[Slopium] Een DIY ultra-light VTPR kist

Op de yahoo foamcutters group vond ik vele mogelijke oorzaken van waves / ripples. Maar deze opmerking van Anker deed bij mij een lichtje branden:
1045066-Light-Bulb-Character-Holding-A-Finger-Up.jpg


I discovered that my method for cutting the lower spar cap cutouts
doesn't work well with Tungsten wire. The loose foam caused by the
cutting falls on the wire and cools it enough to cause waves for a short
distance before the wire heats up enough to cut properly.

Mijn problemen met waves zijn begonnen nadat ik boeken op het schuimblok heb gelegd! Het zou best eens kunnen dat de draad gewoon ruimte tekort heeft, omdat mijn boeken steeds proberen de ontstane kerf dicht te drukken!

De waves zitten ook niet over het gehele oppervlak, maar ontstaan daar, waar de druk door de boeken het grootst is. Toch maar weer eens zonder boeken proberen dus.

Verder ben ik er achter gekomen dat een geringe stroomverhoging grote gevolgen heeft voor de kerfdiameter.

12,5VAC - 0,5A - F70: kerf 0,4mm
18VAC - 0,55A - F70: kerf 0,9mm

12,5VAC - 0,5A - F42: kerf 0,8mm
18VAC - 0,55A - F42: kerf 1,45mm

Die 1,45 is te groot. Eigenlijk zou de kerf niet groter dan max 0,5mm mogen zijn, maar dat is met deze vleugelverhouding (wortelkoorde/tipkoorde) waarschijnlijk niet mogelijk.

Ik hou voorlopig toch weer even vast aan de eerder beproefde 12,5 VAC en 0,5A.
 
Afgegeven energie gaat omhoog met het kwadraat van de stroom. 0,55A ipv. 0,5A is 10% meer stroom, maar dus 21% meer warmte. Bij dezelfde snijsnelheid ...

Dirk
 
Status report:

Ik heb een test gedaan zonder boeken op het schuim: drama.

Nu is het zaak om dingen uit te sluiten. Ik ben begonnen met de snijdraadspanning. Deze is slecht te beheersen met deze zeer dunne draad. Ik heb de boog nu aan 1 zijde voorzien van een omloopwieltje, en heb een trekveer aan de draad bevestigd. Middels een paar trektesten heb ik bepaald wat de maximale lengte van de uitgetrokken veer mag zijn, en op de boog span ik de draad op totdat deze net onder deze waarde zit. Zo is de draad altijd op de juiste spanning.

Ik wilde vanavond het resultaat testen, maar kom er net achter dat 1 van de motoren dienst weigert. (:evil::evil::evil:).

Weerstand van de motor was goed, alle ledjes op de pcb branden gewoon, maar geen voltage op de motor. Daarop heb ik twee driver chips omgewisseld, en jawel, nu deed de andere motor niets meer.

Zojuist dus maar twee nieuwe driver chips besteld in de USA...
 
Bij voorkeur nooit de motoren loskoppelen. En als het toch moet: 200% zeker weten dat de spanning er volledig af is. Dat betekent dus ook: alle restcapaciteit in evt. afvlakcondensatoren van het gelijkricht deel moeten weg zijn. dat kan zomaar een paar minuten duren, voordat dat weg is.

Daarom heb ik een ledje ingebouwd. Zolang die brand (ook al is het nog maar heeeeel zwak), NIET ontkoppelen!
Als je het wel doet kan er een (zeer korte) tegengestelde piekspanning ontstaan die je driver-chips vermoord ...

Dirk.
 
Goede tip, maar de motoren zijn niet losgekoppeld. Het doormeten kan gewoon als ze op de PCB gemonteerd zitten.

Wel kreeg ik gisteren een schok via de metalen behuizing. Waarschijnlijk is dat de oorzaak geweest. De behuizing moet dus even op een aardedraad aangesloten worden om dit soort perikelen te voorkomen.
 
