Robbe Charter bouw; heb ik een probleem in de huidige staat ? (Apeldoorn)

Ik had een aantal vragen mbt lessen en zenders gestuurd aan leerling.armc etc. nadat er geen reactie kwam was ik een beetje in de veronderstelling dat nieuwe aanwas niet zo welkom is (dat zal dan ook mijn fout zijn geweest ;-), ik had beter naar het secretariaat kunnen mailen )
Clubs moeten gewoon reageren op mail-adressen die op hun site staan, jij hebt niets fout gedaan. Helaas lees ik dit regelmatig hier op het forum. In vakantie-tijden kan een reactie wat langer op zich laten wachten (als mail-redirection niet toegepast is), hoewel dat een slechte zaak is want dat is juist de tijd waarop de meeste mensen info willen, of willen beginnen.

Heb er even een draadje aan geweid:
waardoor-reageren-clubs-niet-op-e-mail
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Clubs moeten gewoon reageren op mail-adressen die op hun site staan, jij hebt niets fout gedaan. Helaas lees ik dit regelmatig hier op het forum. In vakantie-tijden kan een reactie wat langer op zich laten wachten (als mail-redirection niet toegepast is), hoewel dat een slechte zaak is want dat is juist de tijd waarop de meeste mensen info willen, of willen beginnen.

Heb er even een draadje aan geweid:
waardoor-reageren-clubs-niet-op-e-mail

Ik zag het draad al voor je reactie, en had al zo'n vermoeden wat de (recente) aanleiding was :)
Net even een mail aan een andere club gestuurd eens kijken of daar wel gereageerd wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo minze,
leuk dat je ook gaat vliegen!!
het ziet er netjes uit,je eerste kist??
wat de deukjes betreft,een nat doekje erop leggen,ong 20 minuten,hout laten drogen,en weg deukje,mochten ze toch zichtbaar blijven,plamuren met een balsa plamuur,glad schuren.je kunt de naadjes tussen de plankjes er ook mee vullen.
hoogte verschil kom je vaker tegen,is het veel?
zo niet,ong 1 mm,gewoon glad schuren.
succes met de bouw??:wink:
Ziet er gewoon goed uit,opvullen met balza en dun uitschuren ,hetzal beter sturen bij het vliegen,vraagje, kun je me een kopie vd tekening maken.ik zitererg om verlegen? (tegen betaling okee.)gr albert
 
Nou inderdaad 9 jaar later is het model zelf 3 keer herbouwt tijden mijn les periode. en nu kan ik het bouwen bijna dromen. De tekeningen heb ik nog steeds.
De tekening op outerzone is van de oude charter overigens, de mijne was het 2007 model met rolroeren.
Albert stuur maar een privé bericht dan komen we er vast wel uit of bouw de oude van outerzone zonder taps toelopende tips en maak rolroeren aan de trailing edges. Dat is de setup waar mijn docht mee heeft gelest.

minze
 
Nou inderdaad 9 jaar later is het model zelf 3 keer herbouwt tijden mijn les periode. en nu kan ik het bouwen bijna dromen. De tekeningen heb ik nog steeds.
De tekening op outerzone is van de oude charter overigens, de mijne was het 2007 model met rolroeren.
Albert stuur maar een privé bericht dan komen we er vast wel uit of bouw de oude van outerzone zonder taps toelopende tips en maak rolroeren aan de trailing edges. Dat is de setup waar mijn docht mee heeft gelest.

minze
Danke voor de snelle reactie,ik zoek die tekening met rolroeren daar gaat het om,de gewone heb ik al,gr.A.Geelen
 
Danke voor de snelle reactie,ik zoek die tekening met rolroeren daar gaat het om,de gewone heb ik al,gr.A.Geelen
Als ik je een tip mag geven: bouw liever de oude tekening, maar dan mét rolroeren.
De oude tekening heeft namelijk tipverdraaiing, de nieuwe niet. En dat maakt het vlieggedrag er niet prettiger op.
Rolroeren in de "oude" vleugel maken is niet heel erg moeilijk, en de V-stelling aanpassen ook niet.

Deze post: https://www.modelbouwforum.nl/threa...atste-charter-ooit.250633/page-4#post-3796623 en verder, kun je precies zien hoe je in de oude vleugel rolroeren inbouwt.
 
En de invalshoek moet aangepast worden, of is dat al gezegd?
De achterkant van de vleugel moet een millimeter of 5 hoger dan op de oude tekening staat omdat de motoren krachtiger zijn en hij anders alleen maar omhoog wil.
Dan word het een Ikarus die richting zon gaat, en dat is ook niet goed afgelopen.

GJ
 
Wij deden het stabilo altijd 7 mm hoger aan de voorkant.
Dan heb je die lelijke wig niet bij de vleugel.
 
Hoi Bertus,
Maar licht de romp dan nog mooi recht in de lucht?
Want je moet de invalshoek veranderen en niet het invalshoek verschil.
Het is inderdaad wel mooier dan tegen die wig aan te kijken,.

GJ
 
Juist beter.
Met de wig onder de vleugel hangt de romp achterover.
 
Juist beter.
Met de wig onder de vleugel hangt de romp achterover.
Sorry, dat is niet waar, en dat weet ik 100% zeker, want ik heb een Charter waarbij ik beide naar believen aan kan passen, en ik heb met beide geëxperimenteerd... Met de wig onder de vleugel ligt de romp recht. Met een wig onder het stabilo druk je de romp voorover, en die romp heeft ook heel veel "hoogteroer-werking" dus die duwt heel erg hard terug. Daarnaast is met een wig onder de vleugel de invloed van gas geven veel minder sterk merkbaar dan met een wig onder het stabilo.

Ga maar na: 5 mm onder de vleugel (die meer dan 20 cm breed is) is een veel kleinere hoek dan 7 mm onder het stabilo wat maar 15 cm breed is.
Ofwel als je aan het stabilo gaat lopen morrelen, moet je een véél grotere hoek-correctie maken dan wanneer je de vleugel wat verandert.

Zoals GertJan al zegt: je moet de instelhoek van de vleugel veranderen, Niet de hele romp voorover duwen.
Ik heb een charter met demontabel stabilo, en een paar verschillende wiggen er bij om te experimenteren, en geloof me vrij, een wig onder de vleugel maakt een Charter veel neutraler dan een wig onder het stabilo.
 
In mijn beleving hing de romp met wig onder de vleugel achterover.
Ik heb ze beide gehad.
Misschien zit er verschil in met wat voor vermogen er op de charter staat.
Ik vloog mijn eerste met een oude versleten 3.5 cc enya.
Later met een 7.5 cc saito dat was veel te veel van het goede.
Misschien zou het middelen de beste oplossing zijn. ;)
 
:D dáár heb ik dan weer níét mee geëxperimenteerd, met zware of lichte motoren op hetzelfde toestel...

Feit is, dat er in de Charter in dat opzicht een behoorlijke "ontwerpfout" zit (of beter: het ding is ontworpen voor 2,5 tot 3,5 cc kamzuiger, en daarna nooit meer aangepast).
Met een dergelijke zwakke motorisering ligt de romp redelijk horizontaal in de lucht.
Deze fout is zelfs bij de laatste versie nooit gecorrigeerd. Heel vreemd, alsof ze nooit proefgevlogen hebben met een prototype....

Hoe het ook zei: de vleugel heeft een instelhoek van ruim 5 graden (op tekening staat 1,5 graden maar dat is gemeten op de vlakke onderkant, als je op de koorde meet komt daar iets van 4 graden bij) en dat houdt in dat met een sterkere motor de vleugel voorover moet kantelen om de lift wat te beperken.
Zonder wig onder de vleugel MOET dan de gehele romp voorover kantelen, en dat bereik je door OF heel veel down te trimmen, OF (zoals jij) een wig onder het stabilo te leggen.
MET wig onder de vleugel, kantel je de vleugel voorover zonder dat de romp voorover gaat.
Het stabilo ligt namelijk nagenoeg vlak met de hartlijn van de romp (geloof 1 graad positief), dus dat zou (zonder downtrim) de romp ongeveer horizontaal moeten houden.
 
Als je het zo bekijk zou bij mij dus de romp inderdaad voorover hebben gehangen.
Maar het is al ruim 20 jaar geleden dus misschien heb ik het niet meer zo scherp voor ogen.

Ik zal eens kijken of ik er nog een foto van kan vinden.
 
Ik weet dat bij mij de romp voorover ging hangen als ik de boel met het stabilo probeerde te corrigeren (want dat was 4 jaar geleden ook mijn gedachte, om die lelijke wiggen onder de vleugel kwijt te raken) maar ik ben dus weer teruggegaan naar die wiggen onder de vleugel.
 
A propos: nu het toch weer eens over Charters gaat, ik ga vermoedelijk over een maand of vijf een lief 3 kanaals Chartertje hebben met een 5,5 cc benzinemotor met brandstof injectie, voor diegene die goedkoop uren en uren wil kunnen vliegen.
 
Back
Top