SiG 4 Star 60 ARF

Ziet er strak uit! 8)

als ik een tip mag geven;
Gebruik liever niet het staartwieltje van SIG. Bij mij brak hij al uit voordat hij vloog. Anders gebeurt het een keer tijdens het taxien. Bovendien komt er nu een spanning op de scharnieren te staan over de verkeerde as. Bij mij is daardoor zelfs het roer met scharnieren eruit gekomen.

Sullivan heeft erg handige staartwielsetjes met veertjes zodat je het roer nooit overbelast.
Robbe heeft ze ook, kosten alleen 11 (!!! 8O ) euro meer....

Ik heb die staartwielen gezien op de verpakking van de Sullivan pushrods...
Daarvoor is het nu helaas te laat, de epoxy is al droog...
Mn volgende staarwiel wordt het intrekbare van Robart, maar zal zeker die van Sullivan gaan testen bij een soortgelijke kist, is toch weer dat kleine extratje waardoor je een probleem minder kan hebben!

Laatst bewerkt:
Laatste update.. vorige is alweer van lang geleden maja, heb nu pas weer tijd...

Rudder vastgemaakt. Hoogteroer zit op dezelfde manier vast
34.JPG

Links de ontvanger rechts de accu
35.JPG

Alleen de motor en de tank moeten nog worden gemonteerd... Ailerons moet ik ook nog iets voor verzinnen... en voor de motor moet ik ook geld vrijmaken
36.JPG

Voor de rest de antenne van de ontvanger "omgeleid"... die zou eigenlijk over de bodem van de romp moeten lopen en aan de onderkant er weer uit moeten komen, maar wil niet dat mn antenne over de grond sleept dus heb ik het "naar boven" omgeleid... foto daarvan komt nog, die k-*-t batterijen van de Ikea waren na 3 fotos alweer op...

waarom ziten die zwarte rubbertjes daar?
Die zijn daar iig niet voor bedoeld.

Ook moeten overal nog even moertjes achter de quicklinks

Verder ziet het er goed uit!!

Hallo
Ik zie op de foto de gele binnenkabel van de sulivankabel die is erg lang van de romp tot de hevel, heb je daar een lang draad eind in of alleen het korte stukje dat sulivan meleverd .
als je geen lang stalen asje of een langdraad in stopt gaat de gelekabel ongetwijfeld door buigen of knikken.

groetjes Cork

Waar zijn die rubbers dan voor? Het is toch een extra borging? En ga geen "lange as" erin doen, Sullivan produkten werken prima zoals ze worden geleverd, het waren meer de meegeleverde stuurstangen waar ik geen vertrouwen in had. En verder zie ik dat sommige mensen een contra moertje gebruiken, zou ik ook wel willen, maar welke maat gebruikt Sullivan? Ik ga niet met met het meegeleverde schroefdraad wat moertjes "passen"... Zelf doet Sullivan dergelijke schroeven er niet bij. Heb nog nooit van een ongeluk gehoord waarbij de stuurstang door trilling ofzo helemaal is losgedraaid maar ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen...

Waar zijn die rubbers dan voor? Het is toch een extra borging? En ga geen "lange as" erin doen, Sullivan produkten werken prima zoals ze worden geleverd, het waren meer de meegeleverde stuurstangen waar ik geen vertrouwen in had. En verder zie ik dat sommige mensen een contra moertje gebruiken, zou ik ook wel willen, maar welke maat gebruikt Sullivan? Ik ga niet met met het meegeleverde schroefdraad wat moertjes "passen"... Zelf doet Sullivan dergelijke schroeven er niet bij. Heb nog nooit van een ongeluk gehoord waarbij de stuurstang door trilling ofzo helemaal is losgedraaid maar ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen...

Rubbers verder op de kwiklink schuifen tot aan de roerhevel of servohevel , hij moet verhinderen dat de kwiklink iets open gaat en dan kan het asje afbreken bij druk .

Sulivan produkten werken ook alleen maar goed als je het goed doet .
De aansluiting van je zijroer is dus niet goed en kan problemen geven .

Maar vooral als het hoogte roer zo uit ziet is het gevaarlijk .

Moertjes moeten er ook op , als je zelf de kwiklinks gekocht hebt is dit M2 .
Van SIG is dit een inch maat maar dan zitten er ook moertjes bij die passen .

De kwiklinks draaien er ook niet af maar bij M2 heb je maar 0,2 mm aan doormeter wat "vasthoud" en door de trillingen is die 0,2 zo weg en dan trekt het servo zo de kwiklink van je stukje schroefdraad .

En er zijn al honderde vliegtuigen daar door naar beneden gevallen . :(

Je zou ook de kwiklink kunnen lijmen of solderen op je schroefdraad .

Ik gebruik vaak M2 x 30 mm schroefen waar ik een kwiklink op soldeer en dan knijp ik de kop er af en draai hem dan in de gele sulivan .

Mvg Johan

Ow ja die rubbers worden ook erop geschoven! Ik ga nog niet vliegen ben alles aan het inbouwen. Maar wat is er niet goed met mn hoogteroer dan? Moet er meer ruimte zijn tussen het einde van de kwiklink en de binnenbuis?
Weet iemand de maat van de originele Sullivan kwiklinks (blauw?) Ik gebruik de originele Sullivan spullen, alles wat is meegeleverd, hebben die spullen gewoon speling?

En wat voor diameter draad en of kwiklink kan ik gebruiken om de rolroeren aan te sluiten? Die Amerikanen hebben echt hele dikke meegeleverd maar die moeten worden gesoldeerd, maar dat durf ik niet! Gaat zeker mis...

Laatst bewerkt:
Hallo
Zoals je het nu hebt gedaan gaat de gele sulivanbinnenkabel doorbuigen als je up geef en als je rudder geeft en er komt druk op de binnenkabel gaat hij doorbuigen.
een stuurstangeje in de gelebinnenbuis tot hij ongeveer 1 a 2cm in de blauwe buiten kabel komt voorkomt dat.
groet cork

hallo
Ik zag ook nog op een eerdere foto waarbij je laat zien dat je de servokabel hebt verlengd.
Dat je de messing busjes verkeerd in de tule hebt zitten
Je moet het messing busje er van de onderkant in doen zodat het felsrandje aan de onderkant komt, anders druk je het busje het servo montage plankje in.
het zijn kleine dingen maar het hoort er wel bij.

groet Cork

Domping/zijstelling.

Wat doe je / heb je gedaan met de motordomping en zijstelling ? Het motorschot zit er helemaal waterpas in. Ik heb zelf de motor daarom in mijn Fourstar ook helemaal waterpas geplaatst, in de veronderstelling dat dit dan wel zo zou moeten. Door perikelen op ons veld (twente luchtmachtbasis) heb ik er nog niet mee gevlogen.
Zo proberen, of toch maar met bijvoorbeeld ringetjes de domping en zijstelling invoegen?

Groeten,

Eric

Als je er zeker van bent dat het motorschot kompleet haaks zit, dus als er geen zijwaartstelling is ingebouwwd dan zou ik direct wat ringetjes plaatsen.

Ik heb nog geen motor (gaat de 75 AX worden). In de handleiding zie ik er niets over staan, dus is idd wat Berto zegt, als je zeker weet dat het haaks is is het lijkt mij beter om ringen te plaatsen... Ga het proberen uit te zoeken op amerikaanse sites ofzo...

Ik heb bij het hoogteroer bij het bevestigen van de "controle horn" een van de gaten een beetje scheef geboord, moest het opnieuw doen zodat ik het wel goed vast kon schroeven...
Het hout rond het "foute" gat is beschadigd... is het beter om opnieuw een stuk hout te lijmen en de "controle horn" er opnieuw in te zetten of maakt het niet zoveel uit omdat het roer "gesandwiched" wordt en dus niet echt op de gaten zelf wordt belast...?

Gaatje vullen met constructielijm - hoorntje plaatsen/vastschroeven - lijm laten uitharden en je hoorntje zit muurvast. Monteer zelf mijn hoorntjes op deze manier en het werkt uitstekend :D

Ik heb nog geen motor (gaat de 75 AX worden). In de handleiding zie ik er niets over staan, dus is idd wat Berto zegt, als je zeker weet dat het haaks is is het lijkt mij beter om ringen te plaatsen... Ga het proberen uit te zoeken op amerikaanse sites ofzo...

Ik heb bij het hoogteroer bij het bevestigen van de "controle horn" een van de gaten een beetje scheef geboord, moest het opnieuw doen zodat ik het wel goed vast kon schroeven...
Het hout rond het "foute" gat is beschadigd... is het beter om opnieuw een stuk hout te lijmen en de "controle horn" er opnieuw in te zetten of maakt het niet zoveel uit omdat het roer "gesandwiched" wordt en dus niet echt op de gaten zelf wordt belast...?

Heb zelf ook een Four-Star 60 met een OS 70II viertakt, heb deze motor recht gemonteerd en moet zeggen dat je er weinig van merkt een beetje rudder bij opstijgen is voldoende. Dit is ook mijn eerste laagdekker en moet zeggen dat erg prettig vliegt!

Nu gaat het snel... pronkstuk uit de bestelling, de 75AX... ga het ZSM inlopen en monteren!!!

OS75.JPG

Dit is het laatste... alleen de ailerons en de tank moeten nog worden gemonteerd en dan kan die op voor zn maiden!

Vraagje:
Ik kan niet solderen maar ik heb toch een poging gewaagd met dit als resultaat:

5398ail.jpg

Als ik er hard aan trek gebeurd er niets, het schijnt wel vast te zitten... Het is bedoeld om ailerons mee te besturen... kan het ik ermee doen of is het beter om een andere manier te kiezen om de ailerons aan te sturen?

Belangrijkste bij solderen, is dat je niet gaat 'plakken'. Als je er flink aan
trekt, aan de control hoorn en het stukje staal en het blijft zitten, hoef jij
niet bang te zijn dat het los gaat tijdens de vlucht hoor ;).

Tip: als je schroefdraad kunt tappen, doe dit dan. Nadeel wat jij nu hebt
is dat wanneer je je stangetjes nu op lengte maakt. Wanneer blijkt dat je
vleugel wat uit balans is en je moet bijstellen, dan kun je dat enkel nog
doen op je servohevel en dat houdt in dat je beperkt bent aan de lengte
die je maximaal kunt bijstellen.

Leuk vliegtuigje overigens. Succes met de maiden flight ;)

Is een volledig getapt draad met kwiklinks geen betere optie?

En voor de gas servo zit er een stalen draad bij met 2 stukken draadeind dat gesoldeerd moet worden maar dat is ook niet gelukt natuurlijk.. weet iemand een vervanging hiervoor? Het moet wel flexibel zijn want het moet in 2 bochten lopen... wat een gedoe zeg...

Laatst bewerkt:
Back