Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De onderkant gelijmd en nog wat geplamuurd. Klaar voor afwerking.

    2016-11-11 20.50.52.jpg
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Grappig hoe je toch altijd op een foto je fouten veel beter ziet op een foto :-( Die verticale geleider (waar vast de granaten doorgingen, ziet er slecht uit. Maar als je met het blote oog kijkt is het niet echt te zien. Misschien toch maar even bijvijlen?
     
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    En zo op een standaard. Misschien een beetje een vreemde, maar in stijl met de standaard die ik voor de Bismarck in de tussentijd heb gebouwd. 2016-11-11 20.40.17.jpg
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    2016-11-11 20.39.32.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kijk, zo'n standaard heb ik nou altijd willen maken! Een eenvoudige plank plus wat afwerk latjes. Waarschijnlijk ets ik hem nog in een donkerder kleur (kersen, mahonie?). Maar dit is wel de kleur van het dek, dus ik wacht er maar even mee.
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    2016-11-11 20.42.52.jpg Goliath op zijn plek
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Niet ontevreden, al zeg ik het zelf!
     
    Hans1 vindt dit leuk.
  8. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    In de werkelijke situatie zouden er per kanon maar hooguit twee granaten op het afvuur dek klaar liggen en de voortdrijvende lading (kruit)alleen maar direct voor het laden, dus nadat de granaat al in de loop(schietbuis)zat, naar boven komen in verband met de veiligheid. Het was dus echt hard werken beneden in het munitie magazijn tijdens een gevechtsactie. In de lift zat een afsluiting die bij een eventuele brand er voor moest zorgen dat de voortdrijvende ladingen niet ontstoken werden. De granaten zijn hier minder gevoelig voor maar moeten ook niet te lang in een brand liggen. Brand was en is het grootste gevaar tijdens het schieten. Een enkele granaat van dit kaliber kan een groot schip laten zinken en dat geldt dus ook voor het eigen schip.

    Hans
     
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ai, zo stond het toch echt in trumpeteers handleiding!
     
  10. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Zo een bedrijf weet dat de klanten het mooi vinden dat er veel granaten zichtbaar zijn en zullen zich "dichterlijke" vrijheden veroorloven om de klant ter wille te zijn:). Maar als je er logisch over nadenkt dan weet je ook dat de bedienaars het risico zo klein mogelijk hielden. Ook in (zeker de moderne) tanks is de munitie voorraad afgeschermd van de gevechtsruimte en dat heeft een reden! In dit soort geschut torens werd een granaat beneden in het magazijn klaar gelegd bij de lift en na het schot op aangeven van de vuurleiding officier pas in de lift naar boven gestuurd terwijl de reeds boven gereed liggende granaat in de schietbuis geladen werd enzovoort. Mocht het doel veranderen en er een ander type granaat nodig was deze na hoog uit twee schoten aan de "beurt". Een granaat die boven was of onderweg werd niet teruggestuurd of even opzij gelegd! Hier was simpelweg de lift niet voor ingericht. De lift kon een zware last naar boven brengen en als de lift werd vrijgegeven "viel" de lift als het ware weer naar beneden voor de volgend granaat om zo snel mogelijk een volgende granaat naar boven te brengen. Als er een granaat van ongeveer 700 kilo op zou liggen dan zou die een verdieping te laag uitkomen;). Als het schip beladen werd met granaten gebeurde dat via andere luiken die na het laden hermetisch werden gesloten tot het schip weer werd voorzien van nieuwe munitie.

    Hans.
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Helaas zitten mijn granaten nu opgesloten onder hun transparante kap. Maar ze liggen er wel mooi bij :)
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het eerste deel zit er op: de opengewerkte toren. Alleen de standaard zal ik mogelijk later aanpassen (ik denk met een naamplaatje en in een kleur gelakt, net als de standaard van de Bismarck) 2016-11-15 22.28.08.jpg
     
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    En zo in zijn huisje
    2016-11-15 22.29.51.jpg
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    En nu kunnen we dan echt gaan beginnen met .... de Bismarck!
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De boeg gemonteerd. Schuurwerk is nodig. Ook de eyebrows en gegoten ladders moeten weg, want daar komen PE onderdelen van de PONTOS uitbreidingsset (waar heel lastig aan te komen viel!).
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De Pontos set bestaat oa uit metalen lopen, decals, flink wat extra PE en een houten dek.

    2016-11-15 22.43.13.jpg
     
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Alles bij elkaar (inclusief import uit Amerika, reken op 30-40 % aan belasting en verzendkosten extra) wel zo rond de 400 eu. Slik! Ik hoop dat ik de PE ook echt ga gebruiken. Bij mijn vorige model maakte PE en het houten dek wel echt het verschil. Dus ik heb hoop op resultaat.
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een voorbeeld van de PE. Zichtbaar (van onder naar boven): Patrijspoorten (hier met luikje, die komen niet op de romp maar op de bovenbouw), ladder sportjes (de Utjes, voor onder andere op de romp)en heel handig: malletjes om ladders mee te boren (met 0.3 mm boortjes) op diverse plekken. Dat lijkt me perfect ipv uit de losse hand moeten gaan werken. Volgens mij voorzien PE sets als die van MK1 hier niet in. Vreemd, want enorm handig, toch? Ik heb het nog niet geprobeerd.

    2016-11-15 22.44.38.jpg
     
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vraag: heeft iemand ervaring met het gebruik van een handboortje? Ik heb alleen een mini elektrische maar ik zie op veel bouwverslagen mensen werken met een handboor. Ik moet 0.3 mm gaan boren in een plastic romp. Werkt dit beter? Nog een voorkeur voor een type? Ik zie ze met en zonder veer.
     

Deel Deze Pagina