Seawolf van Robbe

Discussie in 'Duikboten' gestart door Kippetje75, 26 mei 2009.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Peter,
    even een aanvulling op UHU Plus Endfest 300.
    Dit spul is ook niet echt het einde zo als Raf schrijft.
    Bij Raf gingen ook vaker de bajonet sluitingen los.
    Ik heb hem toen een tube UHU Plus Endfest 300 gestuurd en zijn problemen met loslatende bajonet sluitingen waren voorbij.
    Je moet je bajonet met gewone epoxy lijm vastplakken en na de uitharding de naden met UHU Plus Endfest 300 afwerken, UHU Plus Endfast 300 is niet geschikt voor grote vlakken te lijmen.
    Maar voor de eindafwerking is het top.
    De Endfest wordt net voor het uitharden zo dun als water en is dan spleet vullend.
    Ik gebruik het zeker al een 20 jaar, als het niet langer is, en er is nog nooit een bajonet losgegaan.
    Als het kleine dingen zijn die je moet lijmen kun je de te lijmen delen zelfs in de magnetron sneller laten uitharden en een grotere trekkracht krijgen.
    Ik heb het nog nooit gedaan in de magnetron leggen maar Olaf deed dat vaker.
    En nog een belangrijk ding.
    Geef het wel de rust om uit te harden.

    Hein
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je deze hebt gebruikt heb je de verkeerde lijm gebruikt en is er een probleem[​IMG]
    want op de tube staat "BALSA"en die is dus voor hout
    [​IMG]
    je had deze lijm moeten hebben

    gr raf
     
  3. DiverAlpha

    DiverAlpha

    Lid geworden:
    14 sep 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik gebruik UHU hart voor mijn hele sub. Zat bij het bouwpakket toen ik het kocht (2e hands maar nog niks aan gedaan) en het werkt heerlijk.
    Ik heb de bajonet ermee op de wtc gelijmd zodat de bajonet niet zou verdaaien nadat ik hem had uitgelijnd. Uiteindelijk werkte het perfect.

    Groet Peter
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Aan de gebruiksaanwijzing heb je meer dan een foto van een tube.
    En er is ook gewone UHU Hart die niet speciaal voor balsa is, een meer universele lijm.
    UHU Plus Endfast 300 is gewoon goed materiaal.
    Máár het houdt niet echt goed op grote vlakken.
    En als er een bajonet gelijmd wordt moet die wel geborgd worden met een paar stiften door de bajonet en de romp heen.
    Als je de bajonet, kunststof of aluminium, gewoon lijmt met een epoxy gaat hij los.
    Dat gebeurt bij velen omdat als we de boot openmaken een trekkende en draaiende beweging maken.
    Dit was bij mij ook gebeurt zonder de borging toen ik de boot pas klaar had.


    ##############

    Geschikt voor metaal , steen, beton, marmer, porselein, hout, glas, thermohardende stoffen, glasvezel versterkte kunststoffen, harde PVC, rubber en Styropor,
    Niet geschikt voor verlijmingen op grote glasvlakken.
    De te lijmen vlakken moeten schoon, droog, olie- en vetvrij zijn.
    Gladde vlakken opruwen.
    Bindmiddel en harder in verhouding van 1 :1 (gelijke hoeveelheid) in het mengbakje drukken, grondig mengen.
    Aan een kant aanbrengen, bij ruw materiaal aan twee kanten.
    De delen passend, zónder persen samenvoegen, De verwerkingstijd bij kamertemperatuur is ca. 2 uur, Uitgeharde lijmresten laten zich door drukken van onderen uit het mengbakje verwijderen,
    De uithardings tijd en definitieve vastheid hangen af van de temperatuur, waarbij de
    definitieve vastheid door verwarming verhoogd kan worden (<200̊C, zie tabel) .
    Bijzondere aanwijzingen. Koel en droog bewaren, niet beneden 15̊C verwerken.

    20c 12 h 1200 N/cm
    40c 3 h 1800 N/cm
    70c 45 min 2000 N/cm2
    100c 10 min 2500 N/cm
    180c 5 min 3000 N/cm
    10N/cm2 ˆ= 1 kg/cm2


    ##########

    In Duitsland zijn er mensen die de lijmverbinding warm maken voor een betere "trekkracht" en in het tabel kun je lezen wat ze bij welke temperatuur doen.
    Olaf, Norbert, Rudy en velen anderen doen dat.
    Ik heb het nog nooit gedaan.
    Maar het schijnt heel sterk te worden.

    Hein
     
  5. DiverAlpha

    DiverAlpha

    Lid geworden:
    14 sep 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb even gekeken en gebruik de hart zonder "Balsa".

    Voorlopig houd alles prima dus hou het er voorlopig bij.

    Groetjes Peter
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    As,België
    als het blijft plakken is er normaal geen probleem
    ik geloof dat de UHU hart de abs een beetje laat smelten en zo de lijm verbinding maakt
    maar ik heb de UHU hart altijd voor mijn vliegtuigen gebruikt

    gr raf
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Peter,
    je borgt de bajonet ring toch wel met wat stiftjes he?
    Die stiftjes gaan dan dwars door de romp en de bajonet.
    En dan mooi glad schuren.
    je maakt een draaiende en trekkende beweging als je de boot openmaakt.
    En als de druk in de boot niet gelijk is aan de buitendruk kan het nog wel eens moeilijk zijn om de boot "open te trekken".
    Daarom wel even borgen.

    Hein
     
  8. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.554
    Locatie:
    de Kempen
    @Peter,

    Welke UHU Hart heb je die zonder balsa is? Ik kan alleen UHU Hart vinden die geschikt is voor hout en kleine onderdelen.
    Geef eens het bestelnummer op de tube.

    Hans
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hans,
    er zijn 2 soorten UHA Hart
    de uhu 40951 en de uhu 40952

    Bij de 2e staat duidelijk (hout)lijm.
    Ik zou die niet in het water gebruiken ondanks dat er bij staat bestand tegen water.
    De 2e heeft ook andere toepassingen.
    Ik vind de gebruiksaanwijzingen nu niet uitblinken van helderheid.

    Hein

    In deze link wordt het ook nog eens helemaal beschreven met de bajonetsluiting en lijm

    schrik-van-je-leven

    ----------
    UHU Hart hout-kunststof alles lijm Transparant 40951
    Tubbe 35gr /33ml

    Tube (33 ml) UHU Allplast is voor hout -kunststoffen en metalen zoals in de Modelbouw.
    Krachtige universele lijm voor kunststoffen. ABS, acryl glas, plexiglas en harde PVC.
    Ook in combinatie met hout, papier, metaal glas en keramiek.
    Hoge kleefkracht door het gedeeltelijk oplossen van het kunststofoppervlak.
    De harde lijm blijft transparant. Niet geschikt voor polystyreen/piepschuim PE, PP, Styropor.
    Bestand tegen water, olie, vet en verdunde zuren en logen

    Gebruik de lijm heel dun en spaarzaam.
    Niet knoeien want laat vlekken op het kunststof na.
    En bij teveel kan kunststof vervormen!!
    Handvast na ongeveer 5 minuten, definitief na 24 uur.


    ----------
    UHU hart lijm 125ml tube
    [uh40952,

    Snelhardend, zeer vast, glashelder en watervast. Supersterke modelbouw (hout)lijm!

    Snelhardende en zeer vaste speciale lijm voor het lijmen van balsa en houtgrondstoffen, ook in combinatie met metaal en vele kunststoffen. De lijmfilm droogt glashelder en zeer hard op en is daardoor ideaal voor het versterken van lijmverbindingen en verstijven / verzegelen van oppervlakken. Bestand tegen water, olie, vet en verdunde zuren en logen. Koel en droog bewaren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. DiverAlpha

    DiverAlpha

    Lid geworden:
    14 sep 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Rotterdam
    Uhm Hein, ik heb de plastic versie van de lijm maar dan wel met artikelnummer 40952. Dus dan is de 40951 voor hout bedoeld. En dan komt het ook weer overeen met wat Google zegt :).

    De borgpinnetjes zijn erg lastig bij de Seawolf V2. De bajonet op de kan van de wtc valt namelijk niet IN de wtc maar er tegenaan... Vandaar ook dat je deze met glasvezel moet versterken.
    In het staartgedeelte zou het eventueel wel kunnen maar ik denk niet dat daar erg veel krachten op komen en daar zit hij ook goed om de dop van de wtc heen.

    Groetjes Peter
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Peter,
    een "zaagsnede" in de ring maken helpt ook.
    Dus opruwen en dwars groeven er inmaken.
    Het zijn kleine beetjes maar het helpt.
    En iedere keer dat je de boot openmaakt draai en trek je er aan.

    Hein
     
  12. DiverAlpha

    DiverAlpha

    Lid geworden:
    14 sep 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vanmiddag heeft mijn lief wat slangetjes meegenomen zodat ik toch het advies van raf kan opvolgen om nu al de slang in te brengen :D!
    Na weer een tijdje prutsen het volgende resultaat. Hoewel er echt nog wel een hoop moet gebeuren ben ik al best trots op hoe ver ik ben gekomen.

    Hieronder een aantal foto's:

    [​IMG]
    Het techdek


    [​IMG]
    Een close-up van alle aangesloten elektronica


    [​IMG]
    Hoe hij eruit ziet als de kappen er los op liggen


    [​IMG]
    De slangen die ik ga gebruiken


    [​IMG]
    Het resultaat


    [​IMG]
    Hoe de slang rond de componenten zit


    [​IMG]
    De afsluitclips die alles waterdicht maken

    Ik zit alleen nog met het probleem dat mijn koers roer niet helemaal lekker functioneert. Als ik naar SB stuur gaat hij daarna weer netje terug naar de midden positie maar als ik naar BB stuur dan blijft hij eerst hangen voordat hij terugkeert. Mijn servo gaat wel maar hij neemt mijn roer niet netjes mee. Hieronder een filmpje van het euvel. Wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?



    Groetjes Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    978
    Locatie:
    st Michielsgestel
    De stuurstangen moeten nog door je achterkap heen, dat zal je probleem (doorbuigen stuurstangen) oplossen. Want dan hebben je stuurstangen ondersteuning die ze nu van het luchtledige niet krijgen.

    Groeten,
    Jan
     
  14. DiverAlpha

    DiverAlpha

    Lid geworden:
    14 sep 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Jan,

    Net even uitgeprobeerd en dat lijkt inderdaad de oplossing :D.

    Bedankt voor de tip!

    Groetjes Peter
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Peter,
    het ziet mooi afgewerkt uit in je boot.
    Maar volgens mij moet die "Lageregeler LR3" wel recht op staan en niet liggen.
    Je kunt het ook op de regelaar zelf zien dat hij recht moet staan in de lengte richting.

    Hein
     
  16. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.554
    Locatie:
    de Kempen
    Hij mag ook zo gemonteerd worden, als hij maar in de lengte-as ligt.

    Hans
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Lelystad
    Die doet het liggend ook. Ik heb er zo twee in de Dolfijn liggen. Alleen de lengteas moet kloppen.

    [edit] Hans was me net voor .... [/edit]
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    je slangetje zit wel door het schot heen maar dat ga je niet water dicht krijgen
    je moet een messing buisje door het schot heen steken en daar het slangetje op monteren
    het slangetje is te flexible om goed vast te zetten en daar gaat altijd een kans op een lek blijven
    dus buisje er door heen en daar het slangetje op steken is de oplossing
    voor de rest ziet het er mooi netjes uit maar je moet zien dat je lageregelaar wel in de juiste richting is gemonteerd
    anders werken je duikroeren verkeerd om
    boeg omlaag moeten je duikroeren omhoog komen te staan

    gr raf
     
  19. DiverAlpha

    DiverAlpha

    Lid geworden:
    14 sep 2012
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor het meedenken raf. Alleen is het gat wat ik heb geboord kleiner als het slangetje. Ik heb het slangetje eerst een stokje half afgeknipt waardoor hij door het gaatje paste, daarna heb ik hem met een tang kunnen vastpakken en door het gat trekken. Hierdoor rekte het slangetje een stuk uit, versmalde de diameter en ging hij door het gaatje. Toe ik het slangetje los liet zette het weer uit naar de originele diameter waardoor het erg goed klem kwam te zitten in de behuizing. Ik ben dus niet erg bang voor de waterdichtheid. Maar ik ga wel eerst nog een proefduik nemen in de badkuip.

    Groetjes Peter
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    het probleem is dat het probleem nu niet gaat opduiken maar pas later in het jaar
    de darm gaat zijn elastischiteit verliezen en dan gaat hij wel lekken
    geloof mij ik heb er ervaring mee en een messing buisje is het beste wat je kunt gebruiken
    aluminium komt op de tweede plaats
    en alles vast zetten met ofwel endfest 300 of stabilit expres maar daar moet een laagje verf overheen

    gr raf
     

Deel Deze Pagina