Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. Guest

    Guest Guest

    Hoi Raf, als ik goed tel gebruik je 30 tot 38 accu's!!!!!!
    Wat ben je van plan?
    Ga je een jaar continu varen?
    Ik heb veel duikboten gezien maar zoiets nog nooit met zo veel cellen.
    De boten in Keulen, Neurenberg en die uit Bremen hebben zoveel cellen niet.
    Maar hebben wel veel functie's.
    Die werken met perslucht dus hebben compressors aan boord, pericopen en radars draaien schieten torpedo's af maar hebben niet zoveel cellen.
    In een boot heb ik 10 cellen en in de ander 12 stuks van 3 amp. en vaar daar al jaren mee. en ik kan zeker 1,5 tot 2 uur varen per boot bij hoge snelheid.
    En als ik hoor wat voor kabels allemaal naar buiten gaan in de 21.
    Het lijkt er op dat de mensen tegen elkaar op aan het bieden zijn.
    En als ik zie op de foto's wat voor kabel gebruikt wordt voor de stuur stangen dan zie ik toch veel problemen komen.
    Of de boten komen niet dieper dan 10 cm, bowden kabels voor vliegtuigen gebruik je toch niet in een onderzeeër?
    En stroomkabels buiten de romp is en blijft moeilijk in een duikboot.
    Ga een kijken op een duikboot treffen of kijk op internet of bij Sonar wat de mensen gebruiken en wat er te krijgen is.
    Dit loopt anders uit op een grote ramp en daar is het spul toch te duur voor.

    Hein

    ps, bij BMWW moeten 75.000 auto's terug naar de garage.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein


    ik bouw reeds meer dan 20jaar duikboten dus ik kan er wel wat van denk ik

    de cellen die hebben maar een doel
    lang kunnen varen aan de ene kant en veiligheid aan de andere

    als er een pak van de twee (10 X3.3 amp) leeg geraakt dan schakelt de u 2540 (7c) over op een volgende packet van (10 X3.3 amp)
    er gaat dan in de toren een led (hoog rendement) branden om te melden dat een packet leeg is en nu dus op pack twee gevaren wordt

    dan de 10 keer 3.3 amp voor de pomp
    dit uit veiligheid dat ik nogaltijd genoeg stroom heb om boven te komen

    daarom ook de ontvanger die 8 cellen van 3.3 amp heeft om al de elektronica te voeden
    en een speciale controle waneer de spanning lager dan 6 volt komt dat alleen de ontvanger en de modulle die de pomp bedient stroom krijgen
    dit om weer boven water te kunnen komen

    de tweede reden dat er zoveel batterijen in gaan is simpel
    aan lood heb je geen moer en je moet toch het juiste gewicht hebben om op de waterlijn te komen
    dus ik plaats liever batterijen dan lood

    dan de kabels die naar buiten gaan
    robbe laat 2 servo snoeren naar buiten gaan om de kleine wtc te bedienen (daar zitten 2 servo's in)
    dus 2 X- ,2X+ en 2X ontvanger impuls
    dat zijn 6 draden
    kijk nu wat ik met 6 draden doe
    1 plus draad
    1 massa draad
    1 witte servo sturing
    1 groene relais draad
    1 orange voor water detectie of ik ga dit met een led doen in de wtc
    1 grijze draad voor de verlichting
    dan nog de twee goud kontakten voor de verlichting waarvan er eentje massa gestuurd is om ze aan en uit te kunnen zetten


    die van de water melding kan nog komen te vervallen en eventueel die van de verlichting die kan ik nog met een readcontakt maken.
    dus ik doe met die 6 draden beduidend meer dan het origineele concept

    minder kan niet en meer hoeven het er niet te zijn

    dan de bowden kabels waar je het over hebt

    kijk ik gebruik ze in de kleine wtc om die reden dat ik niet veel verniel als daar iets mis loopt
    de afdichting gebeurt met een stukje siliconen slang dat op de bowdenkabel gekleeft wordt
    beetje vaseline er aan en dan is het dicht
    als ik nu ga duiken dan komt op die siliconen darm waterdruk te staan
    en dan wordt die darm dicht gedrukt
    resultaat het dicht nog meer af dan als ik boven water zou varen

    ik heb veel minder vertrouwen in die rubbere afdichtingen die robbe mee levert
    dat zijn van die stofhoesjes die ze in de auto sport over de koppelingen trekken om stof tegen te houden.

    de wtc die ik gebouwd heb is 1 cm dik rondom en er komt een alu afdekplaat op met schroeven en een plexy deksel met dichting

    die van robbe is 1 mm dik bestaat uit 2 delen die je moet dicht kleven en op een plaats monteren waar je niet meer of moeilijk aan kunt komen
    ik heb maar een doorvoor voor al mijn leidingen in messing 4 cm lang buisje wat dicht kan gekleeft worden
    robbe doet twee gaten waar je de kabels moet doorsteken en dat is maar 1 mm van wand dikte is
    en waar je geen visuele kontrole op hebt als er water moest in komen te staan

    bij de 7 c komen er zelfs geen kabels naar buiten voor de verlichting
    daar gebruik ik de stuurstangen voor die de achterste duikroeren en richtings roer aan stuurd

    in proper water heb je geen problemen en in zout water duik je toch niet
    de reden van dit alles is dat ik reeds vroeger een van mijn boten verloren heb
    10 uur naar gedoken en terug gevonden
    de reden van afzinken
    telang gevaren en geen stroom meer om de perslucht ventielen te bedienen
    ik vaarde boven water toen ik zag dat de boot haast leeg was
    maar ik moest nog 500 meter afleggen en dacht ik vaar boven water die meters tot hij stil valt
    de boot vaarde 2 meter van mij af want het was een vijver met een strand dus niet diep op die plaats
    opeens begon hij onder te gaan heel langzaam
    ik zet mijn zender neer om hem er uit te gaan halen
    niks nada boot weg
    ik had een kiel van 9 kilo onder die boot
    had dat 5 kilo aan accus geweest dan had ik mischien dat probleem niet gehad.
    nu zat ik de dag daarna met een bood met in de romp 10000 barstjes
    te lang op 3 meter gelegen want daar was hij naar af gedreven het diepste punt in de vijver
    en door het afkoelen van de lucht binnen in de romp en de buiten druk en niet de kwaliteit van polyester zoals nu een romp die alleen nog maar goed was om te plamuren en schuren en terug als mal te gebruiken

    nee bedankt mij zal dat niet meer overkomen als ik het kan vermijden

    POWER en hoe meer hoe liever

    groetjes raf
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Hoi Raf
    Dat is mooi dat je 20 jaar duikboten bouwt maar daar ben je nooit mee naar buiten gekomen want dan gebruikte je niet meer die oude dingen allemaal.
    En waarschijnlijk ook nooit op een treffen geweest de laatste jaren op Keulen na dit jaar.
    Als je nou 10 cellen van 7 amp neemt inplaats van zoveel cellen, en een spannings controle systeem inbouwt wat de tank leegmaakt en niet meer vol pompt bij een bepaalde spanning dan heb je ook al die extra dingen niet nodig.
    ik ben het er mee eens beter accu's inplaats van lood maar dit is wel wat veel.
    En een extra pakket voor een pomp is dan niet nodig.
    Als je boot 500 meter van je verwijdert is hoe zie je hem dan nog?
    Gebruik je een verrekijker?
    Die bowden kabels met die siliconen slang geplakt en vaseline moet je er direct uitgooien en kijk eens bij Norbert Bruggen naar zijn doorvoeringen
    die zijn veilig.
    Maar als jij te lang gevaren hebt heb je toch ook geen systeem zoals bv faile safe als je accu leeg raakt en je ziet het toch aan de boot en de reactie tijden van alles dat alles langzaam gaat.
    En als je boot bij 3 meter diepte al kapot gaat, wat heb je voor materiaal gebruikt.
    3 meter is toch niks!
    Ik ben vaker op 5,5 meter diepte geweest met de 206, Skipjack, de Deepdive duikend op snelheid en de boot van Krick en geen problemen hoor.
    Dieper kon niet omdat dat de bodem was.
    En als je boot vol loopt met water als hij zodiep ligt dan is de binnen en buitendruk hetzelfde 1 bar plus 0,3 op 3 meter.
    De romp gaat daardoor echt niet kapot!
    Als maar goede afdichtingen gebruikt worden dan lekt hij ook niet.
    Ben je al eens ooit in Neurenberg, Sinsheim, Schwelm, Antwerpen, Rijswijk, Bremen, Hamburg enz enz geweest?
    Moet je daar eens naartoe gaan en goed kijken.