Deze week kwamen de nieuwe driver chips binnen. De behuizing is nu netjes aan de aarde verbonden, en de nieuwe chip deed het prima. Er is nu ook een reserve chip, voor het geval dat. Tevens is de koeling van de chips nu beter.

In de tussentijd is de boog verbouwd. Deze hing voorheen aan de snijdraad te bungelen, wat veel onrust in de draad kon veroorzaken. Gezien de problemen met de ribbels, leek het me beter om de boog direct aan de booguiteinden op te hangen.

Een andere wijziging is de plek waar de krokodillenklemmen vastzitten. Eerst zaten die naast het schuimblok op de snijdraad geklemd, maar ik heb ze nu op vaste delen van de boog gezet. Ook hiermee hoop ik op rust in de draad.

Tijdens het opspannen van de draad is deze zo'n drie keer gebroken. De draad is zo ontzettend fragiel en breekbaar, dat ik nieuwe draad in Canada heb bestelt. Met 0,15mm dikte, en een ander materiaal (NiCr) hoop ik op een betere handelbaarheid, goed snijresultaat zonder ribbels, bij lage snelheid en toch een kleine kerf.

Ik ga straks toch even testen of het nu mogelijk is een set vleugels te snijden. Als deze test opnieuw mislukt, ben ik echt helemaal klaar met deze snijdraad in combinatie met XPS, en stap ik voor de gein eens over op styro.

Vincent
 
Nav. mijn ribbels had ik ook nog eens naar de trekspanning op mijn snijdraad gekeken. Ik had aan die Tungsten-draad (0,18 mm) een gewicht van 670 gr hangen om hem strak te krijgen.
Een advies was: draad strakker (advies van Anker heb jij vast ook wel gelezen).

Ik heb een stukkie draad gepakt, ergens aan opgehangen, onderaan aan emmertje met lood erin, stroom erop (2,7 A, daar snij ik ook mee). Bij 3,1 kg(!!) waren mijn gewichtjes op en brak hij nog niet. Pas toen hij 3,1 A stroom kreeg en roodgloeiend werd, brak de draad.

Ik heb toen besloten het gewicht fors te vergroten. het is uiteindelijk 1,6 kg geworden. Dat zou nog ver van de breekgrens af moeten zitten, maar de draad een enorm stuk strakker spannen.

Ik heb geen ribbels meer gehad ....

Dirk.
 
Een iets hogere trekspanning, en 10% hogere amps (0,55A), en het resultaat is ineens uitstekend! Maten kloppen, zonder dat er verschaalt hoeft te worden. Kerftoename viel mee. Deze is 0,6mm voor F70, en 1,05mm voor F42.

DSC00497.jpg


DSC00499.jpg


DSC00503.jpg


DSC00504.jpg


DSC00506.jpg


DSC00509.jpg


Tevens is er een babyboogje gemaakt, om de rompdelen te gaan snijden:
DSC00511.jpg
 
Laatst bewerkt:
Van 't weekend heb ik de romp gesneden!

DSCN6090.jpg


DSCN6094.jpg


DSCN6095.jpg


DSCN6099.jpg


DSCN6100.jpg


DSCN6101.jpg


Begin er steeds meer lol van te hebben! Afgezien van een paar kleine kinderziektes, ging dit eigenlijk heel erg goed.

- Sommige segmenten zijn behoorlijk taps. De snijboog staat in het meest extreme geval 45° gekanteld. Het zwaartepunt van de snijboog komt dan buiten de ophangpunten, waardoor de ophangdraden los laten. Dit is opgelost door bij dit soort extreme hoeken even een stuk lood aan de ophangpunten te hangen. Uitstekende oplossing.

- Bij 1 blok zat aan de onderzijde de kerf aan de verkeerde kant. In Excel de kerf als -1mm opgegeven, en opgelost!

Het zeskantige neusje was ook erg goed gelukt.

