Scania Highline - 4-asser

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 1 jun 2014.

  1. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    Hou je zo niet erg weinig bodemspeling over
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Servo en steun komen eigenlijk niet onder de stuurstang uit. Dus lijkt me vooralsnog voldoende.
    Mogelijk komt het nog 5mm hoger als ik besluit om de servoarmen toch iets langer te maken. Maar eerst wil ik het gaan proberen.
     
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De servo's zijn ingebouwd. Het blijkt dat de tweede servo 'reversed' moet worden. Dit moet nog gedaan worden. Eerst ga ik een servo reverser proberen.
    Na de servo's ook de zender in orde gemaakt (upgrade naar 2.4GHz), een rijregelaar en ontvanger aangeschaft. En met een battterij uit de Topline, zijn de eerste rondje gereden. De stuuruitslagen lijken prima uit te komen.

    Daarna de cabine er maar eens opgezet. Hiermee kan ik goed inschatten of bumper, spatborden enzovoorts passen. Dit viel allemaal goed uit. Een puntje van aandacht: door de luchtvering past de standaardsteun voor de spatborden niet meer. Aangepast zou het misschien kunnen. Maar ik zie het als mooie kans om de cabine eens verder om te bouwen. Eens rustig kijken hoe of wat door eens andere ombouwverslagen te gaan lezen.

    Zo ziet de truck er nu uit:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Trucker kris, ruitje en Vonk vinden dit leuk.
  4. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    mooi hoor, ziet er goed uit!

    ben benieuwd hoe kort de draaicirkel is

    groet,
    Koos
     
  5. Vonk

    Vonk

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Oirschot
    Zo.. ziet er perfect uit erik!
     
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @Koos: de eerste indruk van de draaicirkel is goed. Ongeveer gelijk aan mijn Scania Topline. Ik zal ze beide eens uitproberen.

    @Yvo: dank je



    Nu het chassis staat, kan ik denken aan wat verbouwpunten. Als eerste pak ik een deel van de grille aan. Dit heeft al best wat uurtjes gekost. Ik wil het eigenlijk in 1x goed doen, omdat er dure onderdelen aangepakt worden.

    Het onderste deel van het Verkerk front heb ik voorzichtig in twee stukken gesneden. Het bovenste deel is mooi gebleven. Wat extra schuren voor nieuwe strakke lijnen gaat in de toekomst nog wat strakker resultaat opleveren. Het overgebleven deel heb ik stevig aangepakt. Tijdens een kopje koffie heb ik bedacht dat er uiteindelijk toch geen weg terug is. Dus stevig een tangetje, scalpel en schuurpapier aan de slag gegaan.

    [​IMG]

    Voor het verminken van de grille had ik al opzet gemaakt voor het vervangende grille deel.

    [​IMG]

    Het resultaat is veel belovend. Daarna dry-fitten.

    [​IMG]

    De aanpassing ziet er al aardig uit en begint op het origineel te lijken. Op naar wat meer detaillering.

    [​IMG]
     
    ruitje vindt dit leuk.
  7. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ziet er mooi uit...
    Zowel het model, maar zeker ook het tekenwerk.
     
  8. Jurgen76

    Jurgen76

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ziet er goed uit Erik, wordt weer een mooie combi
     
  9. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De voorbereiding voor een volgende stap is bezig. Ik weet nog niet wat ik daadwerkelijk als eerst wil aanpakken, maar de volgende twee punten liggen nu onder aandacht.


    Het eerste is het opzetten van aanhanger. Natuurlijk op basis van bestaande aanhanger. Vooral maatvoeringen zijn nu even interessant: waar komt de vangmuil? Hoe hoog wordt de aanhanger? Hoe lang mag de aanhanger ongeveer zijn. etc. Wederom gaat dit vooral in 3D gebeuren. Als ik denk dat de constructie volwassen genoeg is, zal ik beginnen aan de uitvoering.

    Hier is het idee.

    [​IMG]
    Het tweede vind ik ook wel een uitdaging. Ik had me namelijk voorgenomen om voor dit model wat wijzigingen aan de cabine door te voeren. Mijn voorbeeld is een Scania Streamline. Kortom: ook de hoekschilden moeten van Verkerk moeten eraan geloven. Heb de afgelopen twee weken al meermalen tijdens de koffie met een hoekschildje en een potloodje al wat zitten te schetsen. Even geduld tot deze aanpak ook wat helderder is.
     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Wat praktisch bezig gegaan met de hoekschilden. Vooral proberen en passen. Mijn plan had ik al eens in het topic van Martijn1990 geplaatst:

    Eerst is het nodig om de vinnen te verwijderen. Simpel:

    [​IMG]

    Plaatje van 0,5mm op maat gemaakt, luchthapper grotendeels verwijderd uit hoekschild. Dit was nodig om het plaatje mooi achter het schild te kunnen plaatsen. Daarnaast lijkt een stukje stafmateriaal nodig. Ik verwacht dat er meer materiaal verwijderd moet worden, maar vooralsnog laat ik het even zitten om verband te houden.

    [​IMG]

    Geheel dryfitten. Dit gaat al niet heel lekker. Op zich vormt het plaatje zich prima achter het schild, maar in de vrije hoek buikt het wat uit. In de foto houdt het stukje koker de plaat tegen. Op zich krijg je zo wel een mooie vloeiende vorm, maar stevigheid lijkt nog te ontbreken. Zeker als de luchthapper helemaal weg is. Het is goed zichtbaar de nieuwe buitenzijde van het schild zeker 2mm naar binnen moet komen. Kortom, er is meer stevigheid in het plaatje nodig. Hiervoor is nodig om nog beter te kijken waar de ruimte is.

    [​IMG]

    Middels wat tape de delen aan elkaar gemaakt. En dan blijkt dat achter de bovenste helft van het hoekschild geen plaat van 0,5mm past. (eigenlijk beste zichtbaar op de eerste foto. Er zit een verdieping op de plek waar eerst de vinnen zaten. Daarboven niet.) Er zal wat materiaal weggehaald moeten worden uit het plaatje. Maar dit gaat ten koste van de stevigheid. Kortom, er zullen wat verstevigingsribben gemaakt moeten worden. Hiervoor lijkt nog wel ruimte. Overzichtsfoto:

    [​IMG]

    De rode lijn stelt de eindsituatie voor. Helaas niet zo goed te zien op de foto, maar in het groene gebied zie je dat het schild verlengd dient te worden. Hierdoor weet je ook weer dat er zeker 2mm verschil is met de oude buitenkant van het schild. Nadeel van het groene gebied is dat er zeer weinig ruimte beschikbaar is om materiaal achter het hoekschild te plaatsen.

    Nog geen werkende oplossing. En toen was de tijd even 'op'. Plan is nu om eerst wat ribben te maken. Deze kunnen aan de binnenzijde van de originele steun gelijmd worden. Hiermee zou de constructie wat sterker kunnen worden.

    Wordt vervolgd.....
     
    Martijn1990 en Vonk vinden dit leuk.
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    vervolg:

    Eerst alle overbodige materiaal uit het hoekschild verwijderd. Daarna aan de achterzijde met wat plaatjes en stripje (1mm) het grote gat opgevuld. Aan de achterzijde met 0,5 mm stripjes verstevigd.

    [​IMG]

    Dan blijft er nog een behoorlijke verdieping over. Middels strips (0,5 en 1mm) langzaam opgevuld

    [​IMG]

    Eerst maar eens wat gladder schuren en dan begint het ergens op te lijken. De potloodlijn geeft al ongeveer aan waar de lijn van de grille wordt doorgetrokken op het hoekschild. Aandachtpunt is nog de aansluiting van het nieuwe deel bij de deur

    [​IMG]

    Klein beetje Revell Plasto gebruikt voor opvulling kieren en gaatjes net boven het nog aan te brengen relief. Leek me nu wat makkelijker schuren.

    [​IMG]

    Nog niet af, maar de eerste stap is nu gezet. Volgende ke(e)r(en) nog aandacht voor aansluiting bij de deur, het maken van het relief en het uitstekende vleugeltje.

    Wordt vervolgd.....
     
    Martijn1990 en Vonk vinden dit leuk.
  12. Martijn1990

    Martijn1990

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    103
    Ziet er nu al goed uit je bent goed op weg!
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    En weer een stapje.

    Eigenlijk heel simpel. Vooral veel geduld hebben: stripje gemaakt, verwarmd, gebogen, op maat, uitsparing voor vleugeltje, gelijmd, geschuurd, geschuurd, geschuurd, geschuurd, passen, schuren, schuren, passen, beetje plamuur, schuren, schuren, schuren, schuren, passen, schuren, schuren, passen, heel klein beetje plamuur, schuren, schuren, schuren...
    En voor nu houd ik het hier weer even bij. Wordt vervolgd

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Martijn1990, Vonk en bram1324 vinden dit leuk.
  14. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    mooi hoor! knap gedaan
     
  15. Trucker

    Trucker

    Lid geworden:
    2 sep 2013
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Medemblik
    Leuke bouw ga ik zeker volgen.
    Hoe bevalt de Revell plasto op de cabine ?
    Ik zoek namelijk ook een goede body vuller.
     
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Revell Plasto: bevalt me eigenlijk alleen in dunne laagjes en kleine kiertjes. En dan nog met veel geduld schuren.
    Ik vind dat dikke laagjes gauw brokkelen en scheurtje vertonen.
     
  17. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    En weer verder met het hoekschild: het vleugeltje.

    Ik vond het erg lastig om te bedenken hoe ik dit ging doen. Een goed plan had ik niet echt. Na de koffie gewoon gaan zitten en wat proberen. Hierbij heb ik voornamelijk stripjes en plaatjes van 0,5mm gebruikt En dat ging wonderwel erg goed.
    Allereerst aan de achterzijde een plaatje gelijmd. (in de breedte net iets smaller dan de voorzijde zou moeten zijn en in de lengte royaal langer. Het viel me op dat als dit plaatje goed aangedrukt werd, dat het uitstekende deel zich redelijk mooi vormde. Aan de voorzijde een plaatje gelijmd, die de juiste vorm eigenlijk al redelijke benaderde (in de lengte wel weer royaal langer). Aan de vage potloodstreep kun je zien waar er straks geknipt/gesneden moet worden

    [​IMG]

    Doordat de voor- en achterplaat nu stevig aan elkaar zijn gelijmd, ontstaat er een mooie driehoekige vorm. Stevig genoemd om nog wat met schuurpapier te benadelen. Maar eerst de kier opgevuld met stukje styreen en lijm. Daarna het kleine plaatje op maat gemaakt en vastgezet. Om vervolgens toen de lijm redelijke was aangedroogd, de contouren bij te werken (snijden en glad maken).

    [​IMG]

    Al met al ben ik erg tevreden. Het is nog niet af. 't Zal nog wel wat plamuren en schuren kosten om de ronding wat mooier te krijgen, maar voor nu is het prima.

    En even passen natuurlijk:

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Op naar het tweede schild (en dit kostte al een paar avonden :):D)
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  18. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Het ziet er al erg netjes uit.
    Wsl zal e 2e een stuk sneller gaan nu je precies weet hoe je te werk moet gaan.:):)
    Je project is erg interessant en ziet er al cool:cool::cool: uit, succes met maken van het 2e schildje.
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  19. Martijn1990

    Martijn1990

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    103
    Toch mooi hoe je dat voor elkaar krijg ik ben aan het prutsen tegenoverstelling van de jouwe ik ben toch blij dat ik het oude schildje gebruikt heb want nu heb ik een goed beeld van hoe het wel moet! In een paar woorden.... GEWOON GOED!
     
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @luchard, dank je! Inderdaad weet ik nu hoe ik het moet doen. Was ook de reden om eerst 1 schild te doen. Hopelijk gaat de 2e ook sneller en lukt het net als de 1e. En met gewoon geduld moet dat goed gaan

    @martijn, dank je! Gewoon beetje vooruitdenken en proberen. Erg leuk als er dan ook een mooi resultaat komt. Ben ervan overtuigd dat het jou ook gaat lukken. Hopelijk krijg je de set deze week en kun je aan de slag.
     

Deel Deze Pagina