Robbe lotsenboot Maris 2

Bart, Die kleine ledstripjes zijn ook 2 draads. Als je de USB stekker eraf haalt wel even kijken waar de weerstand(en) zit(ten). Werkt op 5 Volt. De kleine ledjes voor Kerstverlichting ken ik. Voor mij waren alleen de 3 mm exemplaren interessant. Maakte daarvoor van 4 mm alu pijp lamphuizen. Ook wel plastic navigatielampen met 3 mm uitgeboord en van ledjes voorzien. Veel van dat soort verlichting werkt op 3 AA penlights. Weerstandjes zitten verwerkt in het snoertje. Als ik ze per stuk in verlichting gebruik zoek ik er passende weerstanden bij. Met een adapter is het vaak 24 Volt, meestal als het om een groot aantal ledjes gaat. Ook hierbij zitten de weerstanden verspreid in het snoer. Maar net als bij andere ledjes heb je een drempelspanning en een maximaal amperage waarbij de led nog heel blijft. Heb diverse snoertjes gesloopt en daaraan een groot aantal 4 mm ledjes over gehouden. Kan er als navigatielampen echter niet veel mee omdat ze niet mooi rondom licht geven. Geen van mijn schepen heeft binnenverlichting. Twee hebben dekverlichting en 3 ook een schijnwerper. Mooi genoeg zo. Bij 3 schepen schakel ik de verlichting met een CTI Ps4a multiswitch. Bugsier 3 is uitgerust met een Beier module. Maak maar eens een filmpje als je feestverlichting klaar is. Gr. Klaas.
 
Ben ik weer :-)
Rustig aan kom ik steeds wat verder met het gepriegel.
Nu een verplicht rust. (Verf moet drogen)
Kwam natuurlijk meer tegen dan ik dacht, maar is opgelost.
Extra steuntje gemaakt voor een heklicht deze komt onder de mast bij de opbouw.
Bovenste steun op de mast was ook niet goed. (afgebroken)
Kwam nog een stukje styreen tegen wat precies genoeg was.
Meest enge was toch de gaatjes maken voor de boordlichten.
Deze zitten onder een knie weg gestopt.
Was bang als ik het wilde weghalen de boel zou knappen.
Dus voorzichtig met een 1mm boortje begonnen en vandaar uit verder gegaan.
IMG_20211103_141523[1].jpg


Gaatje naast het mast gat ga ik gebruiken voor de bedrading, die via een buisje weer naar binnen gaat.
Mooi uit het oog.
IMG_20211103_141512[1].jpg

De mast dus mooie geleider en de plus er aan gemaakt.
Erna alle draadjes mooi zwart gemaakt.
Zal zo nog wel wat dagen vullen, maar geen haast.
 
Zachtjesaan, dan breekt het lijntje niet Bart! Als het resultaat maar naar je zin is. Om ledjes te bedraden gebruik ik ook wel dunne gelakte draad uit een spoel(tje). Iets uit de primaire spoel van een trafo die in een (afgedankte) adapter zit. Wel even een klus om daarbij de plaatjes uit de spoel te verwijderen. Maar dan heb je voor jaren draad. Succes met de (feest)verlichting. Gr. Klaas.
 
wat ook goed werkt is een USB kabel strippen, want daar zitten toch wel dunne draadjes in.
gebruik ze altijd, soms ook wel een computerkabel daar zitten ze ook in.
groet Piet
 
Na weer wat verder, resultaat is toch minder.
Mast weer op de plek gezet, na de boel vast gemaakt is. (solderen dus)
Zover zo goed, denk toch testen eer ik alles naar binnen ga brengen.
Uit een kleine zaklamp even de batterij houder gehaald.
Goed voor 3 stuks dus mooi 4,5v. (ontvanger geeft 4,8v.)
Denk eens zien of het allemaal goed zit.
Eerst heklichtje getest, had die nog niet gesoldeerd aan de mast, en werkt.
Denk nu de mast lampjes, en helaas 2 witte branden mooi fel, de rode zag een klein pitje.
Mmm das niet wat ik wil lampje soms niet goed ?
Dus de boordlichten gepakt, bij de rode net als in de mast zwak schijnsel, de groene euhh bijna niks.
Nu eens bedenken voor een oplossing.
Of kijken voor of mooie covers in rood en groen en alles voorzien van witte lampjes, of verven in de juiste kleur. (glasverf of dergelijke)
Dat met die diode verhaal al een paar keer gelezen, maar komt niet binnen zeg maar.
Fijn elektra is niet mijn ding.
Na heb nog de tijd om er iets op te verzinnen.
 
