Sagitta 900 of Aquilla

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hajo.M, 31 mrt 2019.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De eindlijst die ik had liggen was veel te breed, was waarschijnlijk voor een motor kist.
    Door in 2 keer de frees in hoogte te verstellen lukt dat prima met balsa.

    IMG_20190408_092617.jpg

    De Dremel zit op een slede die dus in hoogte verstelbaar is.
    Ook kan het nog horizontaal op de werkbank.
     
    Q Brand, TheNorb en aurectar vinden dit leuk.
  2. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ah, nu snap ik het, :hammer:je haalt alleen dus een stukje van de breedte van de lijst af en je schuurt dus niet de schuinte aan de lijst wat ik dacht....

    Mooi werk in ieder geval!

    Succes,

    :beer:

    Norbert




    .
     
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vraagje
    Ik ben begonnen met het andere vleugeldeel en daar zijn de eerste twee ribben ook balsa, ik wou daar triplex voor gebruiken in ieder geval de eerste rib
    Ook is de verbindingsstang kort bij de Sagitta, is dit voldoende, hij gaat tot de derde rib.

    Untitled-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hihi, ik ben altijd zunnig Hajo, dus ik weet niet of je mijn advies wilt hebben ;-))

    Zou je de tekening wat kunnen uitzoomen om wat meer overzicht te hebben? Met zo'n detailtekening wordt et voor velen lastig om een oordeel te vellen denk ik ... ;-)

    Groetjes en ik ben onder de indruk dat je al weer aan een nieuw project bent begonnen! Ik moet nog wat repareren en dan denk ik voorlopig niet echt aan wat nieuws (moet de Mercury zijn) te beginnen.. RESPECT!
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik ben zuinig..:)
    Hier een uitgezoomde Q en ik bouw liever dan vliegen hoor..
    Untitled-1.jpg
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik vind et ook niet overhouden Hajo iid!
     
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    En Q jou advies neem ik zeker serieus hoor, jij hebt kennis zat :)
    Ik doe maar wat, wou helemaal niet in balsa bouwen maar wil nu niet meer anders.
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Nou ja, aldoende leer ik; maar net als jij kan ik ook zo genieten van houtbouw. Heb dan ook nog geen een keer Oracover gebruikt, maar dat moet toch maar eens een keer gaan gebeuren gok ik.

    Je freestafel is erg mooi en handig! Ik heb van Proxon een boorstandaard en dacht die om te willen bouwen met functies zoals die van jou. Misschien doe ik er echter beter aan op nieuw te beginnen en gelijk zoals jou te bouwen.. Heb je een tekening oid van je design en zou je die misschien willen posten?

    Bedankt en groet,


    Dennis
     
  9. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Er staat op RC network eentje maar die lijkt niet meer op die van mij, dat was het begin van mijn bouwsel..:) en is kleiner.
    Tekening heb ik niet van de mijne ik bouw maar wat, maar kan proberen om het op tekening te zetten, hij is vrijwel helemaal uit elkaar te halen en opgebouwd uit standaard materialen.
    Er moet nog een gradenboog op en meetlinten aan de zijkanten en ik wil nog een draadeind plaatsen om de slede waar de dremel op gemonteerd zit omhoog te draaien dan gaat hij bij een M6 draadeind 1 mm omhoog, maar ik ben lui met zulke dingen ..:)
    Op de foto zie je de slede waar de dremel opzit.

    dremel.jpg
     
    TheNorb en aurectar vinden dit leuk.
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De vleugelverbinder ben ik uit, op rc groups hadden ze ook hun twijfels en ik maak hem nu tot de 4e rib.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Eindlijsten vleugel aan het maken, niet uit 1 stuk maar opgebouwd.
    Eentje is al mooi geworden, maar zitten naadjes en die heb ik geplamuurd alvast met baby talkpoeder (je kist gaat in ieder geval lekker ruiken) met een lijm (creapatch van de action) brij van gemaakt en erop....wachten..en schuren...perfect glad. De toevoeging van talkpoeder zou ook wel bakbloem kunnen zijn denk ik, is ook licht.
    Maar moet wel nieuwe schuurlinnen op m'n blokje omdat ik geen geduld heb te snel gaan schuren, was niet helemaal droog, vanmorgen ging het nog prima hoor.

    IMG_20190410_093233.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2019
    aurectar vindt dit leuk.
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De servo geplaatst voor de verstoorde, nu op een andere manier dan bij de bot, maar daar is het ook later gedaan nu neem ik het gelijk mee.
    De webbing van 6 mm tegen de voorkant van de ligger waardoor er 4 mm overblijft dus genoeg voor een 2 mm triplex plaatje waar het ene oor van de servo in past, die kan dan niet omhoog of opzij.
    Een smal strookje triplex aan de andere kant die op de balsa "vloer"word vastgelijmd ook weer met een sleufje voor het oortje van de servo.
    Aan de servo een strookje triplex gelijhmd met secondenlijm, zit muurvast en daar een gaatje in geboord gelijk met het onderste stukje voor de schroef waarmee hij word vastgezet, dus wel weer met 1 schroefje vast.

    servo remklep.jpg

    Op de servo komt de arm met een rol die de remklep opdrukt en onder twee kleine magneten om hem dicht te houden.
     
