Robbe Sea Wolf v2

Discussie in 'Duikboten' gestart door Klamath, 11 dec 2011.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    Hein
    was als voor beeld met die negers

    voor de rest die het wilt lezen
    het probleem is dat er meer mensen over stappen op een lipo
    2 S geeft 7.4 volt en 3 S geeft 11.1 dacht ik
    de Nicads en Nmh accus sterven uit doordat je ze gewoon niet meer gaat kunnen kopen
    norbert heeft de BTS gemaakt en toen was het nog een lood accu die het meeste gebruikt werd maar dat is dus verleden tijd al varen er nog genoeg op rond

    de mensen willen nu lipo en dan moet je kunnen aan passen aan de nieuwe normen
    de BTS is afregelbaar op aflsag maar hij beschermt je lipo NIET

    even een voor beeld

    je duikt onder en je zit op 1 meter diep te varen en je lipo geraakt plat
    je hebt de BTS mooi ingesteld zoals het moet en hij zorgt dat je pomp dus niet meer kan geschakeld worden zodat je niet meer kan duiken
    maar je zit reeds onder water dus je wil niet dieper meer gaan duiken dus er is geen probleem
    wel dat je motor nu je lipo te veel gaat ontladen
    want je zit perslot van rekening te varen
    als je nu een oude regelaar hebt zonder lipo afslag of deze niet hebt ingesteld dan ben je alsnog je lipo aan het beschadigen terwijl je BTS wel zijn werk doet

    kom je nu boven dan pas zal je merken dat je accu leeg is doordat je niet meer kan duiken maar dan kan het al te laat zijn
    een lipo buzzer daar ga je weinig aan hebben onderwater daar als je 1 meter diep vaart en een meter of 5 uit de kant dan ga je dat door het omgevings lawaai niet horen
    een regelaar met lipo afslag of een lipo saver die je motor power reduseert tesamen met een goed afgestelde BTS dan kan je dus met een lipo accu varen

    in de kriek heb ik lipo zitten en daar betrouw ik dus alleen op mijn regelaars daar is er eentje van ingesteld zodat hij volledig afslaat
    door de verminderde snelheid zie ik dus dat het tijd word om naar de kant te komen
    de BTS (ATS norbert heeft die speciaal nog gemaakt voor me ,dit is een ouder kleiner type dan de BTS) die er in zit stuurt gewoon de pomp zonder dat hij zich iets aantrekt van het voltage van de accu
    want een pomp draait ook nog op 6 volt in plaats van 12 en het is om leeg te pompen dus de binnen druk helpt een handje

    als er iemand een ander idee heeft geen probleem er mee maar zoals beschreven in de kriek doe ik het reeds 2 jaar zonder problemen
    en ik vaar dus op oude accu's uit een laptop die reeds een leven achter zich hebben
    of je met lex zijn lipo saver de motor stroom kunt onder breken ????en of het relais de motor stroom aan kan daar kan lex een antwoord op geven
    maar de motor stoppen is ook niet ideaal want hoe geraak je dan alsnog naar de kant ??


    dus mijn idee er over om met lipo te varen
    BTS instellen op gewenste voltage
    motor regelaar met lipo afslag gebruiken en instellen op langzaam afslaan zodat je nog langzaam naar de kant kunt varen

    zoals ik het nu in de kriek heb zitten
    ATS trekt zich van de spanning niets aan
    1 regelaar schakeld full uit maar iets te vroeg en de andere langzaam en iets later zodat ik nog naar de kant kan varen

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2012
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    juist naar norbert gebeld
    hij is terug berijkbaar vanaf vrijdag
    maar dus niet allemaal tegelijk bellen hahaha
    hij ging een speciale baionet voor mij maken en daar zit ik natuurlijk op te wachten of ze klaar is
    een 4 cm baionet in alu das pas een mooi spulletje om iets mee te doen
    gr raf
     
  3. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Heb Norbert vandaag een mailtje gestuurd over lipo's in combinatie met een BTS.
    Had gevraagd of je de BTS moest afstellen als je lipo's zou gebruiken.

