Robbe lotsenboot Maris 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door flugelplace, 19 mei 2021.

  1. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Zo weer wat verder.
    Boel los gehad , alles bekeken , motor los laten draaien ( is een robbe 380 sh) klonk gewoon goed.
    Heb wel het koppelstuk aangepast.
    Had er in de vlottigheid een benzine slang op gezet.
    Denk dat die te stug was.
    Dus iets anders ertussen na wat zoeken in de bakjes.
    Tis nog niet toppie maar het maakt degelijk verschil.
    Oja nu getest met 2s lipo , men test ding was leeg.



    Dus ff zien voor andere koppeling en nog eens een test rondje maken in een groter watertje :)
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je de motorlagers gesmeerd Bart? Als je er toch een andere koppeling op zet laat dan de motor eens alleen draaien. Op die manier kom je er achter waar de oorzaak van het lawaai zit. Dan met de koppeling gemonteerd motorbevestging los en motor tussen de vingers vast houden en dan zo manoeuvreren dat er zo weinig mogelijk herrie is. Dat is de beste uitlijning. Zonodig motorsteun verzetten. Of gelijk een dubbele kruiskoppeling monteren. Daarmee speelt de uitlijning je geen parten meer. Wel opletten dat er axiaal geen spanning op staat. En askoker vol uierzalf? Klinkt allemaal wat droog of versleten en dat geeft resonantie en slijtage. En het vreet energie. Pak bovenstaande euvels één voor één aan. Bootje is natuurlijk ook een klankkast, maar volgens mij kan het een stuk beter. Heb je geen "rustiger" motortje met minder toeren? Of zet er anders minder spanning op. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Moi Klaas,

    Motor lagers beetje gesmeerd, en los in de hand getest.
    Die werkt prima, is het torretje wat er origineel in hoort.
    Heb de weer vol gezet met vet en erna de as voorzichtig erin.
    As is recht.
    Er zit nu idd een enkele koppeling in, had geen dubbele meer, of flexibele slang.
    Motorsteun gaat een probleem worden, die is van alu in een hoek gezet.
    Deze is crea vast gemaakt.
    Rechtstreeks op het casco gezet met wat ik vermoed 2k lijm.
    Dus los breken geen optie. net als warm stoken om de lijm week te maken.
    Zal de abs hull dan ook vervormen.
    Zal eens even opzoek gaan naar zo'n mooi stukkie slang of dubbele koppeling.
    Of dat deze week lukt ???
    Grote vraag dochters komen logeren en die zijn iets van plan voor men ouderwordtdag.

    Had ze al gewaarschuwd als ze een pop in de tuin zetten ze ook meteen de tuin moesten doen.
    Kreeg alleen al lachend het antwoord komt goed.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is wat met dat ouder worden Bart! Hoe ver ben je al? Half 100? Op 9 april werd mijn moeder 100. Ze zit nog na te hijgen van het feest. Toen ze 85 werd hebben we dat in Zuidlaren gevierd. Toen waren er 85 gasten. Nu hadden we bewust op wat minder gemikt en waren er 50. Ze vond het een mooi feest. Geniet er lekker van als je wordt verwend door je kinderen en alvast gefeliciteerd. Gr. Klaas
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Idd zal aanstaande vrijdag officieel een halve eeuw op de aardkloot zijn.
    En 100 zit daar niet echt op te wachten, moet ik ja heel lang nog belasting betalen.
    En dat de meiden iets willen doen, prima maar zeg mij ook wat.
    Moet nu nog een week af vragen wat der komen gaat.
    En ben geen fan van verrassingen, dus tja zware week voor mij.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De 'herrie' komt uit de stugheid van de slang die niet zuiver recht is. En zich niet zuiver recht zet op een as...
    Dus dat wrikken van de opstelling wordt overgedragen op de romp als een banjo.
    De zaak is in beweging als de conus van een luidspreker... o het dunne plastic folie van de diepgetrokken romp...

    Een cardan is altijd dé oplossing. Omdat deze een hoek van 5º probleemloos kan overbruggen met nagenoeg geen vermogensverlies, zal een iets onzuivere opstelling vergeven worden.
    Het is een oude wijze raad...
    De motor op de montageverbinding via servo tulletjes en eyelets zal hem nog wat stiller kunnen maken...

    Die goede cardans kun je bestellen in Duitsland in allerlei maten. Zie de Heuss van mij.
    Zo superduur zijn die nu ook weer niet.
    Maar maken het model wel stukken prettiger varend... en daar doe je het toch voor...
    Car-Dance... is als muziek in stilte... Oi!
    Gr Bas

    Mijn Pa was van 1922... hij heeft de 100 niet gehaald. Is een bijzondere leeftijd.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
    flugelplace vindt dit leuk.
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ben oprecht wel eens benieuwd wat efficiënter is.
    Cup/dogbone verbinding of de bekende dubbele kruiskoppeling.

