Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    die pijl op die kogel vind ik tof
    deze kant moet naar voor LOL

    er waren dus eigenlijk maar kleine verschillen tussen de kanonnen onderling zowel bij clubje A als clubje B
    laat ons dan maar zeggen

    gr raf
     
  2. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    De pijl is een indicatie of de granaat is uit gerust met een kop of bodembuis. de bodem buis werd gebruikt op "harde" doelen en de kop buis op overige. In dit geval is de granaat uitgerust of ingericht voor een kop buis. De munitie die gemaakt werd kon met uitzondering van het 4e projectiel type op alle drie de schepen worden gebruikt anders zou het een bijzonder inefficiënt verhaal worden als voor elk schip aparte granaten gemaakt moest worden.

    Hans
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hans, kun je mij uitleggen hoe die messing hulzen dan gebruikt werden?
    Het lijkt mij bijzonder inefficiënt om een 38cm kanon te laden met een granaat en er vervolgens een messing huls achteraan drukken die je uiteindelijk, na het schot, er weer uit moet halen. Dan is de Amerikaanse en Britse methode (met compleet verbrandende kardoezen) volgens mij sneller.

    Overigens: Scharnhorst en haar zusterschip Gneisenau hebben nooit 38cm bewapening gehad. Ja, er waren wel plannen voor, maar hun 28cm kanons zijn nooit vervangen.
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    2016-10-29 19.57.15.jpg Je zou bijna vergeten door te bouwen ;-)
    Alles geverft
     
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    2016-10-29 20.24.22.jpg Na verwijderen van de tape een mooi geschutstoren omhulsel
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Maar nu die PE onderdelen. Slik! Vandaag nieuwe seconden lijm gekocht en 2 componenten epoxy om mee te oefenen. Ik kan het natuurlijk weglaten, maar ja, dan mis ik de kans te oefenen. Maar lijmen om het doorzichtig plastic is doodeng! Dat komt nooit meer goed, als ik mors.
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    En ik ben bang dat als ik het afplak en mors op de tape, de tape moer vast komt te zitten. Misschien moest ik dat eens testen.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Erik, inderdaad is CA-lijm en doorzichtig acryl geen fijne combinatie. Als er niet teveel kracht op de verbinding komt, kun je lijmen met vernis, anders met witte houtlijm. En... er bestaat ook CA-lijm die niét wit uitslaat.... Helaas ben ik het merk kwijt. :(
     
  9. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Roel,
    inderdaad de Scharnhorst klasse hadden geen 38 cm. Mijn fout. Maar het Duitse systeem was efficiënter doordat het uitwerpen van de huls automatisch ging, het grootste deel van de warmte met de huls wordt afgevoerd en dit maar een paar tienden van seconden duurde terwijl het Engelse systeem de noodzaak kende dat de kamer ontdaan moest worden van nasmeulende resten van de kardoeszakken. Dit uitwassen of spoelen duurde zeker bij langdurige acties vrij lang. De Engelsen gebruikten katoenen of linnen zakken terwijl de Duitsers hiervoor zijde gebruikten. Alleen de zogenaamde voor kardoes was niet in de huls verpakt en zijde laat nauwelijks resten na. De combinatie van een hogere vuursnelheid en het betere richt systeem maakt het efficiënter.

    Hans
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bedankt! Zo leert deze ouwe Infanterist weer wat bij.
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    De railingen en trappetjes gemonteerd. Toch met 10 secondelijm, met vernis werd het niks. Heel voorzichtig met een aangescherpte cocktailprikker.

    Ook heb ik een periscoopbuis en ventilator schachten toegevoegd (niet in het bouwpakket), geïnspireerd op de tekeningen gekregen van Raf.
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    De hulzen zijn inmiddels geel, maar de schroeven laat ik messing / koper. Nu niet gaan vertellen dat die in het echt groen waren of zo hoor!
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Misschien koop ik nog eens echte, maar momenteel lijken die uitverkocht en bovendien heb ik al veel teveel geld uit gegeven aan het model (de meeste kosten aan het houten dek en extra PE, wat nog binnen moet komen vanuit Amerika).
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik neem aan dat je met "hulzen" toch de granaten bedoelt, Erik.
    De granaat is datgene waarvan je wilt dat het bij de tegenstander terecht komt en daar explodeert.
    De huls bevat de voortdrijvende lading: het kruit.
    En dankzij de info van Hans weten we dat de voortdrijvende lading deels in een messing huls en deels in een zijden hoes werd vervoerd en in het wapen werd geladen.

    En de schroeven: die waren van brons.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb onder mijn Bismarck 25mm Raboesch schroeven zitten.
    Zie: http://www.raboeschmodels.com/index...s-propeller-metric-162-series-detail?Itemid=0
    Nummers: 162-09 en 162-10: Drieblads schroeven (de ene links- en de ander rechtsdraaiend) met M3 schroefdraad en spitse naaf.

    25mm x 200 = 5000mm.
    Oké, iets overmaats, de originele schroeven van Bismarck waren 4,50m in diameter.
     
  18. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hierbij een afbeelding van de kardoeshuls zoals gebruikt bij de Bismarck. Ik zie na plaatsing dat de afbeelding ernstig vervormd is en krijg hem ook niet netjes maar de afmetingen en zo voort zijn nog wel te zien anders afbeelding downloaden en iets zijdelings oprekken.
    groeten Hans
    upload_2016-10-31_14-5-52.png
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    De granaten op zijn plek. En ze zijn geel! Zie de foto van de Tirpitz granaat. 2016-11-11 20.51.44.jpg
     
    Hans1 vindt dit leuk.
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoiets gaat het worden. Er moet nog verouderd, vervuild worden. Dat haalt zeker het 'plastic' aanzicht weg. Ook de trappetjes en railing moeten nog geverft. De railing onder laat ik weg: lijmen op het doorzichte plastic is vragen om problemen.

    2016-11-11 20.51.20.jpg
     

Deel Deze Pagina