Shockflyers

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Was ook veel te leuk om weer te kunnen indooren,
zou er ook wat van wakker liggen :D

eddycl zei:
8O 8O 8O ja ja ja...maar denk wel aan de minimum spanning. Als je de lipo ontlaadt onder de 3,25volt/cel gaan deze, of een ervan, onheroepelijk naar de knoppen Koen.

tssstsss, opgelet hé.

Bij lipo moet je maar stoppen met ontladen bij 3 volt onbelast of 2.5 volt belast...

Niels

@niels,

Effe denken hoor: LIPO's mogen tot max 2,5 V ontladen worden, de CC Micro 10 geeft voor 2S een low voltage cutoff instelling van 5 V, ik zet 'm altijd d.m.v. Phoenix Link Adapter (USB kabel) op 5,5 V om wat meer marge te hebben en met cutoff type: Soft cutoff zodat ik nog met minder gas vlug kan landen.
Alles correct zover ?

En waarom onbelast stoppen met ontladen bij 3 V en niet bij 2,5 V ?

M.v.g,

Koen

Was niet zozeer een reactie op jou hoor Koen, maar er wordt hier met uit de lucht gegrepen minimum voltages om de oren geslingerd dat het niet mooi meer is...

Koen zei:
Effe denken hoor: LIPO's mogen tot max 2,5 V ontladen worden, de CC Micro 10 geeft voor 2S een low voltage cutoff instelling van 5 V, ik zet 'm altijd d.m.v. Phoenix Link Adapter (USB kabel) op 5,5 V om wat meer marge te hebben en met cutoff type: Soft cutoff zodat ik nog met minder gas vlug kan landen.

Ik doe exact hetzelfde, beter op zeker spelen.
Volgens Castle Creations zou het verschil in vliegtijd tussen tot 3 volt belast ontladen en 5 volt belast ontladen niet meer zijn dan een halve minuut, maar soit.

En waarom onbelast stoppen met ontladen bij 3 V en niet bij 2,5 V ?

Omdat alle niet-ideale spanningbronnen zoals dat heet minder spanning geven belast dan onbelast. Dit komt door hun inwendige weerstand (Ri).

De ondergrens voor lipocellen is 3 volt, maar als je de cellen (flink) belast ontlaad tot 2.5 volt, en je haalt dan de belasting weg meet je, hé, ook 3 volt! Vandaar...

Niels

ow enne, mooie shocky hoor :)

Hier maken ze ze ook schijnbaar
http://www.aff-cnc.de/delas.htm

Tekoop bij modelbouw bloemendaal.

Nou wil ik graag weten welke motor de beste is. Ik zoek een prijsvriendelijke motor. Ik wil in ieder geval buiten kunnen vliegen.
Ik heb nog niemand over die Typhoon 6 motor gehoord. Is dat niks? Ik zie dat veel mensen hier die microtex gebruiken. Is dat nou echt de beste?

Robert Jan,

Ik heb nu Shockflyer ervaring met de Microtex 20/5/18, Axi 2208/34 en C&K design 2C-20-310.

Volgens mij vliegen alleen Bert en ik met de Microtex.
Deze motor, al tijdje geleden afgekraakt op rcgroups.com, vlieg ik op een 132 grams shocky en alleen door dit lage vlieggewicht voldoet deze motor. Heeft slecht rendement, wordt erg heet en heeft een static thrust van hooguit 215 gram. Deze raad ik iedereen af.

Met de AXI 2208/34 (zeer goede motor, weegt 45 gram) i.c.m. 10 X 4,7 prop en kokam 2S 360 (6,8 amp en unlimited vertical :D ) kom je uit op een shocky van zo'n 190 gram, prima voor outdoor en je kan er indoor ook mee uit de voeten, alhoewel indoor rond de 160 gram prettiger is.
Dit is een veelgebruikte motor op een Shocky.

De C&K design 2C-20-310 heb ik net (zie draadje: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12691
)
Behalve dat ik nog niet weet hoeveel ampjes deze motor trekt en ik hier zeer tevreden over.
Deze motor weegt 20 gram en kom je uit op een Shocky van rond de 160 gram, ideaal voor indoor maar buiten alleen met erg weinig wind.

Voorts zijn de Python 60 en Rolf Strecker 22805-56W, beide 30 gram, ook zeer aan te bevelen ->

( quote Bert: ..."Na vele experimenten springen er 2 motoren wat bovenuit in prijs/prestatie verhouding.:
(1) Python 60, 30 gram incl propmeenemer en saver. 45 Euro bij Bichler.
(2) Strecker 22805 56 Ook 30 gram incl. prop adapter en saver. 113 Euro.
Hoewel er nog een stuk of 20 andere motoren op te noemen zijn waar mee je een shockflyer kunt vliegen vind ik die wat prijs/prestatie verhouding betreft minder.....end quote)

Over de Typhoon 6 kan ik niets vertellen want geen ervaring mee... (maar als je een search op dit forum doet vind je vast wel ervaringen van anderen met deze motor)

Tot slot: Tsunami regelaars ben ik niet zo kapot van, relatief zwaar en bij mij en broer gingen ze alleen maar kapot. Liever de Castle Creations Phoenix Micro 10...

Mvg,
Koen

Koen zei:
Volgens mij vliegen alleen Bert en ik met de Microtex.
Deze motor, al tijdje geleden afgekraakt op rcgroups.com, vlieg ik op een 132 grams shocky en alleen door dit lage vlieggewicht voldoet deze motor. Heeft slecht rendement, wordt erg heet en heeft een static thrust van hooguit 215 gram. Deze raad ik iedereen af.

Komt volgens mij door de veel te grote props die jullie erop monteren. Dit kleine motortjes heeft teveel amps nodig om genoeg koppel te leveren voor een 10/4.7 prop. Gevolg oversaturatie van het stator, en laag rendement door de hoge stroom. Iets omtrend van 8/4.3 met een hogere KV motor zou een veel beter rendement geven.

Geen ervaring met deze motor, wel met motoren van deze groteorde :wink: (shockymotor 17gr, 7600rpm 8/4.3 bij 5A en 2 cellen :wink: )

Niels

Niels,

Inderdaad vliegen Bert en ik vaak "met een maatje groter" prop. Maar de Microtex 20/5/18 netjes met 9 X 5 hoor :D

Op rcgroups kun je lezen dat meerdere mensen 'm getest hebben met de props die de fabrikant opgeeft voor deze motor, zoals 8 x 4,3 of 9 x 3.8. Fabrikant geeft op bij 9 x 3.8 260 gram thrust, maar in praktijk is dit hooguit 200 / 215 gram met veel meer ampjes dan opgave.
Ook kleinere propjes met 3S geven veel lagere thrust en meer ampjes dan opgegeven.
Voorts zijn er exemplaren die niet netjes opspoolen / opstarten cq gaan haperen als je langzaam gas geeft.
Het is geen slechte motor, maar er zijn m.i. veel betere te koop van rond de 20 gram :D

Maar goed, op m'n schocky van 132 gram meer dan genoeg power om te prophangen en mijn exemplaar zuipt niet eens zoveel stroom gezien vlucht van 9 3/4 minuut op 2S 360 :D

....shockymotor 17gr, 7600rpm 8/4.3 bij 5A en 2 cellen....

Ziet er goed uit ! Welke motor is dit ?
Kom je 10 Okt naar indoor Hoofddorp ?

Mvg,

Koen

Die AXI 2208/34 is dus waarschijnlijk perfect voor me. Zeker vanwege het feit dat ik er mee buiten ga vliegen.

Waar kan ik die AXI krijgen, ik ben hem nog nergens tegengekomen op het i-net.
En waar kan ik aan die genoemde LIPO's komen?

Zolang hij een poweroverschot heeft :p is het goed :D

Ik zal ook eens kijken naar die andere motor, die van 30 gram, de python 60. De Strecker is me te duur.

Robert Jan

AXI 2208/34 kun je kopen bij www.aircraft-world.com (onder motors-400)
Kies parcel post als shipping method a $2.50 en binnen week in huis.
Deze motor is zeer allround, kan later ook met -meer capaciteit- 3S pakket en kleinere prop in bijv Alpha Models warbird.
Wordt veel gebruikt op shockflyers. Met 2S en 10 x 4,7 prop 6,8 Amp en 380 gram static thrust.
Vluchten van 7 tot 9 minuten.

Kokam 2S 360 kant en klaar, alleen nog draadjes erop solderen bij www.quartel.nl.

Perfecte regelaar is Castle Creations Phoenix Micro 10 (ook te koop bij ACW).

Koen

De AXI 2208/34 is bij aircraft-world niet meer in stock.

Ook de CC PHNX is niet meer tekoop bij ACW

Teveel shockflyer-vliegers langsgeweest :D

Hoelang laad een zo'n lipo en op hoeveel mah moet je hem dan laden? (dit zijn mijn eerste lipo accu's dus ik check het ff gezien die gekke filmpjes en foto's van mega explosies :P )

Ik lees hier dat ik Kokam 2S 360 moet gebruiken.

Ik zie op die site van modelbouwholland alleen Kokam 3S 350 en Kokam 2S 350.
Zijn allebei bruikbaar toch?

En die AXI en Micro 10 zijn nogal prijzig. Totaal van 145 euro.

www.jenjmodelbouw.nl in Amsterdam is wellicht goedkoper...Even bellen; ze versturen ook!
Kokam 340/350/360 is dezelfde cel...
aircraftworld is nu eenmaal erg goedkoop :)

Peter

Ok, thanks. Zal eens gaan kijken.

Hebben jullie ook nog een goede tip voor goedkoop 12/220 volt ladertje? Iets rond de 40 euro?

X-Peak/Swallow lader is rond de 70 euri in Duitsland: www.modelhobby.de
J&J heeft de nieuwe Graupner Ultramat 25 (nu ook lipo) voor 129,-
Van een goedkopere lader heeft vrijwel iedereen binnen een jaar spijt; dan geef je alsnog meer uit aan een computerladertje....
Indien het ECHT goedkoop moet is dit ladertje van JP-RC wel wat; je laadt dan wel op 300 mA dus het duurt een kwartiertje langer, maar 17,50 euri is erg goedkoop...
http://www.rc.jepe.biz/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=24

Zoals Theo dus ook tegelijk met mij postte :)
Hi Theo!

Back