Wat praktisch bezig gegaan met de hoekschilden. Vooral proberen en passen. Mijn plan had ik al eens in het topic van Martijn1990 geplaatst:
Mijn plan is als volgt:
Eerst maar eens 1 schild. Vinnetjes op cabine verwijderen. Plaatje van 0,5mm styreen tussen schild en cabine proberen. Past het, dan bepalen wat er weg moet. Ik verwacht eigenlijk dat hele luchthappers weg moet. Verwijderen van materiaal. Plaatje styreen achter schild plakken. Gat opvullen met kleine stukjes styreen. Zo dicht mogelijk plakken. Opening vrijlaten voor uitstekende deel onderaan. Dat deel maken en erop plakken. Gaten voor zover mogelijk vullen met lijm. Geheel plamuren en schuren.
Eerst is het nodig om de vinnen te verwijderen. Simpel:
Plaatje van 0,5mm op maat gemaakt, luchthapper grotendeels verwijderd uit hoekschild. Dit was nodig om het plaatje mooi achter het schild te kunnen plaatsen. Daarnaast lijkt een stukje stafmateriaal nodig. Ik verwacht dat er meer materiaal verwijderd moet worden, maar vooralsnog laat ik het even zitten om verband te houden.
Geheel dryfitten. Dit gaat al niet heel lekker. Op zich vormt het plaatje zich prima achter het schild, maar in de vrije hoek buikt het wat uit. In de foto houdt het stukje koker de plaat tegen. Op zich krijg je zo wel een mooie vloeiende vorm, maar stevigheid lijkt nog te ontbreken. Zeker als de luchthapper helemaal weg is. Het is goed zichtbaar de nieuwe buitenzijde van het schild zeker 2mm naar binnen moet komen. Kortom, er is meer stevigheid in het plaatje nodig. Hiervoor is nodig om nog beter te kijken waar de ruimte is.
Middels wat tape de delen aan elkaar gemaakt. En dan blijkt dat achter de bovenste helft van het hoekschild geen plaat van 0,5mm past. (eigenlijk beste zichtbaar op de eerste foto. Er zit een verdieping op de plek waar eerst de vinnen zaten. Daarboven niet.) Er zal wat materiaal weggehaald moeten worden uit het plaatje. Maar dit gaat ten koste van de stevigheid. Kortom, er zullen wat verstevigingsribben gemaakt moeten worden. Hiervoor lijkt nog wel ruimte. Overzichtsfoto:
De rode lijn stelt de eindsituatie voor. Helaas niet zo goed te zien op de foto, maar in het groene gebied zie je dat het schild verlengd dient te worden. Hierdoor weet je ook weer dat er zeker 2mm verschil is met de oude buitenkant van het schild. Nadeel van het groene gebied is dat er zeer weinig ruimte beschikbaar is om materiaal achter het hoekschild te plaatsen.
Nog geen werkende oplossing. En toen was de tijd even 'op'. Plan is nu om eerst wat ribben te maken. Deze kunnen aan de binnenzijde van de originele steun gelijmd worden. Hiermee zou de constructie wat sterker kunnen worden.
Wordt vervolgd.....