scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik inzoom tot Autocad niet verder wil inzoomen, zijn er nog steeds 2 lijnen.. geen 3. Als jouw viewer ergens 3 lijnen neerzet, is dat een fout van de viewer, gok ik.

Je heb aan de neus van het profiel, waar de neuslijst tegenaankomt, 2 lijnen, en aan de boven of onderkant 2 lijnen. Dat komt allemaal door afschuiningen. Zou ik het je aanleveren om te frezen, zou ik die gewoon weglaten uit de projectie.

Verder staat er echt geen enkele lijn teveel in.

naamloosod.jpg

Hier zie je het.. lijn 1 en 2 zijn de neuslijstlijnen en normaal. Lijn 1 is zeg maar de 'langste kant', lijn 2 de 'kortste kant'.

De dubbele lijn bij 3 komt eveneens door een afschuining. Niets mis mee dus.

Voor de duidelijkheid; het gaat mij niet om 'gelijk hebben' of een discussie ofzo, ik wil ook graag dat het goed is allemaal, als ik er dan toch eens 1 zou willen laten vrezen, zou dat wel uitkomen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
3 is de lijn die ik bedoel , is gewoon een losse lijn van 30 mm lengte die nergens aan vast zit .

Zou die met een schuinte te maken hebben moeten de enden vast zitten aan andere lijnen .

Is niet zo , ik kan dat lijntje gewoon naast de rib plaatsen.

Mvg Johan

Kun je eens een screenshot maken? Zien anderen die lijn ook? Ik hier in elk geval echt niet, ik heb nu met 2 viewers, met Autocad en met Inventor gekeken, ingezoomed tot het niet verder wilde, en ik zie 'm niet..

welke viewer gebruik je?

Ok, nu eens kijken of het ook goed vliegt, wat nog niet bijster waarschijnlijk is maar ook niet onmogelijk..

Het stabilo qua surfaces inmiddels klaar. Het komt nu wat groot over, maar dat valt wel mee. Komt door het kleurgebruik en doordat het nog een lege schil is. Daarnaast gaan er ook nog stukjes vanaf.

Nog steeds de romp zonder rudder, en het stabilo is er nu grofjes 'op het oog' tegenaan geplakt, kijk dus nog niet te kritisch.

daed1100.jpg

daed1101.jpg

daed1102.jpg

Ik heb ook het lijntje van Johan gevonden.
Met alle middelen die hier gepost zijn.
Hij is er dus echt!!!!

Verder heb ik nul komma nul verstand van.
Wie weet leer ik hier nog wat.
Kan het bestand van de rib niet openen in autocad 2006.

Succes verder jullie.

Han.

Toch apart.. ik zal alles nog eens goed nalopen op waar dat lijntje vandaan komt. Gezien hoe het grootste deel, en zeker de buitenvormen, gemaakt zijn, is het wel een raar ding.

Voor het bouwen door mijzelf is het niet zo van belang, ik zie het niet en op de print komt het ook niet tevoorschijn.

Ik wil nu vooral een beetje vooruitgang gaan maken qua bouwen. Ik moet als eerste de onderste spant in de lengterichting van de romp maken, diegene die ook als accuplank dient.

Daarmee heb ik gelijk een goed begin, dat is het grootste onderdeel met het meeste zaagwerk.

Die komt plat op een rechte bouwplank te liggen. Dan komen de twee 'verstevigingsbalken' er op met de plaat voor het landingsgestel, gevolgd door alle spanten. Daarna de stringers en indekking en dan is de onderkant van de romp klaar.

Daarna komt de bovenste grote dwarsdoorsnede van de romp aan de beurt. Plat op tafel, alle middenste spanten erop en dan de al gebouwde onderkant erop.

Enzovooort...

Ik hoop door deze bouwwijze makkelijker een recht toestel te krijgen.

Voor jouw bewerking maakt dat lijntje ook niks . :D

Alleen een CNCplotter snij of frees laat zich niet bedonderen en snijd/freest alles wat in de datei staat .

Bij snijplotter is het resultaat nog erger omdat die een paar keer het zelfde gaat snijden met minimaal verschil .
Je krijgt dan van die folien haartjes in je werk die heel lastig zijn omdat er ook lijm mee aanzit .

Bij de frees is het alleen dat hij 2 x de zelfde baan freest , een tiende verschil merk je niet gauw .

En dan heb ik nog een vraag.:mrgreen:

Waarom bestaan alle radien en rondjes uit streepjes ?
De kleine rondjes zijn een achtkant als je die vergroot.

Alleen het gat voor de vleugelbuis is echt rond .

Mvg Johan

Nogmaals, de drie kleine gaatjes zijn ook rond. Zijn in Inventor getekend als cirkels, kunnen dus niets anders dan rond zijn.

De andere vraag snap ik niet, wat je precies bedoelt?

Als je het profiel zelf bedoelt, dat zou kunnen doordat Profili exporteert als punten?

Johan, waarschijnlijk ligt het aan jouw viewer dat hij ze als achthoek weergeeft. Bij de meeste viewers kun je instellen hoe mooi ze renderen. Als hij lelijk rendert is hij snel, maar worden rondjes achthoeken. Als hij tot in detail rendert wordt het geheel wat trager maar zien de tekeningen er wel goed uit.

Als je dus die 'achthoek' gaat frezen komt er een mooi rondje uit!

Maar waarom dan het gat van de buis niet , die is gewoon rond getekend .

En als ik ander DWG,s of DXF,s laad zijn die ook rond dus ligt het denk ik niet aan de viewer .

De kleine gaten zijn gewoon als moer te zien .

Mvg Johan

vreemd, maar als hij gewoon rond getekend is verwacht ik toch dat de frees hem netjes rond zal maken.

Ik weet het niet, enige wat ik weet is dat de 3 kleine gaatjes als cirkel zijn getekend.. de voorste en achterste 4mm en de middenste 3mm geloof ik.. met de 'circle tool' van Inventor, en die kan niets anders dan cirkels tekenen..

Misschien heb ik een oplossing. Maar in een viewer lukt dat niet. Alleen in het teken programma zelf.

Selecteer het stukje wat eruit ziet als een moer, maar een cirkel moet zijn.
Delete dit stukje. En doe daarna undo.

In sommige tekenprogramma's teken je een rondje. Maar om het programma sneller te laten werken. Wordt dit afgebeeld als een achthoek. Doe je die achthoekige cirkel dan deleten en dan weer terug halen. dan is hij ineens wel rond. Misschien proberen waard.

Het is hier gewoon een rondje.. geen achthoek.. dus ik ga 'm niet deleten :)

@Johan: wat doet de frees ermee? maakt ie er wel rondjes van?

De eerste en de laatste kleine rondje is ovaal gefreest. (oorzaak nog niet gevonden)
De rest is zuiver rond gefreest

67384b2cfa9b103b1.jpg

67384b2cfa9b61c14.jpg

67384b2cfa9ba46c1.jpg

67384b2cfab1e516e.jpg

Vraag ging ook over de tekening waar het mij opviel dat ze niet rond getekent overkomen op mijn viewer .

Het Cad gebeuren is voor mij ook nieuw en moet mij er een beetje gaan indenken wil ik ooit zelf iets ontwerpen .
Ook bij ingestuurde DWG of DXF wil ik de fouten kunnen erkennen voor de frees ze vind. :mrgreen:

Mvg Johan

Ik had een wellicht een soort gelijk probleem. Bij het exporteren van Rinoceros naar het programma om er G-code van te maken kwamen er hele vreemde vormen. Blijkt dat je in Rhinoceros op verschillende manieren kan exporteren, zoals "R12 natural, R12 polylines, 2004 polylines etc" misschien in deze richting iets zoeken?

Cor

Weet niet.. die extra lijntjes zal ongetwijfeld aan mijn kant fout zitten, maar die ronde gaatjes is wel raadsel. Zijn echt getekend als cirkels.

@Johan: idd, met die insteek ben ik ook bezig; ik wil het ook goed aan kunnen leveren, als ik het toch een keer door je wil laten frezen (betaald)

Het ziet er allemaal wel goed uit verder en het basisprincipe gaat wel goed.. als er dan een keer een gaatje niet helemaal rond is, kan ik er wel mee leven. Dat spant zou gewoon bruikbaar zijn.

Ware het niet dat ik 'm niet al veranderd heb in tussentijd.. zodat bv. vleugelbuis wel netjes in midden van twee openingen zit.

AAAAAAAAABURAAAAAAAAAAAAAACADAAAAAAAAAAAABURAAAAAAAAAAA. VOOR MIJ!
ik volg dit verslag vanaf het begin en ik vind het heel interesant.
Erg knap, ik snap niet hoe je dat allemaal voorelkaar krijg.
Jk blijf het volgen tot de groote dag.
Ik kan geen tekst toevoegen van bruikbaare waarde want dit gaat boven mijn pet, ik wil alleen maar zeggen, SCHITTEREND.

Dank je, maar echt abracadabra is het niet hoor.. kwestie van veel googlen ;)

Nu met rudder en het stabilo op de juiste plek met de juiste hoek.

daedalus1200.jpg

daed1201.jpg

daed1202.jpg

De vleugel heeft nu 1 graad v-stelling, het stabilo 4 graden negatief. Stabilo zit 1 centimeter boven de hartlijn van de romp, zodat het 'gemiddeld' op de hartlijn zit.

Op het stabilo zit een selig profiel, SD8020. Root is 35 cm, tip 16,5, maar de root is hierbij getekend op het midden van de romp, de daadwerkelijke root is dus kleiner.

Of een anhedral op een stabilo nuttig is? Geen idee. Mijn WindS heeft het en die vind ik prettig vliegen. Eén van de theoretische voordelen zou zijn dat ie minder zou moeten 'zwabberen' in een stallturn.

De 4 graden is een gemiddelde van de waardes die ik ervoor kon vinden.

Het kielvlak is best kans op dat ik die bij het bouwen toch nog ga verlagen. Ik wil het eerst eens in het echt zien, en dan daarop gebaseerd de beslissing nemen. Constructief maakt het niet uit als ik besluit dit kleiner te maken.

Wat getallen:

vleugel
v-stelling 1 graad
pijlstelling 1 graad
spanw (inc romp) 1m88
koorde 47cm
tip 24cm
dikte achterlijst: 5mm
profiel NA0012T aangepast tot een dikte van 10% en dikste punt op 32,4%
instelhoek: 0 graden
afstand hartlijn vleugel hartlijn romp: 5cm
oppervlakte: 63dm^2

stabilo
koorde: 35 cm (op middenlijn romp)
tipkoorde: 16.5cm (theoretisch, afgerond/afgeschuind)
dikte achterlijst: 3mm
profiel: SD8020 (Selig) 10%
spanwijdte inc romp: 88cm (deze ben ik nog niet zeker van)
oppervlakte: 21dm^2

romp
lengte (inc spinner) 1m98
breedte op breedste punt: 16.5cm
hoogste punt romp: 37cm op 40cm vanaf voorste punt romp
romphoogte vlak voor kielvlak: 24cm
start cockpit: 20cm vanaf voorste punt romp
start vleugel: 30cm vanaf voorste punt romp
start stabilo: 146cm vanaf voorste punt romp
hoek scharnierlijn rudder: 3 graden
hoek rudderachterkant: 2 graden
zijstelling motor: 2 graden