scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Ha die Han!

Vorig weekend de reunie van de Utrecht gehad. Was weer bere gezellig en nat.
Tevens even binnengelopen bij het Marinemuseum en wat foto's gemaakt van de toren en de raketdieptebomwerper. Ook een aantal foto's gemaakt van het model van de B-jager Overijssel. Wel lastig omdat je door glas staat te fotograferen. De CD komt naar je toe.

Groeten Sjaak

Laatst bewerkt:
Ik ben verbaasd over dat mooie schip. Han je kunt er wel wat van, geweldig wat een secuur werkje. Ik ben net een paar jaar met pensioen en voordat ik begin met de bouw van Hr.Ms kortenaer F807 geniet ik eerst even van de diverse onderwerpen in het forum.

Ik weet niet of je het al wist maar de D818 was de Rotterdam. Nog even over zwarte en witte rook. Zwarte rook dat betekende dat de brandstof/lucht verhouding in de ketel niet juist was. teveel brandstof (stookolie) ook was het maandags bij het opstoken van de diverse stoomschepen een heel zwarte lucht boven Den helder. De was buiten hangen in de gemeente op maandag werd doorgaans niet gedaan, zeker niet als het escader naar "buiten" ging. Witte rook had je bij te weinig brandstof en een luchtoverschot in de ketel. Ook 's nachts bij het roetblazen was de lucht op zee rond het schip diepzwart. naast de jagers die op stoom voeren, voeren de van Speyk fregatten en de beide kruisers ook op stoom. Op stoom werd gevaren tot ver in de jaren 70.

Groetjes Rob Bogers

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben weer wat verder.
Opbouw is nu zo ver dat het fundament voor het achterste kanon gereed is.
Heb dus gelijk maar even gekeken of e.e.a. past en een beetje werkt.

Ondertussen ook de loodaccu vervangen door een blok met 10xNiMh accu's.
Het nieuwe acupack is kleiner met als gevolg dat het zwaartepunt nu ook weer wat lager ligt. En het blok is nu 500 gram lichter. Hiervoor had ik ong. 375 gram beschikbaar voor de bovenbouw. De boel weegt tot nu toe ongeveer 150 gram. Daar moeten de railingen en verf later nog bij. Die 500 gr. extra is dus meer dan welkom. Wat ik aan gewicht over houd gaat weer onder in het schip.

Zeg grote vriend,

Toch nog even over die patrijspoorten : kunnen die nu ook open?

Groeten vanaf 50 meter verderop

alleen op bevel van de kapitein.

En die komt pas aan boord als het schip bijna af is.
Dus de mijne blijven nog even dicht.
full
full

full

Ha die Han!

Ik heb nog een foto gevonden van de Rotterdam.
Wat te zien is dat voor de achterschoorsteen alleen maar stuthout ligt. Frapant is dan weer wel dat er maar 1 loopbrug rond dezelfde achterschoorsteen loopt terwijl er toch echt 2 op zaten. Ra ra politiepet.

Groeten Sjaak

Hallo Han,

Echt geweldig die 12 cm stukken! Draaibaar,elevatie, licht, alles erop eraan heel mooi. Laat het mij de 21ste maar zien.

Groeten Paul

Hoi Paul,
Dank voor de lovende woorden.
Maarreh . . . Licht ???

VUUR. !! Ik jaag 2500 Volt door elke loop :mrgreen:

Je ziet 't de 21e wel.

Groet,
Han.

Ben weer wat verder.
Opbouw is nu zo ver dat het fundament voor het achterste kanon gereed is.
Heb dus gelijk maar even gekeken of e.e.a. past en een beetje werkt.

Ondertussen ook de loodaccu vervangen door een blok met 10xNiMh accu's.
Het nieuwe acupack is kleiner met als gevolg dat het zwaartepunt nu ook weer wat lager ligt. En het blok is nu 500 gram lichter. Hiervoor had ik ong. 375 gram beschikbaar voor de bovenbouw. De boel weegt tot nu toe ongeveer 150 gram. Daar moeten de railingen en verf later nog bij. Die 500 gr. extra is dus meer dan welkom. Wat ik aan gewicht over houd gaat weer onder in het schip.
Hoi Han,

Ziet er even wat anders uit sinds verleden jaar september.
Petje af hoop je as weekend in Heemskerk te zien.
Kijk even op mijn site ben nogal op stap geweest.
Met Hans en prive voor MMI.
ABT MODELSCHEPEN en kijk even onder Wageningen vervolgens zie je de rest
van mijn bezoekjes.
Groet
Aad

De bouw heeft even op een laag pitje gestaan.
Ik kreeg 't in m'n kop om voor de afwisseling eerst maar eens een snelheidsregelaar te gaan maken. Vonken trekken dus. Ik had de meeste spullen toch nog in huis.

't vlot aardig. 't dingetje kan zo'n 100A piekbelasting aan. Heeft geen moeite met 40A continu. Nou eerst 's een beetje experimenteren met frequenties en koppel. Da's 't leuke van zelf bouwen, je hebt alle variabelen in eigen hand.

@_Aad, Daar zitten me d'r een paar enorme modellen tussen. Kan je nauwelijks nog modelbouw noemen :-)

@_SjaaK: C U there ?

Ha die Han!

Voor wat betreft de loopbruggen rond de achterschoorsteen ben ik eruit. De B-jagers zijn tijdens de bouw maar met 1 loopbrug uitgevoerd. Tekeningen bij NIMH in Den Haag op film laten zien dat de overzichtstekening een revisie is van 1966. Dus in de periode tussen de bouw en 1966 zijn de jagers voorzien van een loopbrug aan SB zijde. Daar is een hele plausibele verklaring voor. De looprichting op marineschepen is SB naar voren en naar boven, BB naar achteren en naar beneden. Hier was een ieder aan gehouden en voor de marine bijna een reden om de lijfstraffen weer in te voeren bij overtreding van deze regel. Omdat je dus met 235 man aan boord zat op een boot van 116 mtr. kon dat wel eens dringen worden. Zeker als er een passageverbod was over het H-dek, bij b.v. zwaar weer, zou het dus daar knijp lopen met 1 loopbrug. Vandaar dat er een tweede opgezet is. Je kan dus aannemen dat foto's van jagers met 1 loopbrug dan ergens van voor 1966 zijn. Looprichtingen zoals aangegeven op de tekeningen zijn daarmee onjuist.

Groeten Sjaak

Laatst bewerkt:
Ha die Han!

Als je met de davits gaat beginnen, kijk even naar het onderstaande.

Groeten Sjaak

full

full

Hoi Sjaak,
Die tekeningen had ik ook al bij de NIMH uit de bak geplukt.
Aan de hand hiervan ook besloten om de davits demontabel te houden.
Heb je minder kans op beschadiging als je door de toch wat kleine opening bij de motoren en de ontvanger moet.

Mbt de loopbruggen.
Als het origineel net zo instabiel in het water gelegen heeft als mijn model afgelopen zaterdag met dat kleine beetje wind, dan snap ik die twee loopbruggen wel. Als de heren bij storm allemaal aan lijzijde heen en weer zouden gaan lopen, dan kiept het hele schip om.

Hij was afgelopen zaterdag nog niet helemal op gewicht en uitgelijnd, maar al wel lekker windgevoelig. Ofwel houdt alle gewicht zo veel als mogelijk onder in het schip op de kiel. Of anders zo laag als mogelijk in de romp onder de waterlijn en gelijkelijk verdeeld aan SB en BB. Dat laatste levert nog extra stabiliteit.

Groet,
Han.

Maar dan wel een met een "ping"

Ik had om deze reden mijn kimkielen al bewust van messing gemaakt.
Ziet er overigens ook veel mooier uit dan een houten kiel. Jammer dat 't onder water zit.

Overigens: 't is dat mijn schip niet meer gewicht kan hebben, maar ik heb al eens met het idee gespeeld om enkel voor het vaargedrag een afneembare loden kiel te maken.

Als voorbereiding hiervoor hoef je enkel twee messing moeren gesoldeerd op een grondplaatje in de polyester mat op de kielbalk in te gieten.

Ha die Han!

Daar had ik al over nagedacht. Tussen spant 50 en 60, en spant 150 en 160 maak ik in de kiel een blok in de vorm. Na het beplanken door de kielbalk en het blok een gat boren en daar M12 intappen. In het hout. Daarna een helicoil indraaien van M10. Omdat ik niet van een traditionele standaard gebruik wil maken komen er dus 2 afneembare "peuken" onder uit de boeg. Dus als het geheel achteraf te licht is zou ik daar een gewicht aan kunnen schroeven.

Groeten Sjaak

Laatst bewerkt:
Naar mijn mening dient het door jullie genoemde "stuthout" bij de achterste schoorsteen om de openingen tussen het middelste en achterste dekhuis dicht te maken. Bij zeer zwaar weer werden deze balken als een soort waterkering in U-profielen opgestapeld. Heb het zelf één keer gezien op de Overijssel in een orkaan op de Atlantische oceaan. Waarschijnlijk werd dit gedaan om de toegangsluiken van bv het achterketelruim en de wapenkamer droog te houden.

Back