Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dag 140: 29/01/2021 0u30

Niks gebouwd, alleen maar afgebroken: bovenste lat van de binnen bekleding van de verschansing van het voorkasteel aan stuurboord en 2 latten van de buitenbekleding aan bakboord.

Geweekt, gekrabd, gesneden, en geschuurd, met onderstaande als resultaat. Klaar om terug op te bouwen. Aan bakboord lagen de huidplanken niet helemaal mooi tegen de messing sierstrip aan. Aan bakboord had ik de bovenste plank van de binnenbekleding nog niet op hoogte afgesneden, dus die mag blijven staan.
IMGP4567.JPG

Veel modelbouwplezier

Dag 141: 30/01/2021 1u00

De 2 verwijderde latten aan bakboord opnieuw aangebracht, er voor zorgend dat ze beter aansluiten tegen de messing strip van de “chainwale” (de rusten in mooi Nederlands).

De messing rondjes ingewerkt in de bovenste lat, zowel aan bak- als aan stuurboord.

Dag 142: 31/01/2021 1u00

De houten sierstrips aan de zijkant van het voorkasteel aangebracht met tussenruimte voor een messing sierstrip van 2 mm.

De noten beplanking aangepast van het voorschot van de luizenplecht: de hoeken van de bovenste lat afgeschuind en een wigvormig stukje in het midden er boven gelijmd.
IMGP4569.JPG

Veel modelbouwplezier,

Je maakt er wat moois van Herby, vakwerk wat je ons voorschotelt, ik kijk dagelijks naar je updates (met bewondering) en het is prachtig om het model te zien groeien. Vooral ook omdat er best wel wat verschil in zit met mijn eigen model van dit prachtige schip. Toevallig vanmorgen de Caroline met fijne pencelen schoongemaakt, stof verwijderd (ik heb geen vitrine helaas, gebrek aan ruimte). Niet zo heel erg, want als je dit regelmatig doet dan is het wel te doen.

Mees en Piet, dank voor de lovende woorden. Ook aan alle anderen die dit volgen.
Van zodra een model klaar is maak ik een vitrine.
1 x per jaar worden de vitrines afgenomen en binnen en buiten afgewassen, want zelfs aan de binnenkant komt daar een waas op.
Vroeger ging ik glas halen in een lokale bouwmarkt en lijmde ik dit aaneen met transparante silicone.
Bouwmarkt heeft geen glasslijpmachine meer, dus nu laat ik dat maken in een bekende Oostendse glashandel, UV-verlijmd. Prijzig, maar zo beperk ik de kans op schade bij het afstoffen, en mocht ik een model willen uitlenen, staat het meteen veilig.

Piet, jouw werkwijze toont hoe je een prachtig model kan bouwen out-of -the-box.
Ik probeer met bescheiden middelen net dat ietje meer eruit te halen, zonder direct naar scratch-bouw over te stappen, wat ik toch een niveau hoger acht.
Nadat ik de voorbije 5 jaar mijn model in aanbouw van de HMS Victory neer een hoger niveau dan de standaardkit van Sergal probeerde te tillen, kon ik niet nalaten van de RC, met haar rijke versiering, tot mijn nieuwe "pièce de résistance" te maken :)

In elk geval: veel modelbouwplezier.

Dag 144: 02/02/2021 1u45

Ik hou niet zo van zichtbaar triplex. Dus heb ik de voorbije weken wat gestoeid in Artcam om een ontwerp te maken voor het frezen van de zijkanten van de rolpaarden.

Gisteren was dat eindelijk gelukt. Dus vandaag heb ik een 5-tal zijkantjes proefgefreesd uit massief mahonie. (de enige latten die ik heb die dik en breed genoeg zijn)

Op zich is het frezen goed gelukt, maar alle stukjes missen aan de bovenzijde een splinter die op de nerf losgekomen is. Dus nog maar even op zoek naar geschikt hout.
IMGP4582.JPG

Je ziet de bijgeleverde, uit multiplex gelaserde onderdelen, en de gefreesde zijkanten, op maat van de tekeningen in AotS.

Vervolg dag 144:

De huidstrook tussen het bovenste berghout en de onderste messing sierstrip (“chainwale”) met Danish Oil ingestreken en opgewreven met een oude handdoek.

De bovenzijde van de spiegel herschilderd. Na het opschuren van het potdeksel was de verf wat meegeschuurd.
IMGP4571.JPG

Begonnen met het blauw schilderen met fijn (0) en middeldik (5) penseel van de band waar alle messing ornamenten moeten komen. Ik dacht eventjes in een avondje beide zijden te doen, maar de vereiste concentratie en een pijnlijke onderrug maken dat ik morgen mag verder doen. Het achterste deel aan balboord is gedaan tot aan de 2e geschutspoort.
IMGP4572.JPG

Veel modelbouwplezier,

Het is net of het blanke hout wat vlekkerig overkomt? Je ziet het naast je trap en op het bovenste dek. Maar mogelijk komt het door de camera.

Laatst bewerkt:
Ja, steek het maar weer op de camera :rofl:

Dat hout is heel onregelmatig van tekening, nerf, structuur, maar ook van dikte en breedte. Dunnere planken zijn soms niet helemaal spiegelglad geschuurd, waardoor ze op de foto wat bleker overkomen.

Hopelijk verdwijnt dat na het aanbrengen van een laagje Danish Oil.
:frustie::) aan de zijkant van dit overigens puike werk zie je gelemaal niets inderdaad.

Back