Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Schaamrood staat op mijn kaken. Te snel en niet juist gereageerd. Uiteraard wil je de servo gebruiken om de stuurbeweging van je thrusters te bewerkstelligen. Dus mijn verhaal gaat helemaal niet op. Om de spanning op de riem te krijgen zou ik zeker datgene wat Klaas schrijft toepassen.
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Geen probleem hoor, lees en reageer ook wel eens te snel ;).

    Ik ben er inmiddels wel achter dat ik creatief met de beschikbare ruimte om moet gaan, ondanks het feit dat het een groot model is heb ik door mijn aanpassing toch wat beperkte ruimte.
    Ook zal er toch wat spanning op het tandwiel moeten komen om het goed te laten werken zonder dat er tanden overgeslagen worden, die kracht kan ik niet op de servo as neer laten komen.
    Dat gaat me servo's kosten of op zijn minst tandwielen in de servo.
    Aardige uitdaging in ieder geval.

    groet,
    Mathieu
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, uitdaging erbij.
    Nu heb ik de onbekende motoren vervangen voor Krick Max Power 500 motoren.
    Op zich lopen ze goed maar.....alles trilt nu veel meer en dat zorgt er weer voor dat de lagertjes van de thrusters bloedheet worden (ca. 2-5min op 75-100% vermogen).
    Zo heet dat het vet verbrand en eruit geslingerd wordt.
    Dat had ik dus eerder nog niet.

    Nu was het al een drama om de motoren te vervangen dus zo terugwisselen was ik niet direct van plan.
    Ik ben bang dat de trilling een combinatie is van verschillende factoren:
    1. De toch wat zwakke en flexibele motor ophanging.
    2. De motoren moeten mopgelijk nog inlopen, met de hand aan de as draaien lijkt het alsof ze wat "hoekig' lopen.
    3. Ergens toch een issue met de uitlijning.
    Hoogst waarschijnlijk is het een combinatie van alles en versterken ze elkaar enorm.

    Onder mijn Thyssen II heb ik ook 2 van die thrusters gemonteerd achter Speed 720BB Torque motoren maar daar heb ik deze problemen niet gehad.
    Zoals ik er nu tegenaan kijk zit ik er over te denken om de hele fundatie van de aandrijflijn opnieuw te gaan maken.
    Ik kan er nu nog redelijk bij zonder dat er teveel van de scheepsonderdelen in de weg zitten.

    Weer een nieuwe puzzel dus.
    Ik denk dat het wel 2 losse unit worden die er in zijn geheel uitgehaald kunnen worden maar moet eens kijken hoe dat met de bevestiging zal gaan dan.

    Groet,
    Mathieu
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In het verleden had ik ergens gelezen om borstelmotoren "onder water" in te laten lopen.
    Ik vond dit vreemd, maar de uitleg die ik kreeg was, dat door het water tijdens onderspanning draaien, de koolborstels mooi inlopen op de collector.
    Naderhand drogen en weer smeren.
    Hopelijk heb je hieraan iets. Henk.
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Henk,

    Dat had ik ook eerder gezien. Roel van Essen doet dat.
    Ik zal dat nog eens opzoeken want volgens mij was dat ook nog op een lage spanning of zo.

    Ik heb de originele bevestigingen voor de achter motoren en thrusters nog.
    Ik denk dat ik die ga verstevigen en fatsoenlijk ga ondersteunen wanneer ik ze aan boord plaats.
    Eigenlijk hangen de motoren aan hun bevestigingen en dat helpt ook niet echt.

    En volgens mij moet ik die achterste thruster helemaal uit elkaar halen om de lagers van de aandrijfassen te controleren en opnieuw van vet te voorzien.

    Groet,
    Mathieu
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Lagers van de thrusters bloedheet.
    Even afgezien van het toerental zijn er twee manieren om een lager te oververhitten, in gort draaien:
    1 - Een te hoge radiale belasting. Deze is niet aanwezig, daar deze eerder niet warm werden.
    2 - Een te hoge axiale belasting, verschuiving, Meestal worden diepgroef kogellagers gebruikt. Door de diepe groef kan de kogel een axiale kracht opvangen.
    Wordt de axiale kracht te hoog, dan wordt de kogel uit de groef gepest, het gevolg warmte ontwikkeling.
    Kijk of je de ingaande as van thruster zonder axiale kracht, verschuiving, drukkracht kunt monteren.
    Sommige koppelingen geven geen axiale krachten door.
    Succes met je project. Henk.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Na verzenden van mijn reactie lees ik de jouwe.
    Indien de lagers belast zijn volgens punt 2, dan heb je kans, dat of de kogels of de loopgroef beschadigd is.
    Waarschijnlijk, als je ze uitbouwt, dat je schokjes voelt tijdens het draaien.
    Indien zo, dan is het lager onherstelbaar beschadigd.
    Jammer, maar je zult nieuwe moeten monteren.
    Groet. Henk.
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Alles op de schop, de hele aandrijflijn achter ligt er inmiddels uit en ik ben weer terug bij af.
    Ook heb ik bij 1 thruster een lager van de aangedreven as eruit gehaald en dit blijkt een simpele bronzen bus te zijn, eigenlijk 2 tegenover elkaar.
    Het vet wat er tussen zat is gewoon verbrand en verder geen overdreven groeven of inloop sporen te zien bij deze.
    Ik verwacht dat het beeld bij de andere ook wel mee zal vallen, dit lagerbusje is het warmst geweest.

    Vanavond een paar foto's maken voor het beeld en dan verder om een goede aandrijflijn te maken en bij Roel van Essen in zijn verslagen gluren hoe het zat met het inlopen van E-motoren.

    Groet,
    Mahtieu
     
  9. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hoi Mahtieu

    Bij deze info over in laten lopen in water, heb het zelf ook al eens gedaan.
    Alleen toen vergeten meet waardes te bewaren.

    Wat ik wel vreemd vind is dat er zoveel warmte gegenereerd wordt, loopt/draait de boel niet te snel ?
    Kun je de motoren, niet naast de aandrijving plaatsen en dan met een tandsnaar aandrijven.
    Weet is een beste ombouw klus, maar is ook maar een suggestie.

    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/tip24.htm

    https://www.nproject.org/nl/onderhoud/elektromotor-met-koolborstels-goed-laten-inlopen-nat/

    Zo heb ik mijn schotels, aangestuurd in de Fair-Play-31.
    Alleen bij mij zitten de motoren direct op de as.
    Individuele aandrijving.jpg

    Dit bedoel ik, zie foto's in de link, als een optie.
    https://www.hobbydirekt.de/Neuheite...tel-III-Twinpod-Graupner-1769-11::359768.html

    Dit is een tekening van het Internet. Dus niet van mij !.
    cap2.JPG

    [​IMG]


    Succes Peter
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2022
  10. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hi Peter,

    Bedankt voor de info, heb ik weer wat om over na te denken.
    Wat dat warm worden van het lager denk ik niet dat het aan het toerental ligt, de oude motoren draaiden naar mijn idee harder dan deze maar ik denk dat er in de uitlijning iets mis is gegaan.
    Bij het verwijderen van de oude motoren vielen er ringetje naar beneden, ik kon het niet goed zien maar ik denk dat ik die er tussen gezet had om een hoekfout er uit te halen en ik kon er niet meer bij om ze terug te zetten.
    Van nieuw af aan is de aandrijfas en het bronzen lagertje een rammel passing dus dat helpt dan ook niet.

    Wat ruimte betreft blijft het toch aanmodderen ondanks het formaat van de boot. Achterin tussen de aandrijving liggen nog 2 12V pompen ook en die slokken ook aardig wat ruimte op.
    Het idee van de laatste foto zou ik eens nader kunnen onderzoeken, eens zien of de ruimte er is. Eigenlijk wil ik maar 1 servo voor beide thrusters, die puzzel lijkt eenvoudiger.

    Het maakt de uitdaging groter.

    Groet,
    Mathieu
     
  12. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Dit zou een optie kunnen zijn.
    Fairplay 30 Steering Improvement - YouTube

    Bij mij was het zo uitgedacht;
    Fairplay 30 Steering, v2 - YouTube
    Maar daar ben ik snel vanaf gestapt, en met mij bijna iedereen die dit model bouwt.
    Ik vond het geen fijne technische oplossing, en inmiddels in de leverancier ook al over op individuele aansturing.
    Klopt je kunt met een PC zender tal van opties bedenken, in de aansturing v/d servo's maar dat wilde ik niet.

    Tandsnaar wat jij wilt zou kunnen, maar denk dat je met 2-servo's technisch makkelijker uit bent.
    Ik doe de servo's middels V-kabel aansturen, dat vond ik voor mij de makkelijkste optie.
    En zo duur zijn de servo's ook niet meer, denk dat jij nog wel iets in de bewaarbak hebt liggen.

    Tevens zo je de boel op het droge/uit de boot, een kunnen laten draaien om te voelen of de boel dan ook zo heet loopt.,

    Succes; dat gaat wel lukken ;)
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Zijn de lagers niet warm gelopen door onvoldoende smering, of verkeerd lagermateriaal? Onder water heb je meer koeling, maar van even proefdraaien op de wal mag de boel toch niet warm lopen. Heb wel eens gehad dat in een 12 Volts stofzuigertje het eindlager de geest gaf. Die maakte aanmerkelijk meer toeren en het lager begon lelijk te kermen. Bij teveel speling op lagers gaat de boel vibreren en dat is ook funest. En om nieuwe lagers te steken is ook een crime. Hoop dat je het spul weer in het gelid krijgt en nog een poosje mee kan. Gr. Klaas.
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,
    Nee, de warm gelopen bronzen lager busjes zitten binnen en worden niet gekoeld. Hooguit door de omgevingslucht.
    Dit was echt door een uitlijn fout na het vervangen van de motoren, op laag toerental zag ik de koppelingen klapperen, had ik met de oude motoren niet.
    Ik was dus een spacer vergeten die ik er ook niet meer achter kreeg. Zal zo eens foto's maken, dan zal het wel wat duidelijker worden.

    Peter, mijn bewaarbakje met servo's begint leeg te raken helaas. Pas 2 oude servo's nog afgeschreven, de een ging alle kanten op en de ander deed helemaal niets meer.
    Moet ik nog eens uit elkaar halen om te zien of ik er nog wat mee kan.
    Maar wat je zegt, die dingen kosten ook zoveel niet meer.

    Ik zou alleen wel graag wat meer maten bij de diverse onderdelen willen zien zodat ik meer een gevoel bij de grootte krijg en of ik de dingen kan toepassen. Nu is het gokken en hopen dat je de juiste combi maakt.
    Zou daarom ook graag ergens naar binnen gaan en gewoon voelen en zien hoe of wat.

    Groet,
    Mathieu
     
  15. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Mathieu

    Weet niet welke type, jij gebruikt als zender.
    Laat eens weten, mogelijk kan ik je wel helpen met servo's.
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De beloofde foto's.
    20220309_205840 (2).jpg
    Onderzijde, de kamer tussen de 2 bronzen lager busjes.

    20220309_205911 (2).jpg
    Zijaanzicht, het zwarte spoortjebij het rode tandwieltje is het verbrande vet/smeermiddel.

    20220309_205811 (2).jpg
    Zijaanzicht met het verwijderde bronzen busje er naast. De groef in de as is voor de borgklip.

    20220309_205824 (2).jpg
    Vooraanzicht, kijkje in de kamer van de bronzen lager busjes. Wel al schoongemaakt.

    Misschien dat ik de bronzen lagers voor rollagertjes ofzo kan vervangen maar weet niet wat ik daar mee ga winnen.

    Wat betreft mijn zender, dat is een F14. Als ik 2 servo's tegelijk wil bedienen zal dat via een V-kabel het eenvoudigst zijn of anders een V-mixer module inbouwen maar weet niet of ik dan nog met mijn beschikbare kanalen uit ga komen gezien de functies die ik er mee wil bedienen.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag. Bij kegelwielen worden deze door de schuinte uit elkaar geduwd.
    Het rode tandwiel wordt naar buiten gedrukt.
    Hoe wordt voorkomen dat het rode tandwiel verschuift of anders, hoe stel je de speling in?
    Gelet op het restant zwarte vet lijkt het erop, dat het rode tandwiel tegen het bronzen busje liep.
    Ben benieuwd. Henk.
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Henk,

    Als de buitenste bronzen bus op zijn plek zit komt er een ring en een borgklip op de as die voorkomt dat het rode wiel in het kroonwiel gedrukt wordt.
    20220309_205811 (3).jpg
    Die borgklip valt dus in de groef van de as.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor je antwoord,
    De borgring is er inderdaad voor, voor het voorkomen van het indrukken van het rode tandwiel in het grote tandwiel.
    Dit is één afstelling, diepte instelling, laten we zeggen "vooruit".
    Maar door schuinte van de tandwielen wordt het rode tandwiel naar buiten gedrukt, tegen het lagerbusje met het zwarte vet.
    Dit is een beweging "achteruit", richting van de motoras, drukkracht op de motorlagers.
    Een kegeltandwiel moet je in twee verschuivingen begrenzen.
    Het tandwiel mag niet te diep insteken, maar ook niet teveel verschuiven.
    Met verschuiven bedoel ik:
    20220309_205911 (2).jpg
    Stapje verder. Henk
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Voor zover ik het kan beoordelen met er tussen het rode tandwiel en de lagerbus ook een glijring zitten. Of zit er een bronzen naaf in het kegelrad die deze druk op kan vangen. Zowel vooruit als achteruit wil het rode wiel weg richting motor. Lengte van de as en de lagerbussen is relatief kort en geeft kans op zwikken. En zodra er wat ruimte is begint het asje te stuiteren in de lagers. Geen idee of er in het plastic huis ruimte is voor kogellagertjes. Heb er nog liggen van 4x7x2,5 mm. Maar daarbij moet je ook de axiale verschuiving opvangen. Mochten de lagertjes passen laat dan maar weten. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina