Drie jaar na dato... Vanochtend zag ik op Internet een FL-8 te koop staan. Incl 2,4 GHz zender voor een redelijke prijs. Het scheepje heeft exact 23 minuten te koop gestaan... Enfin, vanmiddag het model opgehaald.
In de jaren '70 of '80 heb ik heel vaak bij Van der Stad in Nijmegen (ijzerwarenzaak met een grote modelbouw-afdeling) staan kwijlen bij een model van de FL-8.
Maar ja... Veel te duur voor een jochie wat net op de arbeidsmarkt kwam als hulp in de spoelkeuken van het plaatselijke ziekenhuis. Alleen het model kostte een maandsalaris, en dan moest de lader, regelaar, servo enz enz er nog bij. Mijn moeder zou me iets hebben aangedaan als ik het model gekocht had. Er moest immers gespaard worden... (Heeft tegenwoordig ook geen zin meer
Enfin, vandaag m'n jongensdroom laten uitkomen.
Vorige eigenaar was klein behuisd; schepen van meer dan 90cm moesten de deur uit.
Het model ziet er 'redelijk' uit. Verfwerk is goed, uiterlijk ook. Oké, de patrijspoorten zijn grof, details ontbreken, maar er is wat moois van te maken.
Motoren: twee Mabuchi's zonder aanduiding. Even laten draaien: héééle hoge toeren, zelfs op 7,4V. Niet goed, met die lellen van speedschroeven onder de romp. Dat worden stroomvreters. Niet voor niets heeft de bouwer de regelaar voorzien van een koelventilator!
Roeren hadden een uitslag van bijna 90 graden = remkleppen. Snelle winst: op de servo de stuurstangen op de binnenste gaatjes gezet. Nu hebben de roeren tenminste een 'normale' uitslag.
In de romp staat een ruitensproeierpomp met leiding naar een ongedefinieerd bluskanon op het voordek. Pomp werkt.
Navigatieverlichting is wel aanwezig, maar niet aangesloten.
Ballast bestaat uit twee stalen platen, 1cm boven de rompbodem verlijmd.
Plan de campagne:
* Motoren worden vervangen door brushless. Ik heb hier nog twee mooie Graupner BL-motoren liggen incl 2 regelaars. Een V-mixer er tussen, kunnen ze mooi meedoen tijdens het draaien.
* Bluspomp is in feite een stukje messing pijp wat uit het voordek komt; ik denk dat ik een mooie blusmonitor 3D laat printen
door een van m'n modelbouwvrienden.
* Een aantal patrijspoorten vervangen door betere
* Details op de brug aanbrengen; nu is het enige detail een stuurwieltje op de flying bridge
* Ballast: loodstrips, met epoxy in de kiel lijkt me een betere optie. Zwaartepunt ligt dan lager. (Lood genoeg; ik schiet per
week zo'n 80 5,5mm luchtbukskogeltjes af; heb ondertussen een bus vol met verschoten lood.)
Kortom: genoeg te doen!
Wat plaoties:
Het scheepje in zij-aanzicht. De boeg van haar oudere zusje, Schnellboot S38-klasse nét voor de brug zichtbaar.
Vooraanzicht. Geen ventilatie-opening op het dekhuis en een discutabele blusmonitor.
Interieur. Op rechts de ballastplaat nog zichtbaar. Uitlijning van de motoren op de assen ook niet helemaal joepie en bij een van de assen was er behoorlijk wat vet in het rond gespetterd. Waterpomp in het midden, aanzuiging in de kiel.
Roeren en schroeven: Met de roeren niks mis, maar die schroeven...
Fluing bridge: Kaal. En een soort sleepkabels in de masten.
Wél een aardig detail: een 'werkend' moederkompas. Hoewel ik me afvraag of 'Noord' inderdaad naar het magnetisch Noorden wijst...

Zeker met die amperevreters er onder.
Een 3D-geprint kraantje met (wederom) een soort sleepkabels op de winch en een blok van een zeilschip opgenomen in de takelage.
Kortom: Zoals dat tegenwoordig zo mooi heet: "Een scheepje met mogelijkheden".