SiG 4 Star 60 ARF

Hee Gary ik ben benieuwd.

En van mij mag je zeker langskomen altijd weer gezellig (was een beetje bang dat je door de Grumpy & Stumpy was "weggestuurd").

Heb je nog naar de VZG gebeld?

Ik zie je zowiezo woensdag dan weer :-)

Nee ga ik morgen doen, was een beetje laat thuis...
Je kan als het goed is de maximale en gemiddelde snelheid zien. Ook de totale afstand en de hele route wat is afgelegd. Hoogste punt houdt ie niet vast... Hoop niet dat ie kapot trilt maja, zal niet zwakker zijn dan een ontvanger of wel?
Ben iig heel erg benieuwd ja..

Topsnelheid vandaag was 140 km/h rond, gemeten volgens de Garmin. Er stond weinig wind dus dat is denk ik te verwaarlozen...
Grumpy en Stumpy gooiden roet in het eten, wilde nog een paar keer proberen...
Doe de volgende keer een 14x8 erop, zit nu een 14x6 op...

140 km/u is een lekkere snelheid, heb je ook nog je track uitgelezen, ben wel benieuwd hoe je door het luchtruim gezwalkt hebt.

Wat betreft Grumpy en Stumpy zal dat wel een beetje bedaren als je je pasje hebt en dus voor hen pas echt lid bent.
Beetje jammer want op deze manier werkt het een beetje afschrikkend.

Ach en ik moet nog maar zien of ze echt die Db meter meenemen en als ze het al doen ben ik benieuwd of je echt teveel lawaai maakt.

Eigenlijk puur onzien als je ziet wat voor een herrie de Hercules maakt, denk dat die boven jouw FS60 uitkomt.

Naja, zie je woensdag weer en G & S kunnen we wel aan ;-)

Ja als ik bij mn track kijk zie ik een zwarte vlek, je kan echt zien dat ik in een bepaald gebied vlieg :-) maar als ik verder inzoom wordt het te groot voor mn beeldscherm.
De totaal afgelegde afstand na 2 vluchten van ca 10-15 min was bijna 25km.
Volgende week laat ik hem de hele tijd erin zitten...

G & S zijn idd niet zo aardig nee is een beetje kinderachtig dat ze naar dingen gaan lopen zoeken... Mja, is ook niet zo netjes tegenover andere leden die wel een stille motor hebben... Ik weet niet of ik teveel herrie maak, het is een standaard uitlaat, moet die niet aan bepaalde normen voldoen?

En moet ik mn motor opnieuw afstellen als ik die grotere prop erop zet?

Die Calmato van Wesley (zie heet ie toch?) is vet cool!! En ik kan nog wel wat van hem leren!

G & S dat gaat wel los lopen.
Standaard uitlaat moet voldoende zijn en soms kan het wel eens zijn dat je motor een tikkie anders komt te staan met een andere prop maar niet meer als normaal.

Wesley is een top vlieger, vanaf volgende week ook een BosModelAir jas member ;-)

Zie je woensdag weer :yes:

De beloofde fotos van de GPS

Die "vlek" is waar ik gevlogen heb, kan niet echt inzoomen anders zie je alleen een paar lijnen. Als ik het kabeltje heb kan ik misschien meer laten zien.
6430488e112e54f72.jpg

6430488e112e86c9a.jpg

Zou dit wel willen: Pilot View FPV 2400 First Person Video from Hobby Lobby!

Maar dan zou ik toch eerder deze nemen, kan je echt mee rondkijken door die gyroscoop: http://www.rc-tech.ch/web/index.php...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

Laatst bewerkt door een moderator:
FF snel het resultaat van vandaag...

64304890cfb187eb2.jpg

Heb de kabel geleend van Onno en dit komt eruit.. Is nu laat dus ga er nu niet mee verder...

Tijdens mijn laatste vlucht is de cockpit kap eraf gerukt... GPS was er al uit... Nieuwe kap bestellen...

Nieuwe top snelheid: 163km/u!!!

Hehehe, wat een zooitje daar :lol:

Naast de topsnelheid ben ik ook wel benieuwd of je kan uitlezen wat je overtreksnelheid is.

Hee wel leuk om een ste kijken hoe netjes circuitjes we kunnen vliegen met de Nomad of Hercules ;-)

Nou, ff bezig geweest maar is niet zo moeilijk...

Zo ziet het eruit vanaf de grond
64304892130c77c9c.jpg

Volgens GPS Track is mn geschwindigheit 268km/h... Op het apparaat zelf staat de 163 die ik hierboven zei...
64304892130cf4160.jpg

Hoogste punt 300+mtr.. Kan me ook nog herinneren wanneer ik dat precies deed... Denk dat ie nog wel hoger kan... Volgens Google Earth was het verste punt van mij vandaag 500mtr.
64304892130d4248c.jpg

De data op een rijtje
643048921321a782a.jpg

Volgende X zal ik proberen om de overtreksnelheid te meten. Het is wel vervelend dat ik steeds de kap eraf moet schroeven... Misschien dat het daardoor eraf is gewaaid?
Heeft iemand een suggestie voor mij over hoe ik de kap zo kan maken dat ie makkelijk erop en eraf kan?

PS: Onno bedankt voor de kabel!

Bertoof iemand anders, ik heb een nieuwe OS 6.5... Wat voor kist zou je mij daarvoor aanraden? Weet je nog zo een kist als de 4Star waar ik mee kan raggen en kan leren?

Is er bijv een 6.5cc model waarmee ik kan leren om zo een Alfa model Ducted fan Jet te leren vliegen? A-4 Skyhawk ducted fan electric RC jet plane from Hobby Lobby!
Of is het op een gegeven moment gewoon de stoute schoenen aantrekken en proberen..? In dat geval haal ik denk ik weer een zelfbouw Ibis voor die 6.5...

Hee Gary,

Ik zou voor die 6,5 een ragbakkie uitzoeken alla Kobra van Onno en niet zo`n "saaie" Ibis.
Dat kan jij best wel aan en dan ge je daar mee scheuren ipv met de FS60.

En ja, op den duur moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken en zo`n A-4 kopen.

Die uitlezing is goed gelukt zo heb je weer meer info, Onno neemt de zijne ook een keer mee en dan gaan we kijken hoe netjes we circuits kunnen vliegen met de Nomad of Hercules :-)

Denk niet dat ik er dinsdag ben Berto, heb vandaag die kap besteld en die wordt dinsdag verstuurd... Mja de week hierop dan maar weer...

Weet iemand een ragkist voor een 6,5cc? Zie door de bomen het bos niet meer... Moet wel een ARF zijn want ik wil snel vliegen en me qua bouwen alleen richten op de P51...

Hallo heren, ik heb ff een vraag, ik denk dat ik het wel goed heb gedaan maar toch..
Komt ie;

Ik was mn kist weer vliegklaar aan het maken (SiG 4Star met 2 servos op de rolroeren). Toen alles was aangesloten deed 1 roer het niet!! Eea nagekeken, en in het keuze menu van de zender (MX12) voor welk toestel je wilt stond "flaperon" niet geselecteerd.. Dit geselecteerd en flap uitslag op 0 gezet.. Is "flaperon" de goede instelling voor 2 servos en hoe kan het dat het er ineens niet meer op stond? Ik heb de zender vorig seizoen uitgezet en verder niets veranderd. Enige wat ik heb gedaan is een toestel toegevoegd verder niets..
Dus staan de instellingen nu goed en heeft iemand een idee hoe het kan dat het ineens niet meer goed stond..?

Hee Gary,

heb even de handleiding doorgenomen en het zou zo goed moeten zijn.
Geloof dat je ook nog Elevon mixing ervoor kan gebruiken maar dat komt op hetzlefde neer.

Weet je zeker dat alle schakelaars goed staan, zou kunnen zijn dat er een schakelaar omgezet is waardoor juist die mixer uitgeschakeld is.

Ben steeds meer blij dat Onno de MX-16 heeft gekochte toenertijd, die zender werkt net even lekkerder dan de MX-12 (maar dat zal wel komen omdat de menu opbouw hetzelfde is als mijn MC-19).

Zie je morgen met goed weer??

Hoi Gary,

flaperon is de goede instelling voor twee servo's, dus dat klopt.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je accu een keer helemaal leeg is geweest en dat ie daardoor wat instellingen is kwijtgeraakt.

Maar volgens mij behoort de zender die dan toch te onthouden ... ;)
Je zou de vraag eens kunnen stellen aan Corrien alhier op het forum, dat is de service-dienst van Graupner.

@Berto: ik heb een MX-12 en een MX-16 in gebruik. Het is (zoals met alles) even wennen, maar zo'n MX-12 programmeert echt makkelijk hoor :)
Een MX-16 trouwens ook ...

Grtz,
Menno

@Berto: ik heb een MX-12 en een MX-16 in gebruik. Het is (zoals met alles) even wennen, maar zo'n MX-12 programmeert echt makkelijk hoor
Een MX-16 trouwens ook ...
Als je een MC-19 gewend bent dan si een MX-16 een eitje terwijl ik bij de MX-12 even moet zoeken en proberen.

Komt omdat de MX-16 dezelfde menu opbouw heeft als mijn MC-19, de MX-12 wijkt hiervan af (mits ze dat ondertussen ook aangepast hebben).

Oke bedankt voor de reakties! De instelling is tenminste goed. Het kan wel kloppen dat die accu leeg is want hij stond op 9.6 toen de zender aan ging. En je zou dan denken dat die zender dan ALLE instellingen zou vergeten ipv een paar? Ik loop vanavond voor de zekerheid alles gewoon nog een keer na.

Bij goed weer ben ik er Berto!

Ik heb (weer) een vraag:

Ik heb de handleiding van de zender eens echt goed doorgelezen (nu pas..). Ik gebruikte alleen de trim, reverse en sub-trim functies en de throttle-cut maar ik kan nog veel meer met dat ding :-s
Nu wil ik weten of het dus gebruikelijk is dat ik net zoals die trim functies ook de "mix" functies moet gebruiken of vliegt iedereen puur natuur dus zonder? Is het een must om dat te gebruiken of hangt het van de kist af?

Ik zat te kijken bij de "flap function", flaps staan op 0 ivm 2 servos op de roeren maar ik zie dat je met het inschakelen van die functie ook elevator erbij kan mixen. Nu de vraag of ik dat kan gebruiken / dat het handig is voor het landen..? Ik zie het zo voor me dat ik dan gas verminder en dat ik de daalsnelheid verlaag door up-elevator te geven? Ja ik weet dat stijgen en dalen eigenlijk op de motor moet gebeuren maar doen sommige mensen dit zo of moet je dat gewoon niet doen en lekker "old school" blijven landen?

2e is het maken van bochten en de aileron-rudder mix: ik de bocht stuur ik mee met mn rudder, maakt deze functie meesturen overbodig of moet ik toch nog meesturen? In de bocht leg ik hem om zn zij, geef up-elevator en stuur mee met de rudder om de bocht vlak te houden. M.i. stuurt het rudder niet mee als ik up-elevator geeft. Hoe werkt dit in de praktijk? En doen veel mensen het of is het gewoon voorkeur gebonden?

Mee ixen van hoogteroer met flaps doe je om ongewenst gedrag te corrigeren. Oftewel wanneer bij flap gebruik je model de neus omhoog zet corrigeer je dit met een mixer die dan laag geeft. Voor het mixen van richting met rolroer, dit is erg makkelijk/prettig bij gewoon vliegen. Nadeel is dat bij de landing je deze functies graag apart wil bedienen, net zoals bij het figuren vliegen. Vooral bij grotere modellen, zoals een Big Lift, wordt dit veel gebruikt maar wel via een schakelaar aan en uit te zetten.

Back