Scania Highline - 4-asser

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 1 jun 2014.

  1. ramses23

    ramses23

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Valkenburg a/d Geul
    nou ik gebruik google sketchUP
    niet veel bijzonders

    ik heb op autocat inventor leren tekenen, jammer genoeg kom niet meer aan de software

    dat zou me een hoop gedoe besparen, ik maak namelijk ook een soort van bouw instructie voor mij zelf en voor eventueel iemand die interesse heeft

    maar met sketchup krijg ik geen goede bematingen c.q. op onderdelen / aanzichten

    dat kon ik met inventor wel.

    mvg ramses
     
  2. toothpaste

    toothpaste

    Lid geworden:
    18 jan 2014
    Berichten:
    143
    Locatie:
    boxtel/wormer
    ik heb inventor 2015 maar ik snap er niet veel van vindt erg omslagtig en skutchup snap ik wel maar is erg beperkt
     
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Ondanks dat de werkzaamheden aan dit project vrijwel stilliggen, probeer ik geleidelijk toch wat voortgang te boeken.
    Daarom had ik vorige week toch alvast de servo's en de motor besteld. Nu ze binnen zijn, kan ik uitzoekn waar ruimte is om deze delen, maar ook regelaar en batterij etc. te plaatsen. Naast wat dryfitten gebeurd dat ook in 3D:
    [​IMG][/IMG]
    [​IMG][​IMG][/IMG]
     
  4. Klaas88

    Klaas88

    Lid geworden:
    19 jun 2015
    Berichten:
    38
    He Erik ziet er goed uit!!
     
  5. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Ben je inmiddels al iets verder met dit mooie project?

    groet,
    Koos
     
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Niet noemenswaardig. Posities motor en servo's zijn bepaald. Nu moet ik de steunen en stuurarmen maken.
    Ik laat me qua modelbouw op dit moment een beetje afleiden door drie stuks 1:50 modellen.
     
  7. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    oke, ik ken het een beetje, ik heb net een 3d printer gekocht en ben daar volop mee aan het expirimenteren en rommelen. erg leuk! dus het bouwen schiet er bij mij ook een beetje bij in

    groet,
    Koos
     
  8. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Kleine update zonder foto's: de stuurstangen zijn nu gemonteerd. Ook heb ik voorlopig de Servonautmotor geplaatst. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de originele Scania 470 cardanas.

    Dit levert me wat hoofdbrekens voor het vervolg. Als ik de servo's wil plaatsen, lukt dat niet goed bij de tweede stuuras. De motor zit in eigenlijk in de weg. Hierbij ga ik ervan uit dat ik de servo op de daarvoor bestemde plek van de stuurarmen laat aangrijpen.

    Mijns inziens zijn er twee mogelijkheden: ik verplaats de motor door een kortere cardanas te vinden, bijv die van de Scania 620. Nadeeltje is dan dat ik mogelijk de accu wat moeilijk onder het chassis kan krijgen. Of ik ga de servo's op het zelfde punt van de stuurarmen laten aangrijpen als de stuurstangen. Dit laatste ga ik eerst eens uitproberen aangezien dit voor laatste as qua ruimte toch de beste oplossing lijkt te zijn.
    Wordt vervolgd (waarschijnlijk met foto's)
     
  9. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    is deze luchtvering een complete set incl rubber luchtbalgjes kan hem nergens vinden?
     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Deze set heb ik zelf getekend en laten printen. Is daarom niet te vinden in webshops.
     
  11. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Voor je cardanas kan je je huidige as ook gebruiken door deze in te korten.
    voor mijn torpedo heb ik hem velengd gewoon door hem door te zagen en er een messingpijpje erom heen te solderen. Evt zou lijmen ook een optie zijn. Met in korten zou dit dus ook kunnen

    Mocht ik heb evt ook nog wel een cardanas van een r620 mocht je die willen hebben geef maar een
    pb

    Groet koos
     
  12. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Belgiƫ SchriekCity
    Je kan ook de cardanassen van rigidrc gebruiken (hebben ze ook bij TTM).
    Ik heb er ook zo'n zitten op mijn Actros, zien eruit als echte cardanassen en kunnen dus ook voor verschillende lengtes gebruikt worden
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @Koos, was direct nog niet van plan de cardanas in te korten. Ik houd je aanbod vande R620 cardanas het even in gedachten. Voorlopig plan is om de motor op de plek te laten zitten, want bij de achterste as ,moet ik toch wat speciaals doen.
    @ Volvo_freak: ik zet deze mogelijkheid in mijn aantekeningenlijst. Prijstechnisch zou ik een andere oplossing willen.

    In het weekend onder genot van een kopje koffie nog eens in alle rust wat verder gekeken of er nog meer opties zijn: ik zit er nu aan te denken om de stuurarmen een klein beetje aan te passen. Mogelijk kan dit al door simpel een gaatje te boren in de Tamiya stuurarmen. Dit is prima even te proberen met als grootste risico dat ik een nieuwe stuurarm moet hebben. Lukt het echt niet, zou het ook een optie kunnen zijn om de stuurarmen door een 3D print te vervangen.
    Kortom: nog even nadenken en eens wat proberen.
     
  14. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Om een eerste indruk te krijgen of het een en ander zal gaan werken, heb ik de stuurarmen iets aangepast.

    [​IMG]

    Zoals gezegd: bij de voorste as is het geen probleem om een servo te plaatsen:

    [​IMG]

    Bij de andere twee assen is het een grotere uitdaging: de motor zit een beetje in de weg of de luchtvering.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Mijn voorlopige conclusie: op zich zou dit kunnen werken, maar voor de tweede stuuras is een beetje vooral afhankelijk van de benodigde lengte van de servo arm. Nu had ik de verhouding van de uitslag al eens berekend op 1 : 2/3 : 1/4. De rest van het rekensommetje ontbreekt nog. Binnenkort maar eens kijken of we het geheel passend kunnen krijgen.
     
  15. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    Ik heb bij mij kipper een mini servo aan de buitenkant van het frame gemaakt. Direct achter het wiel, hierdoor valt hij niet op en kan het spatbord er net over.
     
  16. toothpaste

    toothpaste

    Lid geworden:
    18 jan 2014
    Berichten:
    143
    Locatie:
    boxtel/wormer
    je kan je eerste stuuras oom mechanies maken ruimte zat zo te zien en goedkoper dan een servo en realistischer rij zelf een 4x8 en die heeft dat ook
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @jan-Hendrik: buitenkant chassis past bij mij niet i.v.m. luchtvering.
    @ Toothpaste: mechanisch zou kunnen, maar kost nog altijd ruimte bij tweede as. Ik blijf kiezen voor servo
     
  18. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Ondertussen nog wat verder zitten kijken en denken. Ook wat foto's op het forum bekeken via de zoekfunctie. En daar zag ik ineens dat iemand de servo's plat heeft gelegd. dat is voor mij ook een otie. Zo kom ik op de volgende posities voor de servo. En dit is het vooralsnog het plan om uit te voeren. Via een afstandsbusje kan er een tweede bolkop 'bovenop'de stuurstang bevestigd worden. De servo kan hier dan via een servoarm aangrijpen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Om de theorie in praktijk te brengen, heb ik eerst de servo voor de tweede as verder bekeken.
    Na het maken van een steun van bouwmarkt aluminium, kan de servo op de juiste plek worden geplaatst. De hoofdafmetingen van de steun had ik in 3D bepaald. De exacte plek voor de servo is in het werk gemeten.

    [​IMG]

    In het onderaanzicht is duidelijk te zien dat er voldoende speling naar de motor is.
    Ook de mogelijk uitslag van de servo is ruim voldoende voor de wieluitslag.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Op naar de volgende steun....
     
  20. rc kevin

    rc kevin

    Lid geworden:
    27 sep 2014
    Berichten:
    103
    Locatie:
    berkel
    Je moet er maar op komen:)
     

Deel Deze Pagina