Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Het staat wel te glimmen zeg! Ben benieuwd of je echt gaat merken of je uiteindelijk meer power hebt.

Dekker, nog maals bedankt, dankzij jou motor heb ik toch nog de 6de plaats in het NK F5B kunnen bereiken. Nu nog een beter model voor het komend jaar en we kunnen weer verder.

Het staat wel te glimmen zeg! Ben benieuwd of je echt gaat merken of je uiteindelijk meer power hebt.

Ik neem aan dat je de overgang van 10 naar 12s bedoelt?
Hier heb ik lang over zitten dubben, of het wat gaat uitmaken.
Voor de accu wordt het niet makkelijker met 12s. Na wat rekenwerk ben ik erachter dat een 3300mAh 12s accu het net zo zwaar heeft als een 4000mAh 10s pack, als je hetzelfde vermogen opvraagt. De belasting (uitgedrukt in C) is voor beide gelijk.

Hieronder de bijbehorende grafiek, waarin ik 6s t/m 14s heb opgenomen:
LiposizevsloadHIGHPOWER.png

Ik had bv ook 5000mAh kunnen kiezen in 8s of 2900mAh in 14s. Allemaal geven ze ~53C belasting voor de pack en het packgewicht is ook steeds min of meer gelijk.

Een voordeel dat ik zie van een groter aantal cellen is dat de stroom door de regelaar en motor omlaag gaat, dus potentieel minder opwarming. Connectorverliezen zijn verwaarloosbaar.

Laatst bewerkt:
Dekker, nog maals bedankt, dankzij jou motor heb ik toch nog de 6de plaats in het NK F5B kunnen bereiken. Nu nog een beter model voor het komend jaar en we kunnen weer verder.

Netjes! Hoe is jouw setup nou vergeleken met de rest? Ik heb de indruk dat je een relatief klein motortje hebt :) Is het niet vooral binnenlopers met gearbox wat de klok slaat in F5B?

Laurens, voor een beter/gedetailleerder/tailormade antwoord mijnerzijds: waardoor denk je dat het een verschil kan maken?
Een voordeel dat ik zie van een groter aantal cellen is dat de stroom door de regelaar en motor omlaag gaat, dus potentieel minder opwarming...
Uitgaande van zelfde Kv en kopervullingsgraad, maakt het voor de verliezen in de beide motoren geen verschil.
... Is het niet vooral binnenlopers met gearbox wat de klok slaat in F5B?
In Wijk en Aalburg vloog Wim Hanssens met buitenloper. Bij de anderen heb ik geen buitenlopers gezien.

Laatst bewerkt:
Uitgaande van zelfde Kv en kopervullingsgraad, maakt het voor de verliezen in de beide motoren geen verschil.

OK. Vulgraad is nu 3% hoger dan voorheen en de kv is van 630 naar 530 gegaan.
Ik heb het idee hiermee meer koppel te gaan genereren, klopt dat? Of had mijn vulgraad veel meer moeten stijgen?

Zoals Ron al aangeeft ben ik eigenlijk de enigste Nederlander die met een buitenloper vliegt. Bas Busking vliegt ook met een buitenloper met vertraging, maar dat is de kleine AXI motor. Daarvan had ik de "grote" versie in de Siren zitten. Ook dat werkte perfect, maar was net 700-800 watt.

De motor die jij gewikkeld hebt is de enigste buitenloper in de NL competitie die zoveel power heeft. De rest vliegt met vertraagde binnenlopers met nog meer power. Misschien eens op zoek naar een leuke scorpio kit om te wikkelen voor een 1:3,5 of 1:5 vertraging zodat we op ongeveer 8000 tot 9000 toeren komen met een grote prop erop.

Theo,

We hebben vorig jaar met een Scorpion 3026 1900kv gevlogen op een PG4 3.3:1 vertraging. Ging erg goed, ruim 3kw was mogelijk op 5s. Zat in de demo hotliner (met dezelfde vleugel als jouw hotliner en een rode t-staart romp, heb je misschien nog gezien in Bergeijk)

Groet,
Gerben

OK. Vulgraad is nu 3% hoger dan voorheen en de kv is van 630 naar 530 gegaan. Ik heb het idee hiermee meer koppel te gaan genereren, klopt dat? Of had mijn vulgraad veel meer moeten stijgen?
Je Kv is gedaald, en Kt (koppel per Ampère) is gestegen.

Koppel is niet afhankelijk van vulgraad, het is afhankelijk van stroom, aantal windingen en het magnetische circuit. Er is wel een losjes indirect verband, hoe hoger de vullingsgraad, hoe meer stroom er mag/kan lopen.

Gisteren heb ik mijn herwikkelde 4225 gevlogen aan 10s, omdat mijn 12s packs nog niet klaar zijn. Ondanks de ongunstige gearing tov 12s trok de motor alles met gemak door, voor zover de accu het toeliet dan :)
Ik heb de telemetrie temperatuursensor van Spektrum meevergoten met de wikkeling en kan nu in de vlucht direct de temperatuur van de wikkeling aflezen. Je ziet bij het aanzetten van de heli meteen ook de temperatuur oplopen, erg leuk om te zien.
Bij de temperaturen van gisteren (~19graden) werd de motor van binnen steeds rond de 100graden. Prima dus.

