Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Wim, ik denk dat de ruimte in de kop toch tegen gaat vallen.

Wat betreft het aantal polen en LRK of gewoon buitenloper..... ik wil geen LRK maar een buitenloper en ook wil ik niet zo veel magneet polen om de regelaar enigzins te sparen. De motor die Bert nu bouwt is een 12N8P motor. De link die ik poste is daarmee dus zeker relevant want ook dat was een 12N8P motor.
 
Het gaat erom hoeveel draden er in een slot zitten, in dit geval moeten het er 11 zijn.
Ik heb besloten als volgt te wikkelen, voor 1 deelmotor: ABCABC waarbij de wikkelaantallen 656565 zijn. Ik heb dit even als proef laten lopen met dun draad en het werkt perfect: een Kv van 1960. Met dik draad wordt dit nog iets meer, dus erg dicht op de beoogde 2000.
Kortom, het wikkelen is begonnen en..... met 1.5mm draad :)
 
De tussenstand:
2011-03-05134251.jpg
 
Laatst bewerkt:
LRK-torquemax is de (naam van de) oorspronkelijke zelfbouw buitenloper uit de EM2000/4 publicatie Jos.

Ron, leuk stukje oude text.

Mijn punt was dat een buitenloper niet perse een LRK is maar een LRK wel perse een buitenloper is. Idd, er zij vast andere namen voor wat ik met LRK motor bedoel en wat de beste naam is weet ik niet.

Van die pagina;

The do it yourself motor presented here is a 14-pole outside runner. Together with a 12 part stator you get a high overlap for each angle of rotation (a small distance between poles means a high pulling power). The special thing with this design is a very compact size and, thus, a low weight. The unusually high number of poles gives high torque with few windings, which means low specific RPM by a low inner resistance. The machine gives you not only a high power per weight (watts/kilogram) but also a prominent torque per weight (Newton metre/kilogram). One could speak of a TDI kind of electric motor (In Germany Turbo-Diesel-Inject stands for the outstanding engine with high torque).

En

However the reader must understand that a design made towards torque cannot also offer a high efficiency.

Ik ben dus wel benieuwd wat de efficiency kan worden als je niet voor een maximum torque design gaat maar voor een conventioneel ontwerp. Zo snel zie ik op de pagina van Ralf geen test data staan voor zo een motor.

Bert, mooi werk!!! Ben zeer blij dat je 1.5mm er in hebt weten te krijgen!

Even snel berekend. Als ik de motor op 1 regelaar aansluit dan lopen er nu 3 draden met elk 7mm^2 doorsnede oppervlak naar de regelaar. Een CC P125 heeft 10 AWG draden, dat komt overeen met slechts 5.3mm^2.

Dit kan nog leuk gaan worden!
 
Laatst bewerkt:
De wikkeling is klaar, er is in elk geval geen sluiting richting stator, phieuw.
De voorkant:
2011-03-06174928.jpg


En de achterkant:
2011-03-06174905.jpg


De windingen lijken op bovenstaande foto wat los te zitten, maar dat is dus echt niet zo :)
2011-03-06180102.jpg
 
Laatst bewerkt:
De hoekjes rond ik af met een diamantvijltje.
De 1000V isolatietest is ook geslaagd. Vandaag neem ik de motor even mee naar mijn werk om de as ~1mm door te duwen, nu zit er nog speling tussen het veerringtje/borgveertje en het lager. Dit is trouwens bij alle Scorpion kits zo.
Je kan het oplossen zoals ik nu doe of een ringetje draaien die die ruimte vult.
 
Hey Bert, ik zag al dat die Simon er een ringetje tussen stopte. Goed werk!!

Betekend dit dat de motor vrijwel klaar is?!

:)
 
De as is inmiddels verschoven, hier de huidige stand:
2011-03-08090802.jpg


Ik moet de juiste aansluitingen voor werking met 1 regelaar nog vaststellen, de wikkelingen vergieten, lagers wisselen (zitten nu testlagers in), stator op de drager lijmen en de bekabeling nog wat inkorten en netjes afwerken.

Hoe lang wil je ze hebben? Ik zit te denken aan ~8cm. Voor werking met 1 regelaar zou ik dan bv met flexibele dikke kabels de 6 fase aansluitingen verlengen.
 
Bert, je hoefd verder niks met de draden te doen. Dat doe ik wel. Ben namelijk nog niet helemaal zeker van wat ik wil. Als je wel zou kunnen kijken hoe ik ze aan moet sluiten op 1 dan wel 2 regelaars zou dat zeker fijn zijn.

Ik zie ook dat mensen de draden een draai geven (twisten). Waar is dat eigenlijk voor nodig? Maakt dat de kabel niet alleen nog langer? Kan het ook zonder? Denk dat ik de kabels liever ongetwist en vlak langs de romp heb lopen.

:)
 
Ok, dan laat ik de lengte van de draden ongemoeid. Ik zet er een kleurcodering op voor de aansluitingen.
Let er wel op dat je uiteinden opnieuw blank maakt met een mesje. Ik heb het nu grof gedaan met een dremel, puur voor het snel kunnen testen van de wikkelingen. De diameter is daar dus geen 1.5mm meer, dus dat stukje moet er sowieso nog af.
Het twisten doe ik alleen omdat het dan beter bij elkaar blijft voor het solderen van de uiteinden. De lengtetoename hiervan is verwaarloosbaar.
Ik denk dat de motor deze week nog op de post gaat. Voor die tijd post ik nog wel een foto van de "levertoestand".

Bert
 
Bert, helemaal goed en ik volg wat je zegt. Draden schrapen met een mesje is mij niet onbekend.

Ik heb alles klaar liggen voor het testen.

:)
 
Draden met soldeerbout verhitten op echte Aspirine om isolatie te verwijderen is ook een mogelijkheid.

Ja, dat werkte helaas niet met de Hacker cloon die ik had en dat waren ook nog eens heel veel kleine draadjes. Gelukkige heeft deze motor enkel 2x 1.5mm draad, lekker simpel.

Kan niet wachten dit concept tot werkelijkheid te maken.

:)

Mijn dank aan Bert !!

:)
 
Back
Top