Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Fokkera;

De juiste vorm in de raas brengen doe ik op het draaibankje, omdat dit toch vaak een beter resultaat geeft dan uit de hand,
JPG_9865_5239_bewerkt-1.jpg


de ra word gemaakt van 240 mm rondhout waarvan zo'n 40 mm in het midden 6 mm blijft waarna beide kanten taps worden gemaakt tot 4 mm tot de nokken en de nokken worden 3 mm dik,
JPG_9867_5241_bewerkt-1.jpg
 
Fokkera vervolg;
JPG_9868_5242_bewerkt-1.jpg

Ook hier is het middenstuk bekleed met linde-fineerlatjes van 2,5 mm breed en de 2 ra-klampen zijn gemaakt van een 5x2 mm linden lat (5 mm breed omdat ik geen smallere had). De blokken die aan de ra komen bij elkaar gezocht en de 4 mm blokjes die blank van kleur zijn heb ik gebeitst met walnoot beits, welke precies de juiste tint geeft. Aan de nokken waar een samengesteld blok van 5 en 4 mm komt vervang ik waarschijnlijk voor viool-blokken omdat ik er daar een nog een aantal van heb liggen.

JPG_9869_5243_bewerkt-1.jpg

gebeitst en de nokken okerrood geschilderd, hetgeen ik heb overgenomen van de foto op de doos
 
Laatst bewerkt:
vervolg Fokkera;

De ra is voorzien van de benodigde blokken, behalve schoot- en hals blokken voor de fokkera zelf, die pas komen bij het tuigen,
JPG_9871_5244_bewerkt-1.jpg

b zijn de beide brasblokken, v de vioolblokken voor de toppenanten van de fokkera en schoten van de marsera, r zijn de de blokken voor de ra-takels waar de dubbele draaireep aan komt (alleen de onder raas krijgen deze takels) en g diverse geleide blokken waarvan de betekenis later aan bod komt na het optuigen.
 
Vandaag de takels aan de ranokken gezet, deze hebben de zelfde functie als de zijtakels en kun je alleen zetten indien er geen zeil word gevoerd en het schip dus suggestief aan de kade ligt. De takels zorgen er mede voor dat de ra mooi stabiel en horizontaal hangt samen met het rak en de toppenanten, waarna je de rest ven de tuigage kan zetten zonder iets scheef te trekken. tevens de schoot en hals aan bakboord gezet...

JPG_9885_5252_bewerkt-1.jpg

S is de schoot en H de hals

JPG_9880_5249_bewerkt-1.jpg

V is het vaste part van de schoot en H het halende part welke belegd is op de achterste nagelbank

JPG_9879_5248_bewerkt-1.jpg

De hals loopt via de botteloef (die nog gestaagd moet worden) en een geleide blokje op de luizenplecht naar één van de bolders op de bak alwaar de hals is belegd.
(alle lijnen zijn nog niet definitief vast gezet, dat komt als stuurboord ook gereed is)

JPG_9877_5247_bewerkt-1.jpg

En het hele plaatje, de brassen worden pas ingeschoren nadat alle raas aan de mast hangen en getuigd zijn, zodat die niet in de weg zitten. Ook de ra-takels met de draaireep moet er nog op, dus één dagdeel werk is achteraf niet voldoende om de hele ra te tuigen...
 
Ik had even over die okerrode nokken mijn twijfels Piet, maar zie nu later op je laatste foto dat dit wel erg mooi "uit de verf komt" dus ga ik deze even onthouden voor later.
Het is geen rode kleur die er echt 'uitspringt' en het zelfde rood als de verschansing aan de binnenkant en de betings. Ik zag het op de foto op de doos en vond het wel wat hebben, de raksleden hebben ook die zelfde rode kleur. het geeft net even iets extra's (is tenslotte een Koninklijk jacht) en niet storend vind ik zelf.
 
Ik vind het prachtig Piet. Wel erg ingewikkeld, dat tuigage. Is wel een behoorlijke drempel voor mij!
Dank voor het compliment. Ik kan me voorstellen dat je tegen het tuigen opziet als je dat nog niet eerder hebt gedaan, maar zo zijn we allemaal eens begonnen. Is evenals de houtbouw zelf een leerproces wat je al doende langzaam onder de knie krijgt. Ik heb inmiddels al heel wat collega bouwers die hier ook tegen op zagen al mooie dingen zien maken met het touwwerk. En je kan natuurlijk een hoop aan de weet komen uit de de verslagen en tips van anderen. Ook zijn hier heel wat boeken over te vinden.
 
Vandaag de tuigage van de fokkera aan stuurboord gezet plus de ra-takels en de draaireep, waarmee op de brassen na de ra is afgehangen,

JPG_9895_5258_bewerkt-1.jpg

stuurboord

JPG_9886_5253_bewerkt-1.jpg

T zijn de beide ra-takels, d is de draaireep die naar een ring aan de voet van de mast gaat via de schildpad blokken, waarvan er één te zien is bij het gele pijltje (<)

JPG_9892_5257_bewerkt-1.jpg

bakboord

JPG_9896_5259_bewerkt-1.jpg

de beleg punten

JPG_9891_5256_bewerkt-1.jpg

en het hele plaatje... (de stagen voor de botteloefs zitten er nog niet op, dat komt nog)
 
Back
Top