    De herrie, ja herkenbaar.
    Soms ligt het aan de uitlijning en soms..... ligt het aan het onverklaarbare en dan is de enige remedie gehoorbescherming.
    Ik heb op youtube genoeg modellen gezien waar de aandrijving al of niet opzettelijk onder een hoek stond en gewoon presteerden.
    Als je een ofroad rc auto bekijkt dan zie je de wielen in vergelijking met een scheepsas in de meest onmogelijke hoeken staan en toch presteren.

    Voor wat de hoge leeftijd betreft.
    Ik heb voor mezelf de lat gelegd op 122 jaar dus heb ik nog even.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij een enkele kruiskoppeling en ook bij de dogbone krijg je een schokkerige rotatie. Een tweede koppeling, mits juist gemonteerd, lost dit probleem op. Of het efficienter is weet ik niet, maar het loopt wel veel soepeler met minder lawaai. En lawaai kost energie en geeft slijtage. Het ene scheepje is meer een klankkast dan het andere, maar met wat inzet is er wel iets aan te doen. Motor onbelast laten draaien en als de motor toch los ligt, voelen of de schroefas soepel draait. Tevens voelen of er speling op de lagers zit. Schroefas axiaal goed opsluiten opdat de koppeling en motorlagers niet onnodig worden belast. Is de boel door oneigenlijk gebruik versleten dan zullen versleten onderdelen moeten worden vervangen. En is het de kunst om uit te vinden wat er versleten is. In mijn tankertje (avatar) is het achterlager aan de schroefas aan vervanging toe. Probeer dit nog even uit te stellen door met uierzalf te smeren. Er zit een 4 mm Graupner askoker in. De lagers zijn er wel uit te persen, maar dat gaat eigenlijk alleen maar door de koker uit het schip te halen. En wie verkoopt er passend lagerbusjes? Zo zijn er altijd uitdagingen!
    https://wikipredia.net/nl/Universal_joint
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2022
    Fokko 66 en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb ik toen uit Duitsland mee besteld. Je kan kiezen voor kunststof of metaal.
    Je lijmt ze in met CA.

    De oude er uit vogelen…
    Boren of midden door veilen met sleutelvijl, klemspanning is dan weg.
    Dan een stift erdoor, de as… en een tik op de kop… hopelijk dan los.

    Het wordt uiteraard een feest om dat in de kleine ruimte te doen.

    Trekkertje op dat formaat wordt draaiwekt.
    Ik heb dat wel gemaakt voor een kogellagertje met een binnenmaat 5 mm… om uit een 4T motor te kunnen trekken…

    Cup-dogbone kan zeker! Maar je zit met de montage. Motoras en schroefas.
    In een auto is dat altijd net weer een andere passing.
    Bij die standaard Pefa heb je passende montage hubjes. Inbusje aandraaien en klaar.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2022
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bas, In grotere kokers heb ik ze wel vervangen of verzet na inkorten van de koker. Heeft echter geen haast, in die zin dat het nog niet lekt of rare geluiden maakt. Misschien wel haast omdat ik, net als het scheepje, steeds ouder wordt en daarmee de handigheid er niet op vooruitgaat. Eerst maar eens kijken of er iets geschikts voorbij komt. Las net dat Roel van Essen deze lagers maakt(e) van 3 mm messing buis. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2022
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja… dat kan net zo goed.
    Als de binnenmaat maar mooi overeenstemt met het asje.

    Of naar binnen tikken en on top een nieuwe…
     
  12. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Zo was ik weer, was een beetje druk en chaos alhier.
    Maar koppeling is vervangen, door mooi stukkie flex slang.
    Via een kennis een hand vol slangetjes gekregen, worden normaal bij katheters gebruikt.
    Moet daar nog de binnenmaat van meten.
    En van men broer ook nog 2 soorten silicone slang voor industrieel gebruik.
    Kan dus even voort.

