Sagitta 900 of Aquilla

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hajo.M, 31 mrt 2019.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig Hajo! Ik begrijp het nu zo dat je een hoek in de lijst hebt gemaakt zodat je extra veel lijm oppervlak hebt tussen beplanking en lijst :yes:

    Prachtig hoe je geen enkele naad ziet!

    En als je zo doorgaat, dan gooi jij met ons vliegen een extra zwever de lucht in. Tjonge wat een snelheid! Maar ik zie de BoT daar toch niet in een verdomhoekje liggen aan het einde van de tafel he?:rofl:
     
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    S'morgensvroeg mag ik niet teveel lawaai maken dus dan moet je iets zoeken wat geen geluid maakt.
    Het richtingsroer ligt er al een poosje dus die maar in de folie gezet, was wel ff nadenken van hoe krijg ik de twee kleuren er mooi op het rood ging wel maar dan het wit.
    Het binnenstuk uitsnijden dacht ik eerst, maar heb het in reepjes gedaan, met het achterstuk eerst.
    Dit is het resultaat, niet gek dacht ik voor de eerste keer.

    IMG_20190415_093536.jpg

    Gelijk een oefening voor de vleugels.

    En Q de Bot komt echt niet in een vergeethoekje...dat is zo'n schoonheid...:)
     
    aurectar en Q Brand vinden dit leuk.
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Op 1 ding concentreren is lastig voor me :)
    Gisteren de vleugel getekend en geprint, tuurlijk geen spiegelbeeld en dan moet je weer... Maar geen zin in en de romp ligt er ook maar in 2 helften.
    De besturing van het pendelroer moest nog.
    De tekening voorziet daarin met 1 pushrod rechtstreeks naar de voorste pen, maar ik had de pushrod gehaald en de bocht werd zo krap dat de binnenkabel zwaar liep, dus andere oplossing gezocht.
    Het is maar krap in de ruimte die je hebt, 6 mm in de vin, en de romp kan het ook net allemaal.
    Lagerbussen gemaakt en de tuimelaar en maar passen...pffff.
    Maar het loopt soepel.

    IMG_20190416_120937.jpg

    Trouwens het begin van de tweede vleugel ligt op de werkbank...
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ben je niet bang dat je stabilo zelf gaat sturen met de geringste speling ?
    Normaal mag je max 1/5 van het oppervlak voor je scharnierpunt hebben.
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Er zit totaal geen speling in de aansluitingen, de gaten geboord met 1.8 mm en de kwiklinks moesten er zelfs een beetje ingeperst worden, dan een beetje WD 40 en ze draaien.
    Het asje zit ook gesloten in de busjes.
    Trouwens dit is afgekeken van de BOT
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Niet alleen speling kan een probleem zijn.
    Wanneer je draaipunt op de lijn zit op 25% van de gemiddelde aerodynamische koorde zal het moment dus de kracht op de servo minimaal zijn.
    Wanneer het op 20% ligt zoals Isola2 aangeeft zal de aansturing stabiel zijn, de servo moet meer kracht leveren bij meer uitslag.
    Wanneer het draaipunt vrij ver áchter de 25% koorde lijn zit waar het bij deze Aquilla op lijkt zal bij een uitslag van het hoogteroer een kracht op de servo ontstaan die juist verder wilt sturen. Bij speling is dat zéér ongewenst.
    Maar ook zonder speling kan het een probleem worden wanneer de servo niet sterk genoeg is, dan kan mogelijk (op hoge snelheid) de servo het niet meer bolwerken en juist verder uitslaan, met een grote kans op een crash tot gevolg. Ik ben hier ervaringsdeskundige (crash in 1986).
     
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Speling zit er zeer zeker niet in, dan telt wel de andere reden wat je aanhaalt.
    Dan kan ik dus toch misschien beter voor de andere optie, een pianodraad in de buitenkabel die de bocht wel makkelijk haalt waardooor het pendelroer een directe aansturing krijgt.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De tweede helft van de vleugel is klaar op de beplanking, neuslijst en servoplaatje van de remkleppen na..het was ff spannend of ik dezelfde V stelling zou hebben , maar dat klopt precies evenzo de 3 graden aan de root.
    Voor het servosnoer een rietje met een mooie kleur kleur genomen.

    IMG_20190418_145347.jpg
     
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    En dan te bedenken dat je nog geen maand geleden nog met de BoT bezig was :worship:

    De diagonalen vind ik ook erg mooi, dat zal vast een mooie verschijning in de lucht zijn! Krijgt deze kleuren of ook de BoT afwerking?

    Mogelijk ga ik as zaterdag naar de Roder vintage zwever dag. Heb je zin (vast wel) en tijd om ook te gaan? BoT formatie vliegen ;-)
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Deze krijgt kleuren Q, rood en wit boven en rood onder en niet transparant wat misschien wel jammer is, maar zoals met alles je maakt een keuze..:) dus de diagonalen zie je niet terug.

    Al heb ik nog transparant geel liggen maar dan moet het richtingsroer ook veranderen, al is dat geen probleem, alleen zie je hem dan slecht op hoogte is me duidelijk gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2019
  11. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De romphelften aan elkaar gelijmd en motorspant met iets domping en zijwaarts stelling geplaatst.
    Alles zit mooi in 1 lijn, is ook niet zo moeilijk met de triplex zijkanten.
    Nog een paar dingen, zoals servo's plek maken etc.

    IMG_20190422_092149.jpg
    De vleugels eraan gehad en dan blijkt het niet perfect op de romp aan te sluiten al is de vleugel precies volgens tekening, aan de achterzijde heb ik een spleet van 3 mm, gelukkig bij beide vleugelhelften anders had ik een foutje gemaakt, dus dit opvullen zodat het mooi zonder naad aansluit.

    IMG_20190422_092335.jpg
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vandaag de bodem geplaatst en een begin van de cockpit.
    Op de tekening is hij uit 1 stuk maar ik heb hem opgebouwd, het stuk wat omhoog staat is om voor de opening om de veer of elastiek aan te brengen of te verwijderen, het zit op een draaipunt en kan alleen omhoog als de cockpit er niet opzit omdat hij iets naar voren moet om het pennetje vrij te even wat hem op z'n plaatst houd.

    IMG_20190424_181224.jpg IMG_20190424_181250.jpg

    Morgen het balsa aan de bovenkant plaatsen en in model schuren.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo, ben benieuwd hoe hij wordt na z'n schuurbeurt. Je gaat erg voortvarend iig!
     
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Mooi dat je een werkgever hebt die je overdag laat hobbyen.
    De cockpit en neus in model geschuurd, wel ff zweten, de balsa gaat prima natuurlijk maar het triplex zit iets meer werk in..
    Maar is goed gelukt denk ik.

    IMG_20190425_105048.jpg

    IMG_20190425_105128.jpg

    Lijm naden blijven met gewone schuurlinnen altijd irritant aanwezig, deze schuur ik met de iets hardere watervast schuurpapier weg .
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2019
    aurectar en Q Brand vinden dit leuk.
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Soms ben ik zo lui, moest nog een vleugel goed laten aansluiten aan de romp.
    Dit nu maar ff gedaan en beide sluiten nu goed aan.

    IMG_20190425_134919.jpg
     
    Q Brand en Ariel vinden dit leuk.
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De romp is dicht, voor zover hij dicht moet.
    Het klepje om bij de vleugel bevestiging toch maar veranderd en word nu gewoon onder het achterstuk geschoven, maar wel met een pen voor, dat houd wel.
    Nu besluiten of folie of schilderen..

    De vleugels kunnen ook in de folie en dan is hij vrijwel klaar.
    Dan is het wachten op de motor.

    IMG_20190429_162658.jpg
     
  17. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dat heb je toch weer snel voor elkaar Hajo. Ik zou em schilderen en dan wat stukjes hout zichtbaar te laten. Kan je wel wat moois me verzinnen?!
     
  18. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dan zou er denk ik eerst een weefsel over moeten anders is hij kwetsbaar.
    Ook denk ik er nog over om toch het transparante geel erop te doen...lastig die keuzes :)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Met poriënvuller wordt ie ook een stuk harder hoor. Keer of drie en dan kan ie er tegen als je et mij vraagt!

    Ben benieuwd, gaat sowieso mooi worden, daar twijfel ik niet aan!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    1 vleugel in de folie, toch geen transparant en dus wat ik als eerste had rood en wit.
    IMG_20190501_210204.jpg

    Onderkant twee witte strepen tussen het rood.
    Ik heb het wit eerst samengevoegd met het rood, daarna als 1 stuk op de vleugel dus niet over elkaar, ik weet niet of dat de manier is maar zit mooi in ieder geval..
    IMG_20190501_210154.jpg

    Het was best een klus moet ik zeggen, folieen, en dan moet de andere ook nog
     
    aurectar en Hans V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina