Schaalmeeting 2006, Oss

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Zo simpel bedoelde ik het ook weer niet hoor.. ik bedoel, er kunnen een aantal zaken misgaan:

1) de motor wordt te warm -> deadstick landing. Op dat moment kan Harry het via de kabel overnemen
2) het toestel valt uit elkaar -> crash. Zou sowieso gebeuren ongeacht wie er vliegt
3) het toestel vliegt scheef/raar/is vreemd getrimmed --> heb ik al redelijk wat ervaring mee. Wordt het te lastig, kan het via de kabel overgenomen worden
4) storing in electro of andere zaken --> maakt niet uit wie er aan de knuppel staat.. pas als het op eventueel redden aankomt, dan kan er overgenomen worden
5) tricky landing --> kan door andere worden uitgevoerd als tijdens vliegen blijkt dat dat niet haalbaar is voor mij

Het is niet zo dat ik op een achteraf veldje zomaar even een 3D kist de lucht in ga gooien zonder enige voorervaring ofzo. De Ibis en de Calmato heb ik beide ook zelf ingevlogen zonder crash op de 1e vlucht. Ja dat zijn natuurlijk trainers en makkelijkere kisten.. vandaar ook dat ik er iemand aan de kabel of als achtervanger bij wil hebben.

Ik zie het zo.. als je als 'beginner' iets vraagt, krijg je doorgaans van iedereen een ander antwoord. Als ik bv. vraag 'zou ik die Cessna zelf in kunnen vliegen' en ik krijg van iedereen, inclusief de mensen die mij hebben zien vliegen, als antwoord 'hahaha sukkel ja dat kan als je 'm de cliko in wilt vliegen', dan weet ik dat ik het niet moet doen. Vanaf 70/30 (70% zegt 'doe het niet') is mijn ervaring dat dingen wel al zelf te doen zijn.

Op mijn club zijn er nu al mensen die zeggen 'gewoon doen'. Ook mensen die zeggen 'ik zou het nog niet doen'.. het hangt er tegenaan dus.

Maar goed, ik heb nog niets besloten, eerst moet hij nog af en dan ga ik er nog eens een nachtje goed over slapen en met Harry overleggen. Die is in dit geval wat mij betreft de beslissende factor.

Maar je weet het he, als je gaat wel even melden dat je gaat maidenen dan kom ik kijken en filmen, ongeacht wie hem in vliegt ;-)

Bij sommige dingen die je leest denk je: waren er maar modelkeuringen (voor de eerste vlucht).

Een aantal van de zaken die Hezik noemt zouden dan tijdens de vlucht niet voorkomen; die waren er tijdens alle checks daaraan voorafgaand allang uitgefilterd!

jan.

jan brilman zei:
Bij sommige dingen die je leest denk je: waren er maar modelkeuringen (voor de eerste vlucht).

Die zijn er natuurlijk ook.. natuurlijk zal ik de Cessna eerst goed laten nakijken door iemand met bakken vol ervaring hiermee. Dat is ook een van de redenen dat ik overweeg zelf te vliegen; sure er kan wat getrimmed moeten worden maar door de goede controles vooraf is het eigenlijk niet mogelijk dat bv. het toestel na liftoff ineens een scherpe bocht begint te draaien oid.

Het warmlopen is voor een deel al op de grond te testen.

Het uit elkaar vallen.. tsja, het toestel wordt gecontroleerd en dan komt het aan op mijn eigen bouwen. Dat ga je niet veranderen, ongeacht of er nu iemand met 100 jaar ervaring of zonder ervaring aan de knuppels staat.

Je zult altijd moeten landen en een Cessna land nu eenmaal anders dan een calmato. De enige manier om daar achter te komen, is door het te doen. Dus oefenen op veilige hoogte en voelt het nog niet goed --> iemand anders laten landen.

