hallo Hein was als voor beeld met die negers voor de rest die het wilt lezen het probleem is dat er meer mensen over stappen op een lipo 2 S geeft 7.4 volt en 3 S geeft 11.1 dacht ik de Nicads en Nmh accus sterven uit doordat je ze gewoon niet meer gaat kunnen kopen norbert heeft de BTS gemaakt en toen was het nog een lood accu die het meeste gebruikt werd maar dat is dus verleden tijd al varen er nog genoeg op rond de mensen willen nu lipo en dan moet je kunnen aan passen aan de nieuwe normen de BTS is afregelbaar op aflsag maar hij beschermt je lipo NIET even een voor beeld je duikt onder en je zit op 1 meter diep te varen en je lipo geraakt plat je hebt de BTS mooi ingesteld zoals het moet en hij zorgt dat je pomp dus niet meer kan geschakeld worden zodat je niet meer kan duiken maar je zit reeds onder water dus je wil niet dieper meer gaan duiken dus er is geen probleem wel dat je motor nu je lipo te veel gaat ontladen want je zit perslot van rekening te varen als je nu een oude regelaar hebt zonder lipo afslag of deze niet hebt ingesteld dan ben je alsnog je lipo aan het beschadigen terwijl je BTS wel zijn werk doet kom je nu boven dan pas zal je merken dat je accu leeg is doordat je niet meer kan duiken maar dan kan het al te laat zijn een lipo buzzer daar ga je weinig aan hebben onderwater daar als je 1 meter diep vaart en een meter of 5 uit de kant dan ga je dat door het omgevings lawaai niet horen een regelaar met lipo afslag of een lipo saver die je motor power reduseert tesamen met een goed afgestelde BTS dan kan je dus met een lipo accu varen in de kriek heb ik lipo zitten en daar betrouw ik dus alleen op mijn regelaars daar is er eentje van ingesteld zodat hij volledig afslaat door de verminderde snelheid zie ik dus dat het tijd word om naar de kant te komen de BTS (ATS norbert heeft die speciaal nog gemaakt voor me ,dit is een ouder kleiner type dan de BTS) die er in zit stuurt gewoon de pomp zonder dat hij zich iets aantrekt van het voltage van de accu want een pomp draait ook nog op 6 volt in plaats van 12 en het is om leeg te pompen dus de binnen druk helpt een handje als er iemand een ander idee heeft geen probleem er mee maar zoals beschreven in de kriek doe ik het reeds 2 jaar zonder problemen en ik vaar dus op oude accu's uit een laptop die reeds een leven achter zich hebben of je met lex zijn lipo saver de motor stroom kunt onder breken ????en of het relais de motor stroom aan kan daar kan lex een antwoord op geven maar de motor stoppen is ook niet ideaal want hoe geraak je dan alsnog naar de kant ?? dus mijn idee er over om met lipo te varen BTS instellen op gewenste voltage motor regelaar met lipo afslag gebruiken en instellen op langzaam afslaan zodat je nog langzaam naar de kant kunt varen zoals ik het nu in de kriek heb zitten ATS trekt zich van de spanning niets aan 1 regelaar schakeld full uit maar iets te vroeg en de andere langzaam en iets later zodat ik nog naar de kant kan varen gr raf
hallo juist naar norbert gebeld hij is terug berijkbaar vanaf vrijdag maar dus niet allemaal tegelijk bellen hahaha hij ging een speciale baionet voor mij maken en daar zit ik natuurlijk op te wachten of ze klaar is een 4 cm baionet in alu das pas een mooi spulletje om iets mee te doen gr raf
Heb Norbert vandaag een mailtje gestuurd over lipo's in combinatie met een BTS. Had gevraagd of je de BTS moest afstellen als je lipo's zou gebruiken. Dit was wat hij terug schreef; Hallo De BTS is afgesteld op 9V . Dat is en voldoende spanning foor 3S LiPos. groeten Norbert Brüggen Groetjes, Eric
@Eric: dat antwoord had ik ook van Norbert. Hartelijk dank voor de bevestiging. Heb de Bajonet (nog) niet binnen, maar zat al wel te denken hoe ik deze nu netjes vast zet. Op de site staat dat men er glas-tape omheen plakt, maar er werd dus ook gezegt dat je dan met ruimte problemen komt te zitten om de buitenhuid er omheen te plaatsen. Nu heb ik gezien dat de buitenkant van de Seawolf, met minimaal knipwerk strak om de WTC gelijmd kan worden. (alleen de 2 delen waar die los is ivm het vlakke dek dus niet.) Is er wat op tegen om dan de buitenhuid te gebruiken om de bajonet vast te zetten? (in iets geval de onderste helf strak om de WTC buit en de bajonet te verlijmen door deze over het volledige oppervlak te verlijmen) of is dit niet zo'n geslaagd idee?
hallo tim hangt af met wat je gaat lijmen ik zou voor een heel dun repeltje glasdoek gaan BV 2 cm breed en dan een laagje over de aaneenzet van de sluiting er is 20 gr glasdoek tekoop maar ik weet niet meer waar het was in een pakketje en er zat 1 m² in deze doek is heeeel dun en gaat geen probleem brengen met de buiten huid van de seawolf het abs gebruiken om de zaak bij elkaar te houden daar heb ik dus mijn bedenkingen bij omdat abs zich niet zo goed laat verlijmen bedoel dan de spanning die er op komt ;glasdoek zit 100% In de hars en dat geeft dan een veel hogere afschuif kracht ik zou zo wie zo lijmen met endfest maar zeker in een verwarmde ruimte van minstens 18° de sluiting afdraaien ???? als het fout loopt heb je 75 euro naar de haaien gr raf
ik heb het papiertje terug gevonden het was 15 Gr mat maar meer staat er niet op dus het was een zeer dun matje glasdoek maar net stevig genoeg maar of ik er nog een restand van ga terug vinden ??? ik denk dat ik het gebruikt heb om heel kleine bootjes van te maken gr raf
hmm.. maar kijken waar ik dus flinterdun glasvezel ga vinden dus. (bah, waarom kun je niet alles gewoon met ductape oplossen. ) Wat voor lijm moet ik gebuiken icm met deze glasvezel mat? gewoon de endfest?
