SiG 4 Star 60 ARF

Ja, als je geen draad kunt tappen (heb je speciaal gereedschap voor
nodig), dan kun je altijd natuurlijk getapt draad kopen ;)

Het maakt niet zoveel uit of je metalen of plastic hevels gebruikt op de
roeren, maar op gas zou ik in ieder geval plastic gebruiken. Daarmee voor
kom je dat je storingen gaat krijgen (metaal op metaal is storings
gevoelig).

Wat betreft de stuurstang zelf naar je gas toe;

Je hebt 2 soorten stuurstangen (voor zover mij bekend, kan alleen even
niet op de naam komen.. ), een rode en een blauwe.
Let wel, dit is de buitenmantel. De binnenmantel is geel. De rode is wat
soepeler en daardoor in bochten te wringen.
Hoop dat je er wat aan hebt?

Leuk he, dat modelbouwen :) Wacht maar tot je ermee gaat vliegen straks :) Is het je eerste laagdekker?
 
Ja dat zijn dit Sullivan pushrods... die had ik nog wel liggen maar die zijn te groot voor het gat waar de buis doorheen moet. De gaten uitboren heeft geen zin omdat 1 gaat op een plaats zit waar ik nooit uit kan boren...

Ik zat te denken aan dit Sullivan Pushrod Connector 2-56/4-40 of Great Planes Screw-Lock Connector (2) icm de staaldraad, die laat ik erdoorheen lopen en zet het vast met de schroef... Welke is beter? Die met de moer (waar uiteindelijk ook Lock-Tide op gaat) of de andere met het klemmetje?
 
Ja dat zijn dit Sullivan pushrods... die had ik nog wel liggen maar die zijn te groot voor het gat waar de buis doorheen moet. De gaten uitboren heeft geen zin omdat 1 gaat op een plaats zit waar ik nooit uit kan boren...

Dat is mij nog nooit overkomen dat ik een gaatje niet groter kreeg in hout .

En bij het solderen minder tin gebruiken .
Tin moet alleen tussen de delen , dus alles wat je aan tin ziet is al teveel en teveel brengt geen sterkte . ;)

Mvg Johan
 
Je kan ook S39 gaan gebruiken. Dat staat garant voor een strakke nette verbinding. S39 aan bijde delen smeren met een borsteltje en daarna vertinnen. Komt nooit meer los. Wel opletten met S39. Het is een zuur die aanvreet. Dus na het solderen met S39 even afspoelen met wat water. Ook S39 NOOIT gebruiken voor electrotoestanden.

Stevo
 
Je kan ook S39 gaan gebruiken. Dat staat garant voor een strakke nette verbinding. S39 aan bijde delen smeren met een borsteltje en daarna vertinnen. Komt nooit meer los. Wel opletten met S39. Het is een zuur die aanvreet. Dus na het solderen met S39 even afspoelen met wat water. Ook S39 NOOIT gebruiken voor electrotoestanden.

Stevo

Helemaal geen S39 gebruiken .

Je kan alles met gewone tin solderen met harzkern .

Delen schoon maken met fijn schuurlinnen of scots brite .
En bij kwiklinks met een 60-100 w bout .

Mvg Johan
 
Ik heb een 40 watt bout... :-(
Bij het solderen heb ik de delen inderdaad even opgeschuurd en ingesmeerd met het rode soldeerspul (S39? ik moet vanavond even kijken)... de delen begonnen tot mijn verbazing ineens te schuimen!!!
Ik denk dat het wel goed vast zit maar ik durf het er gewoon niet mee, ik wil niet met het idee zitten van "had ik maar"...
 
S39 werkt anders prima hiervoor hoor Johan, beter dan soldeer met harskern. Beiden werken.

Ik gebruik een keukenbrandertje van de blokker, S39 en gewone ouderwetse tin voor dit soort dingen. Waar je vooral op moet letten is dat je niet je soldeer smelt met de vlam, maar dat het smelt door de warmte van het materiaal. Eens oldeertbout werkt ook, maar gewoon minder prettig. Voor iets van 14,95 koop je bij de blokker een 'creme brulee' brandertje wat gewoon een soldeerbrandertje is.

Kleine miereneukerigheid nog.. draad op een stang, snijdt je. Tappen is als je een draad in een gat maakt ;)

Het gereedschap om draad te snijden koop je overigens voor weinig bij de Praxis/Gamma/etc. Is gewoon handig om te hebben als je deze hobby hebt..
 
Helemaal geen S39 gebruiken .

Zoals Hezik al aanhaalde zou ik het wel doen, zeker als Gary niet zeker is als zijn verbinding goed gesoldeerd is.

Met S39 nooit geen problemen gehad en ik had dan ook iedere keer een starre nette verbinding met dat spul.

Ik vind jou verder een toffe kerel Johan en dat meen ik maar ik heb een hekel aan iemand die zegt iets niet te doen zonder te zeggen waarom, snap je:D

Stevo
 
Heren, bedankt voor alle advies en medeleven! Dit gaat het worden:


Een rode Sullivankabel die ik nog over had... moest de gaten wel een tijdje uitvijlen maar uiteindelijk is het gelukt...

6430480f76d074c8c.jpg



De carborateur zit een stuk hoger dan de uitgang van de benzine tank.. denk dat iedereen de montageplaatjes hiervan wel kent: de carb moet op gelijke hoogte met de "fuel pick-up" zijn... weet niet of het op deze plaatjes goed te zien is maar het zit dus absoluut NIET op dezelfde hoogte... Om de motor omgekeerd te plaatsen moet ik de onderkant van de voorkant slopen maar denk niet dat dat een goed idee is... Mja iemand anders hier had ook een 4 Star en die heeft volgens mij ook gewoon zo gevlogen... hoop niet dat het problemen geeft...

6430480f76d048568.jpg

6430480f76d01be1d.jpg



En de uitlaat past niet maar dat is niet zo een probleem....

6430480f76ee01942.jpg



Zit voorlopig goed in de M4 inbus met "rubber" moertjes...
Supergoedkoop bij RVS Paleis.nl - RVS WOONACCESSOIRES - RVS BEVESTIGINGSMATERIAAL uit voorraad leverbaar.

6430480f76ee2e873.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rubber moertjes is nieuw voor mij, je bedoelt vast borgmoeren die borgen dmv een plastic ring.


En die tank / carburateur verschil is no problemo :-)
 
En is het een probleem als ik alle gaten voor de bevestiging van de motor 5mm maak ipv 4mm..? Het zijn M4 schroeven en ik heb die gaten precies in het midden van de motorbok gemaakt... ik vind dat de motor nu iets teveel "geklemd" zit... denk zowiezo dat deze motorbok net iets te klein is voor deze motor...
 
Mijn inziens kan je motor niet star genoeg zitten. Als je de gaten iets groter maakt, en je draait de moeren strak vast, zit de motor net zo vast. Kans heb je wel dat als de moeren wat losser raken (naar mate de tijd verstrekt) de motor wat meer speling krijgt.. Ik zou het dus lekker strak laten zitten zoals je nu al hebt zitten.

En die uitlaat, die klemd een beetje tegen het hout? Waarom snijd je niet een stukje van het hout weg en beplak je dat af met folie? Als de uitlaat leunt op het houtwerk, heb je kans dat het hout wat breekt bij een neus standje.
 
De uitlaat komt idd tegen het hout aan maar dat is al verholpen, heb wat eraf gehaald...
De motor ligt net niet helemaal vlak op de bok, weet niet hoe dat komt, misschien omdat niet alle gaten kaarsrecht zijn geboord... toen ik het aan het passen was was het gewoon goed maar nu scheelt het 1mm of minder...
 
S39 werkt anders prima hiervoor hoor Johan, beter dan soldeer met harskern. Beiden werken.

Ik gebruik een keukenbrandertje van de blokker, S39 en gewone ouderwetse tin voor dit soort dingen. Waar je vooral op moet letten is dat je niet je soldeer smelt met de vlam, maar dat het smelt door de warmte van het materiaal. Eens oldeertbout werkt ook, maar gewoon minder prettig. Voor iets van 14,95 koop je bij de blokker een 'creme brulee' brandertje wat gewoon een soldeerbrandertje is.

Kleine miereneukerigheid nog.. draad op een stang, snijdt je. Tappen is als je een draad in een gat maakt ;)

Het gereedschap om draad te snijden koop je overigens voor weinig bij de Praxis/Gamma/etc. Is gewoon handig om te hebben als je deze hobby hebt..


Ik denk dat Johan doelt op de giftige eigenschappen van s39, op mijn school mag ik het in mijn lessen niet meer gebruiken van de Arbo......
 
Epoxy ook niet.. nitromethaan en methanol zijn ook al geen geliefde vloeistoffen.. de dampen van CA zou ik ook niet te lang inademen.. ;)

Onze hobby zit vol 'nare stoffen'. Zolang je ze met gezond verstand gebruikt voor datgene waar het voor bedoeld is, zie ik het probleem niet..
 
Zoals Hezik al aanhaalde zou ik het wel doen, zeker als Gary niet zeker is als zijn verbinding goed gesoldeerd is.

Met S39 nooit geen problemen gehad en ik had dan ook iedere keer een starre nette verbinding met dat spul.

Ik vind jou verder een toffe kerel Johan en dat meen ik maar ik heb een hekel aan iemand die zegt iets niet te doen zonder te zeggen waarom, snap je:D

Stevo

S39 is een zuur wat alles kapot vreet .

En het is nergens voor nodig . ;)

Door soldeer met harskern is het ook gewoon te solderen , je moet het gewoon effe schoon maken met een schuurpapiertje . :D

Lukt het niet klopt je temperatuur niet , maar dan zou het met S39 ook niet goed gesoldeert zijn .

En solderen met tin doe ik nooit met een brander , die gebruik Ik voor het hardsolderen .

Mvg Johan
 
Heren bedankt voor het advies, solderen is niet gelukt en ik heb het zo opgelost:

Het is een 2-56 stang (geen idee wat het in mm is) terwijl er een 4-40 stang erbij zat... mja denk (hoop) dat hij het houdt! Als de aileron wordt bewogen buigt de stang 2 mm ofzo... hoop niet dat ik last van metaalmoeheid krijg :-(
64304812393776a1f.jpg


Aansturing van de motor gaat zo gebeuren... Hij loopt niet echt in een min of meer rechte lijn naar de hevel maja kijk het zo aan...
643048123937d76b6.jpg


Slordig gedaan en geprobeerd te camoufleren...
643048123937a296b.jpg


Deze is toch iets groter, zwaarder en sneller...
64304812394bde744.jpg


Alles zit op zn plek en is bevestigt, hij moet nu startklaar worden gemaakt... lock-tide smeren, wat spons om de tank te fixeren, uitslagen van de roeren instellen, de 2 aileronservos mixen (heb ik nog nooit gedaan maar staat wel in de handleiding hoe het moet) en uitzoeken hoe ik die als flaps in kan stellen...

Geplande maiden: 4 mei...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog ter info, Formido heeft 2mm draadsnijders in zijn assortiment. Dat werkt prima als je een stuurstang op de de goede lengte moet maken zonder solderen.
Gewoon op lengte knippen, draad snijden, klaar.

Stuurstangen die 2mm buigen als ze bewegen zou ik even verbeteren. Het verhoogt waarschijnlijk het stroomverbruik van je servo enorm. Ik zie op die foto van je aileron aanstruring dat je op die stuurstang 2 kwiklinks hebt zitten, maar geen M2 moertje. In dit geval is 1 M2 moertje nodig om te zorgen dat de stuurstang niet kan verdraaien tijdens het vliegen. De lengte wordt daar niet anders van, maar hij kan wel uit een kwiklink lopen of de boel blokkeren door tegen de roerhevel aan te duwen. Het stukje draad op de foto is namelijk vrij lang en zit al dicht in de buurt van de roerhevel.
Als je hier locktite op doet, zou je 1 kant kunnen borgen, dan kun je nog wel afstellen.
Suc6 met de maiden
 
De maat van die stangen is 2-56 weet niet hoeveel mm dat is, denk iets minder dan 2... maar dat is toch wel voldoende? Heb ook 4-40 draad, dat is de dikte die er origineel ook bij zat maar dat is volledig schroefdraad... wat is beter volgens jou? Doe zowiezo lock tide op de stangen...
Heb geprobeerd om de ailerons te mixen maar tot nu toe met weinig succes...
Zo lekker voetballen en zie vanavond wel weer verder...
 
Back
Top