Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Bij mijn motor waren 2 van de 3 draden welke vanaf de ESC komen een beetje beschadigd.
Kortsluiting gehad tijdens het vliegen en de kabels zijn beetje zwart geworden. ...
Bij/na kortsluiting verwacht ik eigenlijk meer problemen, bijvoorbeeld eindtrap van regelaar grondig aan gort. Was de belasting niet te hoog?
Als alleen de aansluitdraden beschadigd zijn, hoef je alleen maar nieuwe aan te solderen. Denk eraan dat de koperkdraden lak-isolatie hebben, vergeet niet die te verwijderen.
Zie je verkleuringen van de draad in/op de spoelen in de motor (foto's??) dan helemaal opnieuw wikkelen.

Herverwikkelen kun je ook zelf doen, je krijgt dan een betere, koelere motor, met hoger rendement waardoor motor meer vermogen kan verwerken. Nu niet meteen enthousiast kniptang en soldeerbout ter hand nemen om de oude wikkelingen verwijderen, want eerst de huidige wikkelgevens bepalen:
Electric Motor Design and Construction subforum - RCG

Several motor tests
  1. Opening an outrunner for visual inspection
  2. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
  3. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed :eek:
    Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway
    frown.gif

  4. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motor parameter (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
    www.bavaria-direct.co.za → motor constants
  5. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
    (Re)winding and building motors - RCG (sticky) → opening post → #40 Generator test
 
Laatst bewerkt:
Ha thanks, dat photobucket ineens een kapitaal rekent voor doorlinken van foto's is echt een lage streek. Ik zal tzt eens kijken of ik het kan fiksen.
Ralph heeft inmiddels pb.
 
Bij/na kortsluiting verwacht ik eigenlijk meer problemen, bijvoorbeeld eindtrap van regelaar grondig aan gort. Was de belasting niet te hoog?
Als alleen de aansluitdraden beschadigd zijn, hoef je alleen maar nieuwe aan te solderen. Denk eraan dat de koperkdraden lak-isolatie hebben, vergeet niet die te verwijderen.
Zie je verkleuringen van de draad in/op de spoelen in de motor (foto's??) dan helemaal opnieuw wikkelen.
Het wikkelen laat ik over aan iemand die daar al wat meer ervaring heeft deze keer.

Ik maak me nu wel zorgen om de eindtrap van de regelaar. Geen idee of de belasting te hoog was, want ik vloog redelijk rustig. Paar loopings en zachte tic tocs.

Ik vraag me af hoe ik de eindtrap van de regelaar nu kan testen.
Waarschijnlijk pak ik een kleine (goedkope) motor dat ik over heb en kijk of die het doet op 3s ofzo. Als dat goed werkt dat zou (denk ik) de eindtrap goed moeten zijn toch?
 
Nioet noodzakelijk. Beste is de krimpkous/behuzing verwijderen en kijken of er geen fets doorgebrand zijn. Soms branden er een paar maar niet alle fets door.
 
Wanneer de fet's doorbranden vormen ze nagenoeg altijd een kortsluiting. Als er een paar kapot zijn en nog een aantal heel, wat heel goed kan, zal de regelaar in z'n geheel niet meer werken. De kans is dan heel groot dat hij een kortsluiting vormt.
Door te lange kabels naar de accu en te weinig condensatoren om dat te compenseren kunnen er flinke spanningspieken over de fet's ontstaan. Die hoge pieken kunnen de gate barrière in de fet slopen (allemaal erg technisch, weet ik). In zulke gevallen zal de fet meestal geen kortsluiting vormen, hij werkt alleen geheel niet meer. Dat is heel lastig door te meten, alleen wanneer je de fet verwijdert en in een testschakeling plaatst of met een speciale tester door meet kom je daar achter.
Zijn niet alle fet's kapot dan is het wel een goed idee om alle fet's te vervangen. De kans is groot dat de fet's die nog heel zijn toch een "tik" hebben gehad en na verloop van tijd ook de geest geven.
 
... Als er een paar FETs kapot zijn en nog een aantal heel ...
... dan toch alle FETs vervangen, want ze hebben allemaal een stevige dreun gehad. Het zal daardoor niet lang duren voor de onbeschadigde FETs het loodje leggen. Op het meest beroerde moment natuurlijk.
Op elke brushless regelaar zit een zes-voud aan FETs. Deze zijn niet hetzelfde, het zijn twee verschillende types.

... Door te lange kabels naar de accu en te weinig condensatoren om dat te compenseren ...
Meer info/achtergrond
Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller close to battery.
too long battery wires will kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG

Contents
  • Solution I & II, rules of thumb
  • Problem
  • Capacitor type & polarity (orientation!)
  • How & where (not) to add extra capacitors
  • DIY capacitor pack pictures
  • Capacitor & pack suppliers
  • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
  • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
 
Laatst bewerkt:
Dag samen,

Na enkele motoren gewikkeld te hebben en her en der wat info ingewonnen te hebben, loop ik deze week toch tegen een raadsel aan.
Ik heb een motor opnieuw gewikkeld om de performans wat op te krikken en wel de volgende SK3 5065 236 kv. Nadat ik er een proefwikkeling opgezet heb en de motor langzaam heb laten draaien na volle spanning, is deze in rook opgegaan, Mmmmm...
Wat is er fout gegaan, spanning 5 cellen lipo, regelaar die van roxxy 60Amp 6 cellen, jettybox hier op aangesloten, moter starte goed op maar bij volledige spanning (20volt) begint deze te stotteren en te roken. Wikkelingen gecontroleert deze waren volgens de post 70 goed erop gezet, zie deelmotor, ook geen kortsluiting naar de stator of naar een andere fase aansluiting was er niet.
De wikkeling was 11-10-11-10-11-10 volgens post70, de draaddikte was 0,6mm.
Nu heb ikzelf het vermoeden dat een deelmotor deze hoge spanning niet aankan???
Klopt dit?
 
Als alles goed is, kunnen RC motoren paar honderd volt aan (de isolatielak), de motoren gaan kapot van te hoge stroom of te hoog toerental.

Was dit onbelast, nog zonder prop?

Welke checks en tests heb je gedaan, voor je accu, regelaar en motor met elkaar verbond?
En ook nog voor beide deelmotoren met elkaar verbonden werden.
Faseweerstanden, generatorspanningen, stator-fase weerstanden?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een motor gewikkeld die warm werd zonder belasting, en op alleen maar ~11V.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik toch kortsluitingen had naar de stator in 1 winding, waardoor
de Kv van die wikkeling veel hoger was. Daardoor gaan ze vechten en wordt de wikkeling met kortsluiting
snel warmer.

Ook een tel foutje in de wikkelingen zorgt er voor dat je dit krijgt.
 
Ron, correct me if I am wrong.
12N8P_2deelmotoren-4.png

Maar volgens mij moet je bij deze wikkeling altijd alle tanden
het zelfde aantal wikkelingen geven.
 
Dag Ron

Ik heb maar een proefwinding op een deelmotor gezet, accu 70% a 20 volt verder normaal aangesloten en onbelast zonder prop.
Mogelijkerwijze het verschil in windingen? Alla XYZ?
Zoals aangegeven 11-10-11- enz

Mvg John
 
Ik kan 11-10-11 alleen maar op 1 manier interpreteren en dat is dat je
A : 11 windingen
B : 10 windingen
C : 11 windingen

En dat kan niet want de fase met 10 windingen zal een andere KV hebben dan die van 11 windingen en dat gaat dan vechten, warm worden en doorbranden.
 
Dag Samen,

Ik moet een keuze maken, tussen een HKIII- 5040-530 kv of een HKIII-5035-500kv en deze opnieuw wikkelen zodat deze ook geschikt is voor 14 cellen, de dikte is 5mm verschil en enkele kw, maar in de beurs 300 euro. De laatste heeft 29 draden a 0,33mm en de eerste heeft 2 draden a 1,4 mm
Wie kan mij hierbij op weg helpen?
Affijn ik zet de data even op een rij,

HKIII-5040
Stator Diameter
50 mm (1.968 in)
Stator Thickness 40 mm (1.574 in)
No. of Stator Arms 12
Magnet Poles 10
Motor Wind 4+3 Turn YY
Motor Wire 2-Strand 1.4mm
Motor Kv 530 RPM / Volt
Max Continuous Current 200 Amps
Max Continuous Power 11840 Watts
Max Lipo Cell 16s
Max Peak Current 250A (2 seconds)
Max Peak Power 14800 Watts (2 seconds)

HKIII-5035
Stator Diameter
50 mm (1.56 in)
Stator Thickness 35 mm (1.38 in)
No. of Stator Arms 12
Magnet Poles 10
Motor Wind 7 Turn Delta
Motor Wire 29-Strand 0.33 mm
Motor Kv 500KV RPM / Volt
Max Continuous Current 120 Amps
Max Continuous Power 5400 Watts
Max Lipo Cell 12s
Max Peak Current 160A (5 seconds)
Max Peak Power 7100 Watts (5 seconds)

Mvg John
 
De 5040 is ruwweg 15% langer dan de 5035 en dat is ook ruwweg het verschil in torque/koppel wat je kunt verwachten.
Dat de aangegeven wattage van de 5035 zo laag is komt door de wikkeling met dunne draadjes, als je naar monodraad gaat komt de belastbaarheid al meer in de buurt van de 5040.
Wat is de toepassing, speedheli?
 
Hallo Dekker,

Nee, dat niet maar voor de big monster speedwing van HJK speedwing, ik hoef nu geen 16 kw maar naar die richting van 10 kw is prima, de HK 5025 F3S editie kan 7,7 kw aan op 12 cellen, dus de HK 5035 moet daar boven komen richting 10 kw en als het even kan op 14 cellen dan blijft de stroom opname wat lager.

Mvg John
 
John, je kan even contact opnemen met Scorpion.
Ze leveren motoren ook als kit en dat kan goedkoper uitvallen dan een gewikkelde motor die je opnieuw gaat wikkelen.
Zo komt Ralph ook aan zijn motoren.

GJ
 
Back
Top