    Net nog eens getest, geen herrie bij de koppeling......... , maar weer wat anders ontdekt.
    De esc (vermoedelijk een thor) die piept heel luid.
    En naar een paar minuten in men badje voelde de motor toch al heel warm.
    Boel draait soepel, motor is robbe 400 dus uit de 380 serie zeg maar.
    Heb nog wat regelaars liggen van auto's dus eerst die eens ruilen, en kijken of die tegen lipo kunnen.
    Eens zien wat die dan doet, anders is het andere motor en regelaar.
    Dit is denk ik wel heel klein voor brushless ?
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 20 jun 2022
    Gerrit-Jan en flugelplace vinden dit leuk.
  14. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Och als het beestje maar een naam heeft, of reageert :)
     
  15. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Maar heb nog 2 esc van auto's liggen en laatst wat oude rc wagens gestript voor de onderdelen diverse motoren over gehouden.
    Gaat dat eerst eens testen meeste zijn ook uit de 380 lijn.
    Soms best handig als mensen gaan opruimen, en oude gesloopte jeugd tegen komen.
    Ik ben der happy mee.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bart, Hier ligt ook nog een doos met electromotoren. Deels sloopwerk uit CD en DVD spelers. Ook nog een paar oude Distlers uit een locomotiefje en een platenspeler. Die zijn niet zo sterk maar liepen vroeger een week op een platte 4,5 Volt batterij. Allemaal nostalgie. Mijn doos met treinen (Trix Express H0) heb ik in 2002 al weggedaan. En eigenlijk zou ik nog veel meer moeten ruimen. Vanavond nog lekker gevaren met mijn Smit Finland. Daar liggen 2 12 Volt 7 Ah accu's in met 2 Bühler motoren. Maar dat hele spul weegt 9,5 kg. Succes verder met de loodsboot! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2022
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  17. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Na weer "hopelijk" iets verder.
    Na wat tech. overleg en wat getest, toch de motor der uit gedaan.
    Zag dat de schroefjes waar die mee vast zat wel extreem lang waren.
    En ding bleef herrie maken en extreem heet worden naar paar min draaien.
    Dus vermoedelijk interne schade.

    Had nog getest met schroefjes die niet te lang waren, de herrie was weg van de motor.
    Dus vandaar mijn conclusie.

    Had nog een zelfde liggen dus die erin gepropt.
    Gaat morgen een test in men badje doen.
    Als dat weer niks wordt of de esc gaat weer herrie maken, kan die nog switchen gelukkig ( hoop niet nodig trouwens)

    Maar wil het dan nog niet dan me zelf eens verdiepen in borstelloos gedoe.
    Of een iets kleinere motor (heb die nog) met een auto esc.
    Als het ding maar werkt, upgraden kan altijd nog als die blijft.

    IMG_20220625_160732.jpg Oja men bultje slangen binnen maat ong 6 mm allemaal. Best handig :)
     
    Marc w en Fokko 66 vinden dit leuk.
  18. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Hopla, denk dat ik het probleem gevonden heb. ( hoop ik toch)

    Had dus een ander torretje gestoken, maar ook die werd wat warm.
    Niet wat ik wil dus verder zoeken, esc eens checken.
    Op de foto kun je zien dat er een alu koelribje is opgeplakt.
    IMG_20210522_164116.jpg Wist het is een citi Thor maar welke ?
    Vorige eigenaar vertelde wel dat die met lipo gevaren heeft, maar dat is van zeggen van.
    Dus dat ding eraf kon ik wat meer zien.
    Het is dus een thor HCs 15 , tot 16V max. 16A, zelflerend, 100% vooruit, 100% achteruit. Met BEC 1000mA.
    Kan nergens terug vinden dat het ding met lipo kan, een ander model kan dit wel.

    Dus had nog een esc liggen, die er wel tegen kan, boel snel in een proef stelling gezet.
    Droog test, ding is rustig geen gekke piep meer torretje blijft koel.
    Zover happy, nu batt. vol laden straks nat test in het bad.
    Zal de esc nog wel moeten programmeren staat nu in een stand voor crawlerauto's.

    Maar voor de test maakt dat niks, hoop dat dit de oplossing is.
    Cti esc gaat gewoon op de schap van niet lipo geschikt.

    Voor nu ff geduld hebben. :D
     
  19. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Het was zover ding kon gaan dobberen.
    Op zich kan ik leven met het geluid, helemaal stil wordt het nooit.
    Maar als nog wordt het kreng warm, te warm naar mijn mening.
    As is recht draait soepel, torretje aangepast andere esc , en nog niet naar men zin.
    Ding ga me wat vervelen zo, lijkt wel of die gewoon niet wil.



    Bewegend beeld van laatste testje
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bart, Hou maar op met dat motortje. Die is veel te hoogtoerig. Meestal zijn die kleine dingen dat en dan "stikken" ze in de hoeveelheid stroom die er door moet. Je zou ook minder gas kunnen geven en het bootje op een acceptabele snelheid kunnen laten varen. Mijn advies is dan ook zoek of koop een motor die beter geschikt is voor dat werk. En anders moet je maar accepteren dat de motor te heet wordt en de magneten zachtjesaan hun kracht verliezen. Je zku ook nog ,unnen kijken naar een schroefje met aanmerkelijk minder spoed. Laat eens een plaatje van de schroef zien. Gr. Klaas.
     
    flugelplace vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina