Scania Highline - 4-asser

nou ik gebruik google sketchUP
niet veel bijzonders

ik heb op autocat inventor leren tekenen, jammer genoeg kom niet meer aan de software

dat zou me een hoop gedoe besparen, ik maak namelijk ook een soort van bouw instructie voor mij zelf en voor eventueel iemand die interesse heeft

maar met sketchup krijg ik geen goede bematingen c.q. op onderdelen / aanzichten

dat kon ik met inventor wel.

mvg ramses
 
Ondanks dat de werkzaamheden aan dit project vrijwel stilliggen, probeer ik geleidelijk toch wat voortgang te boeken.
Daarom had ik vorige week toch alvast de servo's en de motor besteld. Nu ze binnen zijn, kan ik uitzoekn waar ruimte is om deze delen, maar ook regelaar en batterij etc. te plaatsen. Naast wat dryfitten gebeurd dat ook in 3D:
Capture.png
[/IMG]
Capture.png
Capture.png
[/IMG]
 
Niet noemenswaardig. Posities motor en servo's zijn bepaald. Nu moet ik de steunen en stuurarmen maken.
Ik laat me qua modelbouw op dit moment een beetje afleiden door drie stuks 1:50 modellen.
 
oke, ik ken het een beetje, ik heb net een 3d printer gekocht en ben daar volop mee aan het expirimenteren en rommelen. erg leuk! dus het bouwen schiet er bij mij ook een beetje bij in

groet,
Koos
 
Kleine update zonder foto's: de stuurstangen zijn nu gemonteerd. Ook heb ik voorlopig de Servonautmotor geplaatst. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de originele Scania 470 cardanas.

Dit levert me wat hoofdbrekens voor het vervolg. Als ik de servo's wil plaatsen, lukt dat niet goed bij de tweede stuuras. De motor zit in eigenlijk in de weg. Hierbij ga ik ervan uit dat ik de servo op de daarvoor bestemde plek van de stuurarmen laat aangrijpen.

Mijns inziens zijn er twee mogelijkheden: ik verplaats de motor door een kortere cardanas te vinden, bijv die van de Scania 620. Nadeeltje is dan dat ik mogelijk de accu wat moeilijk onder het chassis kan krijgen. Of ik ga de servo's op het zelfde punt van de stuurarmen laten aangrijpen als de stuurstangen. Dit laatste ga ik eerst eens uitproberen aangezien dit voor laatste as qua ruimte toch de beste oplossing lijkt te zijn.
Wordt vervolgd (waarschijnlijk met foto's)
 
Even de 3mm boor opgezocht en gebruikt. Dit resulteerde al snel in het volgende resultaat:

~IMG_7122.jpg


Er was mij opgevallen dat de spatbordsteunen ook aan de steun van de luchtvering was vastgemaakt. In het 3D-model bleek dat dit inderdaad de goede plek was voor een steun. Vandaar dat ik bij de achterassen aan de achterzijde van de voorste steun een zeshoekig gat voor een moer had gemaakt. Door nu een stuk isolatiedraad even recht te maken en te voorzien van een stukje draad bleek het allemaal ook nog heel mooi te passen.

~IMG_7123.jpg


Als laatste nog even bezig geweest om de luchtbalgen vast te zetten. (Helaas wilde de fotocamera niet scherpstellen en was mijn geduld al aardig op :cool:). Vanuit mijn stenenoplegger wist ik dat de steunen bij de Carson assen de luchtbalgen slecht vasthouden. Dit wilde ik hier zo mogelijk voorkomen. In eerste instantie wil ik een gat hebben waarin de kraag met enige moeite past in de hoop dat dit zou voldoen. Hiervoor had ik in de 3D-print een gat van 5,5mm laten printen. Door trial en error en elke keer een halve mm erbij op de gatdiameter, kwam ik uiteindelijk op een maat van 7mm. En de luchtbalgen zitten nu mooi vast. Eens kijken hoe dit gaat uitpakken als alles is gemonteerd.

~IMG_7126.jpg
is deze luchtvering een complete set incl rubber luchtbalgjes kan hem nergens vinden?
 
Voor je cardanas kan je je huidige as ook gebruiken door deze in te korten.
voor mijn torpedo heb ik hem velengd gewoon door hem door te zagen en er een messingpijpje erom heen te solderen. Evt zou lijmen ook een optie zijn. Met in korten zou dit dus ook kunnen

Mocht ik heb evt ook nog wel een cardanas van een r620 mocht je die willen hebben geef maar een
pb

Groet koos
 
Je kan ook de cardanassen van rigidrc gebruiken (hebben ze ook bij TTM).
Ik heb er ook zo'n zitten op mijn Actros, zien eruit als echte cardanassen en kunnen dus ook voor verschillende lengtes gebruikt worden
 
@Koos, was direct nog niet van plan de cardanas in te korten. Ik houd je aanbod vande R620 cardanas het even in gedachten. Voorlopig plan is om de motor op de plek te laten zitten, want bij de achterste as ,moet ik toch wat speciaals doen.
@ Volvo_freak: ik zet deze mogelijkheid in mijn aantekeningenlijst. Prijstechnisch zou ik een andere oplossing willen.

In het weekend onder genot van een kopje koffie nog eens in alle rust wat verder gekeken of er nog meer opties zijn: ik zit er nu aan te denken om de stuurarmen een klein beetje aan te passen. Mogelijk kan dit al door simpel een gaatje te boren in de Tamiya stuurarmen. Dit is prima even te proberen met als grootste risico dat ik een nieuwe stuurarm moet hebben. Lukt het echt niet, zou het ook een optie kunnen zijn om de stuurarmen door een 3D print te vervangen.
Kortom: nog even nadenken en eens wat proberen.
 
Om een eerste indruk te krijgen of het een en ander zal gaan werken, heb ik de stuurarmen iets aangepast.

~IMG_8331.jpg


Zoals gezegd: bij de voorste as is het geen probleem om een servo te plaatsen:

~IMG_8334.jpg


Bij de andere twee assen is het een grotere uitdaging: de motor zit een beetje in de weg of de luchtvering.

~IMG_8333.jpg


~IMG_8332.jpg




Mijn voorlopige conclusie: op zich zou dit kunnen werken, maar voor de tweede stuuras is een beetje vooral afhankelijk van de benodigde lengte van de servo arm. Nu had ik de verhouding van de uitslag al eens berekend op 1 : 2/3 : 1/4. De rest van het rekensommetje ontbreekt nog. Binnenkort maar eens kijken of we het geheel passend kunnen krijgen.
 
Ik heb bij mij kipper een mini servo aan de buitenkant van het frame gemaakt. Direct achter het wiel, hierdoor valt hij niet op en kan het spatbord er net over.
 
je kan je eerste stuuras oom mechanies maken ruimte zat zo te zien en goedkoper dan een servo en realistischer rij zelf een 4x8 en die heeft dat ook
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@jan-Hendrik: buitenkant chassis past bij mij niet i.v.m. luchtvering.
@ Toothpaste: mechanisch zou kunnen, maar kost nog altijd ruimte bij tweede as. Ik blijf kiezen voor servo
 
Ondertussen nog wat verder zitten kijken en denken. Ook wat foto's op het forum bekeken via de zoekfunctie. En daar zag ik ineens dat iemand de servo's plat heeft gelegd. dat is voor mij ook een otie. Zo kom ik op de volgende posities voor de servo. En dit is het vooralsnog het plan om uit te voeren. Via een afstandsbusje kan er een tweede bolkop 'bovenop'de stuurstang bevestigd worden. De servo kan hier dan via een servoarm aangrijpen.

Servo1.jpg


Servo2.jpg
 
Om de theorie in praktijk te brengen, heb ik eerst de servo voor de tweede as verder bekeken.
Na het maken van een steun van bouwmarkt aluminium, kan de servo op de juiste plek worden geplaatst. De hoofdafmetingen van de steun had ik in 3D bepaald. De exacte plek voor de servo is in het werk gemeten.

dac1617dded42b542264b7bbc62210e0.jpg


In het onderaanzicht is duidelijk te zien dat er voldoende speling naar de motor is.
Ook de mogelijk uitslag van de servo is ruim voldoende voor de wieluitslag.

f3ba26ac75629b1a803b654a2959db9b.jpg



0439a391295ad0003a7a8e38f86c51bb.jpg


Op naar de volgende steun....
 
Back
Top