    Hein
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    antwerpen

    de KMYCA

    daar ben ik groot geworden jong
    ik ken den bruno re rosse leon en noem maar op

    ga mij wat vertellen

    teneerste de bood was 2 meter van mij vandaan maar ik moest NOG 500 meter varen om hem uit het water te kunnen halen
    want anders moest het tevoed met model van 2.40 en zender
    en dat doe ik dus liever niet

    20 jaar geleden en fail safe
    ik was toen blij dat ik 24 volt ventielen had van festo en die klein genoeg waren om in een 7 c boot te kunnen
    en IN de boot was er geen water gekomen toen die op 3 meter lag
    ok jij vaart op 5.5 meter
    klein vraag je HOELANG blijf jij met je boot op die diepte
    1 uurtje laat ons zeggen terwijl je vaart

    mijn boot heeft daar 10 uur gelegen(tien uur) met alles afgezet
    als je een beetje van perslucht tecniek kent dan weet je dat lucht die verwarmd wordt uitzet
    motoeren regelaars heel de zooi verwarmd de lucht IN de boot

    als die nu 10 uur stil licht dan is die lucht even koud als de buiten temperatuur van het water en daalt de lucht druk IN je boot
    de tegen druk valt dus weg met andere woorden

    ik heb ook geschreven dat de polyester van TOEN niet de kwaliteit had van de polyester van nu
    ook de techniek was nog niet zoals nu
    ik begon pas met polyester en toen mijn derde bood die werd nog opgebouwd met van die polyester pasta met vezels er in waar ze auto carroserien mee herstelde
    deze was reeds met gelas mat gemaakt maar dit was ook de eerste boot die ik toen zo gedaan had
    je zegt 7 amp cellen
    weet gij hoe dik die zijn awel ikke wel
    die zijn 33 mm dik
    moet gij die eens in een wtc van robbe proberen te proppen
    ge gaat lachen maar het zal spannen want die wtc is maar 94 mm breed
    veel gat ge der niet in krijgen of wel je cellen maar van enige andere techniek zal er niet veel meer in kunnen

    hier enige foto's van de 7 C
    [​IMG]

    hier zie je de batterijen die achter onder de motoren zitten
    hier zitten 8 cellen in dit vak
    [​IMG]

    hier zie je de batterijen voor aan de onderkant
    12 cellen voor de motor en 2 van de pomp


    [​IMG]

    hier nog 6 cellen boven voor de pomp
    de 3.3 amp cellen voor de ontvanger zitten hier nu niet in die zittenn normaal aan de onder kant in dat kleine voorste vakje waar de versteviging zit voor het oude dicht draaien (robbe systeem)en 5 cellen aan de bovenkant maar dat water detectie printje moet kleiner want nu kunnen de cellen er niet meer in

    als je de batterij pakken anders schikt dan zit je met stabilisatie problemen
    dan wilt de boot als je gaat duiken zich op een zij leggen en dat is niet mooi

    hein en als je deie boot van krick hebt gebouwd dan moet je eens goed op het plan kijken
    daar gebruiken ze die bowden kabels ook
    alle toch in het model dat ik hier heb liggen
    o ja de rosse leon van antwerpen die doet nog eenvoudiger
    die gebruikt o ringetjes en krimpkous
    twee ringetjes op je stuur stang schuiven
    krimpkous er over heen alles tegen het doorvoer buisje aan krimpen en klaar
    als het gaat lekken dan terug ff opwarmen en dan is het weer dicht

    heb je ooit die duikboot op stoom aan drijving gezien
    awel ikke wel en hem ook zien zinken toen het mis ging

    groetjes raf
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Hallo Raf,
    bovenstaande schrijven van jou maakt mij heel veel duidelijk over jouw bouwen.

    Weet jij waar die duikboot op stoom gezonken is?
    Weet je welke personen hem geborgen hebben?
    Weet je wat de oorzaak van het zinken was?
    En hoe heeft men die boot terug gevonden?
    Er is een video film van, en veel foto's van de berging.

    Ik kwam ook veel in Antwerpen en in Deurne bij Jaak Fontein, hij heeft een vrachtduikboot de Deutschland.
    Ik ook al 15 jaar van Remie van Damme uit Antwerpen.
    Vindt het jammer dat ik geen foto's kan plaatsen dan kun je de doorvoeringen zien die veel tegenwoordig gebruikt worden, niet die van Norbert maar die uit de verwarmingen.
    Waterdicht tot 5 bar.
    De tijd heeft niet stil gestaan de laatste 25 jaar.

    Hein

    Gelukkig 2005 gewenst
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    die stoom duikboot

    dat was eigen schuld dat die gezonken was

    op de boot stonden twee schoorstenen
    eentje om de lucht toe te voegen en eentje om de afgewerkte stoom terug naar buiten te voeren
    de schouwen waren 0.50 meter lang
    dus eerst duiken naar 10 cm
    mooi lekker
    maar het kan nog dieper
    dus naar 20 cm en zo tot de schoorsteen nog maar 10 cm boven water stak
    lekker mooi varen
    en dat ging een paar keer goed
    tot er opeens een sleper van 1.40 volle vaart voor bij kwam en toen waren de schouwen opeens niet meer tezien
    resultaat was dat de boot helemaal in de vernieling was
    door de koude schok was de stoom ketel gebarsten en moest er een nieuwe gemaakt worden
    plaats van afzuipen imalso dok linkeroever antwerpen
    de jaak das een toffe gast
    hij heeft ook nog een sleper waar hij veel mee vaart
    en hij heeft heeeeeel veel voor de club gedaan
    de gab en nog andere die spijtig genoeg zijn over leden waren echte krakken in het bouwen van wondermooie modellen
    zo was ik naar antwerpen gereden en ik was ietsje belangrijks vergeten van mijn boot (neptune sleper)
    ik tegen de jaak hela manneke ik ben wa vergeten van mijn boot
    de jaak antwoorde nie moeilijk doen vaar maar me wa ge bij hebt
    ik dus terug naar de standplaats
    ik werdt afgeroepen en ik pak dus wat ik wel bij heb en ik ga naar de jaak
    elle mannek zet hem moar in het woater
    ikke zo jaak da ga nie goe gaan
    hij zo hoe dan niet
    ik heb alleen maar mijn boven bouw bij
    en op de radar gaat hij niet hardt vooruit gaan denk ik

    iedereen in een deuk en de jaak was aan een pintje toe
    toffe gast dien jaak zo moesten er meer zijn


    groetjes raf
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Hoi Raf,
    dat de stoomboot in linkeroever gezonken was wist ik niet.
    In Niederzieer, Duitsland is hij ook gezonken en niet doordat water via de schoorsteen binnen kwam.
    Er was een slang, darm zoals jullie noemen losgegaan.
    Die was geplatkt en siliconen kit.
    Boot pompte zich zelf vol.
    Het was een prachtig schip!
    Maar is de eigenaar dood?
    Ik kwam heel veel op linkeroever

    Hein.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    nee dat weet ik niet
    maar GAB een modelbouwer die voor zijn vak ook modellen bouwde die is overleden

    en inderdaad het was een pracht boot

    groetjes raf
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Hoi Raf,

    het was toch een havenwerker?
    Vertelde hij tenminste zelf.

    Hein
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    nee hij werkte voor de haven

    lol
    hij bouwde scheeps modellen voor de haven en zelfs voor de stad dacht ik

    er zijn er nog enkele over die zulke mooie modellen konden maken
    maar wat je nu ziet is de teloorgang van de modelbouw
    ARN (arf) heel goed koop en voor die prijs nog tamelijk goed afgewerkt ook

    wat de toekomst gaat brengen geen idee
    het zla wel weer zoals vroeger worden
    haast geen enkele winkel die losse stukjes verkoopt
    alleen mar kant en klaar dozen
    profielen en dergelijke in verschillende materialen zullen weer schaars gaan worden

    groetjes raf
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Mijne Heren,

    even weer terug :eek:ntopic:

    ik had nog wat foto's beloofd.

    [​IMG]
    Geheel overzicht met de stuurstangen. Ja, ik gebruik de balgen.

    [​IMG]
    Links in het deksel de contacten voor de watersensor, ervoor de falesafe van het roerservo, met er bovenop de schakelaar die het signaal afkoppelt als de roeren gaan inklappen.

    [​IMG]


    De kabeldoorvoer wordt met siliconenkit afgedicht. De wtc wordt eveneens met siliconenkit dichtgelijmd, verstevigd met klemmetjes. Kan het later met een mesje weer losgemaakt worden.

    Ik denk er ook aan om net als jij Raf de aansturing van het klapservo via een servotester te doen. Dan kan hij ook via een multiswitch of geautomatiseed worden aangestuurd.

    Groeten, Lex.
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ik bespeur hier een duidelijke argwaan tegen de 'balgjes' 8O 8O ....
    Niet geheel onbegrijpeloos maar als je met je gemiddelde sub niet veel dieper gaat dan een meter is het niet te verwachten dat je lekkage krijgt via dit systeem (mits je die handel goed hebt gemonteerd natuurlijk). Werk je met wat silicone-vet en spray in en rond de balgjes, dan zit je helemaal ok. (mijn nieuwe boot krijgt overigens wel de Brüggen 'gestängedurchführungen -stukje investering-).

    Siliconekit voor verbinding is ok, maar heb je wel eens gedacht aan vloeibare pakking die in de auto/motorbranche wordt gebruikt? Wel dan de flexibel-blijvende gebruiken en niet de doorzichtige/verhardende. Voordeel is dat dit spul niet de neiging heeft om 'glibberig' te worden, en het is beter bestand tegen BOS (benzine, olie en vetten), chloor en overige chemische taaaroep. Bijkomend voordeel is dat de pakking direct waterbestendig is (hoor ik daar 'noodreparaties' roepen? :wink: )

    Jos
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Jos,

    dat pakkingspul is inderdaad ook een goed idee. Ik dacht echter dat dat spul alleen als pakking te gebruiken is, d.w.z. tussen twee delen die op elkaar geperst worden. Als het ook zonderd druk goed lijmt is dat ook een oplossing.

    Die balgjes worden door een paar duikbootvaarders in Den Helder (nee, niet die op schaal 1:1, maar hij werkt er wel. :lol: Als hij maten wil weten loopt hij gewoon even met een rolmaat het dok in. :| ) ook al jaren met succes gebruikt, als je ze maar aan het begin van elk vaarseizoen even met vaseline o.i.d. invet.

    Groeten, Lex.

    PS Tipje van de sluier wat betreft je NIEUWE BOOT??? :p
     
  14. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ga ik een beetje :?: :?: :?: doen: Het is GEEN: tatatatatatata : Willempie Bauer/2540 (lossen jij en Raf eerst maar 's lekker alle problemen op!), GEEN U177 (niet alweer zo'n Romeins-cijfer type) GEEN Typhoon (auto-pas-nie) en GEEN Akula (13 in dozijn) maar weer wel een militajriesje onderduikert die geen groen licht geeft als je de koeling afzet.... Weet je het al?? :hammer: :hammer:


    Jos
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Sigaarvormige romp, donker grijs, en het kan naar beneden, en als alles werkt ook weer naar boven. (is jou wel toevertrouwd) Verder geef ik het op !! :roll: :roll: :evil:

    Zit niets anders op dan me maar te laten verassen in Lelystad denk ik. :cry: :cry:

    Groeten, en voorzichtig vanavond! Lex.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @JOS:
    in antwoord op je PB (ik kan momenteel geen PB's of mails via 't forum versturen :cry: )
    Ontstoren van die kleine krengen m.i. niet nodig.
    Trekken geen enorme stromen, dus geen slijtage tussen collector en borstels. Ik (maar wie ben ik?) heb er in geen enkel model ooit problemen mee gehad.
    Bovendien: de kans dat je zo'n klein kl...ding molt als je een soldeerbout erop zet, is levengroot aanwezig...

    Yours truly,
    Die dubbelgestreepte...
     
  17. Jos,

    Als het moet passen in de turbo tomaat, dan denk ik een UB1 van Bruggen.

    Sorry voor OT jongens.

    Danny
     
  18. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @ Roel: Wilco :pim:

    @ Danny: foutefoutefoutefout :D U gaat NIET door voor de koelkast!!

    Maar om te voorkomen dat we nu alle potentieële modellen de revue gaan laten passeren, back :eek:ntopic:


    Jos
     
  19. Guest

    Guest Guest

    Hoi Danny van Dijk
    Stuur me een mail dan kan ik je de foto van mijn "Bajonet" sturen.
    Het lukt me niet die op het forum te plaatsen



    [​IMG]


    Hein
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Even een kleine correctie hierop, die failsafe van conrad blijkt een onrustig signaal af te geven. De roeren blijven in ingeklapte toestand steeds kleine rukjes geven. Slecht idee. :oops: In plaats hiervan ga ik de schakelaar een relais in de grote wtc aan laten sturen. Deze schakelt het ontvangersignaal, of bij ingeklapte toestand een signaal van een servotester door naar de duikroeren. Bijkomend voordeel is dat je geen halve seconde bedenktijd van de failsafe meer hebt, en de boel af te regelen is zonder de kleine wtc open te maken.

    Groeten, Lex.
     

Deel Deze Pagina