Nu de romp in elkaar lijmen! De beide boven- en onderhelften blijven nog even los van elkaar tbv de inbouw van de RC spullen.
 
Hoi Vincent,

Buitengewoon fraai!
Zie ik het goed : is het dunste deel van de staart niet meer hol?
Zie ik het goed 2: blok niet met gewichten, maar met dubbelzijdige tape gefixeerd?
En ik ben erg benieuwd hoe je die zeskant neus hebt gesneden.

N.B.
Weet jij met hoeveel mm/s jij snijdt, en wat is de wanddikte van je romp?

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Dirk,

De romp heeft een wanddikte van 10mm. De romp wordt aan de achterzijde zo dun, dat hol snijden geen zin meer heeft. Volgens mij is dit een mooi licht, maar toch stabiel rompje!

Ik snij de rompsegmenten met 70mm/min, met de Tungsten 0,08mm draad op 0,4A bij een draadlengte van 223mm.

Normaal gesproken wordt er eerst keurig een blok op maat gesneden (F200 mm/min, lekker rap), waar ik vervolgens een gewicht op leg. Het blok op de foto was echter een reststuk die ik zo kon gebruiken. De ribbel bovenop maakt het lastig er iets op te leggen, dus heb ik HEMA tapijttape gebruikt om het blok goed te fixeren. Het is belangrijk dat het blok goed blijft staan, want ik moet er vier keer doorheen!

Voor de neus zijn de benodigde coördinaten uit Rhino gehaald. Drie lijnen waren voldoende: x-as, y-as en een lijn onder 60° tov de Y-as.
De coördinaten laad ik in mijn excel sheet, en ik voer direct de G-code uit.
Eerst zijn de x en y-as over het blokje gegaan. Daarna heb ik het neusje 60° gedraaid, en de bijbehorende lijn gesneden. Daarna het neusje nog een keer de andere kant op 60° draaien, snijden, en klaar! Al met al, inclusief computerwerk was het een uurtje werk.

Nu maar hopen dat het ook past...

Vincent

Hoi Vincent,

N.B.
Weet jij met hoeveel mm/s jij snijdt, en wat is de wanddikte van je romp?

Dirk.
 
Cockpit snijden:

DSCN6106.jpg


DSCN6108.jpg


DSCN6110.jpg


Wortel wordt aangepast aan de rompvorm:

DSCN6111.jpg


DSCN6113.jpg


Tip afronden:

DSCN6115.jpg


Nieuwe beugel gemaakt (350mm)

DSCN6117.jpg


Stabs:

DSCN6119.jpg


DSCN6120.jpg


Nu alleen de staart nog...
 
Leuk hè, al die details zo kunnen snijden ...
Had ik ook. Alleen denk ik dat je met het in vorm schuren van de tip sneller was geweest dan tekenen, opstellen, snijden.
Maar ... dit is veel leuker! :D

Ik meen wel te zien dat jouw software een truukje kan, wat de mijne niet kan. Jij kunt een open traject snijden. Dat kan ik (mijn software) niet.

Ik vind het ook weer erg boeiend en leerzaam om jouw plaatjes te zien. Als ik kijk naar al jouw rompdeeltjes achter elkaar, dan zie ik dat het eind van nummer-x lang niet altijd exact aansluit op het begin van nummer-x+1. Dat herken ik ook. Kennelijk is dat soort precisie erg lastig te realiseren.
Mogelijk streef ik een te hoge precisie na (zit wel een beetje in mijn aard :rolleyes:).

Gr. Dirk.
 
Ben een paar daagjes in het buitenland geweest. Vanavond zijn de templates voor de cutouts van de vleugel getest op een paar afgekeurde vleugels. (wist dat die toch een keer van pas zouden komen...)

DSCN6122.jpg


DSCN6123.jpg


DSCN6124.jpg


DSCN6125.jpg
 
Back
Top