Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

Gisteravond op Zeewolde ben ik de Arcus kwijtgeraakt... en vanmorgen heb ik 'm weer terug...
Gisteravond had ik opeens geen controle meer, en hij leek aanvankelijk naar het noorden te vliegen, van ons af. Had nog best hoogte. Toch bleek-ie even later naar ons toe te vliegen, we konden hem zien tegen de achtergrond van een specifiek groepje bomen, en toen verdween-ie in het moeras dat aan het vliegveld grenst.
Dankzij dat groepje bomen wist ik dus de lijn waarin hij moest liggen; dat bleek heel belangrijk. Het schemerde al een beetje, dus ik heb 'm daar gelaten.

Vanmorgen samen met Mattijs (Mattieplane) erheen, gewapend met het waadpak van de club (ja er gaat wel vaker iets in het moeras), een roeispaan van de boot van de club (want er gaat soms ook wel eens wat in het meertje) en een setje portofoons.
Na het doorwaden van een diepe sloot (het waadpak was nog maar een centimeter of 25 hoger dan het water) kwam ik op het riet-begroeide oppervlak, eigenlijk geen echt moeras, je loopt op platgetrapte rietstengels. Er lopen allemaal paden door van andere leden van de club die daar al zijn geweest (er moet nog een ander toestel in liggen, ik ben het niet tegengekomen). Het hele "moeras" is misschien 400x400 meter, met ook nog een meertje erin; zolang je de "paden" volgt gaat het wel, maar door het meer dan manshoge riet is ongelofelijk vermoeiend. Ik stak af en toe de roeispaan hoog op, Mattijs gaf dan aan over de porto of ik in de goede richting liep. Om door het hoge riet te gaan gebruikte ik de roeispaan om een zooi rietstengels plat te duwen, dan mijn knie erop... vermoeiend! Maar, dankzij het feit dat ik vrij nauwkeurig wist in welke lijn hij moest liggen, kwam ik de Arcus uiteindelijk tegen, een 200 meter uit de kant denk ik.

Hij lag op z'n rug, de cockpitkap eraf en de lipo weg. Ik heb nog gekeken of die eronder lagen, nee dus (nou ja, voor de lipo had dat niet veel meer uitgemaakt, in een paar cm water). Nou ja, ik had een boel meer terug dan ik eigenlijk verwacht had... het staat nu op te drogen, alvorens te gaan proberen of het nog werkt.

Ik heb zitten denken wat er kan zijn gebeurd. Ik heb de laatste tijd gevlogen met de lipo vóórin de cockpit, dat bleek nodig voor het zwaartepunt. Maar ik had een paar capriolen gemaakt in deze vlucht. Het feit dat we 'm recht op ons af zagen vliegen, in een nette glijvlucht, maar dat ik 'm op z'n kop vond, geeft me te denken... ik vermoed dat ik in de vlucht de cockpitkap ben kwijtgeraakt, plus de lipo, dat-ie vervolgens in rugvlucht is gekomen en dat het missende gewicht van de lipo net goed is om 'm een stabiele rugvlucht te laten maken. (Normaliter moet je in rugvlucht immers down geven)

Net 2bros gebeld om een cockpitkapje te bestellen, het staat niet los vermeld op de Robbe website, en om nou een hele romp te kopen... :? Dat zoeken ze nog voor me uit. Voorlopig heeft mijn Arcus dus even vakantie.

Mochten hier leden van de aangrenzende Almeerse vliegclub meelezen... als jullie toevallig een zwart cockpitkapje tegenkomen of een Hextronic 11.1 V 1000 MaH lipo... dan hou ik me aanbevolen...

Bart Doets

Niet gevonden en niet in mijn eigen zak gestopt Bart!

Verder geen 'deuk/kreuk/kraak' schade?

Niek zei:
Verder geen 'deuk/kreuk/kraak' schade?
Nee, hij is keurig rechtuit (op z'n kop) in het riet geland, er is geen reden om aan te nemen dat-ie daarbij over de kop is gegaan, alles ziet er okee uit. De electronica moet ik nog testen natuurlijk, maar omdat de lipo er af was is de kans groot dat die de regen ook wel heeft doorstaan.
Dat-ie op z'n kop lag scheelt ook voor de regen... anders was-ie vol geregend, zonder kapje.
Bart

Hee Bart,

Klote zeg, maar mooi dat je 'm in goede staat (jammer van cockpitkapje en Lipo) terug gevonden hebt!

Kan het zijn dat het cockpitkapje er van binnen uit, uitgedrukt is? Zit daar redelijk vol en er beweegt ook nog e.e.a. :?

Hoe kun je de LiPo voorin de cockpit hebben voor het zwaartepunt??? Ik moet alles volledig naar achteren schuiven en het zwaartepunt ligt nog steeds te ver naar voren....

Al naar de electronica gekeken?

Hee Bart,

Klote zeg, maar mooi dat je 'm in goede staat (jammer van cockpitkapje en Lipo) terug gevonden hebt!

Kan het zijn dat het cockpitkapje er van binnen uit, uitgedrukt is? Zit daar redelijk vol en er beweegt ook nog e.e.a. :?

Hoe kun je de LiPo voorin de cockpit hebben voor het zwaartepunt??? Ik moet alles volledig naar achteren schuiven en het zwaartepunt ligt nog steeds te ver naar voren....

Al naar de electronica gekeken?

Mijnheer Rob zei:
Ja en nee, ik denk dus gewoon doordat-ie op z'n kop is geweest. Ik heb geen echte rugvlucht gemaakt, maar wel wat hammerhead stalls etc. Maar een volgend cockpitkapje ga ik zeker extra zekeren, meer dan alleen dat magneetje.
Mijnheer Rob zei:
Dat is inderdaad heel gek; aanvankelijk had ik de lipo in die kuil onder de vleugel liggen (dat heb ik ook beschreven alhier) maar op een gegeven moment (waarschijnlijk na een crash) kwam ik tot de ontdekking dat dat geen goed resultaat meer gaf. Ik heb toen van alles geprobeerd, eerst wat lood voorin, uiteindelijk is het me gelukt om de lipo naast de voorste servo te proppen ('t Is inderdaad redelijk vol daar, en dat in combinatie met de magneetsluiting vd cockpitkap...) en dat bleek goed te vliegen.
Deze verandering kan iets te maken hebben met een crash die ik een keer heb gemaakt, het was toen erg turbulent op het clubveld en hij stallde op een meter of vier en ging recht op z'n neus. De motor klinkt sindsdien ook een beetje anders, maar heeft nog wel net zoveel power...
Reken maar dat ik na die crash heel goed heb gekeken of de romp vervormd was of zo, maar ik kan daar niks geks aan zien. Het vlieggedrag is wat veranderd, maar alles bijmekaar vliegt-ie wel weer goed.

Ik heb net mijn 2e lipo geladen en zal straks eens kijken of het spul nog leeft.

Bart

Er is niks mis met de electronica.
Ik ga proberen zelf een cockpitkap te maken volgens het beproefde plastic flessen concept. Heb net een begin gemaakt met wat plankjes grofweg in vorm te zagen en bij mekaar te lijmen...
2bros had gezegd dat het een aantal weken zal duren om die kap te leveren, als mijn eigen maaksel een beetje lukt hoef ik daar misschien niet op te wachten.

Bart

mattiejplane zei:
hee bart,
ja jongens we hadden mazzel dat we wisten waar hij ongeveer lag in een kwartiertje hadden we m al gevonden
Nou de volgende keer mag jij het riet in hoor... sjonge wat was dat zwaar! Maar eigenlijk ook wel leuk... zeker als je 'm dan vindt...
Bart

Hé Bart,

Ik had dit draadje al enige tijd in het vizier, maar lees nu pas weer bij. Spannende avonturen in het moeras, ook wel weer een ervaring natuurlijk :wink: . Maar ik was de afgelopen week eens even wezen kijken op de club van Almere, er was niemand, maar er hingen wel waarschuwingsbriefjes over mysterieuze storingen aldaar. Jij zat al aardig die kant op en je schrijft dat je opeens de controle kwijt was. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Dirk

dirk57 zei:
Jij zat al aardig die kant op en je schrijft dat je opeens de controle kwijt was. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Tja, zou natuurlijk kunnen... maar het feit dat ik m'n kapje én lipo kwijt ben, plus het feit dat-ie op z'n kop lag (terwijl hij helemaal recht en strak glijdend uit zicht in het riet verdween) maken het voor mij wel waarschijnlijk dat het ging zoals ik beschreef.
Maar, wie weet... ik ga wel niet zo ver meer die kant op. Aardstralen? :)
Bart

Uh... ik denk opeens, als de Almeerse club sinds kort last heeft van controleverlies, zouden die nieuwe windmolens iets van een magnetisch veld kunnen opwekken? Want de eerste staat vrij dicht bij jullie veld hè?

bdoets zei:
Uh... ik denk opeens, als de Almeerse club sinds kort last heeft van controleverlies, zouden die nieuwe windmolens iets van een magnetisch veld kunnen opwekken? Want de eerste staat vrij dicht bij jullie veld hè?

Ik zit zelf niet bij die club, ik was er alleen even wezen kijken, maar die nieuwe windmolens was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik die waarschuwing las. Niet echt prettig i.i.g. Ze kunnen daar nu natuurlijk wel leuke slalom-wedstrijden gaan organiseren met die molens.....

Wat we dus ook gaan doen op de 30e sept :mrgreen:

Europeze pylon race wedstrijden.
Er kan altijd geoefend worden, de palen staan er al!

Zover van ons veld af, dat dit een goede 'barriere' vormt voor de snelweg, waar ook niet overheen gevlogen mag worden.

Alleen die storingen sinds die dingen er staan..

Ik had al een tijdje het probleem dat ik de Arcus niet goed meer getrimd kreeg - ik had hier aanvankelijk uitgelegd dat ik de accu onder de vleugel had liggen (in die kuip) en dat-ie daarmee goed vloog.
Op een gegeven moment heeft mijn Arcus een smak gemaakt op z'n neus en sindsdien was hij staartlastig, en ik kreeg het maar niet goed. Heb de accu voorin gelegd, dat ging net maar had wel (denk ik) tot gevolg dat ik dus cockpitkapje + lipo verloor met hier beschreven gevolgen. Nog steeds moest ik telkens redelijk veel down geven anders bleef de snelheid eruit lopen, en met power on ging hij dan zowat over de kop.
Van de week had ik het toestel nog maar eens zorgvuldig bestudeerd... en kwam opeens tot de ontdekking dat het hoogteroer, met servo's in neutraalstand, toch echt iets omhoog stond. Niet veel, maar toch...
Nadat ik dat had gecorrigeerd bleek-ie gisteren, met de accu in de kuip en twee kleine stripjes daklood voorin, bijna helemaal goed te vliegen... zal er volgende keer nog een stripje lood bij doen... maar dat is een hele geruststelling.

Hoewel, het is geen geruststelling dat ik dat omhoog staande hoogteroer kennelijk zolang niet heb gezien en dat het me zoveel problemen (en geld) heeft gekost!

Bart

Onlangs was er een puntje afgebroken van mijn stabilo. Gelijmd met epoxy. Om de lijm te laten drogen had ik aan weerszijden een stukje tape geplakt. Toen ik de tape voorzichtig lostrok kwam aan de onderzijde een heel plakkaat rode verf los... speciale spuitbus van Robbe voor Arcel schuimmateriaal, klein rotbusje voor een euro of 8 als ik me goed herinner... (en het resultaat vond ik toch al niet zo geweldig omdat het mat was). Het was me al eerder opgevallen dat de hechting niet geweldig was, maar nu was het mooi er wel grondig vanaf.

Dus bij de Plentyparts een spuitbus rode glansverf gekocht, voor 3,95 een grote bus. Eerst een beetje op proef gespoten aan de binnenkant van de cockpitkap. Duurde wel vrij lang voor het goed droog was, maar het Arcel gaf geen krimp. Dus, inmiddels, nadat ik alles wat opgeschuurd had met fijn schuurpapier, onderkant van vleugels en stabilo met deze bus gespoten; veel mooier resultaat, voor de helft van de prijs, en voorlopig is de Arcel niet opgelost.

Gebruik die Arcel verf van Robbe dus maar niet...

Bart

Nou bart, ben zeer benieuwd naar het resultaat?
foto'tje mischien :D?
groetjes BART:P

barthezzo zei:
foto'tje mischien :D?
Op een fotootje is het verschil tussen deze en de vorige verf waarschijnlijk nauwelijks zichtbaar.
Overigens zit de oude verf er grotendeels nog wel onder (wel opgeschuurd)... dus als die alsnog loskomt kan ik opnieuw gaan spuiten...
Maar jij hoeft toch niet op een fotootje te wachten? Gewoon weer eens samen vliegen. School is zeker weer begonnen hè, en daarbij is het zomerweer voorbij, en de avonden een stuk korter...

Bart

haha idd bart school weer begonne dus ff wat minder tijd!
maaraj het weer zit nu toch niet mee, maar binnekort gaan we wel weer vliegen als het weer goed is :D

Arcusbezitters die dit draadje nog volgen:

We hebben het wel eens gehad over of die antennekabel nou wel of niet door dat middelste buisje in de romp kon. Er zou ergens in de manual staan dat dat niet mag... daar heb ik net naar zitten zoeken maar ik kan het niet vinden. Waar staat dat?

Bij mij zit-ie er nog steeds in (ondanks mijn moeras-avontuur) en ik heb toch niet het idee dat het erg fout gaat... maar om jullie de waarheid te zeggen, meestal komt dat pas bij me op als ik lekker sta te vliegen met de Arcus... en dan voel ik me opeens wat minder relaxed...

Bart

Hoi Bart,

Ik ben er ook weer na lange tijd (grotendeels internetloos), verhuizing achter de rug en nog meerdere zaken waardoor de Arcus ergens onder een hoop verhuisdozen/stof terecht is gekomen :oops:

bdoets zei:
We hebben het wel eens gehad over of die antennekabel nou wel of niet door dat middelste buisje in de romp kon. Er zou ergens in de manual staan dat dat niet mag... daar heb ik net naar zitten zoeken maar ik kan het niet vinden. Waar staat dat?

Kunt dat één pagina terug vinden ;) Heb een directe link naar de post voor je 8)

Groet,
Rob

Back