    Dit was wat hij terug schreef;

    Hallo

    De BTS is afgesteld op 9V . Dat is en voldoende spanning foor 3S LiPos.

    groeten
    Norbert Brüggen



    Groetjes,
    Eric
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    @Eric: dat antwoord had ik ook van Norbert. Hartelijk dank voor de bevestiging. :)


    Heb de Bajonet (nog) niet binnen, maar zat al wel te denken hoe ik deze nu netjes vast zet.
    Op de site staat dat men er glas-tape omheen plakt, maar er werd dus ook gezegt dat je dan met ruimte problemen komt te zitten om de buitenhuid er omheen te plaatsen.
    Nu heb ik gezien dat de buitenkant van de Seawolf, met minimaal knipwerk strak om de WTC gelijmd kan worden. (alleen de 2 delen waar die los is ivm het vlakke dek dus niet.)

    Is er wat op tegen om dan de buitenhuid te gebruiken om de bajonet vast te zetten? (in iets geval de onderste helf strak om de WTC buit en de bajonet te verlijmen door deze over het volledige oppervlak te verlijmen) of is dit niet zo'n geslaagd idee?
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo tim

    hangt af met wat je gaat lijmen
    ik zou voor een heel dun repeltje glasdoek gaan
    BV 2 cm breed en dan een laagje over de aaneenzet van de sluiting
    er is 20 gr glasdoek tekoop maar ik weet niet meer waar
    het was in een pakketje en er zat 1 m² in
    deze doek is heeeel dun en gaat geen probleem brengen met de buiten huid van de seawolf
    het abs gebruiken om de zaak bij elkaar te houden daar heb ik dus mijn bedenkingen bij
    omdat abs zich niet zo goed laat verlijmen
    bedoel dan de spanning die er op komt ;glasdoek zit 100% In de hars en dat geeft dan een veel hogere afschuif kracht
    ik zou zo wie zo lijmen met endfest maar zeker in een verwarmde ruimte van minstens 18°
    de sluiting afdraaien ???? als het fout loopt heb je 75 euro naar de haaien
    gr raf
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    25 grams glasweefsel:
    Mr. Boat Glasweefsels
    Cor
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb het papiertje terug gevonden
    het was 15 Gr mat maar meer staat er niet op
    dus het was een zeer dun matje glasdoek maar net stevig genoeg
    maar of ik er nog een restand van ga terug vinden ???
    ik denk dat ik het gebruikt heb om heel kleine bootjes van te maken
    gr raf
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    hmm.. maar kijken waar ik dus flinterdun glasvezel ga vinden dus. (bah, waarom kun je niet alles gewoon met ductape oplossen. :D )
    Wat voor lijm moet ik gebuiken icm met deze glasvezel mat? gewoon de endfest?
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Waar te vinden? dat staat 2 posten hoger!
    En lijmen?
    Ik zou het zeker impregneren met polyester of epoxy, dat is nog veel goedkoper in gebruik ook.
    Epoxy kan je in kleine hoeveel heden kopen bij dezelfde leverancier.
    Cor
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    de bajonet heb ik vast gezet et endfest de rest met polyester
    gr raf
     
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik doelde meer op die 15gr variant die Raf noemde. Maargoed, als die niet te vinden is zal de 25mm moeten. Maar hecht Polyester of epoxy wel op ABS? (Maar, kort door de bocht, Epoxy en polyeste zijn in mijn ogen een vorm van lijm, dus is dat ook verlijmen. :D Zo beredeneert m'n boeren verstand alles wel aan elkaar, dus mijn excuses als de uitdrukkingen niet helemaal kloppen. Endfest 300 is toch epoxy? vandaar dus de vraag of ik dat hiermee zou kunnen verlijmen. :)
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    endfest is volgens mij te dik om goed met de doek te kunnen versmelten
    en hij moet niet met abs verlijmen maar met alu en het materiaal van de wtc buis
    deze wel met een schuurpapier heel ruw maken zodat de polyester goeie grip heeft

    gr raf
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Die buis van de Sea Wolf is van ABS ;)
    Cor
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo cor
    dacht dat die zoals de andere van een andere kunststof waren
    die zijn toch niet wit maar zo een beetje geel achtig dacht ik
    of heeft robbe weer willen bezuinigen op materiaal
    dat zou dus ook wel kunnen
    blijft ruw opschuren om betere kleef kracht te hebben
    gr raf
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb mijn 'wetenschap' uit de originele bouwinstructie van de SeaWolf, dus het is altijd zo geweest.
    Cor
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hahaha ik ga daar niet over in duscutie gaan hoor
    het zal wel kloppen maar robbe heeft reeds meer vreemde zaken gedaan met bouwdozen die een tijdje in omloop waren
    dus daarom mijn ???

    gr raf
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    ik had wel een plaatje van 't ding hier staan.
    [​IMG]

    Maar eens goed in de manual kijken van welk materiaal dit ding dan is gemaakt. als het goed is, is m'n pakketje vandaag ook binnen.
    Heb die stukjes buis er met endfest op geplakt, die blijven goed zitten. zal er wel eens wat harder aan gaan trekken, iig wil ik 100% zeker van zijn dat het vast blijft zitten, en niet los gaat als de boot einderlijk in elkaar zou zitten, en ik alles weer los moet breken.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo tim

    het vast zitten is relatief
    als je der aan trekt moet je in de afschuif richting trekken en niet van de wtc weg
    je kan natuurlijk ook een stukje van de ronding van de romp weg halen
    dan de glasmat zetten en dan terug alles bij plamuren
    dan zit meteen je romp aan je buis vast
    of met een dremel langs de binnen kant van de romp een mm weg halen daar waar het doekje komt

    gr raf
     
  19. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Heb de bajonet gisteren binnen gekregen. :) (samen met duiksysteem en magneet-aan/uit schakelaar. Die laatste zal ik moeten verbouwen zodat die de schakelaar van de ESC vervangt, maar dat maakt nu nog niets uit.

    Iig is de bajonet in diameter groter als de WTC. :? De aansluiting is precies even groot, dus hij zal ervoor gemaakt zijn. echter is het bajonet deel van de sluiting ongeveer 2mm groter in diameter. Dus het glasvezel zal me nooit in de weg zitten,.. de bajonet zelf is het probleem.
    Heb al even lopen passen, krijg de 2 helften van de buitenromp nooit aansluitend aan elkaar zo. maar eens kijken hoe ik dit op ga lossen... misschien dat de bajonet wel gewoon deel van de buitenhuid uit gaat maken. dus de rom delen er tegenaan zetten ipv er overheen. en dan voor de 2 hoekjes vna het deck iets fabriceren. Is denk ik de makkelijkste oplossing.

    Maargoed, kan nu iig einderlijk beginnen met de staart in elkaar zetten, dus ben erg blij. :D
     
  20. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    pfff, na een lange tijd geleden de seawolf toch een beetje angstig in een kist te hebben gepakt met de gedachten ergens tussen "misschien toch nog iets te hoog gegrepen" en "dit is best eng" wil ik er toch mee verder gaan.

    Eerste stap nu, volgens mij, is het vastzetten van de bajonet aansluiting op de WTC buis. Deze had ik al koud op elkaar gelijmd met Endfest 300. maar heb dus nog dat dunne glasvezelmatje welke ik er omheen wil lijmen. Nu vroeg ik me alleen af welke lijm ik daarvoor zou moeten gebruiken.
    Ik had begrepen dat Endfest300 niet zo goed tegen water kon? Zou Stabilit Express hiervoor bruikbaar moeten zijn? Of UHU Acrilit express? (is volgens mij dezelfde lijm, heb ze beide liggen. )

    In ieder geval kan ik sowieso ook beginnen de staartsectie in elkaar te zetten.
     

Deel Deze Pagina