Sagitta 900 of Aquilla

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hajo.M, 31 mrt 2019.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De cockpit in de folie gezet, ik had vandaag geen zin in de andere vleugelhelften.
    En ja Q ik had de romp kunnen schilderen maar is ook een leerproces..:)
    Twee keer gedaan trouwens, de eerste keer mislukt, ik dacht die vouwtjes strijk ik wel erg, maar nee hoor.
    Toen bedacht ik dat een maat van me had eens gezegd met de föhn, dat gedaan maar dan moet de folie wel rondom vast zitten merkte ik, dus dit mislukte nu.
    Na een kleine pauze weer proberen en de grote vouwen die er bleven na rondom vast gezet te hebben met de föhn gedaan en de folie zit er perfect op nu.

    IMG_20190502_182631.jpg
     
    tjarko en Hans V vinden dit leuk.
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Soms kan ik dingetjes behoorlijk uitstellen maar je ontkomt er niet aan om het toch te doen.
    Zo moest ik nog een blokje maken voor versteviging van de messinsbuis in de romp
    Ten eerste heb ik het hout niet, dacht ik, maar hadden nog een niet meer gebruikte snijplank waar ik maar een stukje van heb gebruikt.

    IMG_20190505_113351.jpg

    Hierin een sleuf gefreest precies op maat met mijn homemade dremel freesmachine..
    En dan is het toch maar weer gebeurt...:)
     
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Laatste foto, nog de romp folieen en dan is hij nagenoeg klaar.
    Zwaartepunt komt vrij goed op het aangegeven punt.
    Folieen is niet mijn ding, met Koverall vond ik het mooier gaan, maar alles met elkaar was het leuk om te doen..
    IMG_20190505_162249.jpg
    Nu maar een schaalmodel met een spanwijdte van een 3 meter maar daar zal ik jullie niet mee vervelen.
    Ik denk aan de Bowlus Baby Albatros, gewoon omdat hij zo mooi is.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    En Ariel nog bedankt voor de tip van het op hoogte stellen van de remklep, ik heb totaal niet daaraan gedacht
    Ik heb een aantal van die inschroef gevallen(kan ff niet op de juiste naam komen) en doe het met een m3 boutje nu.
    IMG_20190505_163533.jpg
     
    Ariel en aurectar vinden dit leuk.
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo, dat ziet er mooi uit zeg. Gefeliciteerd, alweer een mooie kist! Kleuren vind ik ook geslaagd, hoeveel denk je dat ie uiteindelijk gaat wegen?

    Maar uhh, je BoT staat op vallen als je een stoel wegtrekt :rolleyes:

    Een vintage zwever met mooi hardhouten latjes, mooie nieuwe stap! :thumbsup::thumbsup:

    Gr Q
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Hij zit tegen de 1400 gram aan, het is weer de vleugelpen die een 75 gram weegt net als bij de bot die toch behoorlijk gewicht toevoegt.
    Nu las ik dat een amerikaan de pen van koolstof had en die in een aluminium buis, hoeveel sterkte dat heeft heb ik geen idee van maar is in ieder geval lichter.

    En maak je maar niet bezorgt over de bot hoor die valt niet, daar zorg ik wel voor, hij ligt er maar tijdelijk ook, mag er zelfs liggen ..:)

    Ik ben nu de tekening van de Bowlus aan het opschonen, misschien kan die wel op outerzone als dat klaar is want die is slecht, is gescaned uit het blad en vergroot dus krijg je een slechte kwaliteit.

    Groet Hajo
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb een excel bestandje gemaakt waarbij je op basis van leveranciers info én ervaringsgegevens de benodigde diameter en of draagkracht van een carbon staaf kan bepalen.
    Kwaliteitsstaven kunnen iets meer hebben dan bulk waar (Ik bedoel niet Rob Bulk).
    Voor ruw gebruik of snelle modellen heb je meer sterkte nodig dan voor een floater.
    Hier een screenshot met voorbeelden:
    Carbonstaven.png
    Je kunt deze file downloaden via de onderstaande link.
    https://www.dropbox.com/s/zb04v2okuud4cik/Carbonstaven.xlsx?dl=0
     
    reing vindt dit leuk.
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank je..
    Aan de hand van je bestand zou ik in de BOT wat een floater is een carbonstaaf diameter 8 mm van goede kwaliteit kunnen gebruiken, want het gewicht is maar bijna 1400 gram dan
    Evenzo voor de Sagitta met een span van 2.50 en gewicht van bijna 1400
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hoi aanhakend op de pen. Heb vorig jaar een set vleugels van een sagita overgenomen en zelf er een romp bijgebouwd. Heb er een carbon holle buis en die is sterk genoeg om aan het elastiek om hoog tegaan. De carbon ligger heeft me al een keer gered in een crach toe mijn mist in een spiraal naar beneden kwam (stuur lijn geknapt) en ligger brak die heeft de vleugel gered van verdere schade.
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dan kan een carbon staaf er wel in, de Sagitta evenals de BOT gaan met de motor omhoog, dus veel minder belasting voor de vleugel.
    Als ik aan een elastiek omhoog zou gaan zou ik de eerste op de club zijn, al zullen er vroeger meer geweest zijn.
    Al leek het me wel mooi om te doen, je bent nooit te oud om te leren toch..:) ik heb het nog nooit gezien ook trouwens....ben niet zo lang bezig me deze hobby..
     
  11. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Toch een vraagje dan weer, hoe bepaal ik als leek wat een goede kwaliteit carbon staaf is?
    Vele verkopen het maar je kan zo niet zien of de kwaliteit goed is?
    bv carbon staven gepultreerd, komt bij mij heel interessant over maar is het goed
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gepultreerde buis is niet sterk genoeg voor een vleugel verbinder, splijt gemakkelijk, een staaf zou misschien kunnen met wat overmaat.
    Als je voor carbon gaat doe je dat voor het gewicht, dus beter een goede kwaliteit buis, dikker van wand en heeft vezels onder een hoek van 45° die splijt niet.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een gewone pultrusie buis die OK is als stuurstang is volkomen ongeschikt als verbinder.
    Een buis moet inderdaad ook vezels onder 45gr hebben, maar ik zou toch altijd een vol carbon staaf nemen.
    Die mag best pultrusie zijn met een rond de 25% minder belastbaarheid dan een goede warmgeharde epoxy staaf.
     
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Duidelijk...:)
    Dank jullie voor de info..
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn oude eigenbouw F3J van 3m60? 3m80? had een vleugel uit drie delen. De tippen à 90cm zaten met gewone pultrusie carbon buis, maar wel 2 in elkaar gelijmd. Dwz. 9x7mm met daarin een 7x5 mm.
    Daarmee heb ik meer dan eens de lijn van de elektrische lier à 1,5 mm laten breken, en ze hebben ook een crash overleefd.
    Voor jou BoT is dat meer dan genoeg.

    Wellicht kun je het middelste deel van die buis (daar waar de overgang tussen vleugels zit) nog een paar cm vullen met epoxy met glass bubbles om indrukken te voorkomen.
     
  18. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Gisteren was het een mooie dag en is de sagitta in de lucht geweest, hij vliegt heel goed, was niets te trimmen op hoogteroer na maar dat is niet zo verwonderlijk lijkt me.
    De spoilers doen hun werk prima, en het is fijn om mee te vliegen.
    De stalen pen blijft gewoon, is iets zwaarder maar kun je ook profijt van hebben toch.
    Wel heb ik spijt dat ik de neus niet een 3 cm langer heb gemaakt, had lood gescheeld en meer ruimte.
    De Stabilo zit enkel op de twee pennen en niet vast maar bleef heel goed op z'n plek, in tegenstelling tot de bot waar eentje toch iets naar buiten kwam, nu ga ik bij elk pendelroer het toch vastzetten met het kroonsteentje zoals bij de baby albatros

    PSX_20190605_173345.jpg

    Volgende keer samen vliegen met een goede kennis, deze dag hadden m'n maten op het laatste moment gepland. :)
     
    Ariel vindt dit leuk.
  19. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Gefeliciteerd Hajo! Mooie foto ook.

    Welke motor en prop heb je uiteindelijk gebruikt en ging ie daarmee prettig omhoog?

    Hoeveel lood dan? Zal reuze meevallen denk ik, maar ik weet et: elke gram lood voelt altijd als zonde :stout:

    Had je nog thermiek te pakken? Ik had et idee dat et gisteren fijn vliegen was idd. Helaas moest ik werken.

    Groet Q
     
  20. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De prop is een 12x6 geworden, de motor de Emax GT2218/09 1100 kv, als HK de motor in voorraad had gehad die ik in de bot heb was het die geworden maar hij ging goed naar boven met deze combinatie
    Er was zeker thermiek maar ik had de vario er niet in en zolang ben ik niet in de lucht geweest hoor, veel kletsen daar..:)
    De hoeveelheid lood weet ik zo niet maar is zeker wel 120 gram maar daardoor werd het heel krap in de neus en daarom was een langere wel een uitkomst geweest.
     

Deel Deze Pagina