Scania Highline - 4-asser

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 1 jun 2014.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    ziet er gedetaileerd uit maar is t op de scharnierpunten wel sterk genoeg en speling vrij
    ik heb dit ergens gezien de ophangdeel voorkant van aluminium op n 4x4 trial auto tamiya bruiser of zoiets
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Over spelingsvrij is nagedacht. Alle gaten zijn nu rond 2 en moeten opgeboord worden naar de maat van de bout, die gebruikt gaat worden. De dwarsligger past precies in de steun en moet dus op maat geschuurd worden op de uiteinden. Kortom: speling is nihil.

    Sterk genoeg? Dat moet zich nog bewijzen. De verwachting is van wel. De wanddikte is tenminste 1mm over een lengte/dikte van 5mm. Het materiaal is strong and flexible, dus het moet wel wat kunnen hebben. Dus zolang je geen gekke capriolen met de truck uitvoert....
     
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Even de 3mm boor opgezocht en gebruikt. Dit resulteerde al snel in het volgende resultaat:

    [​IMG]

    Er was mij opgevallen dat de spatbordsteunen ook aan de steun van de luchtvering was vastgemaakt. In het 3D-model bleek dat dit inderdaad de goede plek was voor een steun. Vandaar dat ik bij de achterassen aan de achterzijde van de voorste steun een zeshoekig gat voor een moer had gemaakt. Door nu een stuk isolatiedraad even recht te maken en te voorzien van een stukje draad bleek het allemaal ook nog heel mooi te passen.

    [​IMG]

    Als laatste nog even bezig geweest om de luchtbalgen vast te zetten. (Helaas wilde de fotocamera niet scherpstellen en was mijn geduld al aardig op :cool:). Vanuit mijn stenenoplegger wist ik dat de steunen bij de Carson assen de luchtbalgen slecht vasthouden. Dit wilde ik hier zo mogelijk voorkomen. In eerste instantie wil ik een gat hebben waarin de kraag met enige moeite past in de hoop dat dit zou voldoen. Hiervoor had ik in de 3D-print een gat van 5,5mm laten printen. Door trial en error en elke keer een halve mm erbij op de gatdiameter, kwam ik uiteindelijk op een maat van 7mm. En de luchtbalgen zitten nu mooi vast. Eens kijken hoe dit gaat uitpakken als alles is gemonteerd.

    [​IMG]
     
  4. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    ziet er goed uit zeg, qua sterkte ben ik er niet zo bang voor als ik het zo zie.
    het kan heel veel hebben 3d geprint materiaal!

    ik blijf je volgen!

    groet,
    Koos
     
  5. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    En soms gaat het ook niet helemaal zoals gepland. Bij het opbouwen van de eerste vooras ging het mis. Het opboren van de gaten in de onderdelen liep weer perfect. Maar nu moeten er ook twee gaten in de as geboord worden om de luchtvering te kunnen bevestigen. Dit liep niet zoals gepland. Bij de allereerste poging brak het boortje af. :schrik:. Helaas. :mad:. En na een poosje balen en de vooras een hoekje te hebben gegooid, heb ik het toch maar weer opgepakt. Vooral omdat ik wilde weten of het ook goed kon gaan. Allereerst eens bekeken wat de oorzaak was. Het kwam zeer waarschijnlijk doordat het (net iets te kleine) boortje verkeerd belast werd, omdat halverwege het draadgat voor de bevestiging van de schokdempers zit. Kortom met een wat grotere boor zou het moeten lukken. En dat ging inderdaad goed. :)
    Daarna was de luchtvering snel aan de as te bevestigen. :D

    Even uitleggen wat ik heb gedaan. De luchtbalg is op de as bevestigd. In principe kom de schokdemper op nagenoeg dezelfde plek als bij de originele Tamiya vering, maar in plaats van een schroefje gebruik ik een stukje draadeind. De schokdemper wordt wel circa 5mm verschoven, omdat de balg wat ruimte nodig heeft. Over het draadeind schuif ik dan weer de nieuwe steun en die wordt aan de onderzijde van de as weer vastgezet. En dat werkt op zich prima.

    Resultaat foto:

    [​IMG]


    Daarna heb ik nog een poging gedaan om het 'kapotte' gat te herstellen. Maar met het kapotte deel van het boortje in de weg, was het meer behelpen dat ik zou willen. En hoewel ik uiteindelijk met wat beunhaaswerk de nieuwe luchtvering wel kan bevestigen, ziet en voelt het niet helemaal lekker. Dus in de toekomst moet dit wel verholpen worden. Maar goed. Eerst de luchtvering maar eens testen voordat er een nieuwe as wordt besteld.
     
  6. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Mooi 3D printwerk, ziet er goed uit !
    Die balgjes zitten dus ook onder de carson opleggers ? Als de balgjes er toch nog uitschieten is een druppeltje secondelijm altijd nog een optie.
    Ben benieuwd hoeveel aslast de assen kunnen hebben, is dit 'stugger' geveerd dan de standaard bladveren ?

    groet Henk-Jan
     
  7. Siebe75

    Siebe75

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Geweldig werk! En leuk voorbeeld gebruik je voor het chassis.
     
  8. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Na een tijdje vrijwel niets gedaan te hebben, weer de even met de voorassen gestoeid.

    Eerst even nieuwe boortjes gehaald. Een begin gemaakt met een nieuwe werkbank in de schuur. En vervolgens de kolomboor weer te voorschijn gehaald.

    [​IMG]

    In de tussentijd toch maar twee nieuwe assen aangeschaft. En met wat hernieuwd geduld heb ik de benodigde gaten wel goed geboord.

    [​IMG]

    Daarna de vernieuwde voorassen weer samengesteld.

    [​IMG]

    [​IMG]


    @HJ86:
    Eigenlijk denk ik dat de balgen er vooral voor de sier opzitten en dat ze functioneel niet zoveel zullen gaan doen. Om toch wat veerweg (denk in een zeer beperkt aantal millimeters) te kunnen creëren, kunnen de balgen voorzien worden van balpenveren. Maar of dit gaat werken en hoe dit eventueel uitpakt, weet ik pas al het model veel verder is. Het uiteindelijke gewicht is namelijk erg belangrijk
     
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    balgen zijn op kg te koop
     
  10. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    mooi resultaat! ben erg benieuwd wat er nog meer op 3d teken gebied gaat komen!


    ik blijf je volgen

    groet,
    Koos
     
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Nu de assen de staat hebben bereikt dat ze aan het chassis geplaatst kunnen worden, ben ik begonnen aan het frame.

    Eerst heb ik de nieuwe chassisbalken voorzien van een stukje schilderstape, zodat ik de gaten en posities goed kan markeren. Daarna heb ik met de originele chassisbalken en de nieuwe 3D-steunen, de eerste gaten gemarkeerd op beide balken

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat de gaten spiegel symmetrisch geboord gaan worden, heb ik eerst de gaten voor de dwarsliggers gemaakt en gekeken en zo bepaald of de balken samen een recht frame gaan vormen. Deze gaten kan ik nu gebruiken om de balken aan elkaar te bevestigen tijdens het kopiëren van de gaten. Zo kan ik de ene balk voorzien van gaten en als blue print gebruiken om de gaten in de andere balk op exact de goede positie te maken.
    Als eerste heb ik dus gekozen voor de gaten in de zijkant t.b.v. de assen. De assen wil ik graag zo recht mogelijk uitlijnen en daarom heb ik voor een voorzichtige aanpak gekozen. Om de foutmarge van de kolomboor te beperken, worden er eerst gaten van 2mm gemaakt en deze gaten worden vervolgens per balk opgeboord naar de benodigde maat van 2,5mm (M3) of 3 mm.
    Het begin is er, maar het gaat nog wel wat tijd kosten voordat de assen gemonteerd kunnen worden


    [​IMG]
     
  12. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Al een mooi begin Erik
    Met de kolomboor als gereedschap kun je de gaten in ieder geval mooi strak en haaks boren. Chassisbalken van 2 meter?
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De eerste gaten zijn op maat gemaakt en getapt. Hiermee kunnen de assen voor het eerst aan het chassis bevestigd worden om te kijken waar de andere delen (en dus montagegaten) precies moeten komen.

    [​IMG]

    Leuk om even met de banden te proberen. Krijg je alweer een beter beeld.

    [​IMG]

    Voorassen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achterassen

    [​IMG]

    [​IMG]




    @Henk-Jan

    de chassisbalken zijn 1 meter. Ik ga ze pas inkorten als ik een beter beeld heb hoe ik de achterzijde vorm ga geven. Ik verwacht dat de truck circa om en nabij de 75cm lang zal worden. In een eerdere foto zie je dar het houten balkje liggen

    groeten,
    Erik
     
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    en hoe veert ie nou genoeg in lekker soepel ???
    kan je een drempel nemen zonder dat je andere wielen gaan zweven??
     
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Nog niet geprobeerd. Moet eerst nog lagers voor de velgen hebben.
     
    timkoerhuis vindt dit leuk.
  16. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    dat is geen probleem :D:D
     
  17. Vonk

    Vonk

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Oirschot
    Zoo.. klasse werk!! Ben ongeveer met een zelfde project bezig.. echter een 3 asser en met een hydrauliek kraan. Blijf je zeker volgen erik!
     
  18. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Ik had even een vertekend beeld met betrekking tot de chassisbalken, daar het einde niet zichtbaar was op de foto. leek me namelijk ook wel erg lang:D
    Kun je nu de gewenste laadvloerhoogte die je voor ogen had, realiseren? Je zet ze immers op lage volumebandjes?
     
  19. ramses23

    ramses23

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Valkenburg a/d Geul
    hallo marker

    ziet er goed uit, lijkt me ook zeer robust
    met welk programma teken jij als ik vragen mag ?

    mvg ramses
     
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Hoi Ramses,

    ik ben in mijn pauzes op het werk druk :) : NX9.0 Unigraphics.

    Welk programma gebruik jij?

    groeten,
    Erik
     

Deel Deze Pagina