Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Uit mijn J.W. Roest collectie

Snuffelaar
snuffelaar_kleiboer-mestrom_1946.jpg

Diana
Die heeft wel flink bij de vorige gespiekt :).

diana_selen_1947.jpg

WB 26 Boeker
wb26_boeker.jpg

Sirocco

sirocco_vh82_vanhattum.jpg

Century

century_vh100_vanhattum_1946.jpg

Leuk spul Arthur en met namen de Sirocco is erg leuk, zijn wel weer wat complexer dan bijv een Aiglet.

Even kijken hoe het gaat uitkomen en ja ziet er bruikbaar uit.

IMG_0552.JPG
IMG_0553.JPG

Weet het even niet meer, was van plan de Aiglet te bouwen maar met dat geklets over een single channel zender komt de Topsy ook weer boven drijven.
En dan ook nog een leuke video tegen komen van Towline gliders wordt het nog moeilijker want ook dat is leuk.

Ja, dat interpreteer je verkeerd.
3 functies: Richting, Kick up Hoogte en 4 standen throttle.
Zozo, dat is inderdaad een stuk uitgebreider dan waar ik aan dacht. Nooit geweten dat die systemen zo uitgebreid waren. Voor mij voorlopig even een brug te ver. Mijn Tomboy met rudder en elevator heb ik veel plezier aan. Single channel lijkt me ook interessant. Ook de Free Flight modelletjes van WSAT bezorgen me veel lol. Maar om me een slag in rondte te klikken op 1 knopje... die charme moet ik waarschijnlijk nog ontdekken :)

Maar om me een slag in rondte te klikken op 1 knopje... die charme moet ik waarschijnlijk nog ontdekken :)
Hoe had je gedacht dat te ontdekken?:rolleyes:
Van "een slag in rondte klikken" is echt geen sprake, hoor. :koud:
Het meest gebruik je het rudder, daarna -af en toe-de throttle en, als het goed is, kick up alleen bij het afvangen voor de landing...
Hoewel je met zo'n systeem verrassend precies kunt sturen (https://www.modelbouwforum.nl/threads/rb-stunt-met-alleen-richting.270936/), gebruik je het meestal, net als de voorbeelden uit de jaren '50 en '60, om een model bij je in de buurt te houden en, als het mee zit, een paar meter bij je vandaan te landen.

• Like
Reactions: jef
Zijn leuke modellen en moet bekennen dat ik NL ontwerpen ook wel leuk vind, maar voor nu even nog niet heb al de Radio Pancho, misschien later de Mentor 2
Maar eeeeh durf het bijna niet te vragen maar doe het toch , welk model ga jij bouwen want hoop wel dat je mee gaat doen.
Ja, eeeh, vragen staat immers vrij.........
Toch even voor de helderheid terug naar de basis: A1 met enkel "rudder" was de opzet, zie de titel van het draadje.
Dus zweefmodel heeft een totale vleugeloppervlakte van maximaal 18dm2, en een minimum gewicht van 216 gram.
Gezien de uitdaging voor het "no drone-certificaat" vliegen een maximaal gewicht van 250 gram.
Besturing alléén met richtingsroer (eventueel per vlucht eenmalige de "emergency escape" bediening van de DT ?).
Maar terugkomend op de vraag, onderstaand achter de oude Menuk 3 de thans lopende projecten:
rechts het model van de Tandem Tutor in de beschildering zoals uit te gaan voeren op de full-size,
de Kraft replica (!) met daarachter de Hi-Fly (Graupner) welke z'n volledige Dr.Oetker behandeling nog moet ondergaan.................

Projecten 12-2021.jpg

Laatst bewerkt:
Back