Schweizer 300c van Vario

Vergeleken met de SkyFoxen wel, want in de SkyFoxen worden bronzen of messing draad-inserts gebruikt, die strippen minder vlot.
In het Benzine mechaniek zijn de frameplaten uit dural of vergelijkbaar, maar de gefreesde delen uit redelijk zacht aluminium. En dáár zitten nu net de schroefdraden in.
Duidelijk
k kreeg het dus wel los, maar daarna nooit meer vast...
;)
gewoon vanaf blijven, maar mocht je het ooit los moeten halen,
Was ik ook van plan, zit verder goed, zal het onthouden
Oh... En ik zie dat de stopknop nog gewoon op zijn plek zit.
Daar had ik ook over zitten denken ja, zal het eens los halen, zou die ook gebruikt kunnen worden voor toerenmeting denk je?
Bij mij gingen beide Zenoah's NIET uit op de gasklep,
Bij mij wel, maar geen idee of dat nog met afstellen te maken had, is goed om iets te hebben dat ie echt uit gaat.

Groeten,

Arie
 
Het schijnt wel te kunnen, komt later wel
Ik heb trouwens een komatsu ;)
Bv1u5ZG.jpg

Wel eens een sticker of kapje veranderd denk ik.
Voor de zekerheid de boring gemeten, het is een 23cc

Inmiddels het knopje vervangen voor een draadje
SwTGzHs.jpg

Nog even een nette doorvoer maken.

Groeten,

Arie
 
Wel eens een sticker of kapje veranderd denk ik.
Voor de zekerheid de boring gemeten, het is een 23cc
Denk de hele trekstarter, en gekocht bij een modelautootjes winkel waar ze Marders en zo verkopen... :D Tip: mocht dat ding ooit kapot gaan, ga naar de landbouwmechanisatie-winkel, daar zijn ze véél goedkoper.

Hopelijk heb je een "echte" Vario-Zenoah, want over of die zijn meerprijs waard is kun je hele discussies voeren, en daar wil ik verder niet al te veel tijd aan verdoen, maar de Vario Zenoah is toch echt een andere motor dan eentje van Toni Clark, of een standaard Zenoah.
Met name van belang is de carburateur: Je motor zou een WA 213A moeten hebben, met als het goed is, in de luchtinlaat het getalletje "288" (kan ook "28S" zijn, mijn ogen worden duidelijk minder). Als je dat niet hebt, kun je rustig concluderen dat je géén Vario-Zenoah hebt.
En vooral die carburateur is wat het verschil maakt, de originele carb is veel meer bedoeld om OF stationair, OF volgas te lopen, de WA 213A maakt de motor beter geschikt voor constant toerental in (variabele) deellast.
 
Probeer minstens die WA 213A te vinden... De rest van de aanpassingen gaan over betere balans, en ontbramen/schoonmaken, maar die carb, die vervangen ze niet voor niets, die kan onder omstandigheden tot problemen met de betrouwbaarheid van de motorloop leiden, met name bij snelle grote belasting variaties. Van wat ik er van begrepen heb, kan met name bij de zwaardere heli's (Schaal heli's dus) bij rappe afdaling de motor zonder waarschuwing stilvallen.
 
is te koop bij vario, 157 euro geloof ik ;(

Ik zal nog eens zoeken, vliegt toch nog niet zomaar.

In ieder geval lagertje binnen, goeie kerel die lagerboer!

Groeten,

Arie
 
is te koop bij vario, 157 euro geloof ik ;(
Volgens mij kosten Walbro carburateurs normaliter rond de 6 a 7 tientjes bij de kettingzagenboer, maar het kan zijn dat de WA213A duurder is, want recentelijk ergens gelezen dat die tweede A in het typenummer staat voor "Acceleratie pomp" (en als dat waar is, dan wist ik wel dat er Walbro's met die functie bestonden, maar heb ik nooit geweten dat ik er twee had... :D :D :D)
 
Van wat ik er van begrepen heb, kan met name bij de zwaardere heli's (Schaal heli's dus) bij rappe afdaling de motor zonder waarschuwing stilvallen.

Hij is een keer gestuiterd, kan daarvan geweest zijn.

In ieder geval lagertjes binnen.
En het frame losjes in elkaar gestoken.
Lager bij het snaarwiel vervangen.
Toen de hoofdas er uit was, voelde de beide lagers van de dome ook niet zo soepel, had ik gelukkig mee besteld, dus die zijn ook vervangen
Nu nog onder het hoofdtandwiel, en de bovenste van de aandrijfas die naar boven loopt, dan is het setje voor de hoofdaandrijving in ieder geval vervangen

Het is een enorm hoog mechaniek, en dan zitten de poten er nog geeneens onder.
En daar gaat dus een hele lange rotoras doorheen.
KZDtSqB.jpg


Groeten,

Arie
 
Hij is een keer gestuiterd, kan daarvan geweest zijn.
Het vervelende is dat ik begrepen heb dat de WA serie bij Walbro min of meer gediscontinueerd is... Dus je schijnt er niet zo makkelijk meer aan te komen.
 
Zo dus
bZ6bx5I.jpg

En nee, het knopje wekt niet meer

1 van de redenen dat ik het frame helemaal uit elkaar gehaald heb, is het rare bobbeltje aan de bovenkant
07pvkH3.jpg

dat is dit dus:
foq2lw4.jpg

BqdKJUn.jpg

en heel raar,niet aan een zelfde kant, maar diagonaal, geen idee hoe je dat doet, beide naar boven toe.

Het heeft zo gevlogen (volgens zeggen) maar ik hou daar niet van.

Aangezien nieuwe zij platen niet goedkoop zijn (€86 per stuk), heb ik twee verstevigings stukjes gemaakt

Dat komt zo ongeveer :
BB1dqOu.jpg

Hiermee verdeel ik de kracht over 5 gaten, waarvan er 2 verder niet gebruikt worden. Het frame wordt er niet veel dikker van, een maatje langere boutjes, en het zit als een huis.

Groeten,

Arie
 
Zo zit het dan
9uNceCD.jpg

Ik ben dus van boven begonnen, zodat de rotoras recht zit, komt mooi uit zo
QbOa0V6.jpg

Hier en daar roestige schroefjes vervangen
rtw1rUQ.jpg

En dan verder afwerken naar beneden toe
gsorQZZ.jpg

Zo te zien is alles recht nu, en zit het netjes ook
En dan zit het meeste er weer op
tCb3gRM.jpg

Waar ik nog wel tegenaan liep was de 4 punts besturing.
Ik laat in eerste instantie altijd 1 servo los van de 4, zodat ik netjes de servo's in kan stellen, juiste richting, juiste beweging, en als die 4e dan netjes meeloopt, dan zet ik hem pas vast.

Dat had ik bij deze ook gedaan, er vanuit gaande dat het op zich wel goed was, maar er bleef verschil in zitten als de collective bewoog.
Dat is even zoeken als je er vanuit gaat dat dat ding gevlogen heeft.
Alles nog eens goed bekeken aan de hand van de benzine trainer handleiding, want van de Schweizer staan er eigenlijk alleen maar de wijzigingen echt in.
En het zat dus hier:
07pvkH3.jpg

Deze dus:
zoT3J9z.jpg

Zoals je kan zien staat de binnenste op het verste puntje van de hevel, en de buitenste niet, dan zijn ze mechanisch niet in evenwicht, en werkt het niet zonder mixen, wat ik niet van plan was.
Geen idee waarom het zo was, de handleiding geeft gewoon het laatste gaatje aan, dan zijn ze ook alle vier gelijk, staan ze recht onder de swash plate.....

Dus goed gezet, en dan loopt de beweging wel netjes, en kan de 4e servo ook vast.

Groeten,

Arie
 
1 van de redenen dat ik het frame helemaal uit elkaar gehaald heb, is het rare bobbeltje aan de bovenkant
Dat is inderdaad een behoorlijk "Oepsie"...
en heel raar,niet aan een zelfde kant, maar diagonaal, geen idee hoe je dat doet, beide naar boven toe.
Dat kan eigenlijk alleen als er gevlogen is met een kromme rotor-as (en dien tengevolge losrammelende bovenste lagering)... :eek:
heb ik twee verstevigings stukjes gemaakt

Dat komt zo ongeveer :
Nette oplossing. Volgens mij ook absoluut afdoende stevig. Maar voor de zekerheid toch effe goed in de gaten houden...
Zoals je kan zien staat de binnenste op het verste puntje van de hevel, en de buitenste niet, dan zijn ze mechanisch niet in evenwicht, en werkt het niet zonder mixen, wat ik niet van plan was.
Dat is echt heel raar, een heel onwaarschijnlijke fout. Waarom zou iemand dat in godsnaam doen?

Maar goed dat je de machine zo grondig naloopt, want je hebt er een hoop dingen uitgehaald die heel naar af hadden kunnen lopen...

Netjes gedaan! Wanneer is de maiden?
 
Dat kan eigenlijk alleen als er gevlogen is met een kromme rotor-as (en dien tengevolge losrammelende bovenste lagering)... :eek:
Ja, maar beide gaten zijn omhoog uitgerekt, en de ene is rechtsvoor, en de ander linksachter, en zat geen speling op, maar goed nu zal het wel heel blijven
Netjes gedaan! Wanneer is de maiden?
Dit is nog maar het begin, volgende stap is het landingsgestel, zit ook een oude breuk in (gerepareerd) en nog wat dingetjes, zal nog wel even duren.

Groeten,

Arie
 
Even verder met het monteren, daar is de uitlaat:
RfuAejM.jpg

Lijkt er op dat dit een achter gemonteerde is geweest (halve zwarte bevestiging), die omgebouwd is naar zijkant, maar zit verder prima
9K2zPbh.jpg

En dan kan er aan de andere kant een semi schaal motor blok met koeling en snaar aandrijving op.
XT7V7go.jpg

En nu zie je dat houten blokje niet meer ;)

Wat die servo's betreft Bert, dit is de gas dicht stand
rGKmKmJ.jpg

En dit de gas open
oW9237C.jpg


Als ik jouw bericht lees:

Je moet de gasservo, en met name de hevel, zo installeren, dat het gasstangetje bij stationair recht over het centrale schroefje van de servohevel loopt (of in geval het een trek-opstelling is, het stangetje precies in het verlengde valt.

Dan moet ik de servo meer naar "links" instellen? Stangetje korter maken (of servo omdraaien)

Groeten,

Arie
 
Als ik jouw bericht lees:

Dan moet ik de servo meer naar "links" instellen? Stangetje korter maken (of servo omdraaien)

Ja... Dat is de theorie. Maar ik heb even bij de mijne gekeken, en jouw gasaansturing zit volgens mij niet volgens instructies van Vario.
Bij mij zit de gasstang aan de onderkant van de carb (waardoor je geen knik in de gasstang hoeft te maken), de servo zit andersom (met de uitgaande as naar de motor toe) en ook andersom in de zin van "uitgaande as richting staart, in plaats van richting neus".

Bij mij gaat gas dicht "trekkend" in plaats van "duwend". Naar mijn beste heugen, heb ik destijds de boel volgens instructies ingebouwd, ik was toen veel minder expirimenteerderig dan tegenwoordig, benzineheli's waren volledig nieuw voor mij, en dat beetje ervaring wat ik destijds had, had me geleerd dat je liever niet teveel van de instructies af wilt wijken... Tegenwoordig denk ik daar, zoals bekend, anders over, maar zelfs nu, zou ik die gasaansturing weer precies zo inbouwen als ik destijds gedaan heb, want het werkte dikke prima!
 
Wat me nog wel te binnen schiet, en dat hoeft bij jou geen probleem te zijn, maar bij mij zijn bij beide heli's die beugel waar de gasservo in hangt, kapot getrild. Geen ongelukken gehad, ik heb beide keren de breuk ontdekt voor de servo los viel, maar dat is dus een inspectiepunt.

Hoewel ik beide keren die beugel vernieuwd heb met een originele, zou ik denk ik nu een houten servohouder maken. Dat blijft tenminste heel.
 
Back
Top