Nog even over wat ik hierboven schreef over het zwaartepunt.
Eerder had ik dat liggen volgens de manual, 9,5 cm achter de voorlijst, en dat vloog goed.
Na de crash van een tijdje terug, en wat reparatiewerk aan de romp (maar allemaal ter hoogte van cockpit en motor) bleek hij niet goed te vliegen, het CG moest naar voren.
Na een aantal vluchtjes gisteravond had ik het op 7,5 cm van de voorrand vleugel (precies op de achterste naad van dat ingelijmde stuk), toen vloog hij bijna helemaal goed... maar ook stond de trim op het hoogteroer nog helemaal down... dus in feite moet het CG nog verder naar voren.
Vóór de crash had ik 1 strookje lood aan de staart geplakt zitten (plm. 6x80 mm daklood); inmiddels zitten er een stuk of vier van die strookjes voorin de neus.
Aan de romp is niks te zien dat-ie vervormd zou zijn of zo; er heeft een scheur dwars door de cockpit gezeten, maar dat heeft natuurlijk geen invloed op de aerodynamica.
Ik kan niets anders doen dan méér ballast voorin, in de hoop dat ik de trim dan nog wat terug kan nemen.
Mijn ontvanger ligt voorin, de ESC ligt daar zo'n beetje bovenop en de Lipo ligt in de ruimte onder de vleugel. (Er is geen ruimte om de lipo voorin te leggen, anders had ik dat wel geprobeerd...)
Maar ik vraag me ondertussen wel af: Waar hebben jullie het CG zitten?
Bart
Eerder had ik dat liggen volgens de manual, 9,5 cm achter de voorlijst, en dat vloog goed.
Na de crash van een tijdje terug, en wat reparatiewerk aan de romp (maar allemaal ter hoogte van cockpit en motor) bleek hij niet goed te vliegen, het CG moest naar voren.
Na een aantal vluchtjes gisteravond had ik het op 7,5 cm van de voorrand vleugel (precies op de achterste naad van dat ingelijmde stuk), toen vloog hij bijna helemaal goed... maar ook stond de trim op het hoogteroer nog helemaal down... dus in feite moet het CG nog verder naar voren.
Vóór de crash had ik 1 strookje lood aan de staart geplakt zitten (plm. 6x80 mm daklood); inmiddels zitten er een stuk of vier van die strookjes voorin de neus.
Aan de romp is niks te zien dat-ie vervormd zou zijn of zo; er heeft een scheur dwars door de cockpit gezeten, maar dat heeft natuurlijk geen invloed op de aerodynamica.
Ik kan niets anders doen dan méér ballast voorin, in de hoop dat ik de trim dan nog wat terug kan nemen.
Mijn ontvanger ligt voorin, de ESC ligt daar zo'n beetje bovenop en de Lipo ligt in de ruimte onder de vleugel. (Er is geen ruimte om de lipo voorin te leggen, anders had ik dat wel geprobeerd...)
Maar ik vraag me ondertussen wel af: Waar hebben jullie het CG zitten?
Bart