Bart, Maak eerst eens een testopstelling en ga een beetje spelen met ledjes en weerstanden. Op die manier kom je er ook achter hoe het werkt. Praktijk werkt soms veel beter als theorie. Kost daarna wel even moeite om de kleurencode van weerstanden te doorgronden en de kleuren weten te "vertalen" in cijfers. Moet je ook een beetje als uitdaging zien. En een hoop info is te vinden op het internet. Gewoon proberen! Gr. Klaas.
 
Zo, tijd om wat uit te proberen.
En dat is nog niet met weerstandjes,
Kwam in de action mooie kleine ledverlichting tegen.
En voor 87 cent kan je nog eens wat proberen zal ik maar zeggen.
Spul is voor binnen en buiten dus dat is al handig.
Moet alleen uitvinden of er bij elk ledje al een weerstandje zit, of dat het een centrale in bij het kastje.
Wil deze koppelen met de witte die ik al heb.
En ze zijn nog dunner als degene die ik reeds heb.
IMG_20211108_155242[1].jpg IMG_20211108_155317[1].jpg

Zijn dus 20 lampjes 3v 20mA

En heb meteen een doosje met schakelaar.
Zo vaak vaar ik niet in het donker.
Eerst maar eens ontdekken hoe en wat.
 
Ja die had ik gezien maar, maar als je bij de lampjes zelf kijkt is de hals onder het ledje erg lang.
Kun je zien op die witte stengel met dat streepje.
IMG_20211108_175214[1].jpg

Zo iets betere foto links zit het lichtpunt.
Rechts dus de in en uitvoer van de bedrading, ze zijn zo gelinkt.
Nu is de vraag wat zit er tussen, kan dat niet zien om dat dat witte spul er op zit.
Had begrepen verschillende kleuren verschillende weerstanden.
Lampen zijn 3 volt batterij houder is 3 stuks dus 4,5 v denk vandaar die eerste weerstand.
Snap je me nog ??
 
Bart, je hebt kunnen lezen dat niet elke kleur led eenzelfde drempelspanning heeft. Je zult met wat verschillende weerstandjes moeten uitproberen wat een acceptabele lichtopbrengst geeft. Loop het snoertje met gekleurde ledjes eens na om te zien of er net achter de ledjes nog een weerstand zit. Heb diverse van die snoertjes gesloopt en daarbij gezien dat er soms drie i.p.v. 2 draadjes lopen. Waarschijnlijk opgedeeld in verschillende secties. Heb zelf ooit een setje gekocht met wit, rood, geel, groen en paars. Ook op 3 batterijtjes. Zal eens kijken wat ervan over is. Gr. Klaas.
 
Klopt Klaas vandaar dat ik dit heb gehaald.
Heb meteen een 2e set mee genomen.
Kan de laatste een gele gewoon los maken.
En wil die open maken om te ontdekken wat er in zit.
Ze zijn gewoon door gelust aan elkaar, wat mij het vermoeden geeft dat in de "stengel" een weerstandje zit.
Ze branden alle even fel, dus ga gewoon eens testen.

Oja zat me af te vragen hoeveel de zekering moet zijn bij de stroom voorziening van de boot.
Zit nu een 10amp in lijkt me toch wat hoog.
 
Bart , Als het alleen voor de verlichting is, dan heb je aan een 2 A zekering wel genoeg. Mocht je een ouderwets fietslampje (voor) hebben liggen dan kun je die ook als zekering gebruiken. Die zijn 6 Volt en mocht je dan door wat voor oorzaak kortsluiting krijgen, dan verklikt dat lampje dat er iets aan de hand is. En dan is er geen zekering stuk en hoef je na het verhelpen van de kortsluiting niets te vervangen. Had vroeger in de regelaar van mijn elektrische trein van een 12 Volt 21 Watt lamp een zekering gemaakt. Stond gewoon in serie en lichtte ook op als ik opeens vol gas gaf. De locomotief kwam dan toch langzaam op gang en de lamp ging uit als er minder stroom getrokken werd. Leuk om wat mee te experimenteren. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Zo, was ik weer.
Had het gebeuren even aan de kant gezet.
Kreeg er even de kriebels van, maar ben weer wat verder.
Jawel, er is licht.
IMG_20211124_161128[1].jpg IMG_20211124_161139[1].jpg
Moet nog wel her en de boel afwerken.
Het gaat nu met het kastje wat bij de lampjes zat.
De extra weerstand zit nu op alle witte lampjes.
Die waren zo fel het leken wel verstralers.
Zijn nu mooi gedimpt zodat de rest ook zichtbaar is.

Kan voor in de romp wat ruimte maken zodat daar de 3 batterijen met houder kan liggen.
Deze is middels stekkers makkelijk verwijderbaar.

Wat betreft die zekering @k-k gaat over de stroom vanaf de hoofdaccu, motor en ontvanger deel.
Maar kan weer rustig verder met knutselen om de boel er netjes in te zetten, en her en der de afwerking nog.
We kennen het wel houtjes en schilder werkzaamheden.
 
Zo, weer iets verder, maar nu verplichte rust.
Bootje is te groot voor de wasbak, en ik ga nu niet men zwembadje opzetten.
En aangezien ik moet gaan uitwegen, zal het dus na de frisse periode zijn.
Kan nog wel wat klein spul terug zetten, maar dan is het wel gedaan.
IMG_20211201_170458[1].jpg IMG_20211201_170516[1].jpg IMG_20211201_170533[1].jpg
Spul werkt nu via 3 batterijen die bij de kerstverlichting zat.
Daar zat ook meteen een schakelaar aan vast.
Wil het zo er in plaatsen dat als ik geen lampen gebruik, dit eruit kan en een dummy gewicht erin kan.
En ik tuf met lipo ipv lood dus ook daar even kijken hoe ik uitkom met gewicht.
Tis dus gewoon even geduld hebben.
Maar kan me wel bezig houden hoor. :-)
 
Zo eindelijk weer wat verder.
Kon nu de testplaats buiten opzetten.
Geen subtropisch voetenbad dit keer.
Zwembad voor de hond, al denkt die nog steeds van pfff wat een grote drinkbak. :-)

IMG_20220413_142417.jpg
IMG_20220413_142312.jpg


Dit is met een grote lipo (2s 5000mah) achterin en houder met 3 batt voor in.
Achter mag er nog wat gewicht bij, wil eerst kijken hoe die nu vaart.
Weet niet of de zwarte deel ook echt waterlijn is.
Maar heb al een idee waar de accubak mag komen, met een iets gewicht extra aan bakboord.
Hij hangt een tikkie scheef.


Linkje voor bewegende plaatjes.
Eens zien wat het gaat worden.
 
Bart, Kijk nog eens goed naar de aandrijflijn en speciaal naar de motorlagers en koppeling. Er zit bij de hogere toerentallen een vervelende resonantie in. Dat slijt hard en vreet stroom. Klinkt een beetje negatief, maar je kunt er nu nog goed bij om iets aan te doen. Wordt verder een leuke boot. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Had dat reeds gehoord, had de lijn al eens bekeken en opnieuw in het vet gezet.
Zat zelf te denken dat het de motor zelf ook kon zijn.
Weet niet hoelang dat al stil heeft gestaan, of hoe oud dat is.
Kan die ook nog eens uitbouwen en los in een bak water hangen ff spoelen.
Maar kan de rest ook altijd nog een 2de inspectie geven.
 
Bart, Het klinkt alsof er in de motor een uitgelopen lager zit en bij een hoger toerental door onbalans gaat resoneren. Als Groninger noem ik dat graanzen. Je zou een beetje uierzalf aan de lagers kunnen smeren, maar vaak is het einde oefening. Misschien dat het varend minder erg is. Gewoon even proberen zonder opbouw. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top