ron van sommeren
Forum veteraan
Bij/na kortsluiting verwacht ik eigenlijk meer problemen, bijvoorbeeld eindtrap van regelaar grondig aan gort. Was de belasting niet te hoog?Bij mijn motor waren 2 van de 3 draden welke vanaf de ESC komen een beetje beschadigd.
Kortsluiting gehad tijdens het vliegen en de kabels zijn beetje zwart geworden. ...
Als alleen de aansluitdraden beschadigd zijn, hoef je alleen maar nieuwe aan te solderen. Denk eraan dat de koperkdraden lak-isolatie hebben, vergeet niet die te verwijderen.
Zie je verkleuringen van de draad in/op de spoelen in de motor (foto's??) dan helemaal opnieuw wikkelen.
Herverwikkelen kun je ook zelf doen, je krijgt dan een betere, koelere motor, met hoger rendement waardoor motor meer vermogen kan verwerken. Nu niet meteen enthousiast kniptang en soldeerbout ter hand nemen om de oude wikkelingen verwijderen, want eerst de huidige wikkelgevens bepalen:
Electric Motor Design and Construction subforum - RCG
Several motor tests
- Opening an outrunner for visual inspection
- Innov8tivedesigns → resources → video classroom → shaft/bearing replacement
- Outrunner Disassembly and Stripping - RCG
- Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
- Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible!
), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed
Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway
- Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motor parameter (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
www.bavaria-direct.co.za → motor constants - Generator test, only using a power drill and a voltmeter
(Re)winding and building motors - RCG (sticky) → opening post → #40 Generator test
Laatst bewerkt: