Sig Riser 100.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 9 mei 2021.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    174935467.jpeg
    Dit is 6.5 denk ik. 7 mm is te groot, bij 6mm druk ik em iets ovaal.

    Dit band word gebruikt voor sporten. Rekt enorm uit!
    Je moet er inderdaad een dunne lichte lijn aan doen Spears en Jackson metselkoord www.regts.nl/metselkoord-spear-en-jackson-nylon-mix-van-oranje-geel-klos-50-meter bijvoorbeeld is dun gevlochten draad.

    1895014523.jpeg
    Ik denk niet dat je een zwaardere moet hebben. Die is nog dikker. Dit is de dunste elastiek.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Misschien bij de natuur kleur latex wat opletten met UV, dat zak de veroudering versnallen.
    De carbon in de zwarte rubbers heeft volgens mij ook een taak de UV bestendigheid te verhogen.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hobbyking heeft de rode bungee slang niet meer, alleen een setje light:
    https://hobbyking.com/nl_nl/lightwe...D=85304&indexName=hbk_live_products_analytics
    Zoals wel vaker, een stuitend gebrek aan informatie betreffende de lengte en dikte van de slang, en andere dingen in de set die ik niet nodig heb.

    Een stuk van 20 meter 6 x 3mm bij Ali kost iets van €28,00 maar daar wordt Paypal geweigerd, problemen met Klarna, wat dat dan ook mag zijn...

    Groeten, Jan.
     
    Terence vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En de Amazon link die ik neergezet heb, dat is goedkoper dan Ali.

    GJ
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik shop meer in de industrie dan bij de modelbouwhandel.
    Mijn linkjes leveren ook aan de particulier.

    In NL zoek je dan op het trefwoord trapezekoord even een linkje naar een winkeltje https://www.afdekzeilwinkel.nl/toebehoren/elastische-producten

    Heb ik ook even gedaan, gewoon een greep uit hun assortiment.
    https://www.technirub.nl/siliconen-...=2-5&diameter_d_num=0-6&product_list_dir=desc
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je bij zo'n industriele partij gaat bestellen (prima idee, en laat weten wanneer het lukt!!) dan wel even proberen
    met ze te bellen om naar de eigenschappen te vragen. Er zit erg veel verschil in de rek van verschillende slangen.
    Ik heb "vroeguh" een slang besteld via mijn scheikunde leraar, en toen zagen we enorme verschillen tussen de types in maximale rek.
    Je moet waarschijnlijk de meest soepele slang hebben die je vinden kunt.

    Een goede slang voor je hoogstart moet ten minste zo'n 300-400% van zijn lengte kunnen bereiken zonder stuk te gaan.
    Veel soorten elastiek gaan al eerder "op slot" - de benodigde kracht neemt dan opeens veel harder toe.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Dat is voor 10 meter, en ik weet niet of er bij Amazon nog verzendkosten bij komen.
    Ik heb net 20 meter besteld voor €23,04 inclusief verzending:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005001779850346.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5b034c4d6ubrew

    Het duurt even, maar we gaan het zien...

    Ik heb nog een rolletje gevlochten vislijn met 35 Kg breeksterkte liggen, dus ik prepareer vast de dingen die ik bij de hand heb.

    Groeten, Jan.
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Die ik aanraadde zit zeker 4x rek op. Ik heb er een kistje mee gelanceerd, gaat prima!
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vergeet niet het parachuutje voor aan het eind want anders ben je dagen bezig de lijn uit de knoop te halen.

    GJ
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij beide firma's ben ik al geslaagd voor het bestelproces en zij voor de levering.
    Bij Technirub bestel ik in hoofdzaak O-ringetjes, om de propjes van de kleine modelvliegtuigjes op het motortje te elastieken, een beetje materiaalkennis is dan wel handig.
    Van alle rubbersoorten die ze aanbieden, kies ik voor deze specifieke toepassing 70 Shore EPDM afmetingen is afhankelijk van de propmaat en natuurlijk het prijsje.
    Het wordt niet gebruikt als afdichting, dus de maat is vaak zo ongeveer.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Zoiets?
    Chute 01.JPG
    Ik heb nog zakken vol spinakerdoek, dus een malletje maken, uitsnijden en in elkaar stikken was weer goed voor een paar uurtjes huisvlijt.

    Chute 02.JPG
    De lus bovenop komt als eerste aan de haak, daarachter de sleeplijn, met een sleeve over de 0,8 mm polyester vislijn. In de sleeve een lus waar de zes lijntjes van de parachute aan zitten, die lus komt achter de lus aan de haak.
    Op die manier hangt de parachute met de dichte zijde in de vliegrichting en remt het minimaal bij het omhoog trekken.
    Chute 03.JPG

    Groeten, Jan.
     
  12. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    En remt het niet bij het inhalen/dalen.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Normaal gesproken zit er een sleutelring in het midden van de parachute.
    Die komt op de sleephaak.
    De lijn komt dan aan de onderkant van de parachute.
    Zodra de lijn gaat trekken trekt de parachute zichzelf dicht en als ie loskomt klapt ie meteen open.


    graupner-fallschirm-fuer-hochstart.jpg
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Grappig, nooit bij stilgestaan. Mijn parachuutje trekt gewoon aan de spinnakerstof, houdt tot nu toe altijd nog :) Maar ik zal die "dubbeltruuk" eens uitproberen, als dat minder weerstand geeft bij de start is het vast de moeite waard.
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dus in principe trekt de zwever aan de parachute?
    Die zit tussen de lijn dan?
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Yep.
    Als je de foto van GJVO bekijkt, dan komt de lijn aan de ring aan de linkerzijde en de zwever aan de rechter ring.

    Het is de bedoeling, dat mijn parachute met de lus aan de bovenzijde aan de zwever komt, met de tweede lus, met de lijn er aan (en natuurlijk de zes lijntjes van de parachute) daar achter.

    De parachute kan op deze manier niet openvouwen als de zwever aan de lijn de lucht in getrokken wordt.

    Groeten, Jan.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  18. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    goede. men kan zo ook losse parachuutjes droppen, wel gedaan vroeger voor wat vertier op het veld. zoals van die dagen met veel startjes en weinig "stijgen"
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Goed, de Ø6 mm latex slang is binnen en het mooie weer is voorlopig op, dus ik kan de boel eens gaan koppelen tot een hoogstartlijn; 20 meter rubber en diverse lengtes startlijn van 0,8 mm met parachute.
    Ik heb hier een uitgebreid artikel over gelezen, maar kan dat niet meer vinden, geen linkje opgeslagen, dom, dom, dom.
    Wie weet waar ik dat kan vinden?

    Groeten, Jan.
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb helaas geen link naar het betreffende artikel voor je .

    Wat zoek je? Hoe ze te koppelen of iets anders? Je moet een oogje aan beide einden van het rubber zien te maken
    zonder deze te beschadigen. Dat kan bijvoorbeeld door een "plug" van hout of metaal in de slang te duwen en met tie-raps vast te zetten.
    Aan het oog knoop je de lijn, en aan de andere zijde een ring oid die om aan je grondplug gaat.

    Aan het einde van de lijn maak ik een lusje waar ik de parachuut aan koppel.
     

Deel Deze Pagina