Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 22 dec 2020.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    PS, ik heb net nog eens gekeken naar het dak van de statiekajuit, en als je van de ene kant kijkt zien sommige latten donker en andere bleek, en als je van de andere kant kijkt, net omgekeerd.
    De lichtinval speelt dus een grote rol.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Dus toch de vertekening op de foto ;)
    Maar knap werk allemaal weer hoor Herby :thumbsup::thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag 145: 03/02/2021 1u10

    Vandaag de stuurboordzijde geschilderd tot aan de 2e geschutspoort.

    De voorste geschutsopening aan bak- en stuurboord in vorm gesneden met een hobbymes.

    En daarna de beide voorzijden van de sierband en het schot van de luizenplecht blauw geschilderd.
    IMGP4574.JPG

    En een totaalplaatje, ziet er best goed uit tot nu toe.
    IMGP4575.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi schilderwerk Herby, deftig kleurtje hoor :):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ziet er zeker goed uit, vind dit wel een goede k leur ja
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank u Peter en Rijk voor de lovende woorden.

    De kleurkeuze blijft natuurlijk een persoonlijke appreciatie.
    In de Engelse handleiding van Panart staat "azure blue acrylic" vermeld, in de Nederlandse handleiding staat niets.
    In AotS geven de auteurs aan dat deze band zwart is, zoals ook Piet het uitgevoerd heeft.
    In de motivatie hiervan verwijzen de auteurs naar een schilderij van J. Cleveley the elder.
    De afbeelding die ik echter gevonden heb van dit schilderij laat een blauwe schets zien tussen de vergulde ornamenten.
    En vermits blauw mijn lievelingskleur is ( :) ) was de beslissing gauw genomen.
    De flits van het fototoestel licht dit wel op waardoor de achterzijde het best de natuurlijke tint benadert.

    veel modelbouwplezier
     
    Ronk en pietsan vinden dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag 146: 04/02/2021 1u00

    Een noten lat van 0,5 x 6 mm geweekt en met de soldeerbout in een korte bocht gebogen. Op maat gesneden en met SLO-Zap op de verschansing ter hoogte van de voorste ronde messing ornamenten gekleefd.

    1 noten lat van 1 x 6 mm ongeveer op maat gesneden voor het potdeksel van de verschansing van het hoofddek boven de geschutsopeningen aan bakboord, de 11 rechthoekige gaten afgetekend en met een hobbymes uitgesneden, boven en onderrand met een fijne schuurlat licht rond geschuurd en dry-fit geplaatst. “Perfect-Fit”
    IMGP4576.JPG
     
    Flying Scotsman, Jaques, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag 147: 05/02/2021 2u00

    1 noten lat van 1 x 6 mm ongeveer op maat gesneden voor het potdeksel van de verschansing van het hoofddek boven de geschutsopeningen aan stuurboord, de 11 rechthoekige gaten afgetekend en met een hobbymes uitgesneden en dry-fit geplaatst.
    IMGP4577.JPG

    De 2 lat aan bakboord gemaakt en gelijmd. De houtlijm met een mespunt zuinig aangebracht op de eerste laag en de 2e er tegen aan gedrukt tot de lijm “beet”.
    IMGP4578.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Flying Scotsman, Velasque, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    En zo begint er kleur in te komen:thumbsup::thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Klein beetje maar.
    Ik had net het onderwaterschip in de Danish Oil gezet, toonde ik trots het mooie resultaat aan mijn echtgenote. prachtig vond ze het.
    toen vertelde ik haar dat het onderwaterschip nog vaalwit geschilderd moest worden.
    haar reactie: JE GAAT DAT TOCH NIET DOEN ! zo mooi dat de beplanking nu is.
    mijn reactie, OK Admiraal :)
    Bijgevolg, enkel de berghouten zwart, de achtergrond van de ornamenten blauw en hier en daar een verguld accent, verder alles naturel.

    veel modelbouwplezier :)
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Helemaal met je vrouw eens Herby, ik moet er niet aan denken een wit onderwaterschip voor dit model, of het nu zo hoort of niet...
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie mooi werk Herby. Ik dink ook die au naturel is "the way to go" op die RC.
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank aan Piet en Heinrich voor de mooie worden en de bevestiging van de keuze van de Admiraal :) Ze zal het graag horen.

