SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

• Topicstarter Topicstarter Alicon
  • Startdatum Startdatum
UPDATE: Rijdag Elst

Zoals vermeld in Elst voor het eerst de grote vloer van een gymzaal gezien maar komend weekend 2 juli gaat sjaak met zijn wagen dan toch echt de weg op in Huissen/Bemmel bij Van Dalen. Vandaag al even flink proef gereden in het park om toch ook maar even een lange afstand te rijden en in zo'n geval moet je wagen er toch wat completer bij staan.
IMG_1521.JPG
IMG_1519.JPG

De zonneklep verlichting compleet gemaakt. Ook beide zwaailichten werken voor als het nodig is. Een paar spiegels om het overige verkeer in de gaten te houden. Voor Oom agent en de belastingdienst ook maar even een kentekenplaatje gemonteerd. En wat zien ik voor het wachten tijdens het laden. Sjaak heeft bij het laatste tankstationnetje ook maar wat Truckstars gekocht.
IMG_1522.JPG
IMG_1518.JPG

De aanhanger is netjes gekoppeld. En ja ik gebruik een telefoonsnoer. Ik heb maar 3 aders nodig dus dat werkt perfect. even inklikken en rijden maar.

IMG_1523.JPG
IMG_1524.JPG

Alle verlichting werkt nu ook en ook hier maar even een kenteken plaatje gemonteerd met natuurlijk de nodige verlichting. En dat maakt er een compleet geheel van. Al moet je af en toe toch de trailer afkoppelen.
IMG_1527.JPG
IMG_1529.JPG

Wat extra werklicht is dan wel welkom. En ook zonder trailer zijn we herkenbaar met de nodige kenteken verlichting en overige verlichting.

We zijn er klaar voor. De geluidsmodule is aangepast, het toerental loopt netjes mee met de snelheid en bij rust loopt hij terug naar een stationair toerental. Maar om dat te horen volgt nog wel een filmpje. De stuurinrichting draait netjes, schakelen tijdens rijden is geen probleem. Nu even uitrusten voor de grote dag en daarna zal het niet lang meer duren om voorzien te worden van een kleurtje. Het aanwezige plakband is dus hopenlijk maar van korte duur.

Laatst bewerkt door een moderator:
UPDATE: Navigatie

Die Sjaak. Maakt zich nu al zorgen over de grote dag. Hoe moet hij de weg vinden? Geen zorgen Sjaak, een navigatie systeem is wel op zijn plaats.
IMG_1531.JPG
IMG_1535.JPG

IMG_1532.JPG
IMG_1533.JPG

@Boi; Hij wordt VOS Rood.
scania2.gif

Mooi resultaat tot nu toe.

Heb je de verlichting in de zonneklep middels SMD-leds gedaan? Gesoldeerd op een print plaatje?

Klein puntje van aandacht: op de oplegger hoort een ander kenteken dan de truck. Het kenteken op de oplegger moet met een O (van oplegger) beginnen.

groeten,
Erik

Lampjes in het dashboard,lampjes bij de navigatie knap werk!

HalloAllicon,

Ziet er zeer verzorgd uit. Complimenten van een carrosseriebouwer in ruste. Alleen de kentekenplaat op de trekker is nooit gelijk aan die van de oplegger. Verder wens ik je veel plezier met deze combinatie.

Groet
Sjoerd

Edit, Ik zie net dat Marker dit ook al had geplaatst. Sorry.

Laatst bewerkt:
Even wat getest en vond het wel leuk om te delen. Camera on board test zodat we sjaak in de gaten kunnen houden bij het rijden komende zaterdag.

Zullen komende week maar goed rondkijken op de weg of we een kenteken van een trailer van VOS kunnen bemachtigen.

Erg leuk zo dat filmpje.
Leuk om zo eens de baan te bekijken.
puntje: vind het geluid een beetje jammer dat het niet mooi mee loopt in de toeren.
Verder een leuk model, mijn zwager heeft nog voor VOS gereden.

ps, heb je nog hulp nodig voor Sjaak? ben wel twee dorpen verder verhuisd.

Laatst bewerkt:
Mooi resultaat tot nu toe.

Heb je de verlichting in de zonneklep middels SMD-leds gedaan? Gesoldeerd op een print plaatje?

groeten,
Erik

@Erik; Ja, dat gaat makkelijker dan ik dacht. Je legt met een pincet een SMD led tussen 2 soldeer punten op een stukje PCB. De bout er tegen aan en hij zit vast. Daarna gebruik ik een stukje van een draadweerstand om de contacten met elkaar te verbinden. 2 draadjes er aan en klaar is Max.

3503.jpg

Dit zijn 5 groepjes van elk 3 smd leds.
Dit kan je goed maken door een stuk printplaat een dun strookje van te zagen en vervolgens met een Graveer freesje of zaag of wat dan ook een gleuf in het midden te maken zodat je 2 sporen krijgt.

Uiteindelijk krijg je in het donker dit effect:
3511.jpg

Uitleg werking sound module

Zelf geluid maken. Wat is goed genoeg? En wanneer ben je tevreden? Als ik van te voren geweten had hoeveel tijd ik hierin zou steken was ik er denk ik niet aan begonnen maar had ik iets gekocht. Je komt beetje bij beetje verder en denkt iedere keer weer de oplossing te hebben en uiteindelijk steeds weer zo iets van, nee dat kan toch beter. Daarom eens een uitleg aan iedereen waar ik sta. Misschien voor anderen als ideevorming en misschien dat iemand mij weer verder kan helpen.

We willen een variabel geluid en moeten dus weten wat de gebruiker/auto doet. Daarvoor lees ik de kanalen in. Omdat dit nogal tijd critisch is ligt dit buiten de geluid processor. Ik doe dit in de basis processor (PIC16F688 ca €2,00). Deze is verbonden met de geluidsmodule via een seriële verbinding. Via deze lijn vertel ik de geluidprocessor info zoals: Motor_Starten, Motor_Afschakelen en Stand_Gas. Naast het motor geluid heb ik nog enkele bijgeluiden als: Rem, Rem_Los, Achteruit_Beep, Claxon_Aan, Claxon_Uit.

In de geluidsprocessor (PIC18F2685 8MHz met extra geheugen ca €9,00 met wat componenten voor de versterker ca €5,00) stop ik WAV files die ik afspeel. Ik heb veel gezocht op internet (uren) om geschikte files te vinden en het resultaat uit de speaker is nooit 1 op 1 wat je uit de PC speaker haalt. Ik ben zelfs WAV files gaan aanpassen. Ik doe dit allemaal met GoldWave (gratis evaluatie versie). Op dit moment gebruik ik het door SCANIA beschikbaar gestelde geluid van een V8 uit 2009. Marker (Erik) heeft echter ook een mooie opname die ik nog eens wil uitproberen.

Standaard geluiden en bijgeluiden speel ik af onder 8MHz. De grote uitdaging ligt echter in het variabel optoeren van het motor geluid. Hoe doe je dat? Er zijn veel opties. Binnen de PIC kan je de interval tijd van een timerfunctie beïnvloeden en deze pas ik aan afhankelijk van de snelheid. Hierdoor wordt het sample sneller afgespeeld. Ik heb ongeveer 120 stappen ter beschikking. De langzaamste stand is echter niet mooi stationair. Daarom toer ik bij snelheid 0 (stationair) nog eens 120 stappen terug. Dus 0 tot 120 bij beginnen met rijden, 120 tot 240 afhankelijk van snelheid. Dit komt overeen met de werkelijkheid van gas geven als je wil beginnen met rijden.

Misschien dat het daarom lijkt of het geluid niet synchroon loopt met de snelheid maar dat is dus alleen bij beginnen met gas geven. Het overige traject loopt het geluid synchroon op met de snelheid.

Dit alles is ook nog in tijd vertraagt. De motorsnelheid loopt vertraagt op (daarom stuur ik ook de ESC aan vanuit de controller). Bij stoppen loopt het geluid van de motorsnelheid ook vertraagt terug naar stationair (de motor zelf stuur ik direct naar stilstand).

Voor alle verlichting maak ik gebruik van PIC16F690 ca €1,00 en 2x ULN2003 voor “vermogens”uitgangen a €0,33/st. Iedere PIC heeft hierdoor 14 “vermogens” uitgangen. Ik maak voor truck en trailer gebruik van 6 x deze constructie. Dit om draadlengtes naar LED’s kort te houden (praktisch). Alles is met elkaar verbonden met 3 draadjes, +5VDC, GND en Serial. Hierdoor kan ik dus ook een telefoonstekker gebruiken naar de trailer.

Nou, voor anderen veel succes en ideeen zijn altijd welkom.

Hoi Alwin, dat ziet er mooi uit. Ik gebruik zelf led's van 2x5mm aan de achterzijde. Maar dat heb je al kunnen lezen.

Nou petje af.
Deze omschrijving gaat mij al boven mijn pet.
Maar nu ik weet hoe het een beetje werkt, mooi gemaakt.
Ik zal mijn punt intrekken want je reed dus nog niet snel genoeg voor het geluid.
Toch vind ik het nog steeds een mooi model en al helemaal omdat je de electra helemaal zelf hebt gemaakt.
ga zo door.

Dank voor de tips met de SMD leds. Eens kijken of ik dan dan ook in orde kan maken. De bedoeling is om de zonneklep op deze manier van twee hoeklichten (ieders drie/vier leds) te voorzien.

UPDATE: Zonneklep verlichting

Marker, 4 SMD leds past perfect. Zijn in het echt ook 4 lichtpunten.
bouwve45.jpg

@ Alicon: schoon die lichtjes vanachter, geeft direct ander zicht he :D

voor dat geluid: kan ni niet zelf iets opnemen van een echte truck?

Optimaliseren van stuurgedrag

Ik ben Zaterdag 2 juli in huissen geweest en heb daar nog gesproken over stuurbare assen van een oplegger. Mechanisch wil ik het een en ander van Marker (Erik) overnemen. Voor de aansturing maakt men veel gebruik van een servotester/potmeter om de schuinstand t.o.v. de trekker te meten. Hier een constructie van het inbouwen van deze servotester. Met dank aan mede modelbouwer.

bouwve46.jpg

bouwve47.jpg

bouwve48.jpg
bouwve49.jpg

bouwve50.jpg

Dit als tip voor andere modelbouwers. De Servo tester is beschikbaar bij co..ad.

Voor de maximale stuuruitslag van de trekker heb ik via eBay nog aangeschaft "GPM Alu Achsschenkel vorne für Tamiya Truck TRU021"
bouwve51.jpg

Ik ga echter eerst verder met het bouwen van een stuurbare voorloop as. Op de baan in Huisen was een collega bouwer met de achterste as stuurbaar. Hiermee zijn wel zeer krappe bochten mogenlijk maar ik zie dit nooit op de weg. Zijn er meer met deze constructie?

Mijn gedachte gaat uit naar de ombouwset van dergetriebedoctor, hiermee ontstaat een aangedreven stuurbare voorloopas.
bouwve52.jpg

Ik kijk nog rond naar een constructie waarbij ik de accuhouder niet hoef aan te passen. Ik zit nog te wachten op de automatische trailer poten en wil ook nog even kijken hoe de ontkoppeling van de koppelschotel werkt, en waar ik ruimte voor deze servo heb, alvorens ik mijn voorloopas ga verbouwen.

Back