Waar te vinden? dat staat 2 posten hoger! En lijmen? Ik zou het zeker impregneren met polyester of epoxy, dat is nog veel goedkoper in gebruik ook. Epoxy kan je in kleine hoeveel heden kopen bij dezelfde leverancier. Cor
Ik doelde meer op die 15gr variant die Raf noemde. Maargoed, als die niet te vinden is zal de 25mm moeten. Maar hecht Polyester of epoxy wel op ABS? (Maar, kort door de bocht, Epoxy en polyeste zijn in mijn ogen een vorm van lijm, dus is dat ook verlijmen. Zo beredeneert m'n boeren verstand alles wel aan elkaar, dus mijn excuses als de uitdrukkingen niet helemaal kloppen. Endfest 300 is toch epoxy? vandaar dus de vraag of ik dat hiermee zou kunnen verlijmen.
hallo endfest is volgens mij te dik om goed met de doek te kunnen versmelten en hij moet niet met abs verlijmen maar met alu en het materiaal van de wtc buis deze wel met een schuurpapier heel ruw maken zodat de polyester goeie grip heeft gr raf
hallo cor dacht dat die zoals de andere van een andere kunststof waren die zijn toch niet wit maar zo een beetje geel achtig dacht ik of heeft robbe weer willen bezuinigen op materiaal dat zou dus ook wel kunnen blijft ruw opschuren om betere kleef kracht te hebben gr raf
Ik heb mijn 'wetenschap' uit de originele bouwinstructie van de SeaWolf, dus het is altijd zo geweest. Cor
hahaha ik ga daar niet over in duscutie gaan hoor het zal wel kloppen maar robbe heeft reeds meer vreemde zaken gedaan met bouwdozen die een tijdje in omloop waren dus daarom mijn ??? gr raf
ik had wel een plaatje van 't ding hier staan. Maar eens goed in de manual kijken van welk materiaal dit ding dan is gemaakt. als het goed is, is m'n pakketje vandaag ook binnen. Heb die stukjes buis er met endfest op geplakt, die blijven goed zitten. zal er wel eens wat harder aan gaan trekken, iig wil ik 100% zeker van zijn dat het vast blijft zitten, en niet los gaat als de boot einderlijk in elkaar zou zitten, en ik alles weer los moet breken.
hallo tim het vast zitten is relatief als je der aan trekt moet je in de afschuif richting trekken en niet van de wtc weg je kan natuurlijk ook een stukje van de ronding van de romp weg halen dan de glasmat zetten en dan terug alles bij plamuren dan zit meteen je romp aan je buis vast of met een dremel langs de binnen kant van de romp een mm weg halen daar waar het doekje komt gr raf
Heb de bajonet gisteren binnen gekregen. (samen met duiksysteem en magneet-aan/uit schakelaar. Die laatste zal ik moeten verbouwen zodat die de schakelaar van de ESC vervangt, maar dat maakt nu nog niets uit. Iig is de bajonet in diameter groter als de WTC. :? De aansluiting is precies even groot, dus hij zal ervoor gemaakt zijn. echter is het bajonet deel van de sluiting ongeveer 2mm groter in diameter. Dus het glasvezel zal me nooit in de weg zitten,.. de bajonet zelf is het probleem. Heb al even lopen passen, krijg de 2 helften van de buitenromp nooit aansluitend aan elkaar zo. maar eens kijken hoe ik dit op ga lossen... misschien dat de bajonet wel gewoon deel van de buitenhuid uit gaat maken. dus de rom delen er tegenaan zetten ipv er overheen. en dan voor de 2 hoekjes vna het deck iets fabriceren. Is denk ik de makkelijkste oplossing. Maargoed, kan nu iig einderlijk beginnen met de staart in elkaar zetten, dus ben erg blij.
pfff, na een lange tijd geleden de seawolf toch een beetje angstig in een kist te hebben gepakt met de gedachten ergens tussen "misschien toch nog iets te hoog gegrepen" en "dit is best eng" wil ik er toch mee verder gaan. Eerste stap nu, volgens mij, is het vastzetten van de bajonet aansluiting op de WTC buis. Deze had ik al koud op elkaar gelijmd met Endfest 300. maar heb dus nog dat dunne glasvezelmatje welke ik er omheen wil lijmen. Nu vroeg ik me alleen af welke lijm ik daarvoor zou moeten gebruiken. Ik had begrepen dat Endfest300 niet zo goed tegen water kon? Zou Stabilit Express hiervoor bruikbaar moeten zijn? Of UHU Acrilit express? (is volgens mij dezelfde lijm, heb ze beide liggen. ) In ieder geval kan ik sowieso ook beginnen de staartsectie in elkaar te zetten.