Waarsch. zal het er in het echt op neerkomen dat het als een les gaat verlopen, dus de ander opstijgen naar veilige hoogte, ik vliegen, de ander landen. Zoiets. Sowieso moet alles nog overlegd worden met de club dus het kan ook best zijn dat die zeggen geen haar op ons grasveld die daar aan denkt :)

en @berto: ik houd je zeker op de hoogte want wilde al vragen of jullie cameraman mee kon komen wegens bewezen goed camerawerk :)

jan brilman zei:

Die zijn er natuurlijk ook.. natuurlijk zal ik de Cessna eerst goed laten nakijken door iemand met bakken vol ervaring hiermee. Dat is ook een van de redenen dat ik overweeg zelf te vliegen; sure er kan wat getrimmed moeten worden maar door de goede controles vooraf is het eigenlijk niet mogelijk dat bv. het toestel na liftoff ineens een scherpe bocht begint te draaien oid.

Het warmlopen is voor een deel al op de grond te testen.

Het uit elkaar vallen.. tsja, het toestel wordt gecontroleerd en dan komt het aan op mijn eigen bouwen. Dat ga je niet veranderen, ongeacht of er nu iemand met 100 jaar ervaring of zonder ervaring aan de knuppels staat.

Je zult altijd moeten landen en een Cessna land nu eenmaal anders dan een calmato. De enige manier om daar achter te komen, is door het te doen. Dus oefenen op veilige hoogte en voelt het nog niet goed --> iemand anders laten landen.

Waarsch. zal het er in het echt op neerkomen dat het als een les gaat verlopen, dus de ander opstijgen naar veilige hoogte, ik vliegen, de ander landen. Zoiets. Sowieso moet alles nog overlegd worden met de club dus het kan ook best zijn dat die zeggen geen haar op ons grasveld die daar aan denkt :)

en @berto: ik houd je zeker op de hoogte want wilde al vragen of jullie cameraman mee kon komen wegens bewezen goed camerawerk :)

In alle eerlijkheid.. ik poneerde het hier ook om te kijken wat de reacties waren.. overwegend negatief nog dus.

hezik zei:
In alle eerlijkheid.. ik poneerde het hier ook om te kijken wat de reacties waren.. overwegend negatief nog dus.

Positief om hier eerlijk over te zijn Hezik, maar wees gewoon wijs en laat een goede ervarener piloot/bouwer de fouten er uitfilteren voor je en daarna gewoon die kist invliegen voor je, risiko loop je toch wel maar in ieder geval veel minder met een goede ervaren piloot aan de sticks.
:wink:

Gtrz Ger.

Ik begrijp dat dit draadje bovenaan gehouden moet worden.
Nou dan doe ik ook mee :P

Als je KAN VLIEGEN moet je NOOIT meer een ander je kisten in laten vliegen.
Anders leer en durf je het nooit

Expres even hoofdletters gebruikt voor de nadruk dus niet schreeuwen :wink:

De meeste crashes tijdens een maiden komen door zaken die op de grond gecheckt en voorkomen hadden kunnen worden;
- verkeerd zwaartepunt;
- roeren verkeerd-om ingesteld;
- etc.

Op onze club hebben we een verplichte modellenkeuring, die iig dit soort dingen eruit halen.
Hoewel het een heel globale check is, komt het bij ons vrijwel niet voor dat een goedgekeurd model niet vliegt.

Ik liet in het begin mijn toestellen door een ervaren vlieger invliegen. Vanzelf komt het dan het moment van: "Dat kan ik zelf ook wel!"

Als je zo "onervaren" ben dat je je volgende kist nog niet in durft/kan vliegen.
En dus ook het controleren niet kan

Dan kan je dus nog niet vliegen.
En moet je nog geen eens je volgende model mee naar het veld nemen.
Bij de 1 is dat 100 uur bij de volgende 1000 uur (dan heb je denk ik meer beginnerskisten nodig :P )

Hezik zei:
overwegend negatief nog dus
Niet negatief eerder voorzichtig.
Wij willen graag allemaal dat de kist heel blijft en dat je er nog veel plezier mee mag beleven en dat wij dat kunnen aanschouwen hier op het net ;-)

En wat dat filmen betreft zoveel eer verdient dat nu ook weer niet maar als het in de planning past willlen wij dat graag doen :yes:

Nog even voor de volledigheid.

storing in electro of andere zaken
Altijd (dat wil dus zeggen: nooit nalaten, niet denken: het zal wel kloppen) in het geval van nieuwe kist / nieuwe componenten etc.: antenne in, volgas, en iemand anders al commando's gevend naar de andere kant van het veld laten lopen. :teacher:

JIJ controleert of alle commando's zonder haperen / flutteren / sputteren / trillen etc. uitgevoerd worden.

SOP (Standard Operational Procedure).

(Door dit na te laten :hammer: heb ik mijn Alpha Models P-51 verspeeld . . . :cry: )

Overigens is dit volgens mij allemaal behoorlijk :offtopic: . . .

jan.

Ja het is offtopic Jan, maar dit topic blijft zo wel onder de aandacht ;)

Bertus zei:

Sorry Bertus, maar ik wil dit toch even wat genuanceerder hebben :wink:

Vliegen? als dit is dat je een kist in de lucht kan houden, niet mee eens.

Vliegen? als dit is dat je een draak van een kist heelhuids aan de grond kan krijgen en kan aangeven en onderbouwen wat er aan schort.

Ja, dan ben je in mijn ogen pas een RC vliegenier, geloof me, die zijn dun gezaaid :?

Ook een beginner, zelfs met een "brevet", kan met een perfect vliegende kist leuke dingen doen tot er zich een probleemje aandient, dan begint het pas.

Mijn mening hoor :wink: hoeft niet gedeeld te worden door anderen :lol:

Gaan we je nog zien in Oss?

Grtz Ger.

Bertus zei:
Helemaal mee eens. Hij heeft de kist zelf gebouwd en als hij dan zelf de conclusie trekt dat hij er aan toe is dan gaat dit lukken ook.
Als het klopt wat je zegt dat je slow rolls e.d. aan het oefenen bent dan heb je voldoende vliegbagage.
Wel moet je je realiseren dat een kist kwetsbaarder wordt naarmate deze zwaarder wordt. Een buitenlanding levert je meteen meer schade op dan bij een Calmato. Zorg er dus voor dat alles 100% betrouwbaar is en plan je eerste landing heel zorgvuldig. Eis dat je landingscircuit perfect is en breek de landing af als enige twijfel hebt.

De vraag is: wat wil je?

Als je goed wilt leren vliegen :teacher: : vraag aan zoveel mogelijk mensen of je hun kist mag vliegen. :oops: (1)

Willen ze dat niet: koop zoveel mogelijk derde-vierde-vijfdehands etc. kisten, zet er een motor en/of besturing in, en vliegen met die hap. :P

Tot het randje (of net er overheen :wink: ). (2)

Of: vraag aan iemand om de trim-settings van jouw model helemaal om te gooien (zonder dat jij het ziet), start, en laat je verrassen. 8O

Dan heb je even je handen vol! (3)

Maar je leert er veel van. :yes:

Zo wordt je een goeie vlieger, in de zin van: geschikt om zelf eigen modellen (of die van iemand anders) in te vliegen.

(Bovenstaande ideeen zijn ontleend aan Dave Platt. :worship: )

De vraag is natuurlijk of je, voor je zover bent, je nieuwste en (dus) mooiste schaalmodel zelf in de waagschaal
wilt stellen. :?

Ik voor mijzelf zeg: nee, ik ken m'n beperkingen; ik vraag de beste crack die ik kan vinden, en die mag het doen. :thumbsup:

Better safe then sorry.

Just my two cents . . .

jan.

Hans Meij zei:
Bertus zei:
Helemaal mee eens. Hij heeft de kist zelf gebouwd en als hij dan zelf de conclusie trekt dat hij er aan toe is dan gaat dit lukken ook.
Als het klopt wat je zegt dat je slow rolls e.d. aan het oefenen bent dan heb je voldoende vliegbagage.

Dit is ook hoe ze er op de club over denken.. en die hebben me zien 'vliegen' :P Ik krijg morgen van een clubgenoot een Puma om mee te vliegen, helemaal klaar inc. motor maar ex ontvanger etc neem ik aan.

@Jan Brilman.. ik heb een wat pragmatischer houding denk ik. Ik heb het ding zelf gebouwd, als iemand hem kapotmaakt, wil ik dat ook zelf doen. Mocht hij kapot gaan, ik heb 'm zelf gebouwd dus kan 'm ook repareren of domweg helemaal opnieuw bouwen.

Ja dat brengt kosten met zich mee en nee ik zou daar zeker niet blij mee zijn, maar als dat gebeurd, dan gebeurd dat en dan hoop ik maar dat ik er van geleerd heb :P

Als je je het qua tijd of geld niet kunt veroorloven dat iets crashed, moet je er gewoon nooit mee gaan vliegen. Althans, dat denk ik dan maar :)

Ah well.. nog niet aan de orde.. we need more inschrijvingen!

Ger even voor de duidelijkheid.
Ik ben het helemaal met je eens.
Dat komt in de rest van mijn antwoord wel naar voren dacht ik.
Om nog even kort te gaan.
je moet pas naar een volgende kist overstappen als je je huidige kist voor 100% onder controle heb.
Helaas doe bijna dat niemand dat.
Dat wil dan niet zeggen dat je met alles moet kunnen vliegen.

Dan vliegt het vliegtuig jou niet meer, maar jij het vliegtuig.
Heeeeeel misschien kom ik trouwens het begint weer heeeel langzaam te kriebelen.

Bertus zei:
Ger even voor de duidelijkheid.
je moet pas naar een volgende kist overstappen als je je huidige kist voor 100% onder controle heb.

Wanneer kun je dan zeggen dat je een kist 100% onder controle hebt? De laatste ~60 vluchten heb ik geen schade meer gevlogen of ben ik zelfs maar in de buurt van schade geweest. Er is geen moment geweest dat ik de controle kwijt was. Ik heb met windstil en met windkracht 6 gevlogen. In de volle brandende zon en bij halfduister, of zelfs bij motregen. Vlagerige wind, etc.. allemaal gehad.

Landingen heb ik erg veel op geoefend, ik krijg 'm nu van de 20 keer landen 19 keer op de baan zonder stuiter. Die 1ne keer is dan meer nonchalance; doorgaan met landen als je eigenlijk weet dat het niet klopt; te hard; te hoog; dat soort dingen.

Qua vliegen.. achtjes met het middenpunt op dezelfde plek en min of meer even grote cirkels gaat goed. Loopings achter elkaar op gelijke hoogte, zoveel als je er wilt. Snel rollen zoveel achter elkaar als je wilt, beide kanten op, ook met wisselingen tussenin als je wilt. Een circuit inverted vliegen gaat inmiddels ook goed, al doe ik dat nog wel op hoogte. Vrilles 3 slagen en dan in de vliegrichting eruit, geen probleem. Stall turn, niet altijd even mooi, maar lukt wel. Up trekken tot verticaal, dan rollen, dan down sturen tot hij weer vlaklicht bv.. dat soort dingen.

Nu wil ik niet zeggen dat 'ik kan vliegen' of zelfs dat ik goed zou kunnen vliegen. Daarvoor vlieg ik niet lang genoeg. Maar ik denk wel dat ik die Calmato vlieg en niet andersom ;)

Anyways.. donderdag ofzo eens met een puma proberen of een ander toestel bewijst dat ik nog niet kan vliegen, of dat die overstap best redelijk gaat..

Test jezelf zou ik zeggen.
Wie ben ik om te zeggen of iemand kan vliegen ja of nee.

Leg een lap op de grond trek er in gedachte een cirkel om van 4 meter doorsnede.
Daar moet je van alle kanten op kunnen landen.
En 7 keer van de 10 binnen de cirkel.
Dan heb je je model onder controle.
En kan je aan het volgende model beginnen

hezik zei:
Anyways.. donderdag ofzo eens met een puma proberen of een ander toestel bewijst dat ik nog niet kan vliegen, of dat die overstap best redelijk gaat..

Een puma is een eitje voor jou. Alleen moet je op het veld en in de lucht nog leren om je heen te kijken tijdens het vliegen, want mij heb je niet gezien. :wink:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=44294

Ik vloog hiermee, tegelijk met jou:

p1_450.jpg

Een 25% vergrote puma.

Back