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De vleugel kan aan elkaar bijna maar eerst iets anders gedaan.
    Omdat ik niet zo lang bouw moest er ook een zwaartepunt waag komen.

    In huis kan ik bijna geen 3 meter zwever kwijt zonder alles te verschuiven.
    Nu heb ik vandaag deze hieronder gemaakt.
    Poten kunnen opzij waardoor geschikt voor meerdere rompen.
    De ene arm is in balans de andere nog niet, in het vakje tussen de poten kan ik dan lood kwijt.
    De poten en liniaal passen in het andere vakje.

    IMG_20190411_205551.jpg

    Op de voorgrond m'n balsa snijder, is nog een prototype :)
    15550093039993112627896869721813.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
    aurectar en flymax vinden dit leuk.
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    1 vleugel helft aan elkaar gezet, en de vleugeltip vast eraan, past gelukkig goed.
    De beplanking weer met de folie strijkijzer vast gezet, wou eerst met naalden etc maar met de strijkijzer bevalt me zo goed.

    IMG_20190413_114725.jpg
    IMG_20190413_114734.jpg

    Nog ff de rest van deze helft dan kan de andere waar de ribben al voor liggen te wachten.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Tjonge wat ga je snel Hajo!

    Mooi met die diagonale ribben en zie ik het goed dat je de beplanking wat hebt laten doorlopen en er nu de neus lijst op gaat zetten? Lijkt zo'n beetje de laatste klusjes op schuren na en dan heb je de vleugel al klaar nietwaar?

    Je balanceer waag als opbergdoos vind ik ook erg slim gemaakt. Ik heb ze geprint, maar opbergen is nu idd een dingetje.. Haha.

    Ik blijf je vorderingen volgen!

    Groet Q
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De andere helft nog he Q, maar als ik me er ff aan zet gaat dat wel snel, maar eer ik iets vast lijm denk ik er wel tien keer over na..en ben als de dood dat de boel krom gaat, als is deze helft mooi vlak.
    In plaats van wiskeyglazen als gewicht heb ik repen van een tegel, lekker zwaar..:)

    De balansweegschaal verander ik iets, de blokken waar de staanders in komen worden hoger en het gat iets meer naar het midden van de doos, zo kiepert hij niet.
    En de geleiders moeten er nog in voor de blokken en het schuifdekseltje
     
    aurectar en Terence vinden dit leuk.
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vandaag de stekker voor de ene servo die in de vleugel komt (remklep) klaar gemaakt, dat moest eerst voordat ik de rootrib kan plaatsen.
    Hiervoor een multiplex stekker genomen , had wel anders gekund maar goed..:)
    Plaatje pas gemaakt die om de stekker gaat en achterplaatje gemaakt van GFK, hier schroefdraad in getapt.

    stekker.jpg

    Kan ik nu omdat de vleugel star op de romp komt, in ieder geval met een veer of elastiekje er tussen de vrouwtjes stekker vast in de romp maken of is het beter dat flexibel te houden.
     
  18. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Als de vleugel bovenop de romp komt , en daar op vast "geschroefd "wordt zou zowel de stekker in de vleugel als in de romp vast gezet kunnen worden .
    Maar komt er links en rechts 1 vleugelhelft tegen de romp . dan zou ik 1 stekkers of in de vleugel of in de romp los laten los laten .
    Oftewel 1 stekker in de romp vast en de stekker die in de vleugel zit los. Mocht je vleugel tijdens de vlucht iet los komen van de romp dan blijven de stekkers in ieder geval in elkaar . En behoud je de stuur functies.
     
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank je, dan komt die in de vleugel vast en in de romp los.
    Komt een klepje bovenop waar ik de stekker dan makkelijk kan aansluiten
     
  20. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De beplanking liep wel door Q maar niet met de bedoeling om dat stuk in de neuslijst te betrekken, door jou opmerking het nu wel gedaan.
    De frees, schuur etc machine voorzien van een schuurschijf je en onder de juiste hoek geplaatst om de schuine kan te krijgen.
    IMG_20190414_163823.jpg

    Daarna geplaatst en na droging geschuurd
    Perfect, vind ik dan, geen naad boven en sneller klaar.

    IMG_20190414_163846.jpg

    Ook is de beplanking voor deze vleugel nu klaar
     
    ArthurP vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina