Gisteravond op Zeewolde ben ik de Arcus kwijtgeraakt... en vanmorgen heb ik 'm weer terug...
Gisteravond had ik opeens geen controle meer, en hij leek aanvankelijk naar het noorden te vliegen, van ons af. Had nog best hoogte. Toch bleek-ie even later naar ons toe te vliegen, we konden hem zien tegen de achtergrond van een specifiek groepje bomen, en toen verdween-ie in het moeras dat aan het vliegveld grenst.
Dankzij dat groepje bomen wist ik dus de lijn waarin hij moest liggen; dat bleek heel belangrijk. Het schemerde al een beetje, dus ik heb 'm daar gelaten.
Vanmorgen samen met Mattijs (Mattieplane) erheen, gewapend met het waadpak van de club (ja er gaat wel vaker iets in het moeras), een roeispaan van de boot van de club (want er gaat soms ook wel eens wat in het meertje) en een setje portofoons.
Na het doorwaden van een diepe sloot (het waadpak was nog maar een centimeter of 25 hoger dan het water) kwam ik op het riet-begroeide oppervlak, eigenlijk geen echt moeras, je loopt op platgetrapte rietstengels. Er lopen allemaal paden door van andere leden van de club die daar al zijn geweest (er moet nog een ander toestel in liggen, ik ben het niet tegengekomen). Het hele "moeras" is misschien 400x400 meter, met ook nog een meertje erin; zolang je de "paden" volgt gaat het wel, maar door het meer dan manshoge riet is ongelofelijk vermoeiend. Ik stak af en toe de roeispaan hoog op, Mattijs gaf dan aan over de porto of ik in de goede richting liep. Om door het hoge riet te gaan gebruikte ik de roeispaan om een zooi rietstengels plat te duwen, dan mijn knie erop... vermoeiend! Maar, dankzij het feit dat ik vrij nauwkeurig wist in welke lijn hij moest liggen, kwam ik de Arcus uiteindelijk tegen, een 200 meter uit de kant denk ik.
Hij lag op z'n rug, de cockpitkap eraf en de lipo weg. Ik heb nog gekeken of die eronder lagen, nee dus (nou ja, voor de lipo had dat niet veel meer uitgemaakt, in een paar cm water). Nou ja, ik had een boel meer terug dan ik eigenlijk verwacht had... het staat nu op te drogen, alvorens te gaan proberen of het nog werkt.
Ik heb zitten denken wat er kan zijn gebeurd. Ik heb de laatste tijd gevlogen met de lipo vóórin de cockpit, dat bleek nodig voor het zwaartepunt. Maar ik had een paar capriolen gemaakt in deze vlucht. Het feit dat we 'm recht op ons af zagen vliegen, in een nette glijvlucht, maar dat ik 'm op z'n kop vond, geeft me te denken... ik vermoed dat ik in de vlucht de cockpitkap ben kwijtgeraakt, plus de lipo, dat-ie vervolgens in rugvlucht is gekomen en dat het missende gewicht van de lipo net goed is om 'm een stabiele rugvlucht te laten maken. (Normaliter moet je in rugvlucht immers down geven)
Net 2bros gebeld om een cockpitkapje te bestellen, het staat niet los vermeld op de Robbe website, en om nou een hele romp te kopen... :? Dat zoeken ze nog voor me uit. Voorlopig heeft mijn Arcus dus even vakantie.
Mochten hier leden van de aangrenzende Almeerse vliegclub meelezen... als jullie toevallig een zwart cockpitkapje tegenkomen of een Hextronic 11.1 V 1000 MaH lipo... dan hou ik me aanbevolen...
Bart Doets
Gisteravond had ik opeens geen controle meer, en hij leek aanvankelijk naar het noorden te vliegen, van ons af. Had nog best hoogte. Toch bleek-ie even later naar ons toe te vliegen, we konden hem zien tegen de achtergrond van een specifiek groepje bomen, en toen verdween-ie in het moeras dat aan het vliegveld grenst.
Dankzij dat groepje bomen wist ik dus de lijn waarin hij moest liggen; dat bleek heel belangrijk. Het schemerde al een beetje, dus ik heb 'm daar gelaten.
Vanmorgen samen met Mattijs (Mattieplane) erheen, gewapend met het waadpak van de club (ja er gaat wel vaker iets in het moeras), een roeispaan van de boot van de club (want er gaat soms ook wel eens wat in het meertje) en een setje portofoons.
Na het doorwaden van een diepe sloot (het waadpak was nog maar een centimeter of 25 hoger dan het water) kwam ik op het riet-begroeide oppervlak, eigenlijk geen echt moeras, je loopt op platgetrapte rietstengels. Er lopen allemaal paden door van andere leden van de club die daar al zijn geweest (er moet nog een ander toestel in liggen, ik ben het niet tegengekomen). Het hele "moeras" is misschien 400x400 meter, met ook nog een meertje erin; zolang je de "paden" volgt gaat het wel, maar door het meer dan manshoge riet is ongelofelijk vermoeiend. Ik stak af en toe de roeispaan hoog op, Mattijs gaf dan aan over de porto of ik in de goede richting liep. Om door het hoge riet te gaan gebruikte ik de roeispaan om een zooi rietstengels plat te duwen, dan mijn knie erop... vermoeiend! Maar, dankzij het feit dat ik vrij nauwkeurig wist in welke lijn hij moest liggen, kwam ik de Arcus uiteindelijk tegen, een 200 meter uit de kant denk ik.
Hij lag op z'n rug, de cockpitkap eraf en de lipo weg. Ik heb nog gekeken of die eronder lagen, nee dus (nou ja, voor de lipo had dat niet veel meer uitgemaakt, in een paar cm water). Nou ja, ik had een boel meer terug dan ik eigenlijk verwacht had... het staat nu op te drogen, alvorens te gaan proberen of het nog werkt.
Ik heb zitten denken wat er kan zijn gebeurd. Ik heb de laatste tijd gevlogen met de lipo vóórin de cockpit, dat bleek nodig voor het zwaartepunt. Maar ik had een paar capriolen gemaakt in deze vlucht. Het feit dat we 'm recht op ons af zagen vliegen, in een nette glijvlucht, maar dat ik 'm op z'n kop vond, geeft me te denken... ik vermoed dat ik in de vlucht de cockpitkap ben kwijtgeraakt, plus de lipo, dat-ie vervolgens in rugvlucht is gekomen en dat het missende gewicht van de lipo net goed is om 'm een stabiele rugvlucht te laten maken. (Normaliter moet je in rugvlucht immers down geven)
Net 2bros gebeld om een cockpitkapje te bestellen, het staat niet los vermeld op de Robbe website, en om nou een hele romp te kopen... :? Dat zoeken ze nog voor me uit. Voorlopig heeft mijn Arcus dus even vakantie.
Mochten hier leden van de aangrenzende Almeerse vliegclub meelezen... als jullie toevallig een zwart cockpitkapje tegenkomen of een Hextronic 11.1 V 1000 MaH lipo... dan hou ik me aanbevolen...
Bart Doets