Smit Frankrijk

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Updeetje

Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een update over de bouw. De schoorstenen zijn nu gespoten en met het liertje is het aardig gelukt (werkt nog ook).
Met de scharniertjes van de kleppen was het wel aardig pielen maar ook dit is gelukt. De contactdozen heb ik er ook opgezet en de kabels doorlaten lopen via de voorkant van de linker schoorsteen zoals in het echt ook. Ben inmiddels ook bezig om het dekhuis met de stuurhut te spuiten.

Groeten,
Peter
full

[jaloers]
beetje overdreven allemaal hoor.. 't is maareen boot hoor
[/jaloers]
*KWIJL*

Hallo Timsol,

Jaloers hoef je toch niet te zijn? Het is iets waar je je energie in kwijt kan toch?

Groeten,
Peter

Hallo allemaal,

We zijn weer een stukje opgeschoten met de bouw. Het dek- en stuurhuis zijn inmiddels gespoten incl. de reling, het moet alleen nog een blanke laklaag (zijdeglans) krijgen. De schoorstenen zijn ook bijna klaar op het logo na dan. Dit wil ik gaan maken van 0,5 mm styreenplaat. De kleppen en het liertje werken ook nog en ik moet zeggen dat ik er nog redelijk bij kan. Het begint nu ergens op te lijken vind ik.

Groeten,
Peter

full

Dat ziet er heel goed uit, complimenten! Maar toch mis ik wat aan SB, daar hoort nog een ventilatierooster te zitten met een deksel. Dit kan natuurlijk altijd nog, maar had daar beter al aanwezig kunnen zijn voor het spuiten.
In feite zijn het er 2, een vierkante en een rechthoekige. De vierkante zit voor de deur aan de voorkant en die rechthoekige boven onder het brugdek tussen de deuren.

Groetjes Hans.

Laatst bewerkt:
Hallo Hans,

Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik die roosters voor het spuiten zou plaatsen of niet. Die roosters zijn dingen die bij het spuiten mogelijk zakkers kunnen veroorzaken en misschien zou er teveel detaillering wegvallen dus daarom heb ik besloten om ze erna erop te zetten. Zo zit ik ook nog te twijfelen over de plek van de radar voor of achterop de stuurhut. Toen de Frankrijk net terug was uit de Golf zat deze nog achterop de stuurhut, maarja hier kan ik nog een tijdje over nadenken.

Ik heb wel alvast het roostertje gemaakt die voor de deur zit, aardig priegelwerk weer.
full

Hoi peter,

Dat is zeker priegel werk kan je zeggen hoor peter;) Waarmee heb je dit gelijmt? ik neem aan secondelijm helaas zie je wel de lijm zitten maar dit is zo erg ingezoomd dat je met het blote oog het niet ziet:cool: Ik vind het er goed en netjes uitzien. Ik wou dat ik zo mooi kon bouwen. Maar de verf ziet er echt heel strak uit mijn complimenten! Wat voor afplaktape heb je gebruikt? Ik moet voortaan maar een zakdoek meenemen als ik dit topic ga bekijken voor alle kwijl op te vangen:D

tim

Hoi Tim,

De lijmresten probeer ik altijd voordat ik ga spuiten weg te schuren, het geen wat na het schuren er nog zit valt toch grotendeels weg door het spuitwerk zeker bij die kleine onderdelen. Voor afplaktape gebruik ik die van Tamiya, hier ben ik erg tevreden over al kost het wel iets meer als de gewone tape. Voordeel van deze tape is dat je het soms ook weer kan hergebruiken op bv de kleinere onderdelen. Wat ik doe is dat ik de scheidingen afplak met Tamiya en daar overheen de normale huis/tuin en keuken afplaktape geplakt op een krant. Ik zorg er wel voor dat de normale tape het andere spuitwerk niet raakt. Hierdoor hou je dan toch weer een deel over van het Tamiya tape wat niet gespoten is, dit kan je dan weer herbruiken (ons bezuune hè).

Volgens mij kan jij toch ook aardig bouwen als ik de topics lees?
Verder geld dat je een hoop geduld moet hebben en de tijd ervoor moet nemen, zo ben ik toen al een uurtje of 5 bezig geweest met alleen het afplakken van de verschansing aan de binnenkant.
Trouwens nog bedankt voor het compliment!

Groeten,
Peter

Hallo Peter,

Mijn complimenten over het bouwen en het verslag van deze erg mooie SMIT FRANKRIJK, volg dit met erg veel belangstelling !

Deze bouwdoos van BB 1/33 heb ik zo'n 10 jaar geleden gekocht, maar heb hieraan een aantal jaren vrijwel niets aan gedaan.
In die periode had ik nog geen computer dus het was vrij moeilijk om aan wat meer gegevens over dit type sleepboten te weten om dit wat gedetaileerder na te kunnen maken.
Een paar jaar geleden ben ik eraan begonnen, meestal in de wintermaanden en ik heb deze boot ook met de verhoogde rand gemaakt zoals de SMIT BELGIE, SMIT DUITSLAND, SMIT FRANKRIJK en de SMIT NEDERLAND in het echt ook hebben.

Mijn voorkeur ging uit naar de SMIT FRANKRIJK of de SMIT NEDERLAND, de SMIT NEDERLAND heeft als enige van de 4 geen blusmonitoren.
Helaas zijn er maar weinig foto's van de SMIT NEDERLAND te vinden op het internet, wat ik ondertussen wel ondervonden heb is dat geen enkele van deze sleepboten exact het zelfde is !
Binnenkort zal ik hieruit toch een definitieve keuze moeten gaan maken welke uitvoering mijn model zal gaan worden.

Aan de hand van een originele foto van de SMIT RUSLAND heb ik enige jaren geleden de trap na gebouwd die naar de stuurhut gaat, maar verders wist ik erg weinig verdere details tot ik een paar foto's hiervan in dit bouwverslag zag !
Ik wil dit voor zover mogelijk ook na gaan bouwen, maar ik heb helaas de onderkant van het dekhuis al gedeeltelijk dicht gemaakt..........
Zo gebeurd het dus regelmatig dat je weer over wat nieuwe feiten te weten komt......

Veel succes met het verder bouwen !

groetjes: Hans.

Laatst bewerkt:
Hallo Hans,

Bedankt voor het compliment. Ik vind het leuk dat mijn topic bijdraagt aan inspiratie voor anderen. Je hebt gelijk wat betreft dat veel van die sleepboten verschillend zijn, in grote lijnen zijn ze vaak wel hetzelfde maar de verschillen zitten in de details en daar is dit forum heel geschikt voor om achter die details te komen. Je wordt er door collega bouwers goed mee geholpen. Ga je ook een verslag van je boot bijhouden?

Groeten,
Peter

Hallo Peter,

Ik heb sinds 2006 toen ik begonnen ben met het bouwen van de "SMIT NEDERLAND" af en toe wat foto's gemaakt van mijn model en zal tzt proberen wat foto's hiervan te uploaden, heb dit nog nooit gedaan.........

Door verschillende verslagen over het bouwen van dit type sleepboot wordt er gelukkig steeds meer bekend van bepaalde dingen waar je extra aandacht aan kan besteden om grotere fouten of problemen later te voorkomen.
Erg handig als je zoiets tegen komt en er zelf nog aan moet beginnen of net mee bezig bent.

Op een foto van je model zag ik dat er een boegschroef in zit, je kan hiermee nog beter manouvreren dan met alleen de Beckerroeren.
Ik ben eens iets tegen gekomen over het Beckerroer waarvan het asje eruit kan schieten bij een te grote roer uitslag, dit zou te verhelpen zijn door een dun messing pijpje in het busje te zetten.
Zelf heb ik het nog niet gedaan, heb je dit misschien al eerder gehoord of gelezen en ook op je Beckerroeren aangepast ?

Groetjes: Hans

Laatst bewerkt:
Hoi hans,

Ik heb het van de beckerroeren ook ergens gelezen. Dit was van danny bimmel. Bij zijn walchere(voormalig smit frankrijk) Volgens mij staat daar ook in hoe je de sleeplier werkend kan maken. het staat op de site van vaargroep vmbc.

tim

Hallo Hans,

Dat over die beckerroeren heb ik ook aangepast, staat op één van de foto's van mijn topic. Ik heb dat trouwens ook van de topic van Danny (walcheren)afgehaald, Tim heb daar dus gelijk in. Als je als zoekitem Walcheren intikt kom je bij dat topic. Ik moet trouwens zeggen dat het heel goed werkt.

Groeten,
Peter

Hoi Tim,

Ik heb destijds inderdaad mijn Beckerroeren aangepast omdat ik het een beetje beu werd om telkens de Walcheren naar de kant te sturen en de flap weer goed te zetten. Natuurlijk kun je ook de uitslag van de roeren beperken, maar dat is eigenlijk zonde :(.

Groetjes, Danny.

Back