Robbe Sea Wolf v2

Discussie in 'Duikboten' gestart door Klamath, 11 dec 2011.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    Wie heeft je ingefluisterd dat endfest 300 niet tegen water kan ??
    gr raf
     
  2. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Gewoon met endfast 300 lijmen. Is het beste.
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Als Endfest niet tegen water kan snap ik niet dat mijn boten nog drijven.
    Ik gebruik het al meer dan 25 jaar.
    En denk dus intussen dat het wel tegen water kan want al mijn doorvoeringen zijn afgewerkt met Uhu Endfest 300.

    Hein
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Dan zal ik wel iets door elkaar gehaald hebben. :) Dan gaat dat stukje glas er ook gewoon netjes omheen met endfest! dank u allen voor de reactie.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    kijk met epoxy is het eenvoudig en op ervaring gestaafd

    alle epoxy die langer dan 8 uur moet drogen is watervast maar vooral ook druk vast.
    want het word soms over zien maar daar schuilt meestal het probleem
    stel je hebt een boot van 2 meter lang
    zolang die horizontaal vaart is er geen probleem want dan is de druk over al evengroot.
    nu absurd maar je zet de boot op zijn kop in het water (het kan gebeuren)
    je vaart een 4 meter diep en opeens wap de boot met de kont in de lucht en de boeg naar onder.
    dan zit je dus met een druk verschil op de romp lengte.
    de kont zit op -4 meter en de boeg op - 6 meter
    qua druk maakt het maar enkele grammen uit maar wel per cm²en bij elkaar gerekend is dat wel veel.

    dus langzaam drogende epoxy kan tegen druk en water.
    stabilit darentegen kan NIET tegen water want die moet altijd geschilderd worden anders verpulvert hij na een aantal jaren.
    gr raf
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Bedankt voor de uitleg, is wel makkelijk te onthouden. Nu zit ik dan alleen met de buitenhuid van de Sea Wolf denk ik, die is namelijk van ABS gemaakt (of vergis ik me hierin? ) En moet ik dus wel met Stabilit verlijmen omdat dit niet goed te verlijmen is met Endfest300.

    Dus gewoon met Stabilit verlijmen, en naderhand word de boot toch helemaal geschilderd, en dan dus netjes een dekkende laag geven, of is dit de verkeerde insteek? Als ik dat weet, kan ik beginnen met de staart sectie in elkaar zetten namelijk. :)

    Gr,
    Tim
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Als je de ABS opschurt voor het lijmen kan het ook prima met Epoxy en / of Endfest300.
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Supertoll! :) Het begin is gemaakt. Heb de aandrijfas op de plek gelijmd met de roeren er op en de onderkant van de staart (voor de goede positie. )
    eerst volgende stap zou volgens mij zijn de stuurstang doorvoeren er in maken, en beginnen aan het tech rek.


    Ik ben al wel voorzichtig even gaan kijken hoe ik de Sea Wolf nu straks op ga bouwen.
    Nu teruglezend naar het begin vandit draadje (jemig, alweer ruim 2 jaar geleden. :shock: ) zit ik nu dus nog even te denken over de voorste roeren.

    Ik heb volgens mij nog geen lage regler besteld bij Norbert, al staat dit definitief op de planning. Ik wil de toren van de Sea Wolf in ieder geval een eind verder naar achteren plaatsen als deze origineel bedoelt is. (ook komt die achterstevoren er op. vind de 'gladde' kant naar voren toe toch een stuk beter uit zien.. denk omdat het dan meer lijkt op de WW2 torens,.. vind de lage kant voor maar raar. misschien word de toren ook wel helemaal anders, heb wat styreen platen gekocht om in ieder geval aan de knutsel te kunnen.

    Gezien ik er dus nog niet uit ben mbt de voorste roeren, heb ik dus ook meteen mijn twijfels nog over het deck.
    op zich ziet het er wel leuk uit, dat platte deck van de Sea Wolf, van de andere kant vind ik, tja, hoe moet je het noemen, geen deck? ook erg mooi.
    Nu ben ik zelf absoluut geen ervaren bouwer op gebied van boten (laat staan duikboten) Dus vandaar dat ik dus graag om meningen vraag.
    Zou het aan te raden zijn om de Sea Wolf op te bouwen zodat deze meer op een Sturgeon Class duiboot lijkt?

    http://www.onr.navy.mil/focus/blowballast/sub/work1.htm

    ok, de roeren op de staart zullen standaard blijven. en de roeren op de toren zullen gewoon vast worden dan. (neem aan dat als deze netjes horizontaal t.o.v. de romp worden geplaatst dit geen problemen op zal leveren? )

    Jullie mening word in ieder geval erg gewaardeerd. :) Het is in ieder geval de bedoeling dat de Sea Wolf deze zomer nog aan het varen komt!
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2014
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    je kunt er van bouwen wat je wilt afhankelijk van je eigen kunnen natuurlijk. raf heeft de mijne ook heel leuk verbouwd. en een "beetje" sneller gemaakt
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    beetje te snel want ik heb nog steeds een probleem met je roer.
    ze blijven namelijk niet aan de romp vast zitten

    kom je zondag naar mol??
    dan heb ik de brievenbus wel bij
    zo niet dan blijft ze nog eventjes staan want het weer zou bar slecht worden zondag

    gr raf

    ps borsteloze motor en robbe regelaar der ingezet direct drive.
    laat ons zeggen dat het haast een drachster is geworden onder de speed boten
     
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag Raf,

    Juist thuis van bij m'n zus.
    Ga eens kijken of ik Marc 2 z'n Sea Wolf kan maken.
    Ja Marc 2,je boot staat thuis op de werkbank.
    Raf had niet de gepaste moer voor op je richtingsroer,vandaar.
    Moet ik hem zondag meebrengen naar Mol?
    Grtjs,Marc 3.
     
  12. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag Raf en Marc 2.

    Het richtingsroer is gemaakt.Heb er een inox vijs van M3 moeten inzetten omdat deze juist door de kwiklink ging zonder al teveel speling.Op de rudder hoorn zit een moer vanboven en een moer aan de onderkant.
    De kwiklink kan vrij bewegen.
    Grtjs,Marc 3.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    Hallo vriend

    dat heb je weer mooi opgelost maar daar was geen twijfel over dat je dat zou doen.
    heb je nog iets met die alu beugel gedaan ??? en passen de gedraaide stukjes
    alleen het ziet er voor morgen niet goed uit
    Weer: Weer per plaats - het weer voor morgen in Mol, België

    Tim als je in de buurt zou zijn spring eventjes binnen .
    er zijn daar normaal morgen zo een stuk of 3 seawolven te bekijken.
    anders ga ik proberen een deel foto's te maken dan post ik die wel

    gr raf
     
  14. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    niet echt in de gaten gehouden dat er zondag varen is in mol.
    de accu van de shark is te slecht geworden om er nog mee te varen en om nu nog een accu te gaan regelen zie ik niet echt zitten.
    dan betaal je al snel een stuk meer dan online.

    misschien dat ik wel even langs kom want heel de dag binnen zitten is ook nix. en dan kan ik misschien ook nog wel wat doen in mol zelf.

    maar ik beloof niets.
     
  15. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dag Raf.

    De alu tussenstukjes die je gedraaid hebt,passen perfect.
    Mijn dank ervoor.
    Grtjs,Marc 3.
     
  16. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hmm, ga ik dit weekeind helaas niet redden. :( (Moet ook uit de buurt van Almelo/Overijssel komen, dus Mol is dan ook wel een eindje weg. )

    Intussen knutel ik in ieder geval nog vrolijk verder. :)

    Ga de origineel meegeleverde voorste roeren denk ik helemaal niet monteren. Het platte deck blijft echter wel, hier kan ik namelijk heel mooi de aanslag voor de Bajonet sluiting in verstoppen. (zodat je die tegen een aanslag aan kunt draaien, en niet te ver door draait. )

    Is er voor die bajonet sluiting trouwens nog een vergrendeling nodig?
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo Tom

    nee er is geen vergrendeling nodig maar de sluiting heeft geen eind stop

    wat ik doe is met een ijzerzaagje een keepje in de sluiting vijlen.
    je zet eerst een streepje met een viltstift op de twee ringen zodat je zeker bent dat deze perfect 100% met de tanden over elkaar zitten .
    kleine tandjes dus je kunt missen en dan zitten ze wel vast maar misschien maar 50% over elkaar en dan boeten ze in aan stevigte.

    dan dat groefje er in zagen (0.5 mm)diep zodat je als je de boot sluit kunt zien dat de sluiting perfect gelijnd zit.
    ik heb al eens pech gehad en toen bij het volpompen de boot op druk was "ploef" en de boot ging in het water in twee helften richting de bodem.
    gelukkig in mol en door het heldere water de boot direct terug opgevist.
    maar je word daar niet vrolijk van.
    goeie raad zet eerst de buiten ring vast op de buis voor je de romp en boeg sectie er op lijmt.
    daarna monteer je de volledige achterkant met roeren en alles er aan en dan zet je daar de binnen ring op vast.
    het voordeel is nu dat je nadien als de sluiting perfect uitgelijnd is (streepje)de boeg en dek sectie kunt uitlijnen en zo is je romp perfect recht.

    tijdens het droog testen de O ring niet monteren want die mag je niet sluiten zonder een likje vaseline .
    wat dan weer een probleem kan geven tijdens het spuiten van de romp

    gr raf
     
  18. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Dat had ik al verlijmd, niet helemaal op die manier, maar heb er inderdaad wel goed naar gekeken dat de bajonet helemaal op elkaar zit als straks de voor en achterkant uitgelijnd is met elkaar (dek)

    Ik had de staat deels in elkaar gezet, en toen de bajonet goed dicht gedaan (streepjes gezet) Gezien er in de hele voorkant toch niets komt mbt technische/bewegende delen, hoeft daar niet veel aan uitgelijnd te worden. :) (op de sierstukken van de romp na. ) Heb toen de onderste helft van de buitenhuid op de WTC gelijmd. Nu kan het dek deel ook alleen nog maar recht er op verlijmd worden, en het begint visueel in ieder geval al ergens op te lijken, wat uiteraard de motivatie heel erg helpt. :D

    zo ligt ze er nu bij:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Tim
     
  19. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Hoi Raf.

    Kan je dat accu pak van 4+3 meebrengen naar Mol?
    Alvast bedankt en tot morgen.
    Grtjs,Marc 3.
     
  20. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Misschien een domme vraag, maar:

    Gezien ik in de hele voorkant toch geen bewegende roeren plaats (omdat deze geen toegevoegde waarde hebben. ) kan ik in het principe de buitenkant van de WTC en de neus helemaal klaar (proberen te) maken, toch?

    Ok,zal de bovenkant van de neus nog demontabel moeten houden ivm het plaatsenvan lood om de gewichtsverdeling straks goed te hebben. maar was toch van plan om deze geschroefd te maken. (of kanik hier beter mee wachten, en de neus helemaal verlijmen?

    Met het Techrek ben ik nog in dubio wat nu wijsheid is. zal ik gewoon de originele plastic plaat gebruiken als techrek, of is het beter om zelf iets te maken? (heb wel veel gezien dat men een paar ringen maakt die net in het WTC passen, en deze met draadstangen aan elkaar zet bijv.
     

Deel Deze Pagina