Max,
even voor het gemak. Kun jij als sturende assen dan niet beter de achterste as van de reefer gaan gebruiken. Dit kost je geen inbouwhoogte. De draaistellen gaan je hoogte kosten. En dan moet je goed blijven rekenen met de millimeters. De aansturing kan dan nog steeds op dezelfde manier als we voor ogen hebben.
Stiekem hoopte ik al dat je de assen van de voorste oplegger wilde laten schuiven. Het lijktmij dat je deze constructie zeer goed moet uitdenken voordat je aan de slag gaat. Het gebruiken van hoekprofielen is ook mijn eerste gedacht. Ik neem aan dat jij ook aan deze opzet denkt. (blauw = vast chassis; geel zijn glijblokken; grijs is schuivende deel; rood zijn borgpennen/bouten; zwart is eventueel draaikrans). de schotel laat ik even niet zien, maar die komt op het schuifchassis en steekt iets (5mm) boven vaste chassis uit.
Als ik naar jouw opzet kijk qua millimeters, dan is mijn eerste reactie: oei, nog krapper dan ik dacht. 5 mm speling vind ik in eerste instantie weinig. Stel je staat in een knip met de vering van de truck ongunstig t.o.v oplegger, dan ben je die speling zo kwijt. Maar waarschijnlijk zul je in de werkelijkheid veel op de vlakke vloer rijden. Dus op zich zou het goed moeten gaan. Maar indien mogelijk zou ik zoveel mogelijk millimeters gaan winnen Daarom denk ik dat je naar het 3D geheel moet gaan kijken.
Nu heb ik thuis (nog) geen beschikking over een CAD-programma om een opzetje te laten zien, maar ik zal het proberen te verwoorden wat ik bedoel. Als ik naar de schotel van mijn truck kijk en ik zet de truck achter mijn oplegger, dan zie ik dat de onderkant van mijn schotel ongeveer gelijk is met de zaagsnede (10mm vanaf onderkant chassis), die ik in het chassis van de oplegger heb gemaakt. (ik ga er eve nvanuit dat de zeilenoplegger hetzelfde chassis heeft, als ik heb.)
Dat betekent, dat jij het deel dat ik heb weggezaagd zult moeten houden. de dikte van de schotel is dan je speling (volgens mij is dit je 5mm.). En dan even het kort de dingen die ik zou bekijken en zou narekenen.
Even een aanname. Je gebruikt het voor het vaste chassis gewoon het trailerchassis met een binnenmaat van 90mm. Als schuivend chassis gebruik je een truck chassis (hoogte vanaf de grond is 88mm t/m de schotel is dit 103mm. De laatste is voor nu even relevant, maar leuk ter referentie.))
* de hoogte van het chassis van mijn oplegger is 108mm vanaf de grond.
* het chassis is 27 mm hoog --. dus je afgezaagde chassis is van 108-17= 91 mm vanaf de grond.
* je gebruikt een L-profiel van 2 mm dik. Als glijplaat gebruik je strips van 1,5mm. Ik neem even 2mm (voor smeermiddel). Blijft er een hoogte van je schuifchassis over van 91-2-2=87mm.
Deze hoogte moet dan gelijk zijn met het truckchassis. En dat klopt ongeveer! (Die millimeter win je nog wel ergens.)
Nu moeten je assen nog aan het schuifchassis en teven kunnen schuiven onder je vaste chassis. De hoogte van mijn draaistellen (zonder krans) is 79mm. Lager kun je niet zonder trucjes uit te halen. Dus als ik dit als basis gebruik.
* de hoogte van je afgezaagde chassis is 91mm.
* de hoogte is 10mm --> dus de onderkant komt op 81mm.
Dus je zou dus onder het vaste chassis door kunnen schuiven!
Maar nu wordt er wel iets heel belangrijk --> hoe ga je het eens en ander monteren? Ik noem daarom alleen even de volgende tip zonder verder uit te weiden:
Een tip als je aan het millimeter rekenen bent. Neem als je al zeker weet dat je boutjes gaan gebruiken, de kophoogte mee in je berekeningen. Ik ben hier al tegenaan gelopen. De boutjes waarmee de draaikrans op mijn draaistel gemonteerd zitten, moet verzonken worden omdat ze geraakt worden door de stuurstangen.
PS: excuseer dat ik het in text doe, in woorden had ik het je zo uitgelegd, maar ik had dus thuis niet de beschikking over de een CAD-programma om even een leuk plaatje te maken. Eventueel kan ik nog je nog wel van een CAD-plaatje voorzien.
groeten,
Erik
EDIT: ik las dit nog eens na en zat te denken. Waarom draaien we het niet om. Je laat het schuivende deel om het vaste deel vallen. (dus het schuifchassis omgekeerd aan wat ik hierboven heb getekend.) De 79mm van de draaistellen geven je een goede basis qua hoogte. Uitwerken kan ik even niet, omdat ik nu op visite mag, maar hopelijk snap je wat ik bedoel.