Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@johnnyb Originele tekst (ook) plaatsen?
Da's dan ook weer jammer.
Er van uitgaande dat ze alles van hun een-cylinder 1-op-1 gebruikt hebben, met uitzondering van carter en krukas natuurlijk. Ook bij de eencylinders gaat het mengsel niet via he carter, daar werkt het goed, maar hier niet. Wat zie ik over het hoofd?... als ik deze beelden zie en vooraf geweten had was ik er niet aan begonnen zo,n hoog olie aandeel en verzuipen in de olie en ook nog eens tegen de 10000 t\m draaien. Materiaal dikte om te huilen. ...
Ik vermoed, dat het een "ruimtelijk" probleem is: In een ééncylinder draait de krukpen, en daarmee het bigend, relatief dicht langs de carterwand. Het meerendeel van de olie bevind zich als een laagje op die carterwand, en de drijfstang veegt daar doorheen. Olie word dus als het ware opgeschept door die oliegaatjes in het big end lager, een beetje zoals de waterpick-up bij een RC speedboat.Ook bij de eencylinders gaat het mengsel niet via he carter, daar werkt het goed, maar hier niet. Wat zie ik over het hoofd?
Nee hoor.... Want dat is geen cylinderbus (die heeft een Saito niet, tenminste, niet een losse). Dat is een lagerbus… Cylinderbussen van viertakten hebben zelden boorgaten in de wandDenk dat je de in tweeen liggende cylinderbus nog gemist hebt Brutus![]()
Helaas gaat dat niet zo simpel, want het gaat niet alleen om stationair en vol gas, het gaat ook om de midrange.
En het gaat ook niet om de smering: Benzine met een fatsoenlijke tweetaktolie smeert beter dan methanol met om het even welke olie.
Daarnaast snap ik de gedachtegang ook niet zo goed. Wat is het bezwaar tegen 1:15 smeren?
Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom de Saito radials nog zoveel aandacht gegeven worden, als er alternatieven zijn die minder problematisch zijn, zoals UMS, Moki, Brown Bear (OK, die zijn methanol) en anderen...
Dat moet je absoluut niet doen, tenzij je ieder seizoen je motor wilt demonteren om de wonderolie meuk van je uitlaatkleppen af te halen.Omdat ik de methanol wil aanmengen met 12% wonderolie ofzo, en methanol koelt veel beter. Dat moet de temperatuur en smeringsproblemen dan hopelijk oplossen![]()
Weet niet hoe je aan 3000 euro of "amper goedkoper" komt? De 75 cc kost 2050 euro en de 125 cc 2200... Daarmee is de 75 cc een fractie goedkoper dan mijn ASP 65 cc inclusief ombouw en uitlaat, en vermoedelijk fors krachtiger.UMS heeft ook een mooi aanbod maar is amper goedkoper dan moki en er is barweinig over te vinden op het net, dus ik ben niet zo happig om een 3000 euro Made-in-India gokje te wagen.
Nee... maar ik heb wel veel gezocht. Mensen hebben de neiging niks te zeggen als alles goed is, en van de daken te schreeuwen als iets kut is.Heb je er zelf misschien ervaring mee toevallig? Ik zoek mensen die ervaring hebben met deze motoren![]()
ik heb ook het gevoel dat je een motor zoekt die toevallig bij een bepaalde maat prop past.
en die prop is dan "mooi" op dat toestel.
Heb je ook al gekeken of dat formaat prop ook wel werkelijk op die kist past?
beetje lastig opstijgen als de prop door het gras harkt..
Dat is nogal een verschil hoor, 23"of 22", dat moet je niet uitvlakken...Qua prop load factor zou ik dan naar een 23*12 drieblad kunnen om op dezelfde load te zitten. Terwijl de fg90r3 een 22*12 drieblad kan trekken
De 7-cylinder UMS-en zijn gloeipluggers, die wil je sowiso niet, bij mijn weten zijn alle benzinemotoren van hun 5-cylinders.en 7 cilinder is een beetje veel, ook qua onderhoud
Dat volg ik even niet, want Moki heeft weliswaar een reputatie, maar is absoluut niet troublefree, zeker niet de versies met het kleine plunjer-pulsgeneratortje om de brandstofpomp aan te drijven. Die had erg veel last van vettigheid uit de nokkentrommel die de puls blokkeert en dan staat je motor opeens stil (geen idee hoe UMS dat opgelost heeft overigens, want een stermotor heeft verder geen carterpuls).Maar als ik 2800 euro uit ga geven aan een ums 180, dan kan ik ook net zo goed 3200 uitgeven aan een moki 180 en het meteen goed doen.
Dat heeft te maken met de kleptiming en toerenkarakteristiek. Vermoedelijk draait de UMS wat meer toeren.Volgens de UMS beschrijving heeft de 180 10.5 pk, en volgens aerobertics heeft een moki 180 9 pk, hoe kan het dan eigenlijk dat moki een zwaardere prop voorschrijft dan UMS?
Best kans van, maar niet gezegd dat het zo is. Daar kom je alleen maar achter door te testen, en desnoods stap je terug naar 3 x 26 x 12.Ik gok dat die UMS ook wel een 3x26x14 kan trekken eigenlijk.
Oeeehhh.... jaaaa....Denk dat de mooiste optie sowieso een variable pitch prop zou zijn
Dat zegt allen wat over waar de redline ligt... Niks over waar peak power of peak torque liggen.De UMS en Moki 180 hebben allebei een toerenbereik tot 5500 (zeggen ze), dus dat zou niet zo veel moeten schelen qua koppel dat ze leveren.
De 125 is MEER dan krachtig genoeg voor jouw FW...Enige probleem met die UMS 180 is dat-ie €2800 kost![]()
Was de goedkoopste ARF die ik on short notice kon krijgen waar die ASP in paste... Had graag de Fokker D XXI gehad (iets met stiekum toch wel een beetje trotse Nederlander en zo), maar die was niet op voorraad... en ik wilde per séMooie FW190 trouwens!
dat horen... (niet het compliment, wel het geluid zelf...Klinkt ook erg goed!