    Dag 148: 06/02/2021 1u20

    De 2 lat aan stuurboord gemaakt en gelijmd. De houtlijm met een mespunt zuinig aangebracht, open gewreven en de 2e lat over de steunen geschoven er tegen de eerste lat aan gedrukt tot de lijm “beet”.

    Onderdek van het voorkasteel gepast en met de Dremel met schuurschijfje korrel 220 passend gemaakt tussen de aangebrachte binnenbekleding van de verschansing.

    Nagelbanken voor tegen de verschansing:

    Uit een noten lat van 1,3 x 4,85 mm 2 van 18 mm en 2 van 15,25 mm, voor het achterdek en 6 van 16,60 mm voor op het hoofddek gezaagd in de verstekbak. De nodige gaatjes diameter 1,2 mm voor de korvijnagels geboord met en tussenafstand van 4,5 mm, met de Dremel in de boorkolom op de Proxxon kruistafel en Proxxon machineklem. Op de foto zijn er maar 5 van de 6 voor het hoofddek te zien, eentje was een beetje verlegen, en had zich verstopt, maar heeft zich inmiddels terug bij de andere gevoegd.
    IMGP4580.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Flying Scotsman, Jaques, Pingu57 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig werk wat je laat zien Herby. En inderdaad heeft jou Admiraal een juist bevel gegeven. Soms moet iemand in de hogere rangorde ingrijpen!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de leuke reacties.

    Dag 149: 07/02/2021 3u20

    2 gaatjes van 0,5 mm geboord in de achterzijde van de nagelbanken.
    IMGP4583.JPG
    De zijkanten in vorm geschuurd met de Dremel met schuurschijf korrel 220 en boven en onderzijde afgewerkt met een fijne schuurstaaf. De achterzijde licht schuin geschuurd op een schuurlat korrel 180, om straks horizontaal tegen de schuin naar binnenlopende verschansing te komen.
    IMGP4584.JPG

    Alle nagelbanken en kikkers op het achterdek geplaatst en ook op het hoofddek. Zowel in de nagelbanken als in de kikkers waren al 0,5 mm gaatjes geboord voor een bevestigingspin, behalve in de kleinste kikkers voor de vlaggenmast.
    IMGP4587.JPG

    Na het bepalen van de positie van elk onderdeel heb ik een naald door één van de gaten gestoken om zo in de verschansing een merkteken te maken waar het gaatje geboord moet worden. Dan heb ik in dat gat een messingpinnetje gestoken en met SLO-Zap vastgelijmd. Vervolgens het pinnetje afgenepen aan de voorkant van het onderdeel. Dan het gaatje in de verschansing geboord met de Dremel met flexibele as, er op lettend niet te diep te boren. Dan het onderdeel met zijn eerste pin in het pas geboorde gat gestoken en met de naald het 2e gat gemarkeerd. Het onderdeel weer verwijderd en get 2e gat in de verschansing geboord. Dan de 2e pin in het onderdeel gelijmd, afgenepen en met een schuurlat korrel 180 de uitstekende pinnetjes aan de voorzijde effen geschuurd. De 2 pinnen en het raakvlak van het onderdeel zuinig van SLO-Zap voorzien en op in de gaatjes bevestigd.
    IMGP4588.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Ronk, Flying Scotsman, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Van zodra ik het boek heb van Aos , komt dit schipje ook op mijn to~do lijst
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je schiet zo mooi op Herby, Prachtig hoor.:rofl::rofl:
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Veel succes voor je zoektocht naar een betaalbaar exemplaar.
    Wat ze daar voor durven vragen :stout: :hammer:
    Het is met wat zoeken wel bijna volledig in pdf vindbaar op het wereldwijdeweb :)
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank u Peter, en het wordt nog mooier :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat verbaast mij niks Herby, gezien je manier van werken:):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina