld met de wind door een zo groot mogelijke
    loopings proberen te maken, dit lukte redelijk goed.

    Tijdens de meeting heeft Dirk de toerentallen van beide Logo's gemeten, dit waren de resultaten:
    Logo 1: 2180 rpm (zakt niet verder in dan 2100 rpm, Kontronik Jive 80HV)
    Logo 2: 2350 rpm (zakt niet verder in dan 2250 rpm, YGE 120HV)
    De rpm's zijn dus erg constand! Maar het toerental van Logo 2 is toch redelijk hoog,
    ik denk dat ik daar nog eens een kleiner pinion op ga proberen te zetten. Ondanks het
    hoge toerental haal ik wel nog een vliegtijd van ruim 5 minuten.

    Al met al een erg leuke dag gehad in Almere, en nu op naar de volgende meeting met
    hopelijk iets beter weer!

    Totaal deze week: 11
    Totaal 2010: 81
     
  17. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    06.04.2010

    Zo weer tijd voor een update.

    Deze week kreeg ik de onderdelen voor de Rave binnen dus weer begonnen met het
    opbouwen daarvan. Het enige wat ik nu nog mis is een servo, maar daar word voor
    gezorgd.

    Zaterdagochtend vroeg naar de club gereden maar nadat ik 1 vluchtje had gedaan
    begon het te regenen. Dus de boel weer ingepakt om later in de middag precies
    op het goede moment terug te komen en alsnog 5 vluchtjes te kunnen doen.

    Vooral wat set moves geoefend en een beetje gefreestyled.

    Zondag was de dag volgeboekt met familieverplichtingen, gelukkig was het weer ook
    niet geweldig dus heb ik me er niet al te veel aan geiriteerd dat ik niet kon vliegen ;)

    Maandag was het weer wel weer oké, dus weer naar het veld geweest. Ditmaal ook de
    speakers mee om de FTM te oefenen. Het begin is nog erg slordig, het laatste deel wat een
    stuk langzamer is als het eerste deel gaat wel redelijk. Verder vooral set figuren gevlogen,
    en dat ging opzich best lekker.

    Helaas deze week geen foto's gemaakt, dat komt volgende week wel weer :)

    Totaal deze week: 11 ( 0 Rave - 11 Logo)
    Totaal 2010: 92
     
  18. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Deze week ondanks de tentamens toch tijd gevonden om woensdagavond even naar
    het veld te gaan, het was prachtig weer met weinig wind. Eerst een vluchtje set
    figuren gedaan en dat ging wel lekker! Vervolgens 4x de FTM geoefend, waarbij de
    laatste keer merkbaar een stuk beter was als de eerste. Na het 4x vliegen van de FTM
    was het al schemer maar toch nog 1 "speel" vluchtje gedaan, heerlijk zo zonder wind :).

    Toen ik woensdagavond thuiskwam trof ik de doos met daarin de kappen gespoten
    door ET-Canopy aan! Gelijk de doos opengemaakt, en ik ben erg blij met het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De gele/oranje kap heeft aan de binnenkant een carbon matje zitten. Het carbon is dus
    niet gespoten! Erg mooi gedaan.

    [​IMG]


    Vervolgens zaterdag weer gevlogen, maar helaas stond er veel wind. Normaal gesproken
    vind ik het niet heel erg om met wind te vliegen, maar nu kwam hij recht van voren en
    daar blijf ik toch een hekel aan houden. Dus 4 vluchtjes gedaan en het toen voor gezien
    gehouden. Wel 2 vluchtjes met de nieuwe kapjes, je ziet ze erg goed in de lucht :).

    Zaterdagavond nog even wat aan de Rave gebouwd, die is op een servo na weer vliegklaar.

    Zondag stond er misschien nog wel meer wind als zaterdag en weer recht van voren, na
    3 vluchten had ik er wel genoeg van. Vliegt gewoon niet prettig, en mijn voornemen
    om de FTM weer te oefenen ben ik dus ook niet nagekomen.

    Volgende week hoop ik een filmpje te maken met een van de nieuwe kappen.

    Totaal deze week: 13 (Logo)
    Totaal 2010: 105
     
  19. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    18.04.2010

    Wat een geweldig weer deze week! Lekkere temperatuur en weinig wind ideaal
    om te vliegen dus.

    Eerst woensdagavond naar de club geweest en voornamelijk set figuren gevlogen,
    het gevoel begint weer aardig terug te komen alleen de "reversing london eye" blijf
    ik erg lastig vinden en de "clock tower" zou ook wel wat netter mogen. In totaal
    5 vluchtjes gedaan.

    Zaterdag was het wederom super weer, opnieuw lekker kunnen vliegen en de nadruk
    vooral gelegd op de FTM. Het programma zit nu aardig in m'n hoofd, ik ben nog niet
    helemaal tevreden maar het begint ergens op te lijken. Verder nog 2x m'n complete
    figuren programma gevlogen vooral de pirouettende snake ging erg lekker :) In totaal
    8 vluchten gedaan en toen was ik het wel zat...

    Zondag de videocamera maar eens meegenomen naar het veld om een filmpje te maken
    met een van de nieuwe canopy's. Nadat de filmpjes waren opgenomen nog 2x set figuren
    geoefend en 3x de FTM, vooral de laatste keer ging de FTM best redelijk. Misschien ging
    het ook beter omdat ik vloog met oordopjes ipv. via de boxen. Via de boxen kan ik namelijk
    nog meer van de heli horen en dan is het effect van het vliegen OP de muziek toch wat
    minder.

    De filmpjes van zondag bij thuiskomst gelijk op de computer gezet en geupload, dus
    bij deze:

    AFoiejeKx70[/media] - Bas de Groot - New canopy flight #1.wmv

    G1mCTdaFlck[/media] - Bas de Groot - New canopy flight #2.wmv

    [​IMG]

    Totaal deze week: 20 (Logo 600)
    Totaal 2010: 125
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooie filmpjes Bas :)
    Prachtig gevlogen man, echt super knap!
    Veel plezier met de komende vluchten.
     

Deel Deze Pagina