Inmiddels ook een HK-4020 gewikkeld. Deze komt in een Gaui X5 als upgrade ten opzichte van de standaard 910kv motor:
2011-10-28202505.jpg

De kv van deze is 893 geworden. Daarvoor waren 14 windingen nodig. Draaddikte is 1.32mm.

Laatst bewerkt:
Ralph Okon heeft zijn site uit de lucht gehaald en heeft de basisinfo voor het wikkelen van motoren verplaatst naar dit webadres:
powerditto - einfache brushless Motoren selber bauen
De link in de eerste post werkt dus niet meer. De oude site gaat uitsluitend over speedvliegen en gaat niet meer in op de motoren.
De nieuwe site is wat uitgekleed: het wikkelen van "Power" seriemotoren (Pyro/Scorpion/Align MX/Strecker) ga je daar niet meer terugvinden.

De reden voor dit besluit kan je hier teruglezen:
powercroco - website history
(Zie commentaar bij 28.12.2011)

mCP-X brushless motor

Even een uitstapje van de reguliere powermotoren:

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een mCP-X en ik wist van tevoren al dat er een brushless setup in moest, eerst een paar vluchten wennen en dan gaat de borstelmotor eruit. Zou dat nou ook te tunen zijn? Nou en of!

De motor is in dit geval een C05m, te bestellen bij Hobbycity.
Hier ligt hij naast een HK-4025 rotor:

2011-12-24122808.jpg

Een paar gegevens:
-6 polen, 9 tanden (=9N6P)
-Stator diameter: 11mm
-Stator hoogte: 4mm
-18 plaatjes van 0,2mm dikte
-Gewikkeld met 2 stuks 0.17mm draad (uitwendige diameter.) oftewel "bifilar".
-8 windingen
-wikkelschema ABCABCABC
-Ster verschakeling
-kv ~11000, bedoeld voor 1s aandrijvingen.
-Asdiameter: 1.5mm

De mCP heeft bij deze motor eigenlijk een 8t pinion nodig maar daar zit dan een 1mm gat in. Ik heb besloten de motor een wikkeling meer te geven zodat de kv waarde ergens tussen 9500 en 10000 moet uitkomen. Hierdoor kan ik gewoon een 9t pinion gebruiken.

Aangezien ik nog 0.29mm draad had liggen maar geprobeerd deze te wikkelen. Dat paste redelijk, maar ik had steeds weer sluiting/doorslag richting stator. De groene isolatielaag van de stator is gewoon te dun ter plekke van de scherpe randen.
Dus eerst maar alle groene epoxy weg geschraapt om ook alvast een beetje extra wikkelruimte te creëren.
Wat ook opvalt op bovenstaande foto is dat de statortanden aan de uiteinden een beetje merkwaardig gevormd zijn: de "hamerkop" is gewoon rechthoekig. De scherpe hoeken aan de binnenkant mogen best afgeschuind worden, daar zit toch nauwelijks magneetflux meer. Dat geeft ook meer draadruimte.
Na het afschuinen van de hamerkopjes heb ik de kopse kanten voorzien van epoxy plaatjes en dit weer in de statorvorm bewerkt. Door de kantjes hiervan af te ronden maakt het draad een mooie radius en kan daar geen sluiting meer plaatsvinden.
Hier ligt de stator op die van een Align MX-600:

2012-01-05200630.jpg

Het wikkelen was hierna een waar genot, deze bevat ongeveer 54% meer koper dan de stockmotor, en hij draait als een zonnetje.

2012-01-05205452.jpg

Laatst bewerkt:
erg leuk om te horen dat het een suc6 is geworden :-)
mischien eens leuk om een filmpje te maken waar de heli op zijn maximale rpm draaid is altijd mooi om te horen 8)

mischien eens leuk om een filmpje te maken waar de heli op zijn maximale rpm draaid is altijd mooi om te horen 8)

Misschien komt die er nog, maar eerst maar eens wat grondiger testen.

Heb je nog gekeken naar bramen/contacten aldaar tussen de statorplaatjes?

Bramen wel, maar contacten nee. En daarmee heb je wel een goed punt te pakken, ik weet bijna zeker dat ik daar contact heb, alleen hoe krijg ik dat netjes opgelost? Het enige waar ik aan kan denken is electrolystisch polijsten/etsen maar dat is niet iets dat ik thuis wil doen. Polijsten met een dremel zou misschien ook nog kunnen werken maar daar is deze stator veel te klein voor.

Edit:
Bij nader inzien zal het wel meevallen gevolgen van evt sluitingen tussen de statorplaatjes:
http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/AC/AC_13.html#xtocid154011
Het gaat er met name om dat de grote vlakken geïsoleerd zijn. Een aantal punt of lijncontacten zijn niet erg. In de praktijk is het ook best lastig te zijn een volledig (intern) geïsoleerde stator te maken, dat heb ik al gemerkt bij doorslagmetingen tussen draad en stator.

Laatst bewerkt:
Back