Seabex One

Plaat zou natuurlijk wel kunnen en kan altijd nog maar is voor mij even de uitdaging om te zien hoever mijn 3D printer kan gaan.
Grote stukken hebben tot nu toe altijd problemen gegeven en dan niet eens dezelfde.

@Peter58 ik zag er een op marktplaats maar was wel al deels gebouwd en heeft aardig wat liefde nodig zoals ik het zo snel zag.

Ik ben in ieder geval opnieuw begonnen met het ontwerpen van de console en het lijkt er nu op dat het beter gaat lukken, op het scherm dan zeker.
Van de week maar eens zien hoe de printer er mee om gaat.

Dit is wat de computer nu van het te printen geheel maakt:
upload_2020-4-26_22-21-4.png

Ik geloof niet dat ik het ingewikkelder moet gaan maken want dan gebeurt er weer van alles met het model waar ik niet om gevraagd heb.
Volgens de software zou het nu zo'n 7 uur aan print tijd gaan duren, zal wel eerder naar 8 gaan.

Vraagje aan de 'geleerden' : Er zijn een paar kunststof platen met onderdelen behoorlijk krom in verschillende richtingen. Heeft iemand een idee of en hoe dit weer enigszins vlak te krijgen?
Met een stoomstrijkijzer misschien en dan tussen 2 rechte platen klemmen of zo?
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
20200426_220753.jpg
20200426_220815.jpg

Zo ziet de ergste er dus uit.

Groet,
Mathieu
 
Watergeus@
Zag hen op mp na jou tip, maar 400euri vind ik te veel voor een 3/4 afgebouwd schip, weg leuk werk is dat.
Ik bouw um zelf graag vanaf de kiel op, des te meer lol heb ik er van.
Desondaks bedankt voor de tip!
Sux6 met je printer.
Grt peter
 
Laatst bewerkt:
Is het misschien een idee om tussen 2 rechteplaten te klemmen en dan in warm water te leggen?

En dan laten afkoelen tussen de platen geklemd?
 
Is het misschien een idee om tussen 2 rechteplaten te klemmen en dan in warm water te leggen?

En dan laten afkoelen tussen de platen geklemd?

Dat is zeker een poging waard en de kans op overmatige warmte inbreng is ook kleiner.
Maar eens kijken of ik nog een paar geschikte stukken hout heb liggen die ik er voor kan opofferen, met een gewicht er op in bad.

Groet,
Mathieu
 
Bootje loopt inderdaad lekker vlot, dat heb ik in meer filmpjes gezien.
Deze was ik volgens mij nog niet tegengekomen, bedankt daarvoor.
Het vaarbeeld is ondanks de snelheid toch best mooi, geen rare golven of zo.

Die blusmonitoren geven een aardige voorwaartse reactie als ze aan staan en ze komen ook nog eens ergens :D.

Groet,
Mathieu
 
Ik heb er maar voor gekozen om het motor schot te vervangen om de uitlijnfout op te lossen.
Dat was het netst en zo blijft er meer van de sterkte behouden, de gaten groter maken verzwakt de boel alleen maar.
En zoals te zien heb ik de voorste RPA console rondom van lijsten voorzien,geeft duidelijk meer stijfheid aan het geheel al ben ik nog niet geheel tevreden met de achterste.
Daar zit toch nog meer beweging in dan de voorste van de 2, zal denk ik komen doordat het dwarsschot dichter bij de voorste staat waardoor de er een grotere arm naar de achterste ontstaat.
Eerst maar eens kijken hoe het in de praktijk gaat.
20200428_201637.jpg


Ik heb het even opgegeven om de achterste console als geheel (of gedeeltelijk) te printen. Ergens gaat het niet goed maar heb geen idee waar en hoe het dus op te lossen.
Het lijkt wel of de verhoudingen in de omzettingen verloren gaan waardoor details vervagen of zo.
Dus nu maar ouderwets een poging van hout, gaat in ieder geval een stuk vlotter :D.
20200428_201654.jpg


Ik heb in ieder geval goed gemeten want hij past precies achterin.
Nu de delen verder opbouwen en eens zien hoe stevig het allemaal is.

Ik had de heren van de ankerlier nog even benaderd of ze misschien hun tekeningen willen delen om ze zelf te kunnen bouwen maar daar begonnen ze niet aan, ze willen de lieren wel verkopen voor een lieve duit per stuk dus daar moet ik nog maar eens over nadenken anders lekker zelf verder prutsen en eens zien waar het geheim van de smid zit.

Lekker verder prutsen maar.

Groet,
Mathieu
 
Bij mij vallen de ankers ook, echter worden die op gerold op een trommel.
Simpel en doel treffend systeem.
Grt peter
 
Bij mij vallen de ankers ook, echter worden die op gerold op een trommel.
Simpel en doel treffend systeem.
Grt peter

Peter,
Ik zag ze zitten bij je, ziet er inderdaad een stuk simpeler uit maar ook groter. De ruimte zal wel te vinden zijn schat ik zo.

Kan je daar wat meer foto's van plaatsen van het systeem/mechaniek?
Jij gebruikt dan 2 schakelkanalen per kant?

Groet,
Mathieu
 
Matieu,
Ik gebruik 1 kanaal voor 1 lier, op de foto zie je de motor en de servo achter de servo zit een micro schakelaar.
Aan de servo komt een touwtje naar de motor als de sergvo draait trekt hij de motor met tandwiel los van de wins.
Hierdoor kan het anker vrij vallen, beweegt de servo de andere kant op activeert hij de micro schakelaar en start de motor.
Die hoeft maar 1 kant op te draaien. Als beveiliging maak ik aan de ketting een exsta oog, als die op een bepaalt punt komt drukt tie een plaatje om die weer een micro schakelaar activeert en de moror stopt.
Simpel te maken en idioot proef.
20200428_221413.jpg
20200428_221523.jpg

Grt peter
 
Oh, dat is inderdaad niet heel ingewikkeld, gewoon met een proportioneel kanaal.
Het is dan alleen even puzzelen welke veer je moet gebruiken om de aandrijving ingekoppeld te houden.
Ik denk dat wanneer het anker thuis is de aandrijving zich zelf optilt over de tanden heen en zo dus de boel niet stuk trekt of de motor laat verbranden..

Gisteravond in bed (waar anders :rolleyes:) bedacht ik me dat ik de achterste RPA console wel even goed moet conserveren want een deel komt toch echt onderwater te staan wanneer er gevaren wordt.
Eerst maar eens zien of alles een beetje wil passen.

Groet,
Mathieu
 
Dan verslijt je snel je tanden, een micro schakelaar is eenvoudig.
Zodra ik het gebouwd heb laat ik het je zien :)
Grt peter
 
Lekker bezig geweest, de dekken passen goed.
Moeten misschien nog een beetje bijgewerkt worden hier en daar maar dat is niet veel meer.
Ook de RPA console achter past goed en kan verder afgewerkt worden, er zullen nog wel wat extra verstevigingen bij moeten want ook dit beweegt nog teveel naar mijn zin.
20200429_172724.jpg

20200429_172743.jpg

20200429_172735.jpg

De console staat hier nog los van de ondervulringen die je half door de openingen ziet.

Ondertussen ook nog aan het tobben geweest met de stuurstangen van de voorste RPA's naar de servo, en het is precies dat: tobben.
Het is nog niet helemaal goed want de servo kan niet de volledige slag halen want dan gaat er van alles wringen dus moet daar toch wat op verzinnen.
Misschien net als achter toch met tandwielen, hangt er van af hoe het daar uitpakt.
En van nog wat anders.........

De dekken hebben aan de onderzijde ook dwarsspanten met in de langsrichting latten als langsspanten.
Deze dwarsspanten moeten normaal gesproken overeenkomen met de spanten die al in de romp zitten. Bij het achter dek is dat prima, zit er iets naast maar mag geen naam hebben.
Bij het voordek echter heb ik een groter probleem, de achterste dwarsspanten zitten aardig maaarrrrrr het voorste spant blijkt erg scheef in de romp te zitten.
20200429_212605.jpg

De bovenste op de foto dus. Dit is echt niet grappig want dat betekend dus dat de voorste Schottels niet in 1 lijn met hartschip zitten!
Daarbij komt ook nog dat daar alles nagenoeg vierkant in de Stabilit Expres zit :eek:. Dat is niet zomaar even recht te zetten dus.
Nu ken ik de truc wel dat je dat spul kan verwarmen om het los te krijgen maar zulke dikke lage zitten er niet op/tussen dus de kans dat de romp dan beschadigd is best groot.
Ik nijg er nogal naar om alles eruit te breken en opnieuw te maken.

Voor de lol ga ik nog een test doen of alles nu waterdicht is (op de achterste Schottels na dan) en er eens een nachtje (of 2, 3, 4, ....) over slapen.

Groet,
Mathieu
 
het wringen van de servo komt omdat je vleugeltjes verkeerd staan.
trek een denkbeeldige lijn van as naar servo as, je stuurheuvels dienen haaks op deze lijn te staan. Ze dienen ook allen even lang te zijn.
succes
 
Ik krijg het idee dat dat dwarsspant voorin scheef zit!
Dek er af en na meten, vast een leesfoutje. (Die heb ik ook wel eens :D)
Grt peter
 
Laatst bewerkt:
Het zijn schottels, maakt effectief niks uit waar ze de romp uitsteken, je kunt ze altijd uitrichten om dezelfde richting voort te stuwen toch?

Dus dat ze niet precies in één lijn staan maakt voor het varen niet uit. Voor het zicht op de kant ook niet. Alleen nu je in de romp kijkt zie je iets wat niet zo bedacht was.

Zou er niet te zwaar aan tillen eigenlijk.
 
Bij het voordek echter heb ik een groter probleem, de achterste dwarsspanten zitten aardig maaarrrrrr het voorste spant blijkt erg scheef in de romp te zitten.
…….
Dit is echt niet grappig want dat betekend dus dat de voorste Schottels niet in 1 lijn met hartschip zitten!
Daarbij komt ook nog dat daar alles nagenoeg vierkant in de Stabilit Expres zit :eek:. Dat is niet zomaar even recht te zetten dus.
Nu ken ik de truc wel dat je dat spul kan verwarmen om het los te krijgen maar zulke dikke lage zitten er niet op/tussen dus de kans dat de romp dan beschadigd is best groot.
Ik nijg er nogal naar om alles eruit te breken en opnieuw te maken.

Mathieu,
Ik denk dat je voor het schrijven van dit, vast al heel goed naar alles gekeken en toen pas je vermeende conclusie getrokken hebt.
Maar toch vraag ik het je nog even, mocht het een conclusie aan de hand van je foto's zijn, ik weet dat de houding en positie van camera met een beetje heen en weer schuiven heel veel uit kan maken en weet (uit eigen ervaring) dat je de wel of niet vertekenende afwijkingen pas achteraf - wanner je je foto's uitvergroot gaat bestuderen - het beste ziet of opvalt.
Als je de romp omdraait, zie je dan ook nog duidelijk dat de Schottels niet in lijn met hart schip zitten?

Wat het ook wel of niet is, of wat er nu moet gaan gebeuren, ik vindt het een prachtig verslag en heb er alle vertrouwen in dat dit stukje ook weer goed of naar je zin komt.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Heren, dank voor de suggesties.
Ik ben er gisteren nog iets verder in gegaan en het moment van constateren was er echt een om je haren van je hoofd te trekken uit frustratie.
Als je er later dan nog wat rustiger naar kijkt lijkt het wel mee te vallen.

Zoals Bert zei had ik de romp omgedraaid en eens kijken of het daar wel goed zit en gelukkig zit het daar goed, misschien dat eentje er een millimeter naast zit maar een kniesoor die daar op let.
Waar het nu op lijkt is dat de afstandbussen waar de Schottels door lopen scheef zitten, toch niet zo haaks geplaatst als ik dacht:oops:.
En dan verdraaid je spant dus als je de buizen goed boven de gaten wil hebben.
De achterste Schottel komt er dus onder een kleine hoek ten opzichte van de loodlijn uit de romp, op het zicht kon ik hem niet zo vaststellen dus: hoop paniek om (bijna) niets.
Het ziet er alleen niet zo fraai uit als je in de boot kijkt.

De drijf/waterdichttest heb ik niet meer gedaan, het bad was bezet.

Maar eens rustig over de besturing van de voorste Schottels na gaan denken want dat luistert dus best wel nauw. Ik denk dat dat ook de reden is waarom er toen der tijd bij mijn Thijssen II een servo doorbrandde, oorspronkelijk kon ik daar beide Schottels apart van elkaar sturen maar doordat ik de servo's slecht bereikbaar had ingebouwd was ik daarna noodgedwongen beide op 1 servo te zetten, geeft net even een andere vaarbelevenis.

Groet,
Mathieu
 
Back
Top