SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

• Topicstarter Topicstarter Alicon
  • Startdatum Startdatum
Ziet er goed uit zo met joun Chauffeur er in. Ga je hem proberen zo veel mogelijk na te maken de cabine van binnen?

MetVriendelijkeGroet,
Jordie Bouwens

UPDATE: Binnecabine

Hoi Jordie, ik ga in ieder geval mijn best doen
Ik bouw een binnen cabine welk in de cabine van de truck schuift. In deze binnen cabine kan ik overal goed bij en veel details maken. Doelstelling is dashbord verlichting, binnen verlichting enz. Maar ook de nodige aankleding.
scania100.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
leuk dat aankleden van je cabine,
een vriend van me die zei dat ie aan de interieur deurpanelen kan komen voor de tamiya scania,
ik meld het wel als ik hem ermee gezien heb,
mvg markioo

UPDATE: Binnencabine

Vanavond gezorgt voor een wat zachter zitvlak voor Sjaak (zoals ik mijn chaufeur maar gedoopt heb). Tevens de nodige voorzieningen gemaakt zodat hij ook zijn koffie kwijt kan als hij aan het rijden is. We hebben nog geen krant in huis maar die zal nog wel op de stoel van de bijrijder verschijnen.
IMG_1087.JPG
IMG_1086.JPG

IMG_1088.JPG

Ik was al begonnen met de glasvezel verlichting maar het 0.6mm boortje dat ik gekocht had was al snel gesneuveld. Werkt echter wel goed, de deuren zijn al voorzien van electrische raam bediening. Toch maar een nieuw boortje bestellen want de instrumentatie moet natuurlijk wel te bedienen zijn. Ik gun Sjaak dan ook wat licht boven zijn koffie tafeltje.

UPDATE: Dashbord verlichting

Afgelopen dagen toch wat miniatuur modelbouw werk gedaan. Het zit bij dit model niet allemaal in de mechanica maar de details komen toch langzaam naar voren.
scania103.jpg

Sjaak heeft zijn dashbord. Witte verlichting achter de wijzerplaten en de rest is oranje verlicht. En ja hoor echte richtingaanwijzers in het dashbord, links rechts en bij alarm lichten gaat de gevaren driehoek meeblinken. Alarm lichten aan, ook bij achteruit rijden
scania102.jpg
scania101.jpg

Een detail aanzicht
scania104.jpg
scania105.jpg

En natuurlijk even sjaak voorstellen.

Ziet er echt schitterend uit Alicon. Komt goed. Maar naar mijn
mening is de verlichting niet zo mooi. Maar gelukkig heeft ieder
zo zijn smaak.

MetVriendelijekgroet,
Jordie Bouwens

Hoi Alicon,

Mag ik je een tip mee geven over de chauffeur.
Als je meer echtheid er in wil brengen zou ik hem nog wat highliten en drybrushen.
Op deze manier komen plooien en gezichts uitdrukkingen naar voren waardoor hij echter lijkt.
Dit doe je opbouwen in lagen van donker naar lichte kleuren.
Hier onder een voorbeeldje van een broek.
m1272899_fatty_trousers.jpg

Wil je meer weten over hoe je andere dingen schildert zoals haren of huid laat het me maar weten.
verder vind ik je cabine netjes gemaakt.
suc6 verder.

(zijn er meer mensen die de chauffeur kant en klaar geschildert willen hebben ik bied me aan)

Laatst bewerkt:
Hoi Max,

ik vind dit interieur een mooi extra's hebben. Maar ik ben wel een beetje benieuwd naar de techniek achter de verlichting in het dashboard. Waar zit het licht en hoe lopen de glasvezeldraden?

grt,
Erik

hallo
bruder.de heeft nu ook poppetjes zie hun site
weet niet de schaal maar denk 1:16
er zijn zelfs werk setjes met kettingzaag en div gereedschappen
mvg markioo

UPDATE: Bouwbeschrijving dashbord verlichting

Voor erik en andere bouwers even mijn knutsel ervaring. Ik gebruik 0.5mm glasvezel. Ik begon met een 0.6mm boortje maar deze brak snel. Nu gebruik ik een 0.8mm freesje voor mijn Drevel (gekocht bij de Praxis maar hij past niet in mijn Drevel. Ik gebruik daarom maar mijn schroefboormachine). Door deze kleine gaatjes steek ik de galsvezel.

Aan de achterzijde heb ik de galsvezel gebundeld in een krimpkousje. Bij het verwarmen van de krimpkous beschadigt de galsvezel maar deze knip ik daarna allemaal gelijk af.

Ik heb het geheel van achter vastgelijmd met een lijmpistool, maar dit doe ik niet weer. De glasvezel smelt bijna (trekt krom). Volgende keer op zoek naar goed lijm.

Aan de voorzijde met een klein kniptangetje alles afgeknipt. Aan de achterzijde een LED tegen de glasvezel vastgezet met krimpkous of plakband. En dit geeft onderstaand resultaat.

scania106.jpg

p.s. Het alarm lichtje is een 2mm LED welke ik eerst heb ingekort, gemonteerd en daarna pas de plakkers over het dashbord. Hierdoor zit de verlichting achter het alarm knopje en licht het knopje op.

@Jordie: Wat vindt je niet zo mooi aan de verlichting? Of mag ik vragen, wat zou jij anders doen om het mooier te maken? Dit is mijn eerste truck maar niet de laatste denk ik en ik of andere bouwers hebben vast nog wel wat aan goede ideeen.

@Boi: Bedankt voor je tip's. Ik zie me dit nog niet bij Sjaak doen maar ik moet de gehele combi nog spuiten. Ik denk dat ik je hulp nog wel kan gebruiken als ik zover ben. Dieren is ook niet zo ver weg van Arnhem dus wie weet en treffen we elkaar nog eens.

ik vind de verlichting goed gelukt in de cabine!
leuk dat niet alle knoppen "on" staan! ik bedoel daarmee dat je sommige verlichting boven in een schakelaar hebt gemaakt, en sommige onder in een schakelaar!

misschien is de witte verlichting een beetje te fel? of lijkt dat alleen maar zo op de foto? anders kan je er even een zwaardere weerstand tussen maken.

goed gelukt naar mijn idee!
succes met de verdere bouw!

m.v.g. jordi

UPDATE: Trailer VOS logo

Even stil geweest hier maar niet stil gezeten. Zaterdag 4 juni en Zondag 5 juni in Elst geweest tijdens de modelbouwdagen van Hobma. Hier ook de modelbouwvereniging Papendrecht leren kennen. Tevens MadMax nog zien rijden. Zelf ook nog even rondgereden al was dit van korte duur, onvoorbereid voor deze dag had ik mijn electronica lopen aanpassen en dit resulteerde in onverwacht rijgedrag. Allemaal weer opgelost. Hij rijdt nu zelfs beter als ooit tevoren.

Afgelopen periode niet alleen bezig geweest met de electonica maar ook met de trailer. VOS staat hierbij even centraal.
traile3.jpg

traile4.jpg
traile5.jpg

Hallo Alicon,

het begint er al aardig op te lijken.:yes:

Hoe heb je de constructie van de cabine eigenlijk aangepakt?
Zo te zien werk je met een binnencabine, maar kantelt deze ook mee of blijft deze op de chassis plaat zitten?:confused:

Zou je daar eens meer over willen vertellen/laten zien.;)

BVD,

Raymond
-\8/-

Bouwbeschrijving

@Timmie; Ik werk met een binnencabine.

interi7.jpg

De binnencabine zit met hoekprofieltjes aan de montagebeugels van het dashbord. De binnencabine wordt uiteindelijk weer aan de buitencabine gemonteerd en draait mee omhoog met de buitencabine

Ik heb de zijwanden echter weer verwijderd. Deze sloten niet mooi aan bij de buitencabine. Ik wil de binnenkant van de buitencabine afwerken. misschien dat markioo nog de informatie verstrekt over de deur panelen.

Het geluid was nog niet wat ik wenste. Ik heb nu een zwaardere speaker (15W) ingebouwd in het bed.

interi9.jpg

Deze speaker wordt gebruikt voor het motor geluid. Dit klinkt goed. Achter de gril komt (denk ik) nog een 2e speaker voor bijgeluiden zoals remmen en claxon.

Het ziet er wat rommelig uit maar ik ben de bedrading juist aan het opruimen. Ik weet nu hoe de bedrading gaat lopen en onder het bed komt nu 1 PCB (op maat) met 1 PIC + dubbele versterker voor de aansturing van 2 speaker's en 1 PIC voor de aansturing van de dashbord verlichting. Deze hele module is dan verbonden met de rest via mijn bus van 3 draadjes en dus makkelijk verwijderbaar.

Filmpje

Het resultaat. Op de film zie je de verlichting knipperen. Met het oog zie je dat niet maar brand de verlichting gedimt.

op film maar een raar zicht dat flikkeren, jammer dat we het juiste resultaat niet kunnen zien maarja ...

ziet er in elk geval goed uit, als je dat flikkeren wegdenkt...

op het flikkeren na en het rare geluid ziet het er wel goed uit
hoop dat dit niet het uiteindelijke geluid wordt want klinkt maar wat raar :confused:

seg en kom jij toe met 4 draadjes naar je trailer? want ik zie dat je een stekkertje van de telefoon gebruikt

hallo
een mede modeltruck bouwer had ze ergens op een beurs gekocht
zal hem na zn vakantie er nog eens over vragen
hij had ook scania spiegels,en neen niet die van verkerk,
dit kwam meen ik uit zweden van scania freaks ofzo,
mvg markioo

Back