Smit Frankrijk

Hallo Minizotje,

Het zeil heb ik gemaakt van oude vliegerstof wat ik nog had liggen. In drie delen geknipt en de naden vastgelijmd met loctite zodat er een hoes ontstaat. Later geverfd met mat blauw en toen er gaatjes in gesmolten met een naald. De gaatjes aansluitend zilver geverfd met een klein penseeltje zodat het net lijkt op de ringen waar je het zeil mee vastzet.

Groeten,
Peter

Hallo allemaal,

Nu ik zo beetje klaar met de romp en het dek, ben ik begonnen met het relingwerk te solderen. De kleine kist tussen de schoorstenen heb ik zo gemaakt dattie open kan. Zal het wel nooit gebruiken want zoveel kan ik er niet in kwijt.

Groeten,
Peter:p

full

hallo peter
je maakt PRACHTIG WERK, en in dat kistje zou je later je ontvangerschakelaar kunnen inbouwen misschien een idee.

m vr gr jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Het is een goed idee om daar een schakelaar te plaatsen maar volgens mij zit er op mijn ontvanger geen schakelaar. Adviseer je trouwens om een schakelaar tussen je ontvanger te zetten en wat is daar het nut van? Op het elektronisch gebied ben ik nl niet zo thuis.

Groeten,
Peter

Bij de meeste ontvangers wordt "nieuw" een snoertje mee geleverd voor de aansluiting van een accu aan de ontvanger.
In dit snoertje is als het goed is een schakelaar opgenomen.
Met dit schakelaartje kun je dan je je schip uit zetten als je stopt met varen.
Juiste volgorde met uitzetten: ontvanger uit dan zender uit.
Bij aanzetten: zender aan dan ontvanger aan.

Als je regelaars met een BEC functie gebruikt zul je het anders op moeten lossen, omdat je dan geen aparte ontvanger accu hebt die je uit kunt zetten met het schakelaartje.
Je zult dan of handmatig je accu's los moeten nemen, of je moet een "zware" schakelaar nemen om de complete voedingsspanning af te schakelen.
Inplaats van de zware schakelaar kun je ook nog een zwaar relais nemen wat je vervolgens met een klein schakelaartje (makkelijker weg te werken) aanstuurt.
Als je geen schakelaars op je boot wilt hebben kun je ook nog met een zgn Reed contact werken.
Door een magneet op een bepaalde plaats langs je schip te halen kun je je schip aan-, of uit zetten.
Lex Verkuil (in de duikbotenhoek) heeft hiervoor een printje gemaakt wat bij hem te koop is.

Hallo Adam,

Bedankt voor de uitleg. Als je zo'n batterijpack gebruikt voor je ontvanger dan moet je dan de bec-spanning van je regelaars uitschakelen? Ik heb nl. een aantal jaren geleden bij een regelaar kortsluiting veroorzaakt omdat ik een tweede regelaar erbij zette voor een boegschroef. In de winkel hebben ze toen één draadje doorgeknipt van de bec-spanning.

Groeten,
Peter

Als je zo'n batterijpack gebruikt voor je ontvanger dan moet je dan de bec-spanning van je regelaars uitschakelen?
Je moet dan inderdaad de rode draad los halen.
Doorknippen is wat drastisch, vaak kun je het pooltje uit het stekkertje halen.

Hallo Adam,

Bedankt voor het advies, ik zal in de toekomst meer advies nodig hebben als ik het elektronische gedeelte ga inbouwen mbt de regelaars en switchschakelaars. Maarja zover ben ik nog niet.

Groeten,
Peter

pic0167sa3.jpg

hallo peter en dan moet je snel kijken want de ,,DEEN,,
ligt voor de verkoop.samen met de sm. portugal.

m vr gr jan

De Denemarken is weer terug in de vaart bij Smit voorlopig.
Dit als "reserve" boot van de smit haven vloot.
hoelang dit gaat duren weet ik helaas niet.
Is ze niet nodig ligt ze in de waalhaven aan het steiger.

@peter

de Frankrijk word echt heel erg mooi zeg.
ben bang dat mijn Frankrijk neit meer langzij mag komen straks hahaha

MVG Maurice

Hé Maurice,

Waarom zou jouw Frankrijk niet langszij mogen komen, ik heb nl je foto's gezien en die mag er toch ook wel wezen. Trouwens hoe meer Frankrijkies hoe meer vreugd of was het gezegde nu anders?

Groeten,
Peter

@peter

de Frankrijk word echt heel erg mooi zeg.
ben bang dat mijn Frankrijk neit meer langzij mag komen straks hahaha

MVG Maurice

haha heb ook zo'n gevoel, echt zooo mooi gemaakt...

peter nog vlug even een vraagje tussendoor, die scharnierpuntjes die je aan de deuropeningen geplaatst hebt, heb je die zelf gemaakt of kun je die zo kopen?

mvg frederik

Hoi Peter,

als je straks hulp nodig hebt bij de electronica moet je het maar laten weten. Ik woon "om de hoek" en vind dat juiste erg leuk om te doen. Misschien dat je nu alvast een aantal dingen kan voorbereiden zodat je straks niet als alles netjes en klaar is nog dingen moet veranderen om de boel werkende te krijgen.

Groeten, Ron

@Ron

Bedankt voor je reactie
Ik hou mezelf aanbevolen als het zover is en ik er niet meer uitkom.
Het is fijn om te weten dat je van alle kanten hulp en tips kan krijgen.

@Frederik

De scharnierpuntjes heb ik zelf gemaakt van 1,5mm messingbuis
(inwendig 1mm). Ik heb het buisje vervolgens op een stukje ABS van 1mm geplakt omdat, ik noem ze maar even de deurposten 1mm uitsteken. Aansluitend heb ik het geheel er op geplakt en, met een injectiespuit met Stabillit gezorgd, dat ze goed vastzitten.

Groeten,
Peter

Update

Zo, het relingwerk zit erop en aan de linkerzijde aangepast zoals het op de Frankrijk hoort ivm de kraan die er later op komt. Kostte enig gemopper met het soldeerwerk van de steunen van de reling maar toch gelukt.
full

Groeten,
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
netjeuuuuuus.... zo moet mijn volgende ook worden :D

keep up the good work

grtjs
frederik

Hallo Jeroen,

Denk niet dat ik het ga halen en ik weet ook niet of ik kan met mijn roosterdienst. Doe wel mijn best ervoor.

Groetjes,
Peter

Hallo Paul,

Bedankt voor het meedenken. Ben gelijk even naar boven gelopen om het op te meten. De Reling op het stuurhuis is 22mm en op het brugdek is het iets meer dan 29mm. Misschien is het een beetje gezichtsbedrog op de foto. Ik heb toch de juiste relinkjes gebruikt zoals billing boats aangeeft.
Nu ik zelf naar de foto kijkt lijkt het mij te komen dat de schaduw achter op het stuurhuis doorloopt en dat het daardoor hoger lijkt.
In ieder geval bedankt voor de oplettendheid.

Groetjes,
Peter

ok dit word de frankrijk met kraan achterop het dek naast de lier versie :P
ga je ook de "overkapping" bij de lier maken waar de reddingsboot op heeft gestaan